Losse motor voor DIY stofafzuiging.

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
@juriaan

Heb hem gisteren natuurlijk even getest......
De motor draait heel stil en trillingsvrij....

Ik weet bijna zeker dat het afzuig geluid in de garage het overheersende geluid gaat zijn.

Maar mocht dat niet zo zijn heb ik materiaal wat ik erachter kan zetten.
Wellicht gebruik ik dat al om de 25 cm hartafstand te verkrijgen......

Maar op dit moment nog niet nodig denk ik.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
@Karangetang.....

De enige maat die ik niet had op je vragen was de buiten diameter van de inlaat van de motor.......die is.....159 mm
Een wanddikte van 3.8mm rest een binnendiameter van 156,4 mm

Dat klopt ook want de spirobuis valt IN de inlaat.......

Hopelijk heb je hiermee voldoende info....

Groet,
Danny
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
OK ! De uitlaat van de Cycloon wordt 150 daar gaat dan de spiro buis net omheen die kan je dan in de inlaat van de ventilator doen en een goed afdichten
Wel is het zaak de cycloon zo hoog mogelijk te monteren om voldoende ruimte te hebben voor een ton

Ik zal de cycloon zodanig inkorten dat er een ton van 60 hoog onder past. Ik heb er hier een mooie metalen staan met een doorsnede van ca 48 cm 1 staan die kan je overnemen om mee te beginnen.
Vanavond nog even aan de slag en morgen verder.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Kar....

Of ik hem nu bij de praxis haal of van je overneem, maakt mij niet uit........lol.
Blastgates zijn vandaag binnen gekomen......ik heb denk ik op 1 of 2 kleine dingen na alles in huis om, als de cycloon er is, alles aan te sluiten.....

Ik denk dat jouw "custom made" installatie fantastisch gaat staan en me heel veel plezier gaat brengen.

Heb alleen nog een relatief goede stofzak nodig......die ik op mn 150mm bocht aan kan sluiten.

Iemand suggesties?
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Iemand nog suggesties qua stofzak?


Daarbij moet ik ook gaan nadenken hoe ik eea wil aan gaan sturen.
Het is een 380V motor.......

In mijn ideale situatie kan ik die motor met een klik aan klik uit bediening (dus feitelijk een afstands bediening) aan en uit zetten.
Zijn er kant en klare 380 op afstand bedienbare oplossingen?

Alvast bedankt voor het meedenken

Gr
Danny
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ik heb in het topic van Karangetang al eea gemeld over de voortgang, maar het leek me ook wel handig om in mn eigen topic wat te delen over de voortgang.

Het draait.......en tot volle tevredenheid.
De afgelopen weken en dagen verder afgebouwd en de apparaten die ik nu heb staan en die goede afzuiging nodig hebben aangesloten.

IMG_9415.jpg

IMG_9416.jpg

IMG_9417.jpg

IMG_9418.jpg

IMG_9430.jpg

De alu buis op de VVD was een tijdelijke buis om te testen, die is inmiddels vervangen voor een juist exemplaar....

En toen was het testen......


Dat ging naar mijn bescheiden mening erg netjes......
En toen was het nog rommelen, want ik wilde graag met een afstandbediening de unit aan en uit kunnen schakelen.
Uiteindelijk ben ik gegaan voor een magneetschakeling met temperatuurbeveiliging.

En deze stuur ik aan met een 220 stopcontact met een klik/aan klik/uit schakeling....

Na een proefopstelling gemaakt te hebben die naar wens functioneerde, heb ik vanmiddag alles afgemonteerd en aangesloten met dit als resultaat.....


Ik ben heel erg tevreden met de werking....er hangen op dit moment 2 afstandsbedieningen in de ruimte zodat ik er makkelijk bij kan.

De komende tijd wat y-stukken afmonteren en gereedmaken voor aansluiten Kapex,Boorkolom en een grondpot om als ik geveegd heb direct af te voeren.

En het systeem gaan gebruiken natuurlijk:eek:

Gr,
Danny
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Een slimmerik ben je! ik zou zo'n klik ding altijd zoek zijn maar mooi aan een draadje toppie ! Je bent goed bezig

tzt kom ik kijken en es wat testen wellicht kom ik verder met een betere ventilator en empellor dan ga je naar 20 m/s
maar voor nu het werkt !
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Vandaag als een na laatste klusje aan de stofafzuiging toch het uitlaat gedeelte aangepakt.

Ik heb een ring van een HBM afzuiger over kunnen nemen met een stofzak, dus die heb ik vanmiddag opgehangen.
De bovenkant met een mdf ronde plaat dicht gemaakt en naden afgekit, en de zak eronder.

Nu waait het "fijn" stof dat hok niet meer in.
Ik ga daar de komende tijd mee draaien en testen, mocht ik er echt niet tevreden over zijn kan ik altijd nog een groot fijnstof filter onder zetten.

Voor nu even prima........morgen de grondpot proberen te maken om na t vegen vd vloer het zo die afzuiging in te vegen.

IMG_9459.jpg
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Mooi het weer te zien hangt er strak bij! Wat is de invloed op je luchtstoom? Ben wel benieuwd' is de inlaat van die ring 125 ?
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ja het is een 125mm uitlaat.....maar heb hem voor nu even verjongt en opgehangen.
Testen wat het met de luchtstroom doet ga ik doen......ik kan m er redelijk makkelijk vanaf halen, hoewel voor t gevoel er geen verschil zit......

Maar kan een paar dagen duren....ik wil sowieso nog een paar testen doen waarvoor de cycloon eronder vandaan gaat zodat ik direct bij de inlaat kan testen.

Kan ik ook de ton iets inkorten.....
Kortom......genoeg te doen.

En wie weet krijg ik je in de toekomst nog zo gek om een 150mm aansluiting op die ring te maken....hahaha


Grt,
Danny
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Ach ja Puff kom toch nog eens meten met de drukmeter, de voortgang van je huis bekijken en een stukje met je bootje varen !!! Mischien krijig jouw zo gek nog wel hahahahah
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.