Cycloon voor stofafzuiging

Status
Niet open voor verdere reacties.

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Hoi allemaal,

Erg leuk initiatief karangetang en bijzonder schappelijk dat je dit ook via het forum aan gaat bieden. De discussie tussen Chevvy66, Karangetang en anderen over het wel of niet gebruiken van een cycloon heeft me aan het denken gezet. Graag roep ik de hulp van de experts hier in om mij te helpen dit te begrijpen en een vergelijking te maken tussen een afzuiging met cycloon en een afzuiging met filterzak. Laten we stellen dat er 2000 m3/h afgezogen wordt, gemeten bij de uitgang van de ventilator. Dan kunnen we het type ventilator en fijnstoffilter even buiten beschouwing laten. Wie wil/willen dan voor mij de volgende gegevens afschatten? (ik begrijp dat niemand exacte waarden heeft, maar schat zo goed mogelijk op basis van ervaring, literatuur, etc. geef eventueel een bereik aan)

Situatie 1 - cycloon
Drukval (dus drukverschil tussen ingang en uitgang cycloon):
Kleinste stofdeeltjesgrootte die nog voor meer dan 90% afgevangen wordt:
Kosten (exclusief ventilator en fijnstoffilter):
vloeroppervlak:

Situatie 2 - filterzak systeem
Drukval (dus drukverschil tussen ingang en uitgang filterzakhouder):
Kleinste stofdeeltjesgrootte die nog voor meer dan 90% afgevangen wordt:
Kosten (exclusief ventilator en fijnstoffilter):
vloeroppervlak:

Wat betreft die stofdeeltjes kan ik me niet voorstellen dat deeltjes van bijvoorbeeld 10 micron volledig afgevangen worden, maar deeltjes van 9 micron niet meer. Daar moet een soort van verloop in zitten, bijvoorbeeld dat 50% van de 10 micron deeltjes afgevangen wordt en 40% van de 9 micron deeltjes. Om dat ik in getal te vangen dus de kleinste deeltjesgrootte waarvan nog 90% afgevangen wordt. @karangetang: jouw fluide prijsvoering maakt een prijs aangeven natuurlijk lastig, maar wellicht weet je de materiaalkosten.

Bij dezen mijn poging om de argumenten voor en tegen een cycloon wat te verduidelijken. Hopelijk helpen jullie mee!

Met vriendelijke groet,
Martijn



Daar kan ik je helaas niet mee helpen, volgens mij zorgt een cycloon er voor dat je de grove delen afscheidt van de fijne delen zodat je die grove delen apart kunt afvoeren en gaat dat wellicht makkelijker. In mijn geval, AF16 van Felder zonder cycloon, heb ik de opvangzak vervangen door een kist op wieltjes waarmee ik de houtkrullen simpel naar buiten breng. De standaard zak is vervangen door een een fijnstoffilter om zo min mogelijk stof in de ruimte te brengen. Vloeroppervlak is 60*90. kosten plm 1200. De houtkrullen gaan dus wel door de ventilator (moet daardoor ruimer bemeten zijn) en dat kun je voorkomen door een cycloon ervoor te bouwen. Voor mij heeft dat onvoldoende toegevoegde waarde.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Ha Wijk0983

Voor mij heeft dat onvoldoende toegevoegde waarde.

Dat bepaal je inderdaat zelf

volgens mij zorgt een cycloon er voor dat je de grove delen afscheidt van de fijne delen zodat je die grove delen apart kunt afvoeren en gaat dat wellicht makkelijker.


Daar kan je je behoorlijk in vergissen
Je zegt terecht volgens mij..
Wordt het dan niet tijd je er meer in te verdiepen in wat de onderzoeken en testen vermelden ?
Een goede cycloon schijdt nagenoeg alles af .
Fijstoffilters zijn behoorlijk aan de prijs en raken op den duur beschadigd en raken verstopt,
verliezen daardoor hun werking . Een cycloon zal dus ook je dure fijnstof filter beschermen .

Bij mij neemt de cycloon plus ventilaotor 50 x 50 cm in beslag de fijstof filter zit er
naast, maar hang hoog daar kan mijn schaafbankje nog makkelijk onder staan .

