Cycloon voor stofafzuiging

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
...

En Jos Cuypers



Bedankt vor je heldere bijdrage . Je bijdrage maakt duidelijk dat naast een goede cycloon de ventilator en de daar bij gekozen motor afgestemt moet worden op he hele systeem ..daar wijst Pentz ook al op. En ja het zal altijd een compromis blijven
maar er valt toch van alles te optimaliseren. En we hebben vooral financieel beperkte middelen dus ook in mijn geveal: ik had al een afzuiger en gebruik gewoon de ventilator en de motor die ik al heb. Wel koos ik daarom voor 125 mm pijpen omdat ik bang ben dat de luchtsnelheid te laag gaat worden ... we zullen het ervaren. Puf heeft mooie 150 mm buizen met een niet al te sterke ventilator maar het werkt behoorlijk goed. de weerstand van de Cycloon is echt vrij klein (zeker geen 30% verlies zoals kwaadsprekers beweren) dus het kan gewoon en het kan beter maar niet tegen elke prijs .
Ook de vetilatoren kunnen veel beter dan de goedkope chinese dingen. Dat wordt na de cycloon het volgende project Wie er echt verstand van heeft laat maar horen.

De cycloon bij Puff heeft met een iets te zwakke vantilator 1.5KW met pijpen van 150 mm nog alijd nog een snelheid van 10 m/sec op ca 6 m afstand van de cycloon.
Dat zou met een sterkere ventilaor (ca 3Kw) naar 20 m/s gaan. Cijfers laten zien dat het cysteem van Puff behoorlijk goed is. Een onderdruk meter moet ik nog ergens vinden. Zijn scheiding is zeker hoog vermoed ergens bij de 97-98% misschien zelf hoger. Ook de fijnstof.


wordt vervolgd

Daarom is het verloop van een project ook iets anders. Hier vertrek je van de Cycloon en dan .....eigenlijk hopen dat hij goed werkt.
In werkelijkheid vertrekt men van de installatie (welke leidingen hangen er, hoeveel en welke bochten, verbredingen , koppelingen ...) . Als dat gekend is wordt de cycloon berekend/gemaakt.
Soms wordt er een proef-ventilator op gezet (met frequentie regelaar) om de verliescurve van het "systeem" te meten (lees: mijn rode lijn) .
Als dat alles gekend is, wordt de juiste ventilator gekozen om de juiste luchtsnelheid in de leidingen te bekomen.

Een paar bijkomende opmerking :(ik weet niet of diene Mr Penz daar iets over zegt..)

1) Een cycloon heeft een rendementscurve.
Bij een te lage omtreksnelheid maar ook bij een te hoge omtreksnelheid van de lucht in de cycloon gaat het rendement naar beneden. Er ligt in een dergelijke systeem een punt met het "beste rendement". Nu best rendement is dan weer voor een bepaald partikelsize. Dit betekent in realiteit dat je voor grove deeltjes een lagere omtreksnelheid in de cycloon nodig hebt dan voor fijnstof. (daarom zie je voor kritische systemen soms 2 tot zelfs 3 cyclonen achter elkaar).

2) Het drukverlies van de cycloon is niet een vast getal van 30%.
bv. Als je 5km leidingen met 2000 bochten en een diameter van 40mm hebt aangesloten op een cycloon met Diameter van 400mm...dan is het drukverlies in de cycloon minimaal. Maar als je een een Cycloon met 200mm diameter zet op een 5m leidng van 200mm diameter , tja dan ga je snel naar de 50%.

3) Nu je valt steeds terug op het vermogen, je staat een beetje te fel gefocused op die 3kW , maar dat is niet belangrijk. het type ventilator en capaciteit bepalen het nodige vermogen. dus zet daar je focus van weg.
Een 3kW axiaalventilator is echt niet sterker/beter dan een 1.5kW voorwaartse Radiaalventilator. Focus op je waaier (onderdruk/volumestroom) en niet op dat vermogen.

Groejtes
Jos

ps.. dit draadje blijf ik volgen omdat ik ook wel uitkijk naar een cycloon. maar dan 1 voor de stofzuiger (40mm) en 1 voor de grotere afzuiging (100mm)... en Tongeren en Maastricht liggen niet ver van mekaar.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ik had m'n reactie in de week gezet, maar inmiddels waren een paar mensen me met ongeveer hetzelfde voor hahaha....


