Cycloon voor stofafzuiging

Status
Niet open voor verdere reacties.

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
@ 't Wolt.......Deze opstelling staat in een los hok achter mijn werkplaats/garage.

Voor nu ga ik met een stofzak werken.......wellicht dat er later een filter op komt.
Dus die foto zal op zich laten wachten voorlopig.

Gr,
Danny
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Ah was er al bang voor dat het ooit daar over eens zou gaan! De ontwikkelings kosten !
Als bejaarde breng je niks meer op je kost je wel erg veel (zorg , rollator taxi pedicure, fisiotherapie en traplift etc etc.)..maar de ontwikkelings kosten zijn beperkt tot het materiaal. Niet dat dat heel goedkoop is maar het zijn vooral uren. De uren van van bejaarden zijn net als van kinderen in Banladesh bijna gratis. Kinderarbeid is verboden maar een bejaarde daar maalt niemand om.
Zou je dit project puur zakelijk aanpakken en bv eerst naar onwerp bureau gaan dan een model makerij binnen stappen voor de modellen en mallen dan loop je leeg.
Met een duur marketing bureau voor een markanalyze en een strategie en reclame bureau een sjiek berijfspand met show room , bestel auto's met mooi logo er op een secretaresse en en een acountent. Ja dan gaat de prijs voor zo'n cycloon gouw ruim boven de 1000 euro worden plus plaatsen voor 60,00 euro per uur.
Deze bejaarde is alles in één. Die maakt geen uitgebeide ontwerp tekeningen van te voren, doet geen duur marketings onderzoek . Heeft geel sales team in dienst , kent wel zijn doelgroep (jullie); heeft geen dure 3D printer voor de vormen en mallen ; Ook geen glimmend bedrijfspand op A1 locatie langs de snelweg met kantine en directie kamer ; heeft geen electrische Tesla geleased en dikke leningen met hoge rente bij een bank, telefoonkosen zijn laag omdat de mobiel altijd zoek is. Luncht niet in trendy wood (would ) be zaakjes, zijn makita is al 15 jaar oud , zijn raspen en veilen half veroest. Schuurpapier gebruik hij tot het helemaal verleten is . Zijn werkplaats afbetaald met gratis stroom van de zonne nepanelen. Hij is ook de vrijwillige en onbetaalde schoonmaker . Betaalt over zijn werk geen sociale premies ..en in zijn pensioen is al voorzien.

Ja ik zei al, ik probeer het zo betaalbaar mogelijk te houden en binnenkort krijg je horen wat ik met "fluid pricing" bedoel.
 
Laatst bewerkt:

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Karangetang,
Je hebt wel prachtig verwoord. Ik kijk uit naar je relaas ivm Fluid pricing.

En voor velen is het toch een hobby, voor mij het hoofd leegmaken na een zware dagtaak en idd, dan tel je uren niet ook al maak je dingen voor iemand anders.

Jos
 

johanc

Actieve deelnemer
22 apr 2014
49
11
Grave - Noord Brabant
Het eindresultaat ziet er erg netjes uit inderdaad. Is het van binnen ook zo strak?
Je gaf aan de cyclone in verschillende hoogtes te maken bijv diameter 46 en hoogte 100 tot 120cm. Ik neem aan dat de lengte van de uitgaande buis dan met dezelfde lengte wordt ingekort?
De cycloon van 46cm diameter en 100cm hoog is niet in de juiste verhouding volgens de sheets van Bill Pentz, enig idee wat voor effect dit heeft?
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Is het van binnen ook zo strak?

Ja, juist de binnenkant is strak en glad . Die is gemaakt tegen de spiegelgladde mal. de buiten kant heeft de bekende gasvesel weefsel struktuur dat kan ook gladder maar dat hoeft niet en is extra veel werk dus duurder .