Ben ook goed koper uit dan 1200 euro
Ik zit met alles bij elkaar pijpen (15meter 3 afsplitsingen) cycloon ventilator en fijnstof filer(HBM ) op 700 - 800 euro

De Felder AF 16 is wel een stuk duurder (geen pijpen , geen cycloon, 900 euro) maar zuigt die harder ? Dat zou je moeten meten .
dit is wat Felder opgeeft ,...... meestal is dat geflateerd.
bij volume stroom staat het woordje max ...in gebruik is dat waarschijnijk stuk lager .
vermogen wordt niet vermeld op de site dus dat zou ik dan eerst willen weten
ik vermoed 1600 W mischien 2,2Kw maar ik denk van niet .
dit geven ze op

Volumestroom max. 3000 m³/u
Maximale onderdruk 2150 Pa


Lees ook onderstaande regel die staat er niet voor niets

Wil je mee helpen en mee praten ?

Vertekpunt is dit: lees dat eerst : http://billpentz.com/woodworking/cyc...nerscorner.cfm
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Ha Wijk0983



Dat bepaal je inderdaat zelf




Daar kan je je behoorlijk in vergissen
Je zegt terecht volgens mij..
Wordt het dan niet tijd je er meer te verdiepen in wat de onderzoeken en testen vermelden ?
Een goede cycloon schijdt nagenoeg alles af .
Fijstoffilters zijn behoorlijk aan de prijs en raken op den duur beschadigd en raken verstopt,
verliezen daardoor hun werking . Een cycloon zal dus ook je dure fijnstof filter beschermen .

Bij mij neemt de cycloon plus ventilaotor 50 x 50 cm in beslag de fijstof filter zit er
naast, maar hang hoog daar kan mijn schaafbankje nog makkelijk onder staan .

Ben ook goed koper uit dan 1200 euro
Ik zit met alles bij elkaar pijpen cycloon ventilator en fijnstof filer(HBM ) op 800 - 900 euro

De Felder AF 16 is wel een stuk duurder (900 euro) maar zuigt die harder ? Dat zou je moeten meten .
dit is wat Felder opgeeft ,...... meestal is dat geflateerd
bijvolume stroom staat het woordje max ...in gebruik is dat waarschijnlak lager .
vermogen wordt niet vermeld op de site dus dat zou ik dan eerst willen weten
ik vermoet gewoon 1500 W mischien 2,2Kw
dit geven ze op

Volumestroom max. 3000 m³/u
Maximale onderdruk 2150 Pa


Lees ook onderstaande regel die staat er niet voor niets

Wil je mee helpen en mee praten ?

Vertekpunt is dit: lees dat eerst : http://billpentz.com/woodworking/cyc...nerscorner.cfm

Hoi,

Ik begrijp de forte toon van de muziek niet helemaal.

Begrijp mijn bedoeling niet verkeerd alsjeblieft, als iemand blij is met de oplossing waarin een Cycloon zit, prima. Totnogtoe zie ik de noodzaak nog niet (maar ik kan best bijleren).

Ja, ik heb de verhalen van Bill Pentz van A tot Z grondig gelezen en ook het commentaar daarop van Matthias Wandel die oa de stofdeeltjes heeft gemeten. Ik heb in mijn werkplaatsje de luchtsnelheden gemeten met mijn oude afzuiging en met de nieuwe AF16 en daar ben ik dik tevreden mee (>20 m/sec). Stroomverbruik e.d. kan ik meten via de aangesloten frekwentieomvormer. De AF16 heeft een goede leesbare tabel met onderdruk vs volumestroom en dat heb ik aardig kunnen reproduceren.

Ik heb nog geen nare ervaring met het fijnstoffilter en ben niet zon handige machine bouwer dus heb ik eea moeten aanschaffen. Voorlopig ben ik dik tevreden met deze klassieke oplossing.

Onhandig vond ik het gesleep met grote volle plastic zakken en dat heb ik opgelost met een kar op wieltjes (net zoals een collega forum lid heeft gedaan). Daardoor leek het mij dat je met een cycloon vooral zorgt voor een betere hanteerbaarheid van al die krullen, maar het draagt weinig bij aan een betere stofafzuiging. Ben nog steeds oprecht benieuwd wat ik mis.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Ik begrijp de forte toon van de muziek niet helemaal.


Die begrijp ik ook niet

Ja, ik heb de verhalen van Bill Pentz van A tot Z grondig gelezen

Dat kan blijk baar haal ik er iets anders uit dan jij..

en ook het commentaar daarop van Matthias Wandel die oa de stofdeeltjes heeft gemeten.

En of Matias Wandel nu de goed referentie is ...Hij is eeen influencer ...Ik heb bij hem niet een echt goede cyloon gezien.
Maar dat kan ik gemist hebben. youttube en internet is onder hand zo vol informatie dat ik zeker 99 % misloop

OP deze pagina maak ik melding van wat ik aan zinnig materiaal vind en geef dat door

mischien moet je daar eens op reageren ..
want twee weten meer dan één.

