Cycloon voor stofafzuiging

Status
Niet open voor verdere reacties.

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ziet er heel erg goed uit hoor.......

Ik heb gisteren die motor binnen gehad......mazzeltje....het is een 400V exemplaar.
Daarstraks even geprobeerd.......gloeiende wat zuigt dat ding hard...

Maar ik heb zeker een 2 stage manier nodig, dus ik heb zeker interesse.
Ik moet alleen even meten hoe hoog ik kan met een vat eronder.

Gr,
Danny
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
De Voortgang

Er zit schot in. Na de mallen 5 a 6 keer in de was het te hebben met tussen posen voor het dogen van de was daarna met een zacht kwast een dun laagje laagje pva (poly venyl alcohol ) en aan de slag... met wat weg gooi kwasten van de Action, 4 laagjes glasvezel getamponeerd in twee helften voor het lossen. Nu wachten tot het uitgehard is . Een spannend moment, wil het lossen? Ja hoor, dat ging prima. Over het resultaat, daar ben ik aardig tevreden over. De epoxy met glasweefsel is een zeer sterke combinatie en toch weegt de hele cycloon niet veel, ca 7 kg.
De eerste Cycloon is een aardig eind op weg. De twee helften moeten nog aan elkaar gemaakt worden en daarna de inlaat er in lamineren

Cycloon 03-08.jpg

Vandaag nog even naar Moordrecht om een voorraadje materiaal te halen om er een paar in het vooruit te gaan maken.
De eerstvolgende is voor Puff dat wordt er één met een inlaat van 150 mm.
 
Laatst bewerkt:

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Dat kan natuurlijk ! In opzet hou ik het zo eenvoudig mogelijk omdat ik ze ga maken voor hout hobbyisten die ook een beetje op de kosten (moeten) letten >> Ik maak de basis onderdelen en probeer het zo betaalbaar mogelijk te houden. Dat houdt dan in dat je dan een aantal dingen zelf moet doen > Ik kan dat natuurlijk ook gaan doen en soms zal ik dat ook wel doen om iemand die daar moeite mee heeft te helpen. Ook is het niet mijn opzet de hele dag met afzuiging bezig te zijn. Ik ga geen commercieel bedrijf oprichten.
Het idee kwam in mij op om dat ik zelf een groot stof brobleem had en en op een goede en degelijk maar ook betaal bare manier wil oplossen gebruik makend van wat ik al had (een Holzman afzuiger) Zoals iedereen hier, besteed ik mij geld liever aan wat mooie gereedschappen. Het wordt toch al meer werk dan ik eerst voor ogen had omdat ik echt goed wil doen.
Ik ga dus nu drie maten maken zodat er voor iedereen naar behoefte een mogelijkheid is..om met wat er vaak al in de werkplaats al aan afzuiging aanwezig is een passende cycloon er bij te zetten.

Nog even over het spuiten

Ik maak de cycloon van epoxy en dat is transparant dat is beter bij het maken omdat je dan goed kan zien tijdens het lamineren of er lucht insluitsels in het laminaat zitten. De Cycloon maak ik op een gladde mal en wel zo dat de gladde kant aan de binnen zijde komt. Dat is voor een goede optimale werking door een lage wrijving beter. Met als gevolg dat aan de buiten zijde de structuur van het gebruikte glasweefsel zicht baar is. Wil je het mooi hebben (sommigen willen dat ) dan moet er eerst geplamuurd en en geschuurd worden > Op internet kom je mooi cyclonen tegen mooi gespoten staal tot glimmend gepolijst RVS of doorzichtig plexiglas (dat uiteindelijk snel mat zal worden) daar hangen passende prijskaartjes aan van vaak in de duizenden euro's .
Dus Ja, de Cycloon die ik nu maak kan je super mooi afwerken en als ik dat voor je moet doen, gaat dat wel even iets meer kosten ..
Wat de Cycloon moet gaan kosten weet ik nog niet. Kan ik er meer maken dan is de inkoopkosten van materiaal lager . Voor de leden hier probeer ik de prijs zo laag mogelijk te houden en de uitvoering zo simpel mogelijk . Maar wel degelijk en goed werkend. Dat is het streven en de opzet...
Ik hou jullie op de hoogte
Het vordert goed! Als het goed is heb ik over ca. een week de eerste cycloon werkend
Dan ga ik wat evalueren en eventueel verbeteringen aanbrengen. Gelukkig gaat de geplande vacantie naar Italië niet door en kan ik doorwerken aan dit project .
 