Wat aangepast wordt is de de locatie van de inlaat buis
de lengte van die buis is niet heel belangrijk. behalve dat het verloop van rond naar vierkant zo vloeien mogelijk moet zijn en dat lukt niet in een kort stukje, wel is belangrijk dat er niet vlak voor de inlaat een bocht zit dus een rechte aanvoer is te verkiezen maar lukt niet altijd natuurlijk
Bill Pents maakt dat van blik en dat is niet zo heel vloeiend dat geeft verstoringen in de lucht stroom. Daarm heeft Pentz een lang recht vierkandstuk voor het de cycloon ingaat Overigens is dat niet altijd nadelig .
Lucht wervelingen hebben nu eenmaal een heel vreemd gedrag . Als voorbeeld de experimenten met ribbeltjes op de schaatspakken of de deukjes in een golf bal.. ribbels veroorzaken kleine werfelingen aan het oppervlak en doet juist de vrijvings weerstand afnemen. Bij zeeefvliegtuigen sit er vaak een draadje voor de veugel om de lucht in een werfeling te krijgen
De cycloon bij puff is 110 cm hoog en werkt uitstekend
het ontwerp is inderdaat 120 maar dat is eigelijk ook al een comrpomie want het aller beste is een spitsere trechter maar die passen gewwon niet in ozne werk plaatsen dan woord zon cycloon ca 160 -180 hoog
Het blijt altijd een compromie en daarom maak im het een beetje variabel zodat je voor jou situatie de beste keuze kan maken

Variabelen zijn:
Sterkte van je ventilator, bouw van de impellor . soort en maat pijp, de lengte van het systeem en het aantal bochten, De weerstand van het filter dat je achter de sycloon instaleerd.
De hoogte waarin het stof en de spaanders omhoog moet worden gezogen.. de ruimte die je hebt om een cycloon te plaatsen ...
Nooit Zal alles optimaal zijn dus ....
Meestal ben je beter uit wanneer je het allemaal niet te klein en te licht aanpakt . Vandaar ook mijn keuze voor een cycloon met een diameter van 45 cm.
En naar het ontwerp uitgangspunt van Bill Pentz, zadat het nog net onder een normaal plafond past.
Wat in de cycloon wereld (van de grote mensen) nog maar betrekkelijk klein is.

En hier nog een keer mijn oproep:
Wie weet er veel van ventilatoren want die dingen zijn behoorlijk aan de prijs. Ik kan wel een betaalbare cycloon maken maar waneer een redelijk afzuiger 500 euro moet gaan kosten ... tweede hands is het aanbod van goede en bruikbare vetilatoren heel minimaal
3 KW 3000 rpm dat zou een mooi begin zijn. de goedkoopste motor die ik heb gevonden is ca 160 euro Maar of dat ding deugt weet ik ook niet. Voor mij een nieuw terrein.. losse waaiers kan ik in Nederland ook niet vinden
 
Laatst bewerkt:

johanc

Actieve deelnemer
22 apr 2014
49
11
Grave - Noord Brabant
De binnenkant zal inderdaad glad zijn door de gladde mal. Ik vroeg het me meer af ivm de interne spiraal die moet natuurlijk aan de cycloon bevestigd worden. De Haakse verbinding hiervan lijkt me lastig te maken.

Mijn vraag ging over de buis van de cycloon naar de ventilator, deze wordt toch ook ingekort bij de 100cm cycloon?

Als ik de bouwtekening bekijk zit de inlaat altijd al bovenaan de cycloon als je de cycloon inkort naar 100cm zit deze nog steeds bovenaan, maar wel 20cm lager/dichter bij de kegelvorm. De verhouding van de hele cycloon is dan niet meer volgens de sheet. Ik vraag me af in welke mate dit de werking verstoord. Heb je daar een gedachte over of laat je het de praktijk uitwijzen?

