Zaag- freestafel met Incra LS positioner arreteersysteem 32" en Jessem freeslift

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Beste allemaal,

Na lang wikken en wegen, het kijken van vele uren YouTube, het volgen van veel draadjes op dit forum en natuurlijk vele uren nachtrust (goed voor de ideeën ;-)), heb ik mijn ideeën van een zaag- freestafel uitgewerkt in Sketchup. Hierbij wil ik jullie graag laten zien hoe ik mijn zaag- freestafel wil gaan bouwen.

Zaag- freestafel 1.jpg

Zaag- freestafel 2.jpg

Zaag- freestafel 3.jpg

Hierboven is een globaal overzicht van de tafel te zien. Het frame wordt gemaakt van beukenhout en voor het plaatmateriaal gebruik ik wbp okume multiplex 20 mm en 10 mm voor de lades (ook bodem). De tafel wordt ong. 2400 mm lang, 1100 mm breed en 950 mm hoog. Ik heb op dit moment een Makita zaagtafel die ik ga inbouwen. Hier ben ik op dit moment tevreden over. Hij doet wat hij moet doen dus ik sta niet persé te springen voor iets anders. Mocht er in de toekomst iets anders komen dan is dat er vrij makkelijk in te bouwen. Naast de Incra LS positioner arreteersysteem van 32" wil ik ook een viertal combination tracks van Incra inbouwen (combinatie van T-track en mitertrack). Het linkerdeel van de tafel wordt een sliding table van 400 mm breed die ik ook vast kan zetten. Ik kom hier straks nog even op terug. Voor het freesgedeelte heb ik een Jessem prestige lift met daarin een Triton TRA001. Ik weet dat deze Triton niet in een lift hoeft maar door omstandigheden is dat nu eenmaal zo gelopen ;). De freeslift zit in een Incra CleanSweep afzuigkabinet.

Onder de sliding table zit een freeskabinet met 8 lades. Aan weerszijden zit een deurtje met (plexi)glas voor de collectie frezen en accessoires. Onder de zaag zit een kabinet met aan weerszijden twee lades in het midden. De zijkanten zijn nu nog open. Ik twijfel of ik daar ook lades in ga bouwen of dat ik daar kastjes van maak. Ben ik niet over uit dus brand maar los zou ik zeggen :) Onder het afzuigkabinet en aan de rechterkant van het grote kabinet is er geboeg ruimte om mijn cross cut slede neer te leggen en andere hulpmiddelen.

Sliding table

Zaag- freestafel sliding table 1.jpg

Zaag- freestafel sliding table 2.jpg

Dan nu over de sliding table. Ik heb hier veel over zitten denken en ben nu op het volgende uitgekomen. Voor de lineaire geleiding bevestig ik twee aluminium SBR16 geleiderails die elk om vier SBR16UU bearing blocks rollen. Deze zijn gelagerd. Voor de stop gebruik ik een houten balkje die tegen de geleideplaat aanloopt (uiteraard met rubberen dopjes). Ik ben over dit systeem nog niet helemaal uit. Zijn er mensen die ervaringen hebben met deze manier van lineaire geleiding of mensen die hier een betere oplossing voor hebben (die niet honderden euro's kost ;-))?

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden en of jullie nog verdere tips hebben.


Sander
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Mooie werkbank/zaag-/freestafel! Daar ga je veel plezier van hebben! Wel een paar opmerkingen:
- Maak het bovenblad van HPL ipv multiplex. HPL is veel gladder en krasvaster.
- De werkbank is lekker breed, maar niet diep. Bij het zagen/frezen van lange stukken mist je steun in de diepte. Ik zou er een opklapbare verlenging aan maken.
- Ik heb mijn twijfels over de bruikbaarheid van de roltafel doordat deze zo ver van het zaagblad zit (gecombineerd met de relatief korte lengte). Je zult deze ook zeer precies moeten maken maken als deze goed moet werken, dus geen flex of enige andere beweging.
- Gezien de overspanning en het totaalgewicht zou ik in het midden nog een set wielen zetten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik vind het een mooi ontwerp. Hooked on wood (forumlid) heeft ook een hele mooie tafel gebouwd. Niet met de Incra ts maar met de ls. Zelf heb ik ook iets soortgelijks. Is nog niet af. Mijn zaagtafel is een erica 85 die wik ik er regelmatig uithalen en dan is mijn afstelling weer weg. Mijn opstelling bestaat uit 3 aan elkaar gekoppelde tafels. Door hoogte verschillen in de ondergrond moet ik mijn ontwerp gaan aanpassen. Waar ik me bij jouw ontwerp een beetje over twijfel is het aantal wielen. M.a.w. zakt je tafel niet iets door in het midden.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik weet niet of het een betere oplossing is, maar er zijn ook ladengeleiders die aan twee zijden kunnen uitschuiven. Verder zou je voor het mooie de roltafel tussen de frees en de zaagtafel moeten plaatsen.
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Dank voor jullie reacties. Fijn!

