stoomkist, ideeën gezocht

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Ooit heb ik al eens een stoomkist gefabriekt, simpel ding gemaakt door een buitenkist te maken van restanten multiplex en daarin een buis van een afzuigkapafvoer omwikkeld met radiatorfolie en nog wat ander isolerend materiaal. Erop aangesloten een behangstomer en het ding werkt prima, behalve dan dat ie het niet lang zal volhouden... de lijm van de multiplex is niet echt hittebestendig en de schroeven zijn al lekker aan het roesten.

Nu wil ik een upgrade, versie 2.0 zeg maar. Want ik moet binnenkort een plank stomen die niet past in mijn huidige kist. Idee is om deze keer betonplex te gebruiken en een verzinkt metalen binnenkamer met daarbinnen een rooster. Voor isolatie zat ik te denken aan glaswol of steenwol.

Dat betonplex zou wel moeten werken. Maar dat binnenwerk? Van metaal heb ik niet veel verstand. Kan zoiets gelast worden? Hoe dik moet je het maken? Of kan het ook anders?

En die isolatie, gaat dat werken met glaswol, of zijn er betere alternatieven?

-maarten
 

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Bedankt voor die link, maar die kist heeft helemaal geen isolatie. Dat lijkt me niet echt efficiënt.

Binnenwerk van betonplex is misschien ook wel een idee, maar metaal leek me wat duurzamer, als ik, bestand tegen veel gebruik en zo.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Gebruik geen metaal. Dat geeft vlekken in het hout.
Er zijn in het verleden allerlei mogelijkheden bedacht, zoals Tuoh's buisfolie, of grote pvc-buis, of het hout inpakken in noppenfolie.
Wim.
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
Ik heb er eerst een gehad van spiralo buis en die oxideerde en dat druppelde op mijn eiken , dus zoals hierboven al gezegd zwarte plekken
daar heb ik nu geen last meer van
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Ik heb mijn stoomkist van 5 cm hardschuim dakisolatieplaten met aluminium gemaakt. Gezaagd en met aluminium buistape in elkaar geplakt. Naden zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant afgeplakt. Gebruik een profi behangafstomer van 2,6 kw. Ik zet hem een beetje op afschot en het condenswater loopt gewoon onder het einddeksel uit. De deksels zijn op maat gezaagde stukken isolatieplaat, die ik er los in stop. Heb ik meer lengte nodig, dan plak ik er nog zo'n zelfde deel tegen aan. Om het hout van de bodem los te houden, gebruik ik beukenhouten deuvels, die door de wanden heen gestoken zijn.
 

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Dank voor alle reacties, zijn nogal wat mogelijkheden. En allemaal anders dan wat ik zelf voor ogen had.

Heb ik nog een tweetal vragen:

- als je isolatiemateriaal weglaat, heb je dan niet een flink zware stomer nodig om warmteverlies te compenseren? Het gaat er toch juist om dat het hout goed warm wordt.

- En als je zo'n buisfolie gebruikt, hoe voorkom je dan dat die folie tegen je hout aan plakt? Je wil toch wel dat de stoom vrij rond het hout kan circuleren lijkt me.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dank voor alle reacties, zijn nogal wat mogelijkheden. En allemaal anders dan wat ik zelf voor ogen had.

Heb ik nog een tweetal vragen:

- als je isolatiemateriaal weglaat, heb je dan niet een flink zware stomer nodig om warmteverlies te compenseren? Het gaat er toch juist om dat het hout goed warm wordt.

Nee, niet echt, omdat je er kontinu verse stoom in 'blaast'. De stoom komt in de ruimte en (als je inlaat een beetje goed gepositioneerd is) ontmoet eerst het hout, en daarna pas de wanden, waar het condenseert en vervolgens aan de andere kant door de (noodzakelijke) lekopening naar buiten loopt. Opwarmen van de wanden zodanig dat de ruimte zelf lekker op 90-100 graden blijft heeft even tijd nodig (mijn multiplex stoomkist heeft daar een minuut of 10 voro nodig), maar dan hou je de kist met een simpele behangafstomer prima op temperatuur.