Dit is overigens absoluut niet kritisch bedoeld, ik kan een 120cm versie zelf niet plaatsen en vraag me af of ik zomaar een stuk van de bovenkant af kan halen of de hele cycloon moet verkleinen.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
......
En hier nog een keer mijn oproep:
Wie weet er veel van ventilatoren want die dingen zijn behoorlijk aan de prijs. Ik kan wel een betaalbare cycloon maken maar waneer een redelijk afzuiger 500 euro moet gaan kosten ... tweede hands is het aanbod van goede en bruikbare vetilatoren heel minimaal
3 KW 3000 rpm dat zou een mooi begin zijn. de goedkoopste motor die ik heb gevonden is ca 160 euro Maar of dat ding deugt weet ik ook niet. Voor mij een nieuw terrein.. losse waaiers kan ik in Nederland ook niet vinden

Karangentang,
ik ben een aantal jaren bezig geweest met afzuigingen in werkplaatsen en jou vraag is niet eenvoudig te beantwoorden.
De cycloon vraagt een bepaald debiet om optimaal te kunnen functioneren. Bv. een afzuiging 1000m³ per uur is volgens mij voor een aansluiting van 150mm onvoldoende, dus ga je al snel naar de 3000 ... 4000 m³/uur om de luchtsnelheid hoog genoeg te houden.
Maar dergelijke grote luchtstromen veroorzaken drukverliezen.(het drukverlies is functie van de luchtsnelheid ...) en het drukverlies is dan weer afhankelijk van de bochten en leidingen die gebruikt worden.
Ik heb hier een grafiek van een radiaalventilator en een fictieve drukverlieslijn (in het rood) in gezet. In dit geval zou de ventilator ongeveer 4800m³ afzuigen bij een onderdruk van 250 Pascal
Voorbeeld ventilator.jpg


Ik zie op de foto van Puff een centrifugaalwaaier, ook wel radiaalventilator genoemd. Die kunnen dan weer genoeg onderdruk maken, zodat de luchtstroom niet stil valt, maar die kosten dan ook wat meer en de motor heeft meer vermogen nodig.
Het toerental is niet belangrijk, in de zin van bij een waaier hoort een motor op een bepaald toerental om het rendement juist te houden.

Ik stel je voor om eens te gaan zoeken naar "Horeca afzuigmotoren" (die ze in afzuigingen steken van grote frituren en andere horecazaken) Dit zijn ventilatoren met motor ingebouwd en zijn los te verkrijgen, prijs tss de 300 en 600 Euro. En soms hebben ze uitvoeringen met aparte motoren (voor ventilatiekasten met losse motor) .
En op 2dehands of bij slopers kun je dergelijke afzuigingen wel op de kop tikken voor een beperkt budget.

Hopelijk maakt dit voor jou het bos niet nog-groter.
Jos
 
Laatst bewerkt:

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Hoe dichter de cycloon bij de inlaat van de ventilator zit hoe beter het is

Ik vroeg het me meer af ivm de interne spiraal die moet natuurlijk aan de cycloon bevestigd worden. De Haakse verbinding hiervan lijkt me lastig te maken.
Dit snap ik niet helmaal

De spiraal maakt 1 omwenteling en zit aan de binnenzijde vd buiten wand van de cyloon er is nog ruimte tussen de uitlaat pijp en de de spiraal. De uitlaat begint een klein stukje onder de onderste rand van de inlaat
de spiraal hoogte, die ene omwenteling, komt overeen met de inlaat hoogte
In mijn model is de inlaathoogte kleiner dan in het onwerp van Bill scheelt niet veel maar toch