Dus back to reality........JOS....

Ik snap voor een groot deel wat je zegt, mijn systeem draait nu.......ik hoop vandaag de laatste hand te leggen aan de afstandsbediening, maar het is functioneel en werkt vele malen beter dan mijn Festool set-up.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik open sta voor fine-tuning.
Ik weet niet of het een kreet is waar je veel mee kunt, maar ik heb gisteren met een wind/flow meter een testje gedaan bij 1 van de leidingen.

Daar heb ik over een langere periode een gemiddelde flow van 10 m/s met het meet apparaat voor de buis en niet erin.
Ik wil dat ook nog een keer herhalen voor de inlaat van de cycloon en van de motor.....

Krijg ik zo een redelijke indicatie hoeveel "verlies" ik heb?

Ik heb nu een 2000m3 motor hangen......ik begrijp dat een 4000m3 motor zoals hieronder niet per se beter hoeft te zijn?

Schermafbeelding 2020-04-02 om 10.33.56.jpg
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Danny,
dit zegt enkel hoe het systeem nu statisch werkt.

Het is echt de bedoeling om de curve te meten.
Met een ventilator met frequentieregelaar een verloop van 0 tot max laten lopen.
Meten : onderdruk (mbar) s en volumestroom (flow) uitgedrukt in m³/hr (luchtsnelheid in een gladde buis van ong 1m lang om geen wervelingen te krijgen op een gekende diameter)

Die curve leg je op de curve van de ventilator (iedere fabrikant heeft die en kun je van hun bekomen) . Het snijpunt zegt je hoe je systeem nu werkt.
Maar als je de gemeten curve op de curve van een ander ventilator legt, zie je wat die ventilator zou geven.
 
Laatst bewerkt:

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
203
81
Heren Praktici , ik ben zelf ook van de actie en het bouwen en ik snap dat het argument financiën soms een argument kan zijn. Maar is het hier nu juist niet goed om te bezinnen eer ge begint. Immers een cycloon maken kost tijd en geld. Als hij dan niet optimaal presteert, en zo je filters sneller vollopen dan gedacht s dat juist een verspilling van geld en inspanningen.

Aan de andere kant Jos, als we er alleen van de theorie uit gaan komt er voor een hobbyist met soms veranderlijke omstandigheden (ander werkplaats, wijziging leidingen, machientje erbij/eraf nooit een oplossing).

Is er geen oplossing mogelijk waarin je kunt aangeven, deze motor combinatie A met deze cycloon B kan ongeveer dit aan leidingen, met die lengte en x aangtal bochten/aftakkingen aan?

Hierin zou het fijn zijn als Jos en Karangetang samen zouden kunnen optrekken...is dit een optie heren?

Als laatste, de toon an dit topic vind ik soms ook wat scherp, ik snap dat iedereen fanatiek is, maar laten we luisteren nadenken ipv zo snel mogelijk argumenten van elkaar onderuit halen om wille van je gelijk of de snelheid van de bouw...alleen op zon manier kan er wat moois ontstaan denk ik.
 
Laatst bewerkt:

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Puff

Vraag mij af of dat dezelfde is die op de diverse afzuigers zit van HBM etv lijkt er sterk op. lijken zelfs identiek
jammer dat ze er geen geteste rendements cyfers bij geven
en wat kost deze ?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Jurriaan (nr: 2x een r dus)
Overigens kwam ik er gisteren achter dat ook een cycloon (in mijn geval een Oneida Dust Deputy XL) niet zaligmakend is, het blijkt dat plukken zaagsel van de lintzaag ook gewoon de cycloon kunnen verstoppen.
Dat intereseerd mij. Kan je mij beschrijven hoe dat dan gaat dat verstoppen op welke plek?
Ik scheef hier al dat ik in het ontwerp dingen die die niet helemaal goed zijn vooral de wijze waarop de inlaat is geplaatst
en het ontbreken van een cylindervormig deel met daarin de spiraal. Het horizontaal injecteren. Ik schreef gisteren al voorzichtig mijn mening over de Omeida. Het kan ook zijn dat je luchtsnelheid te laag is .