Hier kunnen we elkaar helpen de goede informatie boven tafel te krijgen
Maar weet wel dat alles vloeibaar is.
Hoe meet je? wat is je test opstelling? waarmee meet je? Mijn "goedkope" Holzmann afzuiger zuigt
door een 125 mm pijp met meer dan 30 meter per cycloon mijn meter slaat dan op tilt.
maar dat is zonder filter zonder cycloon dus onbelast


en ben niet zo'n handige machine bouwer

Vandaar dat ik de helpende hand bied.
En misschien zijn er hier tussen de pakweg 20.000 leden, mensen die handiger zijn dan ik
Die een beter snellere en goedkopere maakwijze weten, Of bepaalde anderdelen zouden kunnen maken die voor mij lastig zijn. Graafg zelfs!
Die bv een simulate zouden kunnen maken van een Pentz systeem en dat kunnen verbeteren
Dat zou echt pas goed helpen. Of mensen die natuukunde gestudeerd hebben en alles weten over lucht sromingen
Ook, en juist hun goede raad is zeeer welkom.

Besef ook dat leden zoals Puff , door er eentje te instaleren enorm bijdraagd aan het opbouwen van ervaringen
Theorie is één maar de praktijk is vaak een stuk uitdagender ...

IK begrijp je bedoelingen niet verkeerd . vertel me dan wat je dan in de doucmenten van Pentz anders hebt begrepen dan ik . Daar hebben we iets aan. Maar ga niet over de toon zeuren, ik doe gewoon mijn best en steek er enorm veel tijd in.
Ook in het serieus nemen van alle reacties en PB's die ik krijg. Die tijd alleen al kan ik niet in mijn werkplaats staan..

vandaar ook deze oproep.

Wil je mee helpen en mee praten ?

Vertekpunt is dit: lees dat eerst : http://billpentz.com/woodworking/cyc...nerscorner.cfm
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Ik heb even wat technische gegevens van AF12/14/16 gekopieerd 20200404 AF16 data.jpg20200404 AF16 data 1.jpg

Voor AF 16 geldt 2,2 kW opgenomen vermogen, max onderdruk 2200 Pa(bij 50 Hz! en 0 m3/uur) en 2500 m3/uur bij onderdruk 500 Pa. Bij het werkpunt van 20 m/sec geldt onderdruk 1550 Pa en volumestroom 1330 m3/uur. Ik heb het maximum volume kunnen controleren met een luchtsnelheidsmeter direct onder de ventilator.



Die begrijp ik ook niet



Dat kan blijk baar haal ik er iets anders uit dan jij..



En of Matias Wandel nu de goed referentie is ...Hij is eeen influencer ...Ik heb bij hem niet een echt goede cyloon gezien.
Maar dat kan ik gemist hebben. youttube en internet is onder hand zo vol informatie dat ik zeker 99 % misloop

OP deze pagina maak ik melding van wat ik aan zinnig materiaal vind en geef dat door

mischien moet je daar eens op reageren ..
want twee weten meer dan één.

Hier kunnen we elkaar helpen de goede informatie boven tafel te krijgen
Maar weet wel dat alles vloeibaar is.
Hoe meet je? wat is je test opstelling? waarmee meet je? Mijn "goedkope" Holzmann afzuiger zuigt
door een 125 mm pijp met meer dan 30 meter per cycloon mijn meter slaat dan op tilt.
maar dat is zonder filter zonder cycloon dus onbelast




Vandaar dat ik de helpende hand bied.
En misschien zijn er hier tussen de pakweg 20.000 leden, mensen die handiger zijn dan ik
Die een beter snellere en goedkopere maakwijze weten, Of bepaalde anderdelen zouden kunnen maken die voor mij lastig zijn. Graafg zelfs!
Die bv een simulate zouden kunnen maken van een Pentz systeem en dat kunnen verbeteren
Dat zou echt pas goed helpen. Of mensen die natuukunde gestudeerd hebben en alles weten over lucht sromingen
Ook, en juist hun goede raad is zeeer welkom.

Besef ook dat leden zoals Puff , door er eentje te instaleren enorm bijdraagd aan het opbouwen van ervaringen
Theorie is één maar de praktijk is vaak een stuk uitdagender ...

IK begrijp je bedoelingen niet verkeerd . vertel me dan wat je dan in de doucmenten van Pentz anders hebt begrepen dan ik . Daar hebben we iets aan. Maar ga niet over de toon zeuren, ik doe gewoon mijn best en steek er enorm veel tijd in.
Ook in het serieus nemen van alle reacties en PB's die ik krijg. Die tijd alleen al kan ik niet in mijn werkplaats staan..

vandaar ook deze oproep.