Laatst bewerkt:

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Tussen het lezen van kranten en volgen van TV debatten over wat ons nu zo bezig houd
snorde ik wat rond op internet.
Stel je voor dat we dat nu niet hadden!
Onze gezondheid wordt van alle kanten bedreigd.
In onze werkplaatsen is de bedreiging oa. het stof .
Daarom zet ik mijn werk aan de cycloon voor hobby werkplaatsen voort.

Cyclonen zijn niet bepaald uitvindingen van de laatste tijd, ze worden al heel lang
gebouwd en toegepast omdat het een beproefde manier is om stof af te scheiden
van de luchtstroom die dat stof mee zuigt. Ik kwam wat mooie plaatjes tegen.
Ik plaats er hier twee .
Het tweede plaatje dat ik hier laat zien spreekt mij als hout werker het meeste aan!


800px-HL_Damals_–_Einsiedelstraße.jpg

1024px-Silo_fuer_Holzspaene_Holzhandel_Klagenfurt_15102007_01.jpg
Bijna romantisch...

Bij deze cyclonen word de lucht gewoon geloost
Dat kan natuurlijk niet meer zeker niet als je buren hebt.
Maar ook niet als je je verwarming betaalbaar wilt houden.

Er wordt nu heel hart gewerkt aan het eerste exemplaar die
bij Puff wordt geïnstalleerd.
De ervaringen de daar worden opgedaan wordt weer verwerkt in de volgende exemplaren
(ééntje voor mijzelf bv)
Op de volgende links kan je er meer over lezen

https://www.woodworking.nl/showthread.php?29257-Losse-motor-voor-DIY-stofafzuiging
 
Laatst bewerkt:

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
We schieten langzaam op en de rommel in mijn werkplaats wordt steeds groter
De laatste mal die ik nodig heb is in de maak
In de Cycloon zit een spiraal over één omwenteling tegen de buiten wand
Zodra deze mal klaar is kan de eerste cycloon in elkaar en bij Puff
geïnstalleerd worden, en getest. Puff schreef mij kan hij niet meer wachten, maar ja hij
moet nog een paar dagen geduld opbrengen.


mail spiraal in de maak.jpg

Anders dan bij de meeste cyclonen zit de inlaat met een hoek aan de trechter
dit om de luchtstroom schuin naar beneden via een rechthoekige inlaat
te richten overeenkomstig met die hierboven genoemde spiraal
Om uit te vinden hoe vorm van het gat in de trechter moet worden
waar de inlaat doorheen gaat heb ik een stukje van de trechter gecopiëerd
dat kan ik dan ook gaan gebruiken als afteken mal.

Inlaat proef 2.jpg

de inlaat sluit mooi tangentieel aan de trechter

inlaat proef.jpg

Morgen ga ik dus de de Cycloon voor Puff, die ik met 8 cm inkort
omdat zijn plafonnetje net iets lager is, voorzien van deze inlaat
De aansluiting is inwendig 152 mm zodat er het precies aansluit aan de pijperij (hoop ik)

Onder aan de trechter maak ik een flens waar aan de deksel van een
mooie 60 cm hoge ton kan worden bevestigd

flens.jpg

wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Heel erg gaaf om te zien Kar.......

Ik heb nog wel geduld hoor.......:eek:
Die 8 cm inkorten....heeft dat geen invloed op de werking?

Is het anders een idee om het vat op maat te maken?


Ik hoop hopelijk morgen de aansluiting op de motor te maken...(lees gat van ene hok naar t andere......) en dan kan ik de buizen verder afmonteren.....

En heel misschien met een stuk tijdelijke buis zonder cycloon afzuigen om te testen.....:rolleyes:

Daarbij moet ik ook maar eens na gaan denken hoe eea qua 380 aan te sluiten......maar die vraag stel ik wel in mn eigen topic.....

Succes morgen Karangetang.......het wordt heel gaaf.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Nee die 8 cm maakt maar heel weinig uit denk ik.
en 50 cm is wel er laag voor een ton. Ik weet niet wat je gaat doen, je hebt geloof ik geen schaafmachine want dan gaat het hart.
Ik heb wel eens in een paar dagen 10 200 liter zakken vol geschaaft > De inhoud van een ton 60 cm hoog ca 70 liter
ton kan je mooi leeg kiepen in een standaard 80 liter vuilnis zak.
 
Laatst bewerkt:

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ok als t niet uitmaakt volgens jou dan gaan we door op dat plan.....

Grt,
Danny
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Hij is toch echt vol.....ik kan je geen PB's meer sturen.
Ook je verzonden berichten tellen mee.......

Ik heb je een mail gestuurd.....