Mooie werkbank/zaag-/freestafel! Daar ga je veel plezier van hebben! Wel een paar opmerkingen:
- Maak het bovenblad van HPL ipv multiplex. HPL is veel gladder en krasvaster.
- De werkbank is lekker breed, maar niet diep. Bij het zagen/frezen van lange stukken mist je steun in de diepte. Ik zou er een opklapbare verlenging aan maken.
- Ik heb mijn twijfels over de bruikbaarheid van de roltafel doordat deze zo ver van het zaagblad zit (gecombineerd met de relatief korte lengte). Je zult deze ook zeer precies moeten maken maken als deze goed moet werken, dus geen flex of enige andere beweging.
- Gezien de overspanning en het totaalgewicht zou ik in het midden nog een set wielen zetten.


Ik ben vergeten te vermelden dat ik voor het bovenblad betonplex in gedachte heb. Heb ook aan HPL zitten denken maar weet niet of de sleuven voor de tracks hier makkelijk in te maken zijn met een bovenfrees?
Verder is dit één van de drie werkbanken die ik wil gaan maken. Er komt nog een werkbank tegen de muur voor mijn kapex en boorfreesmachine. Daarnaast wil ik nog een verrijdbare bank maken met MFT-achtige tafel die ik op dezelfde hoogte wil maken als deze zaag- freestafel. Deze kan ik dan ook direct gebruiken als uitvoertafel, waardoor ik het diepte probleem oplos. De roltafel is inderdaad nog niet ideaal. De SBR-geleiders zijn wel heel nauwkeurig want die worden ook in 3D printers en CNC machines gebruikt als geleiders dus daar maak ik mij niet zo heel erg veel zorgen om.
Een extra set wielen in het midden ga ik zeker doen! Dank voor de tip :)

Ik vind het een mooi ontwerp. Hooked on wood (forumlid) heeft ook een hele mooie tafel gebouwd. Niet met de Incra ts maar met de ls. Zelf heb ik ook iets soortgelijks. Is nog niet af. Mijn zaagtafel is een erica 85 die wik ik er regelmatig uithalen en dan is mijn afstelling weer weg. Mijn opstelling bestaat uit 3 aan elkaar gekoppelde tafels. Door hoogte verschillen in de ondergrond moet ik mijn ontwerp gaan aanpassen. Waar ik me bij jouw ontwerp een beetje over twijfel is het aantal wielen. M.a.w. zakt je tafel niet iets door in het midden.

Dank! :) Ik heb de freestafel van Hooked on Wood gezien en is zeker ook een mooie tafel. Hij heeft ervoor gekozen om de een MFT-achtige tafel en freestafel te combineren. Ik wil deze graag los maken. Ben benieuwd naar je ontwerp. Heb je ergens als een draadje of zou je foto's willen posten?

Ik weet niet of het een betere oplossing is, maar er zijn ook ladengeleiders die aan twee zijden kunnen uitschuiven. Verder zou je voor het mooie de roltafel tussen de frees en de zaagtafel moeten plaatsen.