Allereerst heeft die Oneida zeker wel een schuine inlaat. Zie bv. deze foto:

https://www.oneida-air.com/media/wysiwyg/static/sdd-xl-customer-example-00.jpg

waar je ziet dat de schuine bovenkant zo is, dat de luchtstroom na een rondgang precies onder de binnenkomende lucht uitkomt.

Ik vermoed dat ik te enthousiast mijn lintzaag heb uitgezogen, waardoor er meer plukken krullen de afzuiger ingingen dan mijn ton kon bevatten. Dan hoopt het zich in de cycloon op. Het hielp niet dat de krullen licht vochtig waren en dus lekker aan elkaar plakken, en de smalle krullen van een lintzaag vormen relatief stevige plukken.
Ik moest uiteindelijk van bovenaf met mijn hele arm de cycloon in om er bij te kunnen.

Voor zo'n situatie is een doorzichtige of deels doorzichtige cycloon een belangrijk voordeel.

Vreemd genoeg merkte ik het aan het feit dat mijn cycloon harder draaide dan eerst, hoewel de afzuiging minder was. Net zoals een geblokkeerde stofzuiger meer toeren maakt.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Meten is weten, zoals karangetang zelf eerder schreef in dit topic. Leuke uitdaging voor er bij: hoe meet je het restant stof in de uitblaas opening.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Super kees

Meten is weten, zoals karangetang zelf eerder schreef in dit topic. Leuke uitdaging voor er bij: hoe meet je het restant stof in de uitblaas opening.

Dat is vrij eenvoudig

1. Je weegt wat er in gaat, je weegt wat in je ton komt. het verschil komt in je filter ...
2 Je analiseert de samestelling qua partikel grote van wat er ingaat en van wat in de ton zit
een in de laboratirum wereld normaale procedure er zijn testmethoden

Gaan we in een later stadium wel eens doen maar ik ben nu nog druk met de prototypes en vooral met antwoorden op deze site
De prototypes zijn om ervaring op te doen in de praktijk en kennis te verwerven en te experimeteren
over een jaar ofzo gaan we de ervarinmgen evalueren en inplementeren.
IK zoek nu wel een drukmetertje. die is ook zelf te maken natuurlijk met een slangetje in U vorm met water er in
wie maakt er een paar ? Zodat je tegelijkertijd op diverse punten in het systeem de druk kan meten
Of kan dat ook al met je Iphone en een app en een sensor ?

Karangeatang wil alles meten en weten

Wil je mee helpen en mee praten ?

Vertekpunt is dit: lees dat eerst : http://billpentz.com/woodworking/cyc...nerscorner.cfm
 
Laatst bewerkt:

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
L.N.

Kor / Kiesvoorhout heeft drukmeters, zie zijn topic over zijn filterunit.


Goed dat je hem hier nu noemt ..uiteindelijk is hij op dit onderwerp de
pionier hier.

Dat item ken ik heb het meerdere malen door gelezen. Kor is echt goed bezig en weet heel geod waar hij het over heeft een professional.
Na de corana ga ik zeker is met hem in gesprek om te kijken waar we elkaar in onze doestellingen kunnen helpen, kunnen aanvullen en wederzijds versterken.


Het is mede door de corona dat ik me veel meer bewust ben van het stofprobleem. Mijn hele leven nam ik het niet zo nouw
maar nu je eveel over leest ben ik na twee maal een longonsteking behoorlijk de pineut mocht ik besmet raken.

Wil je mee helpen en mee praten ?

Vertekpunt is dit: lees dat eerst : http://billpentz.com/woodworking/cyc...nerscorner.cfm





 
Laatst bewerkt:

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
203
81
Op MP was iemand die druk verschilmeters aanbood. hij vroeg geloof ik iets van 35 euro per stuk. Helaas gingen deze maar tot 100. maar hier is alsnog de link
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Rob van Suilen,

bedankt voor tip ! maar 100 euro>> aan me h.......

