Advies gevraagd - tafelblad maken

CGSLI

Nieuw lid
28 nov 2019
10
0
Hallo allemaal,

Ik ben een behoorlijke beginner, maar heb mezelf nu een plan gesteld. Ik ben van plan om een tafelblad te gaan maken van 220 bij 100 cm en wil dit gaan maken in een Hongaarse punt. Nu heb ik daar het volgende plan voor gemaakt, alleen ik ben benieuwd of jullie hier nog tips voor mij in hebben of me echt zaken afraden. Jullie hulp is hartelijk welkom.

De tafel zal dus een tafel van 220 cm bij 100 cm gaan zijn en ik wil dit in een hongaarse punt maken. Deze tafel is daarbij mijn voorbeeld:

34cd6be3ee7b1e8628b96c8db19cbd3261093b6e.jpg


Ik heb het volgende plan qua materiaal en stappen die ik volgens mij moet volgen.

Materiaal:

2 platen multiplex (Berken 18 mm) - https://www.gamma.nl/assortiment/multiplex-berken-244x122-cm-18-mm/p/B436641
Eiken latten 2 cm dik x 23 cm breed x 80 cm - https://www.eikenhout.nl/webshop/meubelhout/eikenhout-20mm/20x200mm-rustiek-bc-rouge/

Voor de poten heb ik de beschikking over twee X poten die ik hiervoor wil gebruiken.

Stappen die ik volgens mij in moet doen (dit is vooral voor mezelf dat ik niks vergeet)
1. Platen multiplex op maat zagen & verlijmen
2. Eiken latten op maat maken met afkortzaag & in hoek zagen voor Hongaarse punt
3. Aftekenen op multiplex
4. Verlijmen eiken latten op multiplex
5. Op maat zagen blad
6. Zijlatten maken tegen 't blad
7. Schuren
8. Gaten opvullen met houtvuller & schuurstof
9. Schuren
10. Afwerken - hier kijk ik nog even wat voor afwerking


Vragen:
Als ik de platen multiplex met elkaar verlijm, moet ik dan ook de onderzijde van het multiplex verlijmen? Ivm kromtrekken?
Is het nodig om de eiken latten op het multiplex nog vast te schroeven vanaf de onderkant?
Is het nodig om een frame onder 't multiplex te maken tegen doorhangen van 't blad?
Kan ik de afwerkrand aan de zijkant gewoon tegen de eiken toplaag & het multiplex aan lijmen? Is het noodzakelijk om deze op een andere manier nog steviger te bevestigen?

Ik heb geen schaafmachine of vandiktebank tot m'n beschikking, daarom wil ik 4zijdig geschaafd hout kopen. Is wel wat duurder, maar helaas is 't voor mij nog niet anders op dit moment.

Zoals jullie zien aan de vragen ben ik een beginner, maar ik vind 't leuk om te leren. Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Laatst bewerkt:

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
47
Heerenveen
ik heb mijn tafel in visgraat verlijmd op 1 plaat 18 mm multiplex met daaronder 6 dwarsbalken gebeurt niks mee. Verder haal je plaat wel bij een bouwcentrum ipv gamma oid. Bij het schuren is een bandschurmachine echt een uitkomst heb ik gemerkt voor het vlakken van de tafel.

Voor de kantafwerking zou je idd kunnen verlijmen en dan even vastzetten met tape. mijn eigen voorkeur geniet toch om er even een paar hele kleine spijkertjes erin te knallen of te slaan.

En dan nog 1 ding om je tafel echt retestrak te krijgen is een invalzaag echt een must, mocht je niemand kennen met zon ding zou ik er 1 huren voor een dagdeel.

kanttekening bij dit sprookje is dat ik het met mahonie heb gemaakt die al hartstikke droog was. En de plaat had ik al een tijdje laten acclimatiseren op de plek van bestemming.
 