Wil je mee helpen en mee praten ?

Vertekpunt is dit: lees dat eerst : http://billpentz.com/woodworking/cyc...nerscorner.cfm
 

Bijlagen

  • 20200404 AF16 data.jpg
    20200404 AF16 data.jpg
    83,3 KB · Weergaven: 170

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Dank voor het toezenden van de gegevens
Mooi om tzt is een overzichtje te maken van de diverse bij hobbyisten in gebruikzijnde zuigers en systemen

Dus 2.2 KW dat is net zoveel als de HBM 300 gloof ik
En daar zie je al, die geeft 4000 m3 /u op.
Dan is de 1500 en 1330 nominaal die Felder opgeeft realistischer.

Maar goed , je zou deze zuiger vlak onder het plafond kunnen monteren met de fijnstoffilter naar benedengericht. Onder je ventilator past dan makkelijk een cycloon met een ton. onder je fijnstof filter hou je nog ruimte ter beschikking voor iets anders.
Onder je filter hoef je maar een opvangbakje van 10 a 20 cm hoog te maken daar komt dan haast niks in.
Dat is voor je filter veel en veel beter. raakt minder snel vol en laat dus meer lucht door, die vangt maar een heel klein beetje fijnstof op < 10 micon of zelfs < 1 micron als je fijnstof filter echt goed is.
Gezien de prijs van het Felder filter schaal ik hem op voorhand in in de middenklasse in, echt goede filters kosten boven de 500 euro de mijne van HBM was in de aanbieding 120. normaal ca 170ero Zou mooi zijn waneer we de filters onderling zouden kunnen vergelijken op diverse kenmerken. Misschien weet Kor er meer over te melden. De ideale filter houdt alles onder 10 micron tegen heeft een weerstand van 0, en kost niks. Maar die bestaat helaas niet .

Ik heb het maximum volume kunnen controleren met een luchtsnelheidsmeter direct onder de ventilator.

en wat waren dan je uitkomsten? En heb je ook gemeten bij je inlaat van je machine ? Staat de afzuiger vlak naast je machine of heb je ook nog vaste pijpen? Zijn die of de evetueele flexibele slang dan 150mm of 125 , of 120 mm

Wanneer de cycloon die ik maak in en wat verder stadium is, wat doorontwikkeld en fijngetuned lijkt mij het ook goed eens een meting te te (laten) doen over de samenstelling van het stof dat hij afscheidt van de lucht en wat er nog doorkomt ....kan natuurlijk mee of tegen vallen.
Het percentage is makkelijk te meten ..nl je stop er een kilo stof in en ziet hoveel er in de ton komt . en het verschil is het fijnste deel van de stof gaat naar de fijnstoffilter

Wanneer ik uitreken , uitgaande van een buis van 150mm doornsede :
oppervakte buis doorsnede 150mm is 0,07,5m x 0,07,5m x pi = ca 0.0177m2 x 20m/s 3600 (sec/uur) = 1272 m3 /u . Hoe jij aan 1330 m3/uur komt maakt mij nieuwschierig maar wijkt ook niet veel af van mijn berekening
corrigeer me maar waar ik mis zit...graag zelfs

Ter vergelijking:
Het systeem van Puff met een motor van 1.5 Kw en kleinere schoepen meetpunt na een pijp van ca 6 meter 150mm doornsede met enkele bochten twee spruitstukken en de cycloon.
De gemeten snelhied is altijd nog 10 m/sec + , Je kan hier al uit afleiden dat de weerstand van de cycloon bepaald gering genoemd kan worden.
Daar kunnen we dus heel tevreden mee zijn.

Over een week weten we meer dan is mijn eigen systeem operationeel en kunnen we daar ook eens aan gaan meten.
Mischien hebben ander leden hier ook meetgegevens. Stuur ze in, dan kunnen we verder vergelijken.


Alleen inzicht wijst ons de weg

Wil je mee helpen en mee praten ?

Vertekpunt is dit: lees dat eerst : http://billpentz.com/woodworking/cyc...nerscorner.cfm
 
Laatst bewerkt:

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Sorry, ben even uit geweest (gene Corona)

Aan de andere kant Jos, als we er alleen van de theorie uit gaan komt er voor een hobbyist met soms veranderlijke omstandigheden (ander werkplaats, wijziging leidingen, machientje erbij/eraf nooit een oplossing).

Is er geen oplossing mogelijk waarin je kunt aangeven, deze motor combinatie A met deze cycloon B kan ongeveer dit aan leidingen, met die lengte en x aangtal bochten/aftakkingen aan?