Het bijzondere van het onwerp van Pentz zit hem in de inlaat, eigenlijk zie je altijd dat die tangentieel en horizontaal insteekt
de vortex moet uitendelijk in een hoek naar beneden, men denkt foutief dat dat door de zwaartekracht komt maar dat is niet zo.
Pelz kwam op het idee de inlaat schuin naar beneden te richten en wel zo dat na een omwenteling de vortex uit komt net onder de inlaat en daar helpt de inwedige spiraal bij. de deeltjes zoeken door de middelpuntvliedende kracht langs de buiten kant en in het trechteerdeel wordt door de kleinere straal de snelhied hoger . Bij een horizontale inlaat bewegen de deeltjes zich na het binnen komen zich in een horozntale cirkel baan en botst dus als het ware na één omwenteling met de de inlaat en de deeltjes stroom... In een onwerp als bij de Oneida wordt de stroom zelfs omhoog gekaatst door dat dat deel van de cycloon daar ook taps is en niet cylindervormig. De vortex wordt dus verstoort en vooral de kleine deeljes stuiven dan maar wat door de ruimte en worden dan mee gezogen in opgaande votex stroom die door de uitlaat vertrekt
Natuur kundig speelt er nog ietrs mee: de deeltjes beschijven dan een cirkel baan in het horizontale vlak zoals hier boven beschreven .
Wil je die dan naar beneden afbuigen krijg je te maklen met gyrospcopische krachten die gaan tegen werken >
Al met al is dus mits goed uitgevoerd het ontwerp van Bill Pentz veel efficiënter ....

En waarom dan niet kleiner

Hoe kleiner een Cycloon hoe meer energie het kost de vortex op te wekken...


ik kan een 120cm versie zelf niet plaatsen en vraag me af of ik zomaar een stuk van de bovenkant af kan halen of de hele cycloon moet verkleinen.

Nee, je kan niet zelf zomaar de cycloon inkorten, dat gaat niet
Bij het ingekorte model gaat de inlaat ook mee omlaag en dus ook de spiraal. Dus dat moet tijdens de fabricatie, vandaar dat ik het heb over custommade
Standaard is dus de lenge ca 120cm, inkorten tot 110 is gebleken geeft nagenoeg weinig verschil, precies weet ik het niet. Het kan zijn dat de allerkleinste deeltjes toch makkelijker meegevoerd gaan worden maar dat vraagt uitgebreid onderzoek en dat ga ik niet doen want dan wordt het weer kostbaar . Daarom moet er ook nog een filter achter de cycloon. En bazeer ik me op Bill Pentz, en dat werkt .
100 cm is denk ik zelf nog net te doen moet dat nog ervaren .
Daarom ben ik gestart met een kleiner model ... Met een diameter van ca 38 cm en één van 30cm diameter. Dat heeft even tijd nodig. Ik ben in maar alleen en het is een hobby. (en ik heb er veel)
 
Laatst bewerkt:

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Ik stel je voor om eens te gaan zoeken naar "Horeca afzuigmotoren"


Hartellijk dank Jos voor je eerste bijdrage ! ik nodig je uit tot ook een tweede en een derde ..

Je verhaal klop natuurlijk! Bill Petz spreekt over ventilatoren met 5 pk , maar dat een rekbaar bergrip die Pk's Maar ik vermoed dat hij het heeft over een 3 kw motor en dat hebben de ventilatoren van de afzuigers in de hobbyschops bij lange na niet. de mijne van Holzmann haalt net 1500W de meeste zijn vaak nog zwakker met vaak ook nog een laag rendenment , daar ga je ! .

Ik zie op de foto van Puff een centrifugaalwaaier, ook wel radiaalventilator genoemd.

Puff had die motor al gekocht een mooi ding maar ik denk dat het meer een ding is dat ontworpen is als blazer . omdat de uitlaat nauwer is als de uitlaat , bjj zuigers is dat meestal andersom..

Het grote verschil in de ventilatoen die wij gerbuiken is dat heij maar een stuk of 8 schoepen heeft die van stevig metaal zijn omdat normaal alle spaanders en ook stukjes hout er door heen moeten. Daarom heb ik in de cycloon van Puff voor de uitlaat buis een soor rioostertje gefabriek op zijn schoepjes eenigsind te beshermen .