Grt
Danny
 

johanc

Actieve deelnemer
22 apr 2014
49
11
Grave - Noord Brabant
Mooi resultaat Karangetang. Wat is de reden dat je ze in twee helften maakt? Zou het mogelijk zijn om de cycloon geheel te maken en van de vorm af te schuiven? Qua vorm zou dat mogelijk moeten zijn.

De Voortgang

Er zit schot in. Na de mallen 5 a 6 keer in de was het te hebben met tussen posen voor het dogen van de was daarna met een zacht kwast een dun laagje laagje pva (poly venyl alcohol ) en aan de slag... met wat weg gooi kwasten van de Action, 4 laagjes glasvezel getamponeerd in twee helften voor het lossen. Nu wachten tot het uitgehard is . Een spannend moment, wil het lossen? Ja hoor, dat ging prima. Over het resultaat, daar ben ik aardig tevreden over. De epoxy met glasweefsel is een zeer sterke combinatie en toch weegt de hele cycloon niet veel, ca 7 kg.
De eerste Cycloon is een aardig eind op weg. De twee helften moeten nog aan elkaar gemaakt worden en daarna de inlaat er in lamineren

Bekijk bijlage 94596

Vandaag nog even naar Moordrecht om een voorraadje materiaal te halen om er een paar in het vooruit te gaan maken.
De eerstvolgende is voor Puff dat wordt er één met een inlaat van 150 mm.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Ja, het zou mogelijk moeten zijn dan moet het bovenste deel ook wel iets conisch zijn en dat zou ook kunnen. Alleen ik ben bang dat dat mij niet gaat lukken dat ik dan toch lossings problemen krijg >>Ik bewonder bv de industrie die bv Golf shafts maakt die lopen over een meter een paar millimeter conisch bij een doorsneden van nog geen 12 naar 9 mm. Om een stalen mandrel wordt dan de prepreg grafiet weefels met de hand gewikkeld en in en oven of onder uv uitgehard ..één tik en de mandrel schiet er uit ..
Wat ik doe is hierbij vergeleken lompe boeren techniek. Dus ik doe wat ik nog kan dat is beperkt ...Ben al blij dat het lukt ! En een goed bruikbaar product opleverd. (hoop ik) En ja het is best arbeidsintensief en ik ga er ook geen honderden van maken. Het koppelen van de twee helften gaat opzich best snel. wel zichtbaar en daar iets minder mooi maar het worden ook geen pronk meubels. Het zal ook niet lonen of ik moet ze zien te verkopen voor prijzen boven de duizend euro maar dat was niet mijn plan . Het lukt zo goed en ik hoop binnenkort ook weer iets van hout te kunnen gaan maken En daar was het ook voor: minder stof en gezonder werken . Nog even en we weten in hoeverre ik daar in geslaagd ben . Misschien dat ik her en der in de toekomst nog iets kan verbeteren in de werkwijze en hier en daar nog wat goede adviezen hiervoor kan krijgen. Mijn kennis op dit gebied is inmiddels ook 40 jaar (ver)oud(ert). Overigens, de cycloon weegt nu onder de 6 kg en misschien wordt hij nog iets lichter. Dat kan best het epoxy laminaat is behoorlijk sterk. Ook doordat ik mooie glasweefsels gebruik die in 4 richtingen is geweven.
Ik ben nu nagenoeg klaar met de eerste set mallen ik wil er nog een set van een kleinere maat bij maken om iedereen naar wens te kunnen bedienen.
Prijzen weet ik nog niet . Eén ding kan ik verklappen, het wordt uiterst modern : fluid pricing ! tzt ga ik verklappen wat dat inhoud
 
Laatst bewerkt:

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Cycloon prototype I

staat klaar om geplaatst te worden en te testen

cycloon 1.jpg

Na een paar daagse door ploegen
het maken van een mal voor de spiraal die er inzit

mail spiraal in de maak.jpg

zijn we wel erg benieuwd hoe goed hij werkt
zaterdag wordt hij geplaatst bij Puff
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Wat een absurde ervaring! Vanmorgen op een hele stille weg met 4 lege banen richting Den Haag. Naar Puff met achter in de auto de eerste complete Cyclon prototype I.... zal hij werken ? en hoe goed ? We hebben alles via dit forum goed voorbereid. Zou alles precies passen ?

Na een bakje kofife bij een geanimeerd kenismakings geprekje tussen gelijkgestemde hobbyisten. gelijk maar aan de gang .