Dank voor het meedenken! Ladengeleiders die beide kanten op schuiven heb ik ook in overweging genomen. Ik heb toch iets meer vertrouwen in SBR-geleiders aangezien zij de kracht direct opvangen en niet in een 90 gradenhoek, zoals ladegeleiders. Als ik de roltafel tussen de frees en de zaag in plaats dan kan ik hem niet meer bij mijn frees gebruiken. Ik ben op dit idee gekomen door een video van Stumpy Nubs (https://www.youtube.com/watch?v=CMIZwMb4ATw) en denk dat het heel handig is.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Ik heb 2 zaagtafels gebouwd, waarvan 1 met een blad van betonplex en de ander met HPL. HPL is hiervoor zoveel beter, want betonplek is niet 100% vlak, veel gevoeliger is voor krassen en vaak kleine defecten heeft in het oppervlak. HPL kun je gewoon frezen. Hou er wel rekening mee dat het veel vraagt van jouw freesjes, dus zorg dat je er genoeg hebt en gebruik geen dure freesjes. Zagen kan met een gewoon blad, maar die worden snel bot en het zaagresultaat is minder. Koop een holtand/daktand zaagblad voor het beste resultaat.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Gezien de overspanning en het totaalgewicht zou ik in het midden nog een set wielen zetten.
Ja en nee. De overspanning is te groot maar centrale wielen lossen niets op, tenzij je een biljarttafel als vloer hebt laten installeren: ofwel wiebelt de tafel - gevaarlijk - ofwel dragen de centrale wielen te veel - tafel bolt op - ofwel net te weinig - tafel zakt nog steeds door - afhankelijk van de oneffenheden in de vloer.

Ik zou dit oplossen - en ga dit bij mijn 'armwavingtafel' (*) ook zo oplossen - door de centrale "rib" helemaal door te laten lopen. De tafel wordt zo zijn eigen I-ligger: vervorming uitgesloten. Bij het ontwerp van TS kan dit perfect. De rib kan zo tussen de (frees)ladenblokken doorlopen.

Nu ja, in theorie kan de tafel dan nog altijid torderen, maar dat los je dan weer op door twee kopse dwarsribben te fixeren aan de langsrib. Dat is bij TS al indirect voorzien: de plaat achter het ladeblok, en de plaat helemaal rechts op de tekening.

Oh ja, ongetwijfeld is "rib" vakjargonische onzin. Het zal wel een 'echte' naam hebben.

Jimbo.

(*) Vrije interpretatie van 'armwaving layouts' uit het modelspoorwereldje. Zij die een kennis met de treintjeshobby hebben kennen dit. Vol met trots moeten ze je hun baan tonen. Dat blijkt dan een gigantische - lege - tafel te zijn met wat ribben voor toekomstige bergen en wat stroken kurk voor toekomstige sporen. In een klein hoekje is een huisje en een stukje spoor afgewerkt. En dan begint het. Het armzwaaien. Trotse eigenaar zwaait met de armen, wijzend naar de lege layout: "En daar komt een haven. En daar een kopstation. En daar de naaktcamping (hihi), ik heb de poppetjes al (haha). En ginder Slot Neuschwanstein. En daar achter dan de binnenstad. En…". En maar zwaaien. En maar wijzen. Naar zaken die nooit klaar zullen zijn. Vandaar 'armwaving layouts'.

En vandaar mijn armwaving-MFT. voorlopig blijft het bij wijzen naar waar ie moet komen…
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Wielen meer naar binnen plaats gaat ook wel helpen. Of anders twee flinke bouten die je naar beneden draait, als de tafel op zijn plek staat.

De frees kun je natuurlijk aan weerszijde van de tafel gebruiken. Sta je aan de ene zijde, gebruik je de Incra, sta je aan de andere zijde, gebruik je de roltafel (wanneer die tussen zaag en frees in zit).

En voor de roltafel zou ik in het midden een extra lager plaatsen. Daar moet de geleiding zo zuiver mogelijk zijn. En voor zowel de roltafel zelf als er onder zou ik spaanplaat overwegen. Dat blijft recht, zelfs met een groot gewicht er op.
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik zou deze twee machines nooit combineren. Ik gebruik ze wel eens tegelijk.

De roltafel zit erg ver van de cirkelzaag af. Daar is een roltafel ook erg handig.

