Handgereedschap in systainer

Broos

Actieve deelnemer
12 mrt 2013
45
6
Zuidhorn
Beste forummers,

Ben al een tijdje op zoek naar een ideale oplossing om het meest gebruikte (hand-) gereedschap 'netjes' op te ruimen in een systainer. (gaat om beitels, schroevendraaiers, tangenset, zaag(je) winkelhaak. etc) Er zijn bestaande oplossingen met een stevig prijskaartje.
Heb een poging ondernomen iets te maken met een lasersnijder (tijdens introductielesje).....ervaring rijker illusie armer....:-(

Heeft iemand een goed idee of een uitgewerkte oplossing die goed bevalt ?

Met vriendelijk groet,

Bram
 

Bijlagen

  • inzet systainer.jpg
    inzet systainer.jpg
    62,8 KB · Weergaven: 486
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik vind het persoonlijk niets om mijn handgereedschap op te bergen in systainers. Gaat voor mij alleen goed als je er goede inlays voor maakt. Dit kan heel mooi zijn maar kost of veel tijd of is niet goedkoop. Bovendien heb ik veel te veel systainers nodig als ik een groot deel netjes wil opbergen:eek:
Laat je hierdoor echter niet tegenhouden en verzin een leuke oplossing. Misschien zijn er wel 3d bestanden of oplossingen op de FOG (festool owners group)
Succes
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Eventjes goed op Pinterest snuffelen: daar zijn voldoende ideetjes te vinden, soms ook met maatschets en al. Een figuurzaag is wel veel langzamer, maar een stuk veiliger:). En gemakkelijker te corrigeren als het fout dreigt te gaan.
CNC kan ook heel goed, maar dan heb je de juiste files nodig en een CNC machine natuurlijk...
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Ik heb m'n eigen inlay gefiguurzaagd voor het gereedschap wat ik tijdens de cursus ambachtelijk meubelmaken mee moest slepen. Twee "verdiepingen" in 1 L-Boxx.
Hier zit niet alles er in, er horen nog meer beitels en een houten hamer in. Het meeste losse spul (rolmaatje, vulpotloden, etc) zit in een klein plastic bakje, dan raakt het minder makkelijk kwijt.

Ik ben er wel tevreden over zo.


2019-01-05 22.54.14.jpg2019-01-05 22.54.44.jpg2018-12-28 17.00.48.jpg
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik stop liever alles weg in dunne lades. Lade open en pakken wat je nodig hebt. Systainer is alleen handig als je het mee moet slepen naar een klus.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Zoals eerder gezegd kijk even op Pinterest
Of YouTube
Ik zelf heb een festool toolbox genomen heb daar wat pvc buisjes in gelijmd en daar staan mijn schroevendraaiers en tangen in in het andere vak kunnen dan de wat langere dingen zoals grote schrijfhaak en waterpasje
Vervolgens heb ik een systainer nr 1 met laatjes er onder geklikt
Voor alles losse bitjes en boortjes
Maar let op het gewicht loopt gauw op
Voor je het weet sjouw je je eigen een bult
Mvg leroy
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Systainer, L-boxxen, M-boxxen, Sortimo's vind k persoonlijk niet zo handig voor handgereedschap, of je moet al echt setjes maken voor specifieke toepassingen zoals je bijtels etc. Bijtels heb ik in een klein gereedschapskistje los.

Maar het allegaartje aan schroevendraaiers, tangen, steek- en ringsleutels zit bij mij allemaal in één grote gereedschapskoffer.

Dat is inmiddels wel aardig zwaar aan het worden en door de hoeveelheid moet ik, in de jacht naar 2 steeksleutels #13 soms meer dan helft er uithalen en naast de koffer leggen.

ik kan dus eigenlijk ook wel een beetje een inlay/vakjes achtig iets gaan kijken, ik lees even mee in elk geval. Je weet maar nooit wat voor inspiratie hier langs komt :)
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Als klusser on the road, heb ik een standaard veel te volle systainer mee met basiswerkmateriaal (schroevendraaiers, hamertje, oude beitel, tangen, meet en aftekengereedschap...).
Daarnaast nog een electricien koffer.

Voor schaven heb ik een systainer apart, waar ik deze kan insteken.

Een kuip zorgt voor het grote gereedschap, maar dit is een totale wanorde, dus dit dien ik nog te veranderen.


In de werkplaats heb ik liever dat alles grijpklaar ligt in plaats van opgeborgen.
Uitzondering is hier alles in de greedschapskar.


