Losse motor voor DIY stofafzuiging.

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
@Fons,

Volgens mij is de versie die jij voorstelt de Oneida Super van 57cm hoog.........125 inlaat en 150 uitlaat.

Ik had het eerder over de Super XL......die is bijna een meter hoog en heeft op beide een 150mm aansluiting.

Er zijn dus 3 versies volgens mij.......de kleine , medium en de XL
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Hieronder de tussentijdse voortgang......moet nog wat beugels verstellen om het "netjes" te maken.....


 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Zo ZO zo zooo!!! wat een mooie glim pijpen daar wordt je snel jalours op ! Netjes aangelegd
Ik had je nog een paar berichten gestuurd kijk er even naar. Ook hier wordt hard gewerkt
Daar hoort eigenlijk een verchroomde cycloon bij.....
 
Laatst bewerkt:

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Hoi Kar,

Hoe heb je die berichten gestuurd?
Ik heb (nog) niks gezien....

Gr,
Danny
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Hier via private massages was er al bang voor dat je niet bereikt had ?? Ik wilde je bellen maar kon mij mobieltje niet meer vinden in het stof . eerder heb je ze wel gezien en heb je ook geantwoord. Alles loopt hier wel alleen had ik wat meer werk omdat ik nog wat veranderd had aan de mal van het inlaatspruitstuk dat ik het maken ben voor een 150 mm aansluiting Op het filmpje lijken ze dikker, is het niet 160?

Die wordt binnen maat 152 mm De trechter staat klaar. Als ik je mooie pijpen zie denk dat je hem vast spiegel glad geplamuurt wil hebben met een gepolijste laklaag erop (Ferrarie rood? ) Ook maak ik beugels om de boel op te kunnen hangen Het is allemaal vrij licht hooguit 6 a 7 kilo .
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Hoi Kar,

Het laatste bericht wat ik van je had gehad was een PB van afgelopen maandag...
Daar heb ik via mail op gereageerd en afgelopen vrijdag je een mail gestuurd......maar die heb jij niet gezien volgens mij.

Je idee voor een gepolijste laklaag is hartstikke gaaf, maar dat lijkt me ontzettend veel werk, en wellicht kosten voor lak en plamuur.
Wel supermooi qua afwerking, maar voor de prestatie maakt het niet uit toch?

Ik heb de komende dagen er ook nog genoeg werk aan......nog wat xtra onderdelen halen/ruilen.......morgen komen de blastgates binnen......ophanggeugel voor de motor maken.....en morgen komen de spullen ook binnen van Eco-tools om een 160mm gat in wat wandjes te maken haha.....

Ik hou jullie op de hoogte...

Groet,
Danny
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
In het samenstellen van mijn afzuiginstallatie kwam ik op internet een aantal filmpjes tegen die buizen van Nordfab gebruiken......reteduur maar een heel mooi systeem.

Nu heb ik met mn spirobuizen maar een fractie van de kosten van nordfab buizen maar 1 verloop kwam ik tegen wat ik toch wel interessant vond.....

Nordfab.jpeg

Het is een Y-stuk achtig verloop van 150mm naar 2 x 100 mm

Ik heb al een tijdje zitten zoeken maar ik kan van Spiro achtige materialen geen vergelijkbaar stuk vinden.....
Wellicht PVC maar daar heb ik nog niet heel veel in gezocht......

Heeft iemand een idee of zo'n Y-stuk of T-stuk of Broekstuk te krijgen is in 150 naar 2 x 100?

Alvast bedankt.

Groetjes
Danny
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Kijk eens bij Ventilatieland, daar heb ik mijn 160 mm spiro systeem gehaald incl broekstuk. Ik heb de verjonging naar 100 mm gemaakt in de zakleiding, zo dicht mogelijk bij de machine. De zakleiding via 45 grd T stuk (dus 3*160mm) aangesloten op het hoofdsysteem. Aan het eind van iedere streng een afsluitdop 160 mm zodat je de boel kunt inspecteren / schoonmaken. Als je de dop eraf haalt neemt het zuigvermogen / luchtsnelheid fors toe door de mindere weerstand en zuig je restanten zo naar je afzuiger. In mijn geval af16 van felder met microfilter in de werkplaats voor behoud van warmte. Geen cycloon, vind ik overbodig.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ja precies......