Rob,
dit is gene theorie. die is hoe een afzuiginstallatie gedimensioneerd wordt. Al ingenieur heb ik dit soort werk gedaan, dus denk ik wel dat ik weet waar het over gaat.
We volgden altijd hetzelfde proces : Buizen etc kun je berekenen : je hebt een bepaalde snelheid nodig om materiaal ophoping te voorkomen. Als de buizen lagen werd de gehele installatie (leiding) opgemeten het werkpunt bepaald om dan de ventilator te zoeken door er de curve er op leggen. Ja je kunt het drukverlies van het syteem berekenen berekenen aan de hand van tabellen, maar dan zijn we nog een eindje van huis.


Hierin zou het fijn zijn als Jos en Karangetang samen zouden kunnen optrekken...is dit een optie heren?
Euh.. heb je de indruk dat er iets tussen ons zit ? Ik geef mijne feedback waar ik kan.

Groetjes
Jos
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Verre van Jos

Alle bijdragen die meer inzicht geven aan de hobbyist hoe hij het stof probleem kan aanpakken is welkom
Ik heb mij nu gericht op het maken van een cycloon in eesrte instatie voor mij zelf
Uitgaande van wat ik al had een afzuiger van Hoffman, die weilde ik natuurlijk wel gebruiken,
het geld groeit mij niet op de rug.
Ik koos voor een werkwijze ik redellijk beheers en kan uitvoeren
Iemand anders zou omdat hij dát juist kan voor blik gaan.
Werken met glasvezelversterkte materiaal heeft voordelen:

Een enorme vorm vrijheid , sterk, licht, en betaalbaar
en heb je eenmaal een mal dan is die makkelijk te vermenigvuldigen.

Dus pas halverwege kwam ik op het idee er meerdere te maken voor leden omdat ik de mal dan toch eenmaal heb.
en omdat de omstandigheden voor iedereen andere is maak ik een paar varianten en kan ik hier een daar aanpassingen doen
zoals diameter aansluiting grote van de cycloon etc maar voor de uitvoerbaarheid moet ik wel iets beperken

Door mij er verder in te verdiepen stuitte ik op het ventilator probleem... das was bijna te voorspellen
Dat is er nu eenmaal een belangrijk onderdeel net als de keuze van de filter en de maten van de pijpen

Ik snap Jos Cuypers heel goed ik ben redelijk Technisch onderlegt en hem darom een aantal meterjes gekocht
om beter te weten waar ik mee bezig ben. Uiteraard beperkt, de professionele meters kosten mij veel te veel.

Zo lijkt het mij zinning om bv een ampere meter te gebruiken om eens te zien in hoeverre je motor belast wordt
of is dat een onzinnig plan Jos ? Ik heb bv begrepen dat bij te veel weerstand in het systeemn de luchtstroom natuurlijk afneemt,
het toereental juist zal toenemen maar het rendement terug loopt.


Dus nogmaals
het is in beginsel een persoonlijk project dat ik hier inbreng en anderen van wil mee laten profiteren
Nu het onderwerp actueel is en er op dit gebied veel te verbeteren valt in menig werkplaatsje
verbreedt het zich, Ik vind dat mooi en welkom.
Iedereen die kennis van zaken heeft is welkom met zijn inbreng..

Echter lange discussies over
bv over filterkasten van tegen de 10,000 euri daar heb ik niet zo zin in om daar uitvoerig op in tegaan. Ik vraag enig begrip daarvoor .
Ik ben er de laatste tijd al bijna fultime hiermee bezig zit elke dag achter de compuer dingen uit te zoeken,
persoonkijke berichten die ik krijg te bantwoorden en hier
te schrijven over de voorgang en in te gaan op alle suggestisch.

Een vraag aan Jos Cuypers: kan je de ervaring die je hebt met istallaties waarbij gebruik werd gemaak van een cycloon
aan de hand van een(enkele) voorbeeld(en) met ons delen
Ik ben daar heel nieuwschierig naar ..

Wat kan ik nog meer doen??


En ik herhaal maar dit blijft mijn basis de kennis en ervaring van Bill Pentz. Als het beter kan dan graag
maar het moet onderbouwd zijn. Ook daarom bestudeer ik enkele wetenschappelijke onderzoeken
over de Cycloon die ik vond op internet .


Inzicht en kennis samengebracht brengt ons verder



Wil je mee helpen en mee praten ?

Vertekpunt is dit: lees dat eerst : http://billpentz.com/woodworking/cyc...nerscorner.cfm
 
Laatst bewerkt:

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Verre van Jos

Dacht ik ook van niet.. was een beetje verwonderd met de verwoording van Rob. Zal het verkeerd geïnterpreteerd hebben.

