Cycloon voor stofafzuiging

Status
Niet open voor verdere reacties.

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Naar mijn mening is de luchtstroming is onze afzuigsystemen vrijwel zeker altijd turbulent, maar niet meer in de cycloon, vandaar dat daar stofdeeltjes daar uit kunnen zakken. Als iemand een beter idee heeft, graag, het is al een tijdje geleden dat ik dit heb toegepast. ik zit er nl tegenaan te kijken dat het lijkt alsof je bijan altijd turbulentie hebt in gassystemen en dat is ook weer niet zo.

Wel of geen Turbulente stroming wordt bepaald door het Reynolds getal: Re = snelheid van het medium * Lengte vd pjjp / (kinematische viscositeit). Bij Re > 3500 is er zeker turbulentie. V= 20m/s, L= 3 meter (voorbeeld) en kinematische visco voor lucht is ongeveer 15 * 10 (macht -6), eenheid m2/s. Door de lage kinematische viscositeit zit je al gauw boven Re 3500 en dus turbulent. In de pijpen zorgt de turbulentie voor wervelingen en daarmee transport van het het houtstof. Waar zit ik fout?
 

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Ik kwam bij mijn Reynolds berekening er inderdaad ook op uit dat de stroming in de buis turbulent is. Wel moet je volgens mij de diameter van de buis in plaats van de lengte gebruiken. Als de stroming in een buis laminair was, dan zou in een horizontale buis het stof volgend mij inderdaad naar onderen zakken.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Naar mijn mening is de luchtstroming is onze afzuigsystemen vrijwel zeker altijd turbulent, maar niet meer in de cycloon, vandaar dat daar stofdeeltjes daar uit kunnen zakken. Als iemand een beter idee heeft, graag, het is al een tijdje geleden dat ik dit heb toegepast. ik zit er nl tegenaan te kijken dat het lijkt alsof je bijan altijd turbulentie hebt in gassystemen en dat is ook weer niet zo.

Wel of geen Turbulente stroming wordt bepaald door het Reynolds getal: Re = snelheid van het medium * Lengte vd pjjp / (kinematische viscositeit). Bij Re > 3500 is er zeker turbulentie. V= 20m/s, L= 3 meter (voorbeeld) en kinematische visco voor lucht is ongeveer 15 * 10 (macht -6), eenheid m2/s. Door de lage kinematische viscositeit zit je al gauw boven Re 3500 en dus turbulent. In de pijpen zorgt de turbulentie voor wervelingen en daarmee transport van het het houtstof. Waar zit ik fout?

L = de diameter van de buis: https://nl.wikipedia.org/wiki/Reynoldsgetal

Maar dan nog is het inderdaad turbulent.
 

tuoh

Oud hout
Van statische elektriciteit bij pvc buizen kan je wel degelijk een "ferme patat" krijgen. En nee, dat heb ik dus niet ergens half gelezen, maar zelf meermaals meegemaakt.
Je kan er zelfs ferme "bliksemschichten" mee trekken, ook zelf gedaan trouwens, en niet van horen zeggen.

Ik zou niet te snel gaan veralgemenen, er is nogal dikwijls een serieus verschil tussen theorie en praktijk, ook hier.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Ik had aan karangetang beloofd om foto's te sturen van mijn oplossing voor de afzuiging. Uitgangspunten waren 1) dat het geschikt moest zijn om de houtkrullen uit mijn werkplaats op te zuigen en 2) geschikt voor lintzagen en schuren. Mijn eerdere oplossing met Jet 1100 DC (1,1 kW) werkte niet goed genoeg. Ik heb al eens eerder geschreven dat de keus viel op een AF16 2,2 KW omdat die ruim voldoende zou zijn. Er zit nu wel een noodzakelijk filterpatroon op maar geen cycloon, de houtkrullen komen wel in een bak op wieltjes. zie verderop.

Van het grootste belang is de luchtsnelheid bij de aanzuigopening, die zou plm 20 (droog hoout a 25 (nat hout m/s sec moeten zijn vlg Eu ARBO richtlijn voor houtwerkplaatsen. Hiermee wordt dat gehaald ook als beide afzuigopeningen tegelijkertijd in gebruik zijn, maar het houdt niet veel over.