Op MP was iemand die druk verschilmeters aanbood. hij vroeg geloof ik iets van 35 euro per stuk. Helaas gingen deze maar tot 100. maar hier is alsnog de


We doen gewoon een vertikaal plankje met een stevige voet en een dooschijnend slangetje dat heb ik nog wel + wat gekleurd water de druk die we moeten meten is niet zo hoog dus dat moet lukken moeite van het proberen waard ..we maken er dan een paar. Anders gaan we in china shoppen of met de smartphone er zal best een sensor zijn
handig om te checken of alles wel goed is ingesteld. Een windsnelheid meter is onderweg 24 euro, dat is te doen.


Wil je mee helpen en mee praten ?

Vertekpunt is dit: lees dat eerst : http://billpentz.com/woodworking/cyc...nerscorner.cfm
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
203
81
Nog even over de kritiek die hierop de Oneida geuit wordt, even wat foto's gemaakt en zaken zitten toch wat anders, zoals Athenor ook al stelt. De inlaat komt wel onder een hoek binnen, weliswaar is deze miniem. daarnaast zit er wel zeker een spiraal ingang in zoals je kunt zien. En ook een binnenpijp om het geheel af te maken. Is het zoals Bill pentz adviseerd? Nee vast niet, maar aan de andere kant Oneida is niet de eerste de beste en er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

IMG_20200402_113041.jpg

IMG_20200402_113052.jpg

IMG_20200402_113108.jpg

IMG_20200402_113202.jpg

IMG_20200402_113300.jpg
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
203
81
Op MP was iemand die druk verschilmeters aanbood. hij vroeg geloof ik iets van 35 euro per stuk. Helaas gingen deze maar tot 100. maar hier is alsnog de link

Even lezen; de prijs was 35 euro (erg schappelijk voor dit soort prof meters). de 100 sloeg op de max meetwaarde die maar tot 100 liep (kun je op MP meteen zien).

Maar een slangetje met water werkt denk ik prima om een indicatie te krijgen.
 
Laatst bewerkt:

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Hoi allemaal,

Erg leuk initiatief karangetang en bijzonder schappelijk dat je dit ook via het forum aan gaat bieden. De discussie tussen Chevvy66, Karangetang en anderen over het wel of niet gebruiken van een cycloon heeft me aan het denken gezet. Graag roep ik de hulp van de experts hier in om mij te helpen dit te begrijpen en een vergelijking te maken tussen een afzuiging met cycloon en een afzuiging met filterzak. Laten we stellen dat er 2000 m3/h afgezogen wordt, gemeten bij de uitgang van de ventilator. Dan kunnen we het type ventilator en fijnstoffilter even buiten beschouwing laten. Wie wil/willen dan voor mij de volgende gegevens afschatten? (ik begrijp dat niemand exacte waarden heeft, maar schat zo goed mogelijk op basis van ervaring, literatuur, etc. geef eventueel een bereik aan)

Situatie 1 - cycloon
Drukval (dus drukverschil tussen ingang en uitgang cycloon):
Kleinste stofdeeltjesgrootte die nog voor meer dan 90% afgevangen wordt:
Kosten (exclusief ventilator en fijnstoffilter):
vloeroppervlak:

Situatie 2 - filterzak systeem
Drukval (dus drukverschil tussen ingang en uitgang filterzakhouder):
Kleinste stofdeeltjesgrootte die nog voor meer dan 90% afgevangen wordt:
Kosten (exclusief ventilator en fijnstoffilter):
vloeroppervlak:

Wat betreft die stofdeeltjes kan ik me niet voorstellen dat deeltjes van bijvoorbeeld 10 micron volledig afgevangen worden, maar deeltjes van 9 micron niet meer. Daar moet een soort van verloop in zitten, bijvoorbeeld dat 50% van de 10 micron deeltjes afgevangen wordt en 40% van de 9 micron deeltjes. Om dat ik in getal te vangen dus de kleinste deeltjesgrootte waarvan nog 90% afgevangen wordt. @karangetang: jouw fluide prijsvoering maakt een prijs aangeven natuurlijk lastig, maar wellicht weet je de materiaalkosten.

Bij dezen mijn poging om de argumenten voor en tegen een cycloon wat te verduidelijken. Hopelijk helpen jullie mee!

