Losse motor voor DIY stofafzuiging.

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Hallo allemaal,

Ik heb al behoorlijk wat rond gezocht, maar uiteindelijk kom ik toch op de ge-eikte sites zoals HBM etc uit.

Maar ik ben eigenlijk op zoek naar een losse motor voor een zelfbouw stofafzuiging.
Van wat ik tot nu toe heb gelezen hebben de zelfbouw units een motor van 2 of 3 pk.

Maar ik kan die motoren dus niet los vinden......alleen in sets van Felder of HBM.
En ik vind het zonde om dat te kopen en de helft niet te gebruiken....

Heeft iemand een tip in de juiste richting?

Bvd

grt
Danny
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Dan zoek ik blijkbaar verkeerd Henk.....excuus.

Maar als je me een zetje in de juiste richting kunt geven graag.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik denk dat een nieuwe motor relatief duur is (vergeleken met de prijs van bijv. een HBM afzuiging). Je zou op MP kunnen kijken naar tweede hands motor. Overgens denk ik dat een zelfbouw-stofafzuiging in prijs nauwelijks of niet kan concureren met ""HBM"".

mvg
Klaas
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Dat snap ik Klaas.....

Echter de 3 pk variant die ik op het oog heb, met de dubbele zakken etc, die past niet op de plek waar ik hem wil hebben......nml een relatief klein schuin aflopend hokje naast mn werkplaats.

En ik vind het ook weer zonde om zo'n hele HBM set te kopen en alleen de motor eraf te halen.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Helemaal duidelijk is het niet voor mij .... Je zoekt een motor, of zoek je een motor met een aangebouwde ventilator? Ik vermoed het laatste of ga je zelf een ventilator bouwen?
Ik denk dat je het beste een tweede hands setje moet kopen dan kan je dat er afslopen ..Je zegt 3 Pk dan kom je toch snel op kracht stroom uit ..
Heb je dat ? Ik zou Marktplaats een tijdje in de gaten houden er komt daar vaak genoeg zoiets langs ... Ga je dan met een cycloon werken ? Losse ventilatoren met een motor zijn vaak niet zo goedkoop Holzmann verkoopt ze maar die zijn al gouw 500 euro. Mischien in Engeland ?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ombouwen van een soort HBM set lijkt me dan de beste weg (al of niet 2de hands). En zoals Karangetang al suggereert: kies een kleinere motor dan 3 pk als je geen krachtstroom hebt.

mvg
Klaas
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Dank voor jullie suggesties.....

Allereerst....ja ik heb krachtstroom.....

En wat ik voor ogen heb is een motor met ventilator in dat hokje....met een grote cycloon ernaast en dan een 150mm buis over een lengte van 8 a 9 meter door mn garage/werkplaats met 4 aftakkingen naar m'n stationaire apparaten met blastgates.....en een schakeling op afstandbediening zodat ik in mn werkplaats de stofafzuiging erbuiten kan bedienen.

Voordeel van deze setup is dat ik geen hele dure fijnstof filters hoef te plaatsen omdat de uitlaat in een apart hok zit en dus niet binnen in mn werkplaats.

Fijnstof in de werkplaats zelf wil ik tackelen door de zelfbouw unit van koos.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Wanner je het hebt over een pijperij van 150 mm doorsnede moet je toch wel een krachtige ventilator kiezen omdat anders de snelheid van de lucht de laag wordt en het stof in je pijpen blijft liggen. Je hoofd pijp zal wel via het plafond gaan dus het stof moet ook nog een keer omhoog gezogen worden. De ventilatoren op diy afzuigers hebben meestal een inlaat van 120 -125 mm dus die zijn dan toch te klein.
Je zal moet zoeken naar een grote die zijn er wel (ik heb er één) maar dan moet je geduld hebben en zoeken, vaak zijn dat wat oudere modellen. Juriaan heeft er eentje gevonden maar dat is wel een joekel met een inlaat schat ik goter dan 20cm.
Nieuw kosten ventilatoren met een inlaat van 150 mm toch al gouw 400 euro . Heb je al kennis genomen van mijn project voor een grote Cycloon en heb je de site van Pentz al doorgespit ?
https://billpentz.com/woodworking/cyclone/beginnnerscorner.cfm
De cycloon die ik aan het maken ben krijgt een inlaat van 125 mm maar dat kan ik ook een grotere op maken. Heb je eventueel interesse in zo'n cycloon?
https://www.woodworking.nl/showthread.php?29212-Cycloon-voor-stofafzuiging
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Als je lange buizen van 125mm diameter aan je afzuiger zet, daalt je luchtsnelheid ook. Leidingweerstand in het aanzuigtraject van een centrifugaalpomp verminderd het debiet aanzienlijk. En het is simpel om een grotere inlaat op zo'n hbm ding te schroeven. Een plakplaat op maat knippen en even spelen met de slijptol. Beetje kit of schuimband er tussen, paar gaatjes boren, slotboutjes van binnenuit doorsteken en aan de buitenkant een ringetje en een moertje.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Als je lange buizen van 125mm diameter aan je afzuiger zet, daalt je luchtsnelheid ook. Leidingweerstand in het aanzuigtraject van een centrifugaalpomp verminderd het debiet aanzienlijk. En het is simpel om een grotere inlaat op zo'n hbm ding te schroeven. Een plakplaat op maat knippen en even spelen met de slijptol. Beetje kit of schuimband er tussen, paar gaatjes boren, slotboutjes van binnenuit doorsteken en aan de buitenkant een ringetje en een moertje.