Ik had in de filmpjes van Jay Bates ook al gezien en gehoord dat bij een verjonging naar 100/80 mm je een xtra buis op gat open moet houden omdat de lucht anders teveel instort.....

Van daar mijn vraag.....

Ik ben op dit moment dij deze uitgekomen........

https://www.axminster.co.uk/axminster-trade-dust-extractor-y-adaptor-150mm-to-100mm-and-50mm-105319

Deze voldoet volgens mij op dit moment het beste aan mijn wensen.

Maar eventuele alternatieven zijn welkom natuurlijk.....

Trouwens.......welke flexibele buis kan ik het beste nemen?
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Tjonge jij bent wel bezig >

Maar even weet je al hoe je uit gaat komen bij de Cycloon ??
Het lijkt mij dat die eerst moet hangen en dat je dan daarvandaan moet werken

Ook dacht ik dat je naar 150 mm pijp zou gaan nu heb je 160 Ik heb nu een inlaat gemaakt naar 150
er zal dus een verloop van 150 naar 160 tussen moeten want eeen nieuwe mal maken naar voor een
inlaat naar 160 is ook weer een paar dagen verder
Vandaag doe ik even iets rustiger vanwege social live dingen
Maandag moet ik nog een mal gaan maken voor de spiraal die in de cycloon komt dat nog wel een
klusje die spiraal moet netjes in de cycloon passen zodat hij verlijmd kan worden

Het probleem bij mallen maken is dat alles steeds moet uitharden: plamuur en lak lagen vaak een hele dag ! Soms is het
resultaat nog niet goed dan moet ik nog es plamuren schuren en opnieuw lakken met 2 k lak
de mallen moet perfekt glad zijn dan lost het het produkt beter.
We gaan verder stug door ... (waar ben ik aan begonnen)
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Probeer eens een luchtsnelheidsmeter te lenen en meet dan de snelheid bij de machines, hij moet rond de 20m/sec liggen om effectief af te zuigen (vlg EU ARBO).

Als je verjongt van 150 naar 50 mm daalt de luchtsnelheid bijzonder snel.

(ik heb vorig jaar in een topic beschreven wat ik aan metingen enzo gevonden heb, voor en na installatie van de af16)
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Ik wil hier toch even op reageren >

Wanneer je verjongt van 150 naar 50 is er sprake van een weerstand toename dat hangt dan mede af van de lengte van het deel van 50 mm ...logischerwijs snapt iedereen hoe langer dat stuk van 50 hoe groter de weerstand.
Daar door neemt de het volume van de luchtstroom dus het aantal m3 per minuut af
Echter de snelheid neemt toe. Net als bij je lucht pistool, de lucht snelheid in je slang en pijp is veel lager dat de snelheid waarmee de lucht uit het kleine gaatje uit je pistool stroomt. Andersom is het ook zo: sluit je je werkplaatsstofzuiger met 1.7 Kw aan op een pijp van 150 mm is de lucht snelheid zo laag geworden dat je hem amper voelt .
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Probeer eens een luchtsnelheidsmeter te lenen en meet dan de snelheid bij de machines, hij moet rond de 20m/sec liggen om effectief af te zuigen (vlg EU ARBO).

Als je verjongt van 150 naar 50 mm daalt de luchtsnelheid bijzonder snel.

(ik heb vorig jaar in een topic beschreven wat ik aan metingen enzo gevonden heb, voor en na installatie van de af16)

Heb je toevallig een linkje daarvan?
Tnx.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
@Karangetang....
Ik heb geen 160 hoor......ik heb 150 mm Spirobuis.

Vandaag ook lekker bezig geweest ter voorbereiding.......
De motor hangt......ik heb m uit de hoek gehouden omdat ik gelezen had dat het beste is om met een recht stuk buis aan te komen bij de cylcoon.

A42F7B6A-3F5B-4706-AB18-81795B8F0749.jpg

Tevens alvast een verloop gemaakt van de "uitlaat" met een 2 x 45 gradenbocht........zodat daar een stofzak onder kan straks.

