Scheppach HMC 320

PeterVanhove

Actieve deelnemer
16 nov 2019
30
10
Ik Ben op zoek naar mijn eerste vlak/vandikte bank op mono 230V en krijg deze aangeboden Scheppach HMC 320 op marktplaats door een handelaar. Ik vermoed een typfout en dat het om de Scheppach HMC 3200 zal gaan. Hij vraagt er 950€ voor. Zou dit een goede aankoop zijn? Ik zoek een betaalbare machine om kleine meubel(tjes), snijplanken, ... te maken in hardhout.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Mijn eerlijke antwoord is als volgt Vorig jaar kocht ik een Hammer A3 -31 voor 1200 euro daar moesten wel nieuwe messen op en enige uren werk alles goed af te stellen want alles stond zon beetje verkeerd. Maar ik vertel dit als een ijkpunt vaak zijn de Hammers duurder rond de 1750,= Maar het is een referentie > Kijk ook een naar de prijzen in Duidsland van de B merken zoals Holzmann (https://www.maschinenoutlet24.de/hob305pro-400v.html) of Bernardo. Ik zie dat de Scleppach geen gietijzeren tafels heeft en dat is mijn ogen minder . Ook hoor ik dat sommige mensen tevreden zijn met een HBM vlak van dikte
 
Laatst bewerkt:

PeterVanhove

Actieve deelnemer
16 nov 2019
30
10
Die Holzmann ziet er inderdaad van een veel zwaarder kaliber uit. Je richtprijs helpt ook al. Momenteel staat er niet veel te koop op mono 230v. Ik vind 950€ trouwens best pittig voor zo’n “lichte” en oude machine. Ik zoek verder. Tips blijven welkom!
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
358
19
Zuid-holland
Beste Peter,
Ik ben al jaren in het bezit van een HBM vlak/vandiktebank type 200 en ben daar heel tevreden over deze machine heeft mij nog nooit in de steek gelaten en als je ziet wat ik maak met hardhout.
Er wordt veel geschreven over Chinese rommel van HBM maar de meeste vergeten dat ook veel goede merken hun gereedschap laten maken in China.
Ik heb totaal geen aandelen bij HBM maar ik ben goed tevreden en heb veel gereedschap van hun.
Nu moet ik wel zeggen dat ik hobbyist ben en niet mijn brood hiermee behoeft te verdienen.
dus ga gerust eens shoppen en laat je voorlichten.
succes
Simon
 
Laatst bewerkt:

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Ben het hier wel mee eens Ook een Hammer komt uit China en moet goed afgesteld en goed behandel worden anders is het ook niks
daar schort het vaak aan en dan krijgt de fabrikant de schuld . Je moet wel weten hoe er mee om te gaan .
.
Nu ook in de aanbieding
https://www.hbm-machines.com/produc...n-vandiktebanken/hbm-200-vlak-en-vandiktebank


Ook de spullen van Holzmann zijn zo gek nog niet
bv de gietijzeren tafel van mijn Holzmann zaagmachine is veel fraaier vlak geslepen den de grove en stroeve frees sporen op mijn dure Hammer vlak van dikte bank . Of de tafels van Holzmann vlak van dikte bank ook zo mooi vlak en glad zijn weet ik niet. Ik zou daar zeker eens naar gaan kijken. Wanner je iets koopt waar je echt langer plezier van hebt dan moet je niet op 200 euro kijken . In duidland zijn de prijzen concurerend maar garantie is dan lastiger.

https://www.holzmannshop24.de/epage...s/HOLZBEARBEITUNG/ABRICHTDICKENHOBELMASCHINEN
 
Laatst bewerkt:

PeterVanhove

Actieve deelnemer
16 nov 2019
30
10
Bedankt voor de tip(s). Enig idee waar ik holzmann kan gaan bekijken? Op filmpjes ziet het er zeer degelijk gerief uit. Hbm 200 ziet er ook fraai uit maar ik vraag me af of 26 cm breed genoeg is... krijg ik daar geen spijt van of weet ik nog te weinig van houttechniek...
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Of je er spijt van zal krijgen hang af van wat je in de toekomst er mee wilt gaan maken. Wil je echt brede en zware en lange planken en balken gaan verwerken dan wordt het een heel ander verhaal en dan is ook 30 cm breedte niet voldoende Ik heb naast mijn Hammer in een houtopslag een 50 jaar oude schaafbank met een breedte van 51 een een dikke motor erin ... Wil je lange planken echt vlakken dan heb je ook een veel langere tafel nodig .. vlak van dikte banken hebben altijd kortere tafels dus dan kom je op een aparte vlakbank en een aparte van dikte bank maar dat is toch beetje veel voor een hobyist je moet er ook de ruimte voor hebben . je moet ergens gewoon beginnen ervaring opdoen en dan zie je wel je kan een machine altijd weer verkopen zo'n Holzmann of HBM schrijf je dan wel wat van af, maar gezien de start prijs valt dat best mee dat is dan leergeld . Ga nog maar es wat filmpjes kijken .
Hornbach verkoopt via web Holzmann maar ze hebben ze niet in de winkel staan
https://www.hornbach.nl/shop/HOLZMANN-Vandiktebank-HOB305PRO-400-V/5608439/artikel.html
 
Laatst bewerkt:

PeterVanhove

Actieve deelnemer
16 nov 2019
30
10
Robland houtcombiné K 260

Ik heb hopelijk een goede aankoop gedaan, het is een tweedehands combine van Robland geworden. Morgen ga ik hem ophalen in Brugge. Benieuwd!

Volledig gerestaureerde Robland houtcombiné K 260 .

220 Volt Monofase ( Lichtnet )

Zagen : Motor 2 Pk , Zaagblad 240 mm , 8,5 cm in hoogte en 0 tot 45° kantelbaar , extra geleider .

Topîe : Motor 3 Pk , As 30 mm , regelbare veiligheidskap , extra lange en hoge geleiders .

Schaven : Vlak ,Motor 3 Pk , breedte 24 cm , met geleider van 0 tot 45° kantelbaar .

Schaven vandikte , Motor 3 Pk , Breedte 24 cm , schaafhoogte 18 cm , met aandrijver , Nieuwe schaafmessen .

Pennenwagen : Extra lange geleider , met snelspanner , van 0 tot 45 ° verstek .

Boortafel : Afneembaar , Boorkop 13 mm , hoogte , diepte en links - rechts instelbaar , met snelspanner .

Nieuwe zwenkwielen met rem .

Nieuwe rollagers op schaafas en topieas .

Nieuwe V snaren .

Extra schaafmessen vers geslepen .

2 extra zaagbladen 150 mm en 210 mmm .

3 pennenbeitels .

Nieuwe electra , stroomkabel 5 m , Ce stekker , 2 noodstoppen .

Materiaal , gereedschap , enz....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.