1. Aansluiting lintzaag, 100 mm en ruim 1 meter spiraalslang

P1050684.jpg

2. Schuifafsluiter 100 mm

P1050685.jpg

3. Verloop 100 naar 160 mm Spirobuis met rubber manchet

P1050686.jpg

4. Aansluiting op T stuk 45 grd met deksel voor inspectie en schoonmaken, horizontale pijp gaat naar afzuiger, alles 160 mm

P1050687.jpg
P1050687.jpg

5. Aansluiting van horizontale pijp op broekstuk (Ystuk) van 3 * 160 mm, onderkant naar afzuiger

P1050688.jpg

6. Aansluiting op AF16 met 160 mm spiraalslang

P1050689.jpg

7. Afzuiging bij houtdraaibank met 100 mm spiraal slang, verder vergelijkbaar met lintzaag, ook inspectie luik in horizontaal gedeelte.

P1050692.jpg

8. Opvangbak onder AF16 (naar idee van Bert vd Veen), montage met twee scharnierende klemmen


P1050693.jpg

9. Detail van het scharnierende deel.

P1050695.jpg
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Karangetang, je haalt uitspraken van personen door elkaar. En niemand zit hier om jou te pesten, dus iedereen probeert wat bij te dragen.

Je gooit je eigen glazen in, met je toonzetting. Misschien even zoeken op de forum wat de Pel norm in houdt.
 

tuoh

Oud hout
SuperKees en anderen.

.........


Tenslotte iedereen is welkkom maar wil je alleen maar slim doen? Of erger je je aan mijn toon ?
Je hoeft hier niets te volgen, niets te lezen en niets te schrijven. Begin dan een eigen item
Het is uiteindlijk: mijn verslag.


Hier mee is de kous af


Wil je mee helpen en mee praten ?

Vertekpunt is dit: lees dat eerst : http://billpentz.com/woodworking/cyc...nerscorner.cfm

Aha, een dictator, in de US zit er ook zo eentje:p
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Rob van Suilen.

Jammer dat je het zo eenzijdig benaderd
daar laat ik het bij als je vind dit ik moet
stoppen zeg het me maar
De lol gaat er wel af zo.

Hier alleen al zit je er naast:

Worden er daarna door jou excuses aangeboden? Nee.

Dit was mijn onmiddelijk reactie pag #174 eerste regel:

Jammer dat ik me vergis met de namen maar het is soms ook niet bij tehouden.

Uiteraard impliceert dit een excuus,

En herinner je deze nog pag #94 ?

Hopelijk escaleert het niet verder want Chevy kwam met gestrekt been in en dat is/was terecht tegen t zere been van Kar

En zo zijn er meer noem die ook voor de compleetheid ook even in je relaas.

En beticht mij niet van Chantage ..dat vind ik nogal grof en stelt mij in je teleur.
In een eerdere fase was je zo posiief enthousiast ..

Insinueer niets, maar zeg dan concreet waar ik de codes bruskeer .
Stuur me eerst een Pb voor je zo bot en ongenuanceerd publiekelijk uithaald.

Dat was wel de koninklijke weg geweest
In mijn inbox tref ik enkel positieve berichten.


Enig respect mag er zijn.
 
Laatst bewerkt:

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Wijk 0983

Ja daar gaat niet veel in
Ik moet eerst de oude corrispondentie ergens zien te bewaren kost even tijd. Ik neem even een Pause
Ga wat klusjes voor mijn ega doen en een paar cycloons maken voor leden hier die ik ze beloofd heb.
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
De moderatoren hebben de meldingen wel gezien en rekenen over het algemeen op het zelfcorrigerend vermogen van de deelnemers. We hebben een beleid om niet te snel in te grijpen, maar gaan nu in overleg met de Baas van het forum voor een wijze beslissing.

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Beste vrienden houtbewerkers,

Dit is geen leuke discussie meer, zoals een aantal van jullie ook al aangegeven hebben. Om man en paard te noemen: Karangetang bij deze het vriendelijke verzoek even niks meer te posten. Zondag heb ik een aantal berichten uit dit draadje verwijderd. We zijn hier vooral voor de sociale kant van ons onze hobby en beroep. Het delen van kennis, werkstukken laten zien, belevenissen vertellen, dat maakt ons forum juist zo leuk en uniek.

met hartelijke groet,

jaap
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.