CGSLI

Nieuw lid
28 nov 2019
10
0
Dankjewel @knikkerkoning voor je reactie.
Die spijkers zat ik dus ook over te denken, als ik daarmee voorkom dat ik op een gegeven moment de zijkanten op m'n schoot heb liggen dan graag.
Waarmee helpt een invalzaag me ten opzichte van een zaagtafel die ik wel tot m'n beschikking heb? Ik dacht dat ik daarmee ook alles op maat kan zagen, maar anders hoor ik het graag!
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.226
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je een echt grote zaagtafel (type Altendorf) hebt waar zo'n blad in 1x en zonder wiebelen op afgezaagd kan worden, dan zie ik geen verschil. Als het risico op wiebelen wel aanwezig is, dan is een invalzaag beter - elk wiebeltje zie je in de rand, tenslotte.
 

CGSLI

Nieuw lid
28 nov 2019
10
0
Daar had ik nog niet aan gedacht, dankjewel Jurriaan. Dan wordt het huren van een invalzaag. Dank voor de tip.
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Heb nog wel wat vraagtekens bij je keuze voor de eiken latten/planken, deze zijn zo te zien wel van 'rustieke' kwaliteit. Als je de gaten wil afstoppen weet ik niet of schuurstof/lijm combinatie de juiste keuze is. De tafel wil je uiteindelijk gaan afwerken en die rustieke plekken trekken al de aandacht maar laten zich in mijn ervaring niet goed afwerken met een olie of lak. Vaak bij kleine foutjes niet zo'n issue maar bij dit soort zichtwerk is er wellicht een beter alternatief te bedenken. Voor wat betreft de tafelzaag vs. invalzaag discussie, ga eens na wat zo'n tafelblad straks weegt, die duw je niet over een standaard tafelzaag heen.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ik zou eens kijken naar eiken parket in duoplank uitvoering. Dit plakken op een plaat multiplex en de rand afwerking kun je van echt eiken plank doen.

Vorig jaar heb ik deze tafel voor mijzelf gemaakt.

IMG_6070.jpg
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
En zoek op marktplaats dan naar een restpartijtje eiken parket. Ik had zelf de mazzel 9 vierkante meter te kunnen overnemen voor slechts 25 euro. Iemand had dit over na zelf een vloer gelegd te hebben. Gehaal aflakken met skylt ultramatte lak.

Mijn tafelblad is nog geheel recht en enkel met houtlijm gelijmd op een plaat underlayment multiplex van 30 euro van de praxis. De zijbalken bij plankencentrale gekocht voor in totaal 175 euro.
 

CGSLI

Nieuw lid
28 nov 2019
10
0
Dank voor de tips. Ik heb nog wat verder gezocht en ook jouw topic gelezen Guido, met een partij eiken parket moet ik er ook wel komen. Ik ga daar even naar op zoek, heb ondertussen toch nog wat andere projectjes af te ronden voor ik hier aan kan beginnen.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Ik heb flinke twijfel of je geen problemen krijgt met kromtrekken van het tafelblad omdat je een multiplex plaat maar aan 1 kant gaat beplakken met hout dat de neiging zal hebben om te gaan werken bij veranderende vochtigheidsgraad. Om dat te voorkomen zou je beide kanten moeten beplakken.....

Fons
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Dat denk ik ook Fons, maar als je de optie van Guido bekijkt. Daar zit een vrij dikke eiken rand omheen die er al behoorlijk stevigheid ik brengt. Dit in combinatie met de metalen poten, waar ook een metalen plaat aan vast zit denk ik, die je aan de tafel vastzet, word het kromtrekken aardig beperkt. Ik zou dan wel de verstekhoeken van de rand nog verstevigen met een lamello of deuvel.
 

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
47
Heerenveen
Mijn tafel is 1 zijdig verlijmd en aan de onderkant heb ik 6 balken ertegen aan geschroefd. dit op een 19 mm multiplex plaat van goede kwaliteit, ik heb zelf mahonie gebruikt wat al goed geacclimatiseerd was, net zoals de multiplex plaat. Is nog steeds loodrecht.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ach Fons er is niets zo leuk als oefenen:eek:. Is het niet met je vrouw dan wel met hout. Lukt het niet is het beide brandhout.
 

CGSLI

Nieuw lid
28 nov 2019
10
0
Ik neem jullie tips ter harte inderdaad. En oefenen is 't leukste wat er is, dat merk ik nu al. Ook al gaan dingen wel eens fout. Zal binnenkort het project waar ik nu mee bezig ben eens met jullie delen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.