Dan ga je toch voorbij aan een aantal zaken die ik noemde: het is niet alleen de hoeveelheid lucht die je verplaatst het gaat ook om de snelheid die het heeft. Het moet passen om ze te zeggen. Vermogen moter soort ventilator, druk, debiet en snelheid ...is echter de snelheid te laag omdat je te ruime buizen hebt gekozen dan blijft het zaagsel in de pijpen liggen . Huis stofzuigers hebben best een fiks vermogen (vroger 2200, nu nog maar 1400 W) die bouwen veel onder druk op omdat er anders door de vrij dunne slang onvoldoende lucht verplaatsing is. Grote ventilatoren werken vaak met een lage druk maar met enorme dikke buizen . dat kan voor bv ventilatie van een boeren stal of een weed kwekerij goed werken . Voor stof afzuiging gaat het om beide , de hoeveelheid lucht en de snelheid waarmee door de buizen gaat. zoals ik al eerder schreef gaat het te langzaam en dan gaat het stof niet mee . De ventilator die ik heb van Holzmann is volgens mij te zwak om door een buis van 150 mm nog voldoende snelheid er in te houden ondanks dat de weerstand lager is.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Die hbm dingen zijn eigenlijk ontworpen om direct naast een of twee machines te plaatsen met een stuk slang . Goedkoop en simpel. Als je hem dan wil gebruiken voor andere dingen, zal je wat aanpassingen moeten doen, om de prestaties op pijl te houden. Volgens mij heeft bill penz daar ook nog een hele verhandeling over geschreven.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Als je zo’n HBM of andere afzuiger koopt waar tussen de motor en de cycloon/zak een slang zit, kan je deze 2 delen toch scheiden van elkaar en met een andere (langere) slang weer verbinden in de positie zoals je zelf wilt?
Dan kan je desnoods de motor aan het plafond hangen en de zak etc eronder plaatsen. Of beiden in een andere ruimte.
Dan heb je ook een afzuiger die zich in de basis heeft bewezen om te doen waarvoor je ‘m nodig hebt: stof afzuigen.

Athanor heeft dat ooit ook gedaan in zijn werkplaats.
 
Laatst bewerkt:

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Je moet je wel realiseren dat een geribte slang veel meer weerstand heeft dan een gladde pijp daarnaast zijn ze ook behoorlijk aan de prijs. Ik heb even gekeken bij Athenor
Ziet er keurig uit! Wel erg lange fexibele slangen , die zou ik zo kort mogelijk houden , of bij stationaire machines vermijden
Ik heb gekozen voor dunwandige kunststof pijp 125mm , grijze dat scheel echt veel in prijs. De metalen spruitstukken en bochten zijn niet bepaald goedkoop . Ook ben ik zo vrij Athenor de toevoeging van een goede Cycloon aan raden.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Dit is een verwijzing naar een ouder topic, waar ik ook niet tevreden was over de stofafzuiging. daarom een nieuw systeem aangelegd waar je alles over kunt lezen in dit topic.
Ik heb een van de slangen ingekort, maar er niet bij stilgestaan dat ik nu problemen heb gecreëerd met de mobiliteit van mijn Hammer:( Binnenkort dus weer een langere slang bestellen.....

Fons
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.