Overigens, het is niet _noodzakelijk_ om voor hout buigen stoom te gebruiken - het is niet nodig dat het hout nat wordt (sterker nog, bij stomen wordt alleen de buitenste mm of zo van het hout nat; de rest, binnenin blijft gewoon droog), het moet alleen heet worden. In theorie kun je het dus ook met hete lucht, een magnetron, of een vlam doen. Stoom wordt gebruikt omdat het a] eenvoudig te maken is, b] een veel grotere warmtecapaciteit heeft dan lucht, c] een magnetron veels te duur is, en bovendien niet geschikt voor grote afmetingen, en d] een vlam het risico van schroei en brand met zich meebrengt. Overigens wordt voor houtbuigen wel degelijk ook open vuur gebruikt, bijvoorbeeld in de botenbouw. Vraag maar aan Tuoh ;-)
 

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Vroeger werden de gebogen zijwanden van clavecimbels ook boven een vuurtje verwarmd, dat is nog te zien aan de koolresten die op oude instrumenten terug te vinden zijn. :)

Maar ok, ik begrijp dat ik wat te moeilijk zit te denken. Misschien moet ik dan toch maar gewoon een simpele, ongeïsoleerde kist maken. Tenzij ik nog overtuigd kan worden van de geneugten van buisfolie.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Kijk eens op youtube naar “tips from a shipwright” hij gebruikt de buisfolie en legt het uitgebreid uit.
 

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Bedankt voor die tip, ik had die al wel eens eerder gezien bedenk ik me. Kan me voorstellen dat die buisfolie handig is voor botenbouw, maar in mijn werkplaats lijkt het me nogal een gekloot. Dan denk ik dat een kist toch makkelijker werkt.
 

tuoh

Oud hout
En als ik je nu vertel dat het stoomproces, bij gebruikmaking van buisfolie, met bijna 1/3 sneller gaat verlopen dan met een klassieke stoomkist?
Waarom dat zo is? De "stoomkamer" is zonder enige moeite aan te passen aan het te stomen object. Hoe kleiner het volume dat moet gevuld worden met stoom hoe hoger het rendement (bij een gelijke stoomopbrengst)
Buisfolie werkt overal en altijd, en zeker niet alleen bij bootbouwers.

Het is helemaal geen geklooi met die folie, de rol hang je ergens aan de muur, en als je gaat stomen snij je er een stuk af op lengte.
Even de achterzijde dicht tapen, het te stomen onderdeel erin schuiven met aan de voorzijde een klein blokje eronder, zodat de stoom er rond kan en klaar.
Voorzijde dichtvouwen, een klemmetje erop of een stuk hout, de stoomslang er in en stomen maar.
Al wat je nodig hebt in de werkplaats is een stukje vlak werkblad en een stoomgenerator. Er staat dan ook geen groot lomp ding in de weg als je niet aan het stomen bent.

Voor smalle stukken vouw je de folie ook in de lengte een paar maal om, dat verkleint de "stoomkamer"
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
Ik heb nog een optie, maak het ding van roofmate. Dat laat zich makkelijk bewerken met een cirkelzaag, en je lijmt het zo in elkaar met een polymeerkit.
Het isoleert goed, en het is redelijk vormvast.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Zo heet dat spul dus. Paar maanden geleden hiervoor aan het googlen geslagen maar kon het niet vinden. Ik moest watermist nozzles testen in een machinekamer en wist precies wat ik bedoelde maar niet de juiste naam. Buis folie dus.
 

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Het is inmiddels twee jaar later en ik heb eindelijk de tijd gehad om het eens uit te proberen. Hout op maat gemaakt en profieltje eraan geschraapt. Mal gemaakt van een restant dik MDF met buigtriplex als bekleding en dat weer met plakband afgeplakt.

Buisfolie besteld, wel een 'groene' variant, ben een hippie... :)

Even puzzelen met de constructie, en dit is het geworden.


PXL_20220213_140047017-s.jpg
De plank in de zak, slang van de behangstomer erin gestoken en afgesloten met wasknijpers.

PXL_20220213_141634733-s.jpg
Op stoom gebracht. Uurtje zo laten zweten.

PXL_20220213_141522207-s.jpg
Best wel wat vocht en warmte.

PXL_20220213_150749785-s.jpg
Op de mal geklemd.

PXL_20220215_192433993-s.jpg
Springback was zo ongeveer wat ik er van verwacht had.

PXL_20220215_192817294-s.jpg
En hier staat ie dan, klaar om op maat gemaakt en ingepast te worden.

Wat ik geleerd heb, niet ongeduldig zijn. Ik heb een uur gestoomd, de plank was een halve duim dik (12,5mm) en toch was dit te kort. Moest redelijk kracht zetten om de bocht te maken en een klein hoekje is uitgebroken.

Maar al met al toch een erg mooie methode. Dank voor de tips.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Als je de buitenkant opsluit heb je minder last van uitbreken. Je drukt dan de binnenste vezels in elkaar, in plaats van dat je de buitenste uit elkaar trekt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.