Ik stel je voor om eens te gaan zoeken naar "Horeca afzuigmotoren" (die ze in afzuigingen steken van grote frituren en andere horecazaken) Dit zijn ventilatoren met motor ingebouwd en zijn los te verkrijgen,


Ja!!! daar heb ik natuurlijk al honderden plaatsjes van zitten bekijken en de prijzen zijn aanzienlijk lager omdat daar een grote markt voor is
Die dingen zijn behoorlijk doordacht en uigewerkt. maar ja ze hebben kleine tere schoepjes. daar moet dus een zeefje voor en die geeft weer weerstand
Maar het is zeker de moeite en de investering waard eens zo'n ding aante schaffen en te proberen >
Als de cycloon goed is zou er eigenlijk alleen het aller feinste stof door de afzuiger heen gaan ..maar één verdwaald brokje hout en je Ven is stuk
Hoe groot is de dan acceptabele kans dat je dat toch overkomt ?

absauge  horeca.jpg

Zo zit ik nu ook met grote belangstelling naar bladblazers te kijken daar zitten vaak heel mooie en perfekt gevormde waaiers op en een vermogen van 10 PK....

bladblazer 2.jpg
 
Laatst bewerkt:

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
karangetang,

1pk = 0.735 kw, dus de 5pk is ongeveer 3.7kw.

Ik ben eens gaan kijken naar de site van Bill Pentz, maar dan heb ik nog ene paar dagen nodig om dat allemaal te lezen.. .... Ik zie wel dat hij ook centrifugaalventilatoren gebruikt.. (type zoals op bladzuigers),
Maar om een versterkte waaier te hebben (in staal dus) geraak je al heel snel bij de industriele ventilatoren, prijskaartje : een paar tientjes en dan een paar nullekes vanachter erbij.
https://induvac.com/nl/producten/ventilator/centrifugaal-ventilatoren/

Volgens de stromingsboeken heb je om houtspaanders op te nemen en verstoppingen te voorkomen een luchtsnelheid nodig van minimaal 1500 m/min
Dus op een buis van diameter 150mm heb je dan ongeveer 1600 m³/hr luchtstroom

En de vortex ontstaat enkel bij voldoende snelheid.. dus voor je 150mm diameter heb je veel volume nodig.

De onderdruk is afhankelijk van het leiding systeem, hoe meer bochten en reducties hoe groter de nodige onderdruk om deze volumestroom te hebben.




Een bladblazer is niet echt geschikt :
Heb even snel de specificaties van de grootste groene Bosch opgezocht : ALS30 https://www.bosch-diy.com/be/nl/p/als-30-06008a1100-v36619
volgens de specificaties heeft deze : 3 000 W (= 3kw) maar slechts 400/800 m³/hr,
Maar de waaier is ook vermaler, daarom heeft deze een laag volumetrisch debiet .
De grootste Stihl heeft ook max 2m²/hr (de ruggedragen bladblazer op benzine en die kost ook al bijna 900 Euro ... )
Trouwens die maken voldoende druk om te blazen maar de onderdruk (aanzuig onderdruk) blijft laag (verhouding aanzuigopening en uitblaasopening en opvoerhoogte van de waaier) en dat heb je nodig.

Jos
 
Laatst bewerkt:

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Ha Jos bedankt voor je tweede bijdrage :rolleyes:

Ja de prizen zijn enorm en de info er ook over
Ik heb al wel een pagina vol met favoriten opgeslagen
de verschillen zijn groot.
Wel wordt mij steeds duidelijker dat de ventilatoren die door
HBM etc geleverd worden maar primitieve dingen zijn die vooral veel energie kwijt raken door veel lawaai maken.
Er kunnen veel hogere opbrengsten berijkt worden
De vorm van de impellors en de schoepen en de vorm van het slakkehuis en de kwalitiet van de moter
die bepalen uiteindelijk de werking en de efficientie
Maar we gaan ons er niet bij neerleggen dat de industie ons de portemonee leegtrekt voor iets
wat eigenlijk eenvoudig is en voor ons hout hobyïsten onmisbaar
Motoren zijn te koop in allerlei vormen en pijsklassen
Een slakkhuis zou nog wel te maken zijn in epoxy maar de impellor
ja je ziet ze op youtube zelfs van houtngemaakt
Moet degelijk goed van vorm en goed uitgebalanceerd, goed aan de motoras gekoppeld zijn
op mijn afzuiger zit de impellor klem op de moter as met een spie en een moer
 

