Kozijnen vervangen

Binnen enkele weken worden de nieuwe houten kozijnen geleverd die ik zelf in mijn woning ga plaatsen.
Echter hoor ik wat tegenstrijdige dingen over de hardstenen onderdorpels die ik wil gaan plaatsen. De een zegt altijd achteraf plaatsen, dus eerst de kozijnen erin en dan de dorpel eronder.
De ander zegt het juist andersom. Eerst de dorpel plaatsen en daarop het kozijn monteren.

Dit laatste lijkt mij het handigst? Je hebt dan immers al een rechte, waterpas liggende basis om het kozijn op te zetten?
Het nadeel hiervan is natuurlijk wel dat als de dorpel een half centimeter te hoog ligt het raam niet meer past...

Wat is raadzaam? Eerst de dorpel of eerst het kozijn?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Als je eerst de dorpels plaatst krijg je je kozijn er niet in. Eerst kozijn, dan de dorpel in de specie. Omhoog schuiven tot in de waterhol.
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
Soms zitten er deuvels in de dorpel en kozijn stijlen die elkaar verbinden, in dat geval eerst alles monteren en dan plaatsen en omhoog wiggen tot aan de rollaag of latei en dan ondersabelen met cement of krimpvrije mortel. Anders eerst het kozijn en dan de dorpel
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Soms zitten er deuvels in de dorpel en kozijn stijlen die elkaar verbinden, in dat geval eerst alles monteren en dan plaatsen en omhoog wiggen tot aan de rollaag of latei en dan ondersabelen met cement of krimpvrije mortel. Anders eerst het kozijn en dan de dorpel

Ik begrijp dit niet of leest het verkeerd, maar wat moet je dan ondersabelen. Heb je het soms over een steensmuur.
 
Nog een bijkomende vraag.
Ik moet alle spouwlatten vervangen. Plaats ik spouwlatten die de volledige breedte van de spouw innemen(+/1 5cm) of moet de spouw maar deels opgevuld worden met de latten?
Daarnaast, hoe zet ik de spouwlatten vast? Het binnenblad is opgebouwd uit holle snelbouwstenen dus hierin veel boren is misschien niet handig?
Daarnaast vertrouw ik alleen purschuim niet om de latten voldoende vast te zetten.
Eventueel een combinatie met wiggen en purschuim?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Als je je oude kozijnen er uit zaagt, komen je spouwlatten mee. Nieuwe latten strak pas maken in de spouw. Als je bang bent, dat ze niet op hun plaats blijven, kan je ze vastzetten met een schuin geboorde schroef met plug naar je binnenblad boven en onder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.