Met vriendelijke groet,
Martijn
 

Eltimm

Actieve deelnemer
17 mrt 2019
57
3
Net een groot deel van de topic doorgelezen. Jammer van de toon. Heren, het is niet omdat jullie iets van een onderwerp afweten (en dat doen jullie beide, Zoals ik uit de redeneringen lees) dat dat je het recht geeft om hoog van de toren te blazen. Ik ben zelfs soms maar een dommie, en praat liever met een vriendelijke dommie dan met een onvriendelijke slimmie.

Kan alleen maar praten over mezelf: ben een jonge hobbyhoutbewerker (specifiek bezig met mijn huis af te bouwen, dus vooral constructie en bakkies/meubels/aftimmering). Ik ben net vader geworden. Kleintje kost handenvol geld, ik moet m'n hobby al verantwoorden (tegenover mn vrouw maar ook tegenover mezelf) met het feit dat het goedkoper is om dingen zelf te bouwen dan om ze te laten bouwen. En in die filosofie staat gezondheid redelijk onderaan.

Wou eerst zo'n cycloon van onze Chinese vrienden kopen, en door Karangetang aan het denken gezet om misschien ook iets mee te investeren in gezondheid. Denk dat de oplossing van Chevy met een onderdruksysteem misschien beter werkt, maar dat is voor mij ver buiten m'n bereik. Zowel financieel als ruimte-bepaald.

De oplossing van Karangetang zou dus misschien voor mij het verschil zijn tussen een stofzuiger en een haalbaar dedicated stofafzuigsysteem. Dat zou heel fijn zijn. Dus gaat als het lukt en financieel haalbaar is hem in enkele jaren waarschijnlijk hartelijk voor bedanken, als ik niet (zoals bijvoorbeeld mijn oom) elke avond lig te hoesten op de bank.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Beste woodworkers

Vandaag had ik een algehele rustdag
Nadat ik gisteren vaststelde dat ik een domme fout heb gemaakt
leek het mij neuttig even de gedachgte te verzetten

Wat had ik gedaan :
Normaal meng je epoxy in de verhouding 2 delen epoxy met 1 deel harder
Waarom weet ik niet maar deed dat uit stommiteit dus andersom en zit nu met de gebakken peren. Het wil
niet echt hard worden en u moet ik een mal helemaal schoon gaan maken met aceton en daar had
ik op zondag even geen zin in. Dus morgen ga ik met fisse moed aan de slag en heb ik weer wat geleerd. Kop erbij altijd !
Inmiddels drie berichten van leden hier die graag een cycloon willen plaatsen en het nut er van inzien en dat is een mooie
stimulans om er mee door te gaan! Goed te zien dat jullie het positief opakken.
Zaterdag met een electricien in mijn werkloodsje wat electra en verlichting aangelegd om een
mooie porductie plek voor de cyclonen te hebben..met twee werktafels . Het gaat de goede kant op

Ik kon het natuurlijk niet laten vandaag (zondag ) toch weer de laptop op de schoot te nemen en grote internet af te speuren

cycloon plaatje 5.jpg
cycloon animatie plaaje.jpg

En het internet staat er vol mee, allerlij plaatjes over de werking van de cycloon
ook de nodige hoogwetenschappelijke studies zijn voorhanden sommige 100 pagina's dik!

Voor geinterseerden, of heeft u twijels over de werking van de cycloon
kijk eens hier en verrijk uw geest met het nodige inzicht

https://www.youtube.com/results?search_query=cfd++simulation+cyclone++

Wat mij opvalt is dat er niet één simulatie is te vinden gebaseerd op het ontwerp van Pentz,
die zou er wel es moeten komen toch? maar hoe ?

Voorlopig weer genoeg te bestuderen..


Wil je mee helpen en mee praten ?

Vertekpunt is dit: lees dat eerst : http://billpentz.com/woodworking/cyc...nerscorner.cfm
 
Laatst bewerkt:

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Enorm fascinerend hoe zon simpel niet bewegend onderdeel, zoveel functie kan hebben. Ikzelf heb zon simpele plastice cycloon uit china en dat werkt al prima. Leuk om te zien hoe het allemaal ook gemaakt wordt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.