Verder een puik ontwerp ;)
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Ik heb 2 zaagtafels gebouwd, waarvan 1 met een blad van betonplex en de ander met HPL. HPL is hiervoor zoveel beter, want betonplek is niet 100% vlak, veel gevoeliger is voor krassen en vaak kleine defecten heeft in het oppervlak. HPL kun je gewoon frezen. Hou er wel rekening mee dat het veel vraagt van jouw freesjes, dus zorg dat je er genoeg hebt en gebruik geen dure freesjes. Zagen kan met een gewoon blad, maar die worden snel bot en het zaagresultaat is minder. Koop een holtand/daktand zaagblad voor het beste resultaat.

Dank! Ik denk dat het dan inderdaad HPL gaat worden. Voor de tracks moet ik 12,7 mm diep vrezen dus de plaat zou idealiter dikker moeten zijn dan dat. Na een kleine oriëntatie zie ik dat HPL wel echt een heel erg stuk duurder is. Hoe dik denk je dat het beste is? Is het een mogelijkheid om HPL te verlijmen op een multiplex plaat? Is wellicht goedkoper en je komt toch aan je dikte. Heeft er iemand een goed adresje voor HPL?

Ja en nee. De overspanning is te groot maar centrale wielen lossen niets op, tenzij je een biljarttafel als vloer hebt laten installeren: ofwel wiebelt de tafel - gevaarlijk - ofwel dragen de centrale wielen te veel - tafel bolt op - ofwel net te weinig - tafel zakt nog steeds door - afhankelijk van de oneffenheden in de vloer.

Ik zou dit oplossen - en ga dit bij mijn 'armwavingtafel' (*) ook zo oplossen - door de centrale "rib" helemaal door te laten lopen. De tafel wordt zo zijn eigen I-ligger: vervorming uitgesloten. Bij het ontwerp van TS kan dit perfect. De rib kan zo tussen de (frees)ladenblokken doorlopen.

Nu ja, in theorie kan de tafel dan nog altijid torderen, maar dat los je dan weer op door twee kopse dwarsribben te fixeren aan de langsrib. Dat is bij TS al indirect voorzien: de plaat achter het ladeblok, en de plaat helemaal rechts op de tekening.

Oh ja, ongetwijfeld is "rib" vakjargonische onzin. Het zal wel een 'echte' naam hebben.

Jimbo.

(*) Vrije interpretatie van 'armwaving layouts' uit het modelspoorwereldje. Zij die een kennis met de treintjeshobby hebben kennen dit. Vol met trots moeten ze je hun baan tonen. Dat blijkt dan een gigantische - lege - tafel te zijn met wat ribben voor toekomstige bergen en wat stroken kurk voor toekomstige sporen. In een klein hoekje is een huisje en een stukje spoor afgewerkt. En dan begint het. Het armzwaaien. Trotse eigenaar zwaait met de armen, wijzend naar de lege layout: "En daar komt een haven. En daar een kopstation. En daar de naaktcamping (hihi), ik heb de poppetjes al (haha). En ginder Slot Neuschwanstein. En daar achter dan de binnenstad. En…". En maar zwaaien. En maar wijzen. Naar zaken die nooit klaar zullen zijn. Vandaar 'armwaving layouts'.

En vandaar mijn armwaving-MFT. voorlopig blijft het bij wijzen naar waar ie moet komen…


Hahaha..mooie term "armwaving" :D Wel herkenbaar overigens. Met drie kleine kinderen maak ik mij hier ook wel schuldig aan ;)

Op zich een mooi idee. Je hebt mijn aandacht. Even met je meedenken:

Zaag- freestafel midden een I-ligger.jpg

Ik heb hier het voorste deel van het freeskabinet (#1.) weggehaald en de lades van het grotere kabinet (#3.). Aangezien de het afzuigkabinet (#2.) in de weg zit, moet de verbinding in het rood dus wat lager komen. Begrijp ik je goed dat #1, het rode deel en #3 uit één plaat van 20 mm gemaakt wordt en daarmee een I-ligger gecreëerd wordt? In dat geval kan ik voor en achter het rode deel ook een kast maken om alles weg te werken.
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Wielen meer naar binnen plaats gaat ook wel helpen. Of anders twee flinke bouten die je naar beneden draait, als de tafel op zijn plek staat.