IMG_9267.jpg
 

Bijlagen

  • A42F7B6A-3F5B-4706-AB18-81795B8F0749.jpg
    A42F7B6A-3F5B-4706-AB18-81795B8F0749.jpg
    74,1 KB · Weergaven: 105

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Ik wil hier toch even op reageren >

Wanneer je verjongt van 150 naar 50 is er sprake van een weerstand toename dat hangt dan mede af van de lengte van het deel van 50 mm ...logischerwijs snapt iedereen hoe langer dat stuk van 50 hoe groter de weerstand.
Daar door neemt de het volume van de luchtstroom dus het aantal m3 per minuut af
Echter de snelheid neemt toe. Net als bij je lucht pistool, de lucht snelheid in je slang en pijp is veel lager dat de snelheid waarmee de lucht uit het kleine gaatje uit je pistool stroomt. Andersom is het ook zo: sluit je je werkplaatsstofzuiger met 1.7 Kw aan op een pijp van 150 mm is de lucht snelheid zo laag geworden dat je hem amper voelt .



de snelheid neemt inderdaad toe maar minder dan je zou verwachten op grond van de verkleining van de doorsnede van de buis, verklaring is toename van de weerstand, en het ontwerp van de ventilator. De website van Bill Pentz geeft getallen voor die weerstand, bovendien is de onderdruk die dit soort ventilatoren creeert klein waardoor toename van de weerstand relatief veel invloed heeft. De af16 @ 50Hz geeft onderdruk van 1500 Pa (15 cm waterkolom, 0,015Bar) bij 1500 m3/uur
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Ah dat is een hele gerustelling:eek: want ik was al van plan een tussen stuk te gaan maken voor je, van 160-150 dat hoeft dus niet
Het ziet er prima uit zo

dus dat scheelt ik heb een paar vragen:

de buiten omtrek van de inlaat van je ventilator
de afstand van de hartlijn van je inlaat naar de wand
de vrije hoogte die je nu hebt onder je ventilator meet van af de onderste rand van je inlaat tot de grond

Over de buizen de volgende vraag
Als ik het goed heb is de binnen maat van je spiro buis exact 150 mm de vraag is gaat de verbinding sok er in ,
of er omheen en wat is dan het buiten diameter van die sok

Als ik het goed zie op de foto gaat de 45gr bocht in de pijp dus dan zit ik goed met de inlaat

de zelfde vraag voor een 45 bocht.

Nu heb ik de inlaat van het spruitstuk 152 mm binnen maat check dat even kan het nog veranderen

Ik moet nu nog één mal maken en dat blijk ook iets ingewikkelder te worden dan ik dacht maar het gaat lukken.

In het cylindervormige deel van de cycloon komt een soort spiraal . 1 omwenteling 20 cm naar beneden
die moet precies passen om daar inwendig te worden vastgelijmd. Het kost me wat tijd om stevige en precieze een mal te maken die ik vaker kan gebruiken ...... de tijd zit hem in het uitharden pan epoxy. plamuur en lak lagen
Ik begin er straks na de koffie aan (mag toch nergens anders heen)
 
Laatst bewerkt:

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Hoi Kar,

Ik heb net even een paar metingen gedaan....
Omtrek van de buitenmaat spirobuis is exact 475mm buiten omtrek.......dat is 152,2 mm buiten diameter.
Ik heb een wanddikte gemeten van 1 mm....dus binnendiameter zou 473/pi= 150.6 mm zijn.....



De moffen gaan IN de Spirobuis.

De afstand van wand naar hart inlaat is op dit moment 22 a 23 cm.....ik kan evt de achterplaat opdikken met 2 x 15 mm multiplex om de gewenste afstand te realiseren.

De hoogte van grond tot onderkant inlaat is 170.5 cm.

Buitendiameter inlaat moet ik nog even opmeten.......ik trek er schilderstape omheen en snijd ik exact af.....dan leg ik het tape recht neer en meet dat op.
Zo krijg je een hele exacte maat.

Ik hoop dat je zo genoeg en exacte info hebt.
En je hebt mn nummer....dus kunnen altijd appen of smsén of bellen voor snellere antwoorden.

Groet,
Danny
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.