Alez, vooruit..

Zo lijkt het mij zinning om bv een ampere meter te gebruiken om eens te zien in hoeverre je motor belast wordt
of is dat een onzinnig plan Jos ? Ik heb bv begrepen dat bij te veel weerstand in het systeemn de luchtstroom natuurlijk afneemt,
het toereental juist zal toenemen maar het rendement terug loopt.
Het toerental zal niet afnemen, tenzij de motor echt het vermogen niet heeft, maar dan nog. Dan gaat hij heel snel uitvallen (overstroom)
De ventilator gaat dan gewoon het debiet niet meer genereren.
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Zo lijkt het mij zinning om bv een ampere meter te gebruiken om eens te zien in hoeverre je motor belast wordt
of is dat een onzinnig plan Jos ? Ik heb bv begrepen dat bij te veel weerstand in het systeemn de luchtstroom natuurlijk afneemt,
het toereental juist zal toenemen maar het rendement terug loopt.

Ja, toerental zal toemenen. De schoepen ondervinden minder weerstand. Net als bij de huis-tuin-keuken stofzuiger als de slang verstopt raakt.
De motor kan (zonder dat het amperage te hoog is) daardoor wel oververhit raken omdat de luchtstroom gelijk als koeling dient.

mvg
Klaas
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
... Ja, toerental zal toemenen. De schoepen ondervinden minder weerstand. Net als bij de huis-tuin-keuken stofzuiger als de slang verstopt raakt.
De motor kan (zonder dat het amperage te hoog is) daardoor wel oververhit raken omdat de luchtstroom gelijk als koeling dient......

mvg
Klaas

Klaas,
wat betreft de koeling : dat is als de motor ingebouwd in het schoepenstelsel is (zoals de stofzuiger).

Van stofzuigers ken ik niet zo veel, dus, jullie mogen dit steeds weerleggen . ...
Ik dacht dat dergelijke van het type wisselstroomseriemotoren zijn. Is een soort aangepaste gelijkstroommotor omdat die niet met een draaiveld werkt. Zijn dan ook meestal motoren voor hogere toerentallen..

De motoren die we hier het meest gebruiken zijn normaal draaiveld (wisselstroom) motoren... en die draaien (afhankelijk van het aantal polen) gelijk met de snelheid van het draaiveld.
Als die uit ritme gaan trekken ze de zogenaamde kortsluit stroom en dan ligt de zekering heel snel uit. (dit is ook de zogenaamde opstartstroom)
En de ventilatoren hier hebben de motor buiten de luchtstroom van de ventilator, zoals bij de ventilator bij Puff

Jos
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Jos Cuypers

Dacht ik ook van niet.. was een beetje verwonderd met de verwoording van Rob. Zal het verkeerd geïnterpreteerd hebben.

Alez, vooruit..

zal welaan mijn "autisme" liggen maar ik had ook niet het gevoel dat negatief bedoeld was eerder ander som.

Hierin zou het fijn zijn als Jos en Karangetang samen zouden kunnen optrekken...is dit een optie heren?

Denk dat Rob ons enkel wilde stimuleren er samen het maximale uit te halen

En dan zeg ik: " Ik sta te trappelen " ik weet alleen niet zoveel...

Dank aan Klaas 0369
Om dit aangstaanjagende document met ons te delen
heb ik dan toch aan hout aan mijn laatste Longonsteking te danken? Met waardering voor Tjerk Miedema

Voor wie de drempel nog wat te hoog is om de lappen tekst van de wat breedsprakige en soms wat monomane Bill Penz echt (helemaal) te lezen kan onderstaande paper van Tjerk Miedema misschien een opstapje zijn. Mij hielp dit artikel destijds wel om me verder in de gevaren te verdiepen. Vandaar.


https://www.tjerkmiedema.nl/artikele...of%20final.pdf



Blijven ademen mannen


Wil je mee helpen en mee praten ?

Vertekpunt is dit: lees dat eerst : http://billpentz.com/woodworking/cyc...nerscorner.cfm
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Klaas,


De motoren die we hier het meest gebruiken zijn normaal draaiveld (wisselstroom) motoren... en die draaien (afhankelijk van het aantal polen) gelijk met de snelheid van het draaiveld.
Als die uit ritme gaan trekken ze de zogenaamde kortsluit stroom en dan ligt de zekering heel snel uit. (dit is ook de zogenaamde opstartstroom)
En de ventilatoren hier hebben de motor buiten de luchtstroom van de ventilator, zoals bij de ventilator bij Puff