Voor een indeling zelf te maken zijn er verschillende mogelijkheden.
Ik denk dat je de template die je gebruikt hebt om te lasercutten eventueel ook zou kunnen uitzagen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ik heb heel lang geleden die speciale Systainer nummer 5 met gereedschapinzet-ding gekocht & die is enkel handig als je alles wat daarin hoort dubbel hebt, want het ding bijvullen voor je op klus gaat is heel vervelend — moet je weer op zoek naar die stubby die weet-niet-waar uithangt…

Gebruik ik dus heel weinig. Wat wel handig is: de Tanos/Festool-uitvoering van de klassieke uitklapbare gereedschapskist (transparante deksels!), die ik combineer met de open draagbak, waarin een boormachine lekker past, en die grote winkelhaak die je verder nergens in kwijt kunt.

Deze bedoel ik:
https://www.festool.nl/producten/systainer-en-transportsystemen/systainer/499901---sys-sb
https://www.festool.nl/producten/systainer-en-transportsystemen/systainer/495024---sys-tb-1
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ik gebruik bijvoorbeeld kaizenfoam, dat kan je uitsnijden / gutsen in de vorm van je gereedschap. En dat in systainers dus
Vooral voor specifiek gereedschap in dezelfde categorie is dat wel handig om alles mooi bij elkaar te hebben, en het blijft ook netjes
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Heb je die systainer bij dictum ook al gezien? Vind t wel behoorlijk aan de prijs, maar misschien wel wat jij zoekt?
https://www.dictum.com/en/tool-sets-baod/systainer-t-loc-with-dictum-carrier-cabinet-making-interior-work-empty-718811
Ze hebben daar anders ook wel van die uitgesneden foam blokken, zijn dan weer voor hun gereedschap trolley maar misschien dat je daar ook iets mee kunt..
https://www.dictum.com/en/workshop-equipment-and-accessories-baof/dictum-tool-module-hammers-screwdrivers-empty-727782
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Snijlab snijd ook foam:
https://snijlab.nl/nl/m/214/pe-schuim-zwart-214
Dus zelf je tekening aanleveren en zij laser snijden het en sturen het naar je toe.
Hebben op hun site ook wat voorbeelden, vooral inlays voor duurder spul als microfoons enzo. Mocht ik zelf gereedschap regelmatig mee moeten nemen denk ik dat ik het zo zou doen.
In praktijk lijkt het me lastig want je gereedschap set breidt altijd maar uit en soms vervang je iets voor een andere maat...
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
je poging met de lasercutter is misschien niet gelukt, maar dat neemt niet weg dat het wel degelijk kan hoor. Als je dikker dan pakweg 10mm wil gaan, raad ik wel frezen/zagen/boren aan (al dan niet met een cnc-machine)
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Geïnteresseerd volg ik dit topic, omdat ik ook gereedschap "opberg problemen" heb (heb gewoon te veel gereedschap ;) ).
Bij toeval kwam ik op de site van Hornbach dit tegen: https://www.hornbach.nl/shop/L-BOXX...-te-snijden-6-EPP-platen/6119512/artikel.html en dit https://www.hornbach.nl/shop/L-BOXX-Plukschuim-geperforeerd-voor-L-BOXX-136/6119511/artikel.html

Is dit een goed alternatief als schuiminleg? Volgens mij heeft deze het nadeel dat je alleen vierkantjes kunt uitsnijden.

Die eerste ziet er uit alsof je er ook ronde vormen uit kunt snijden? (Zie de B en O van L-BOXX)
Met dat plukschuim is het volgens mij de bedoeling dat je de een redelijk strakke vorm er uit plukt, zodat het schuim een beetje in moet deuken om je gereedschap er in te plaatsen?
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Ik heb ook die Systainer met inzet van Festool zelf. Je moet inderdaad een 'extra' set gereedschap hebben erbij. Het grootste nadeel vindt ik alleen dat er nogal wat beperkingen zijn aan de maten van wat er in past. De meeste van mijn beitels zijn bijvoorbeeld te lang. Mijn hamer past niet, te breed. Mijn zagen passen ook niet. Een schroefboor (hou ik in mijn hand, dus vind ik dat handgereedschap) past al helemaal niet. Je kan de inlay eruit halen, maar dan lazert meteen de helft van het gereedschap er uit.

Zo zijn er nog de nodige praktische problemen - Festool heeft hier echt een aparte lijn met gereedschap voor, lijkt het wel.

Ik heb me ook voorgenomen om een keer een 'eigen' inzet in elkaar te figuurzagen die past bij wat ik er mee wil doen. Staat ergens onderaan de lijst met nog 100 andere projectjes...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.