Ojé, Puff had op mijn aanwijzing zijn ventilator nog wat verhangen, de hardlijn van de inlaat moest exact 25 cm van de wand afzitten. Puff kijgt een niewe centimeter van mij want het was 24cm maar ok, een paar schroefes los een stukje mutliplex ertussen schroefjes weer aandraaien en was in orde. Door het verhangen was het zaakje ook iets lager komen te hangen vanwege zijn schuine dak en paste de cycloon er net niet onder. Nou dat hebben we snel opgelost gewoon een paar tegels eruit in in een paar tellen later was het zo gefikst. Gelijk maar zijn aorta aangesloten want nieuwsschierig waren we! Wanneer je een maand aan een project als dit werkt bouw je toch enige spanning op ...stel je voor dat er iets fout zit, je aannames verkeerd waren , of je toch iets verkeerd begrepen en uigtgevoerd hebt, alle moeite en kosten voor niks zijn gebleken... (dat zou niet de eerste keer zijn)
Je krijgt met de dag meer respect voor mensen die complexe dingen uitdenken en realiseren!
.


Cyclon prototype I    Puff.jpg

Kijk het door mij bedachte ophangsysteem werkte perfekt een paar schroeven en klaar was het !

ophanging boven.jpg

Fantasich wat je allemaal met zoiets eenvoudigs als een spanbandje kan doen!

DSC04815.jpg

De aansluitinging op de pijperij paste perfect, de spyro-pijp 150 mm ging er strak in,
dus er is geen duur verloopstuk nodig, dat scheelt weer in de kosten.

DSC04814.jpg

En werkte het?
Ja het werkte heel goed zelfs, als een speer!
Een paar handen zaagsel losgelaten bij de ingang van de pijpen verdwenen nagenoeg geheel in de ton
De Cycloon is van epoxy licht tranparant en het was mooi om te zien met wat voor een hoge snelheid het zaagsel
naar beneden werfelend in de ton verdwijnt !

Hoe verder :

De mallen staan klaar, materiaal is in huis , nu waar het om te doen was een cycloon voor mijzelf .
Ook daar wel heel erg beniewd hoe die gaat werken met de ventilator die van de Holzmann afzuiger komt.
is die wel efficient genoeg. Zou het beter kunnen?

Verder ben ik begonnen met een mal te maken voor een Cyclon prototype II
die krijgt een doorsnede van 38 cm en tussen 80 cm 100 meter hoog voor de kleiner behuizenden zeg maar
als ik nog zin heb en er vraag naar is ook nog eentje
met een diameter van 30 cm de Cyclon Prototype III 60 tot 80 cm hoog voor in het kleine schuurje
Voor nog kleiner is volop aanbod uit China .

Prototype I heeft een diameter van 46 cm en is tussen de 100 en 120 cm hoog voor in het kleine schuurtje

Door de modulaire aanpak kan ik de cycloon in diverse uitvoereningen maken verschillende grotes en
verschillende aansluit maten. Dus voortaan spreken we
over de

Cyclon prototype custom made

Er is nog veel te doen, vooral een zoektocht naar de meest geschikte en ook betaalbare ventilator. Het kopen van een bv HBM of Hofmann of Schleppach etc. etc. afzuiger om die vervolgens te slopen is niet slim. Dat moet beter kunnen dus als iemand tips adviezen of contacten heeft ? Help mij op mijn zoektocht,
zodat het voor iedere hobyist mogelijk is een goed en functionerende afzuiginstalatie te bouwen voor een betaalbare prijs.

Want als we op één ding dezer dagen weer gedrukt worden: niets gaat er boven je gezondheid en vooral: wees zuinig op je longen
Want zwakke longen, copd etc maakt je tot een mooi doelwit voor bv virussen.















.
 

Bijlagen

  • DSC04813.jpg
    DSC04813.jpg
    63,5 KB · Weergaven: 180
  • DSC04817.jpg
    DSC04817.jpg
    47,7 KB · Weergaven: 181
Laatst bewerkt:

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Het was zeker gezellig en aan deze kant een zeer blije en trotse early adaptor.....

De kunstgrepen inderdaad uit moeten halen om alles pas te krijgen......ik laat het voor nu lekker zo, en als ik een gaatje in mn planning heb, maak ik de ton op maat en gaan de tegels er weer in en kan ik met wigjes de ton op z'n plek houden.

Volgende stap is het aansluiten van de relais en de afstandsbediening en het afbouwen van de installatie tot aan machine niveau.

Wordt vervolgd dus......

Gr
Danny
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Het ziet er goed uit! Erg mooi dat je dit ontwikkelt, Karangetang. Ik denk dat het zeker in een behoefte gaat voorzien in houtland. Puff, plaats je nog wat foto's als er ook een filter op de uitlaat zit?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.