Jos


Oeps, je hebt gelijk.Het is geen seriemotor zoalsbij de HTKstofzuiger (huistuinkeuken) maar een asynchrone motor.
r
Neemt niet weg dat bij afsluiten van de luchttoevoer de motor minder zal worden belast en een asynchrone motor wat minder slip vertonen. De stroom zal afnemen. De motorbeveiliging ""denkt"" dat er niks aan de hand is maar de motor kan desalniettemin oververhit raken door de verminderde koellucht. ( Jos : dat geldt niet voor die motoren die een eigen koelventilatortjer hebben.Daar heb je gelijk in)


mvg
Klaas
 
Laatst bewerkt:

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Weten is weten II

Vandaag weer een paketje binnen
Zo'n plastic zak vol met stikkers netjes afgegeven om 1,5 meter afstand
Het mooie is je hoeft nergens meer voor te tekenen ,
Hoe dat nu juridisch zit ?

Foto druk meter.jpg

Helaas nog niks op het schermje want een baterijtje kan er niet af dus moet
mij ega even het dorp in (ik mag van haar deeluitmakende van de corona doelgroep
niet gaan shjoppen.

Dus morgen gaan we er wat mee expierenteren samen met de wind meter.
Het is de bedoeling dat ik wat meer inzicht krijg en met harde cijfers kan komen


windmeter.JPG


Verbazend voor welke een redelijk prijzen dat soort speelgoed te koop is

"Onderweg naar meer inzicht"


Wil je mee helpen en mee praten ?

Vertekpunt is dit: lees dat eerst : http://billpentz.com/woodworking/cyc...nerscorner.cfm







 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
De eerste waarnemingen met wind- en druk meter

Vanmorgen met de twee meters naar de werkplaats


Dit was de afzuiger die ik vorig jaar kocht Holzmann ABS 2480



Holzmann  afzuiger.JPG

Zo hang hij nu aan de muur met 2 meter pijp een ij-stuk en één 45 bocht onderaan.
Aan de uitlaat van de ventilator een 100 cm lange geribte slang 125 mm doorsnede en een fijstof filter v HBM (niet goed aansluitend nog )

Cycloon Ventilator.jpg


dit staat op het plaatje

Holzman   specs plaatje.JPG


Wat mat ik?

Een maximum druk van 1900 Pa bij 0 m/s (geen debiet)
dat klopt dus.

lucht snelheid bij inzuigpunt 30 m/s
valt eigenlijk wel mee

druk in de pijp 20 cm voor de inlaat 800-900 Pa

Debiet is dan ruim 1400 m3/u

Dat is geheel niet slecht gezien mijn pijpen niet echt lang gaan worden
mag ik hier dus best tevreden mee zijn.

Zou het zin hebben pijpen van 150mm doorsnede te nemen ?

Vermoedelijk beperkt; in acht genomen dat
de weerstand in een spiro-pijp hoger is dan die van PVCbuis, ook de bochten en ijstukken remmen meer
de snelheid dan ongeveer 22 m/sec zal zijn wat voor een 150 mm pijp wel voldoende is

Dat de pijpen niet super lang zullen worden 3 - 5 meter langer dan de meetopstelling nu,
één ijstuk en één a twee 15' bochten meer zal het resultaat nog wel wat beinvloeden

Dit is allemaal nog zonder de cycloon er tussen

De grote vraag

is dus, wat zal de druk val in de Cycloon zijn? D
at weten we volgende week

Dan kunnen we wat meer zeggen over de kwalitiet van de bouw

Blijft over een meer exact inzicht over de stofafschijding.

De vraag is dan : Wat zijn de kleinste deeljes die de cyloon nog goed van de lucht schijdt ?
Tja hoe doe je dat?
Hoe gaan we dat eens netjes meten ?

Een vermogen meter en een fequentie regelaar erbij en we kunnen
ons nog meer inzichten verschaffen

Eerst de cycloon afbouwen en er tussen hangen
Wat we al wisten : Een goede cycloon moet dus ook een lage druk val ten gevolg hebben.
(weinig weerstand)



"Hoopvol gaan we verder"

Wil je mee helpen en mee praten ?

