sierraden kistje van kersenhout

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
hallo,

Sierraden kistje gemaakt om kado te doen.
Hout soort kersen afgewerkt met danisch oil.
Model heb ik al vaker gemaakt.
Scharnieren ook van kersen en ingefreesd.

Groet Jos.

IMG_9475.jpg

IMG_9478.jpg

IMG_9480.jpg

IMG_9483.jpg
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo,
Info over de scharnieren;
Gemaakt van ongeveer 5 mm dik hout. Breedte wat je mooi vindt. Hier ongeveer 25 mm. Vervolgens op de freestafel kopsekanten afronden. Nadat dit gedaan is de vertanding zagen op de zaagmachine. Beide delen in elkaar steken, niet strak tegen elkaar en een gaatje boren. Ik heb een koperen spijker gebruikt en die er met de boormachine ingedraaid om uitbreken te voorkomen.
Daarna de scharnieren voor de helft in het kistje gefreesd en vast gelijmd.
Tekst uit een eerder project wat hier gepost is gekopieerd.

Groet Jos
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mag ik dan even klagen (en niet over het vakmanschap, daar is zo te zien niks mis mee ;-) ). Over de keuze voor de verschillende vormen van de zwaluwstaarten. In de kist zelf kies je voor 'normale' zwaluwstaarten, maar in het deksel voor één zwaluwstaart in verstek (de 'onderste') waardoor het zijaanzicht in mijn beleving verbroken wordt - zie foto 2. Oh, ik zie nu dat je dat onderaan de kist ook doet. Persoonlijk vind ik dat minder fraai...
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo Henk,
Het in verstek steken wordt gedaan om op een nette manier de bodem en deksel te kunnen plaatsen. Beiden liggen in een sponninkje.

Groet Jos
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.