johanc

Actieve deelnemer
22 apr 2014
49
11
Grave - Noord Brabant

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Leuke site....

Ik kwam zelf onderstaande tegen. Ze hebben hier twee soorten, een voor materiaaltransport en een enkel voor lucht, dat zie je ook aan het debiet terug.
https://www.machinehandelspierings.nl/Luchttechniek

Ik denk dat deze https://www.machinehandelspierings.nl/Luchttechniek/Afzuiger-2pk-krul-230v gelijk is aan de motor op de HBM200 (profi). Dus qua prijs niet meteen interessant aangezien de gehele HBM200 afzuiger goedkoper is.

Johanc
De HBM200 op 240V is een 2PK, dus 1.5KW => 399 Euro
de Spierings afzuiger is (https://www.machinehandelspierings.nl/Luchttechniek/Afzuiger-2pk-krul-230v) kost 272 Euro

Jos
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Karangetang,
Ik denk dat je dag nu niet meer stuk kan ...
Wel snel zijn, want de 250 euro van HBM is een promotie, de normale prijs is 350 Euro.

En de HBM 300 zit juist onder de 300 euro. 4000M3 en 3PK...
 
Laatst bewerkt:

johanc

Actieve deelnemer
22 apr 2014
49
11
Grave - Noord Brabant
Ik hou het al een tijdje in de gaten en die aanbiedingen van HBM moet je niet te veel van aantrekken. De HBM 200 is al zeker een half jaar 250 euro. De HBM 200 Profi was goedkoper maar is in prijs verhoogd terwijl het label “actie” is blijven staan...
De 200 gebruikt overigens ook maar 1100W dus is eigenlijk 1.5HP. Volgens mij is de HBM300 recent wel wat goedkoper geworden trouwens.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Nou mannen bedankt met het zoeken Ik had die advertentie ook al gezien

Ik vertelde al dat ik een Hofmann afzuiger heb met 2 Pk daar kan ik nog wel mee aan de slag
Maar ik ben er van overtuigd dat deze afzuigers een te laag rendement hebben en dat het beter kan en dan niet voor 600 euro, dus ik ga mijn geld niet in nog zo'n chinees ding steken.
Wat ik nodig heb is een motor een 3 pk motor, die kost 150 -160 euro of dat een goede is betwijfel ik ook maar hij bestaat
Het slakkehuis kan ik uit epoxy maken net als de Cycloon
maar kijk nou eens van een impellor kost

empellor 1.jpg


dat is van de gekke
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Poeh, da's best veel geld voor - zoals ik het zie op de foto - niet super netjes gelast staalplaat. Goed geld verdienen voor zo'n club. Ik herinner me verschillende mensen die zelf al eens een impeller hebben gemaakt van hout en dat ging niet altijd even goed (eufemisme).
 

tuoh

Oud hout
Nou, begin er maar aan hé:p Het ding moet wel gebalanceerd zijn. Het draait tenslotte aan 2800tr/min, meestal rechtstreeks op de motoras bevestigd.
Het spul krijgt ook de nodige optaters tijdens zijn levensduur, zeker bij zaagwerk word het al snel een hakselaar van houtblokjes.
Mijn stofafzuiging staat regelmatig hout te knauwen:D Maar een zware schoep (staalplaat 5mm) en een dito omkasting doen al tientallen jaren hun werk zonder morren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.