Vertekpunt is dit: lees dat eerst : http://billpentz.com/woodworking/cyc...nerscorner.cfm









 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Karangetang: Misschien heb ik wat gemist, maar met welk doel wil je het vermogen meten? Om te controleren of de motor wordt overbelast en/of om de verplaatste luchtvolume te optimaliseren? (door met de vorm van de cycloon te experimenteren?; kan me voorstelllen dat dat interessant is).

mvg
Klaas

PS: en inderdaad: Hoe meet je de effectiviteit van de cycloon qua deeltjesgrootteverdeling (en verhouding gevangen/doorgelaten fijnstof). Makkelijke vrasg moeilijk te beantwooren, althans ik heb nog geen idee)
 
Laatst bewerkt:

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Met de vorm van de cycloon ga ik nu niet experimenteren
Dat is zoveel gedaan door anderen zowel in de praktijk als in simulaties, dat ik wel geloof dat ik aardig in de buurt
zit van een goed systeem. dat blijk ook wel. Het gaat daarbij ook om de uitvoering. Ook is het altijd een elemnt van een compromie .
Wel maak ik nog wel een kleiner model (36 cm diameter). Echter Bill Pentz stelt juist dat bij een lager beschikbaar vermogen je juist
een grotere cycloon nodig hebt.

cyclone plaatje 2.jpg

Een keine cycloon heeeft dus een hogere weerstand in de keten en vraagt om vantilatoren die een hoger druk opbouwen
Maar wel is belangrijk of je de motor die je ventilaor aandrijft goed is afgestemd, ook uit efficiëntie overwegingen.

Ik ben verre van een specialist op moteren gebied dus hou mij ten goede. Maar er moet wel een relatie zijn tussen
opgenomen vermogen en wat het systeem presteert.

Wel is belangrijk diameter vd pijpen ...een nauwe pijp geeft bij een groot debied een hoge snelheid en ondervind
daarmee een te hoge weerstand, de weertand loopt kwadratisch op met de snelheid, van de lucht stroom, En te
wijde pijp zakt de luchtstroom snelheid te veel waardoor stof in de buis blijft liggen of in een vertikale pijp niet goed
omhoog gaat en als het ware weer naar beneden valt .... Daarom is ca 20 m/s
wel na strevens waardig . Dus ik heb mallen (bijna klaar) voor twee verschillende inlaatstukken die ik naar wens in
kan bouwen een voor 150 mm pijpen en een voor 125 mm pijpen.

Corrigeer me maar waar ik mis ben, graag zelfs ! (Jos lees je mee?)

Wel is er een mogelijkheid de ventilator achter het fijnstof filter te plaatsen dan is er meer keus dan gaan
we in de richting wat Chevy66 inbracht. Iets voor de toekomst wellicht. .


Wil je mee helpen en mee praten ?

Vertekpunt is dit: lees dat eerst : http://billpentz.com/woodworking/cyc...nerscorner.cfm
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Duidelijk.
Ik kom nog even terug op de vraag hoe de efficienty van de cycloon kan worden gemeten.
Hoewel dit vast al vaak en in veel ontwikkel-laboratoria is gemeten (neem ik aan) heb ik nog niet kunnen vinden hoe dat wordt gedaan.
En je wilt vooral weten wat de efficiency van de cycloon is waar we het hier over hebben. Dus zelf meten?


Hardop denkend: Zou dat gemeten kunnen worden door met een deeltjescounter die voor en achter (na) de cycloon samples lucht neemt?
Dit vergt tamelijk profi opstelling en apparatuur. Kostbaar.
Bij Penz heb ik hierover geen suggesties gezien (ik heb niet alles gelezen :))

Misschien weet Kor hier wat over te zeggen?

mvg
Klaas
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Tja, ik ben geen wetenschapper maar het komt mij voor dat er, wanneer je over efficiëntie spreekt,
je het over twee verschillende dingen kan hebben, dat kan verwarren.

1) hoeveel energie in Kw heb je nodig om A aantal m3 meters lucht met een snelheid van B m/s door een buis met een
diameter van C mm over een aftand D meter te jagen.
daarin is weerstand van het systeem een factor die we poberen dan ook zo laag mogelijk te houden.
Bouw v/d motor en ventilator speelt ook hier een rol.

2) Hoeveel kg stof van een bepaalde samenstelling per ingebrachte eenheid van energie tot een bepaalde graad in %
uit de lucht gecheiden krijgt waarbij we dan vooral kijken naar de kleinste partikels < dan 10 micron. nog beter < 1 micron.

Tussen 1) en 2) is natuurlijk een samenhang.

Ik denk dat er methoden zijn die toepast in labaratoia de samen stelling naar partikel grote vast kan stellen.
Met een fijnstof sensor kan je natuurlijk ook meten hoe schoon de lucht is die uit de utilaat komt Kor heeft het wel over
zo'n sensor sterker ik heb zo'n ding maar ben nog niet eens aan het lezen van de gebruiksaanwijzing toe gekomen




Wil je mee helpen en mee praten ?

Vertekpunt is dit: lees dat eerst : http://billpentz.com/woodworking/cyc...nerscorner.cfm
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.