De frees kun je natuurlijk aan weerszijde van de tafel gebruiken. Sta je aan de ene zijde, gebruik je de Incra, sta je aan de andere zijde, gebruik je de roltafel (wanneer die tussen zaag en frees in zit).

En voor de roltafel zou ik in het midden een extra lager plaatsen. Daar moet de geleiding zo zuiver mogelijk zijn. En voor zowel de roltafel zelf als er onder zou ik spaanplaat overwegen. Dat blijft recht, zelfs met een groot gewicht er op.

Dank voor het meedenken! Dit klinkt inderdaad als een mogelijkheid! Dan loop ik wel direct tegen een "probleem" aan. Tussen de zaagtafel en de freesplaat zit op dit moment 9 cm. Als ik de sliding table hier tussen wil plaatsen dan moet ik ofwel mijn zaagtafel verder naar het uiteinde opschuiven, en/of mijn frees. Als ik de zaagtafel opschuif dan heeft dat uiteraard invloed op het formaat dat ik kan zagen. Op dit moment zou de maximale afstand tussen de aanslag en mijn zaagblad ong. 1100 mm zijn. Tussen het uiteinde van het blad en de frees zit nu 550 mm (150 mm freesplaat en tafel en 400 mm sliding table). Dit zou evt. naar 400 mm kunnen en dan moet de zaag dus 250 mm opschuiven. Daarmee wordt mijn maximale zaagbreedte ong. 850 mm. Hoe denken jullie daarover? Ga je dan niet teveel inleveren op zaag/frees capaciteit?

De extra geleiderail is natuurlijk altijd makkelijk te plaatsen.
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Ik zou deze twee machines nooit combineren. Ik gebruik ze wel eens tegelijk.

De roltafel zit erg ver van de cirkelzaag af. Daar is een roltafel ook erg handig.

Verder een puik ontwerp ;)


Ik heb nog nooit meer dan één machine tegelijkertijd bediend (veiligheid?) en met mijn fantasie kan ik niet bedenken hoe ik een zaagtafel en een freestafel, die elk in een andere werktafel zitten, tegelijkertijd zou kunnen gebruiken. Ik popel om weer wat nieuws te leren :) Vertel!
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik ben benieuwd of het gaat werken. Het moet allemaal wel kaarsrecht zijn, anders wil die stang niet makkelijk in je lagerblokken.
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Mooi ontwerp, misschien ook iets voor mij.

ik heb 1 vraag. De incra is rechts, de zaagtafel in het midden. Ik heb altijd het spouwmes er op zitten. Als je nu de incra voor de frees gaat gebriken zit die steeds in de weg en moet ge demonteren. Of gebruik je de incra niet voor de frees?
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Mooi ontwerp, misschien ook iets voor mij.

ik heb 1 vraag. De incra is rechts, de zaagtafel in het midden. Ik heb altijd het spouwmes er op zitten. Als je nu de incra voor de frees gaat gebriken zit die steeds in de weg en moet ge demonteren. Of gebruik je de incra niet voor de frees?

Ja, mijn Incra gebruik ik zeker ook voor de frees. Dat is de kracht van dit systeem. Tja...dat is een dingetje als je een spouwmes erop hebt zitten. Dat wordt erop en eraf.
Ik weet dat ik nu veel kritiek ga krijgen maar ik gebruik geen spouwmes. Ik gebruik bij mijn zaag heel vaak een croscut sled of een miter. Als ik deze niet gebruik dan gebruik ik altijd twee microjig push blocken. Mijn ervaring is dat de snedes daarmee vele malen scherper worden en ik veel meer controle heb, al spreken anderen dat tegen. Voor zowel de slede, de miter en de push blocken zit het spouwmes altijd in de weg en kies ik er dus voor om deze er niet op te zetten.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Het spouwmes laat je met het zaagblad in de tafel zakken, dan zit het niet in de weg.

Ik vind dit een interessant topic. En hoewel ik geen plannen heb om zoiets te maken als TS volg ik het graag om het nodige op te steken over constructies.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.