Cycloon voor stofafzuiging

Status
Niet open voor verdere reacties.

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Ik herinner me verschillende mensen die zelf al eens een impeller hebben gemaakt van hout en dat ging niet altijd even goed

Nou daar heb, je denk ik helemaal gelijk in HoutHans en ik wilde die fase maar overslaan !!
Een impellor moet toch die 3 Pk over brengen op de lucht , en moet goed stabiel en betrouwbaar op de as zitten .
Mag niet slingeren en goed uitbelanceerd zijn anders slaat de hele boel uit elkaar te trillen en raak je zo al je energie kwijt .
De ventilator van Puff is mischien niet helemaal de juiste maar hij loopt veel stiller dan die dingen die
we gebruikelijk hebben en trillings vrij.
Maar ik geef niet op, zoek pas twee dagen.
Ooit heb ik ergens gelezen dat je heel goed kan uitbalanceren met een ap op een smartphone
die maakt dan gebruik met de accelerometer sensor in de phone schijnt heel nauwkeurig
te werken omdat de ap de trillingen analyseert, Heeft iemand daar evaring mee ?

windmeter.jpg

Ik heb trouwens zonet maar es een betaalbare wind en stromings metertje besteld dan weten
we een beetje waar we over praten. "Meten is weten" nietwaar
 
Laatst bewerkt:

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist

Tuoh zei:

Het spul krijgt ook de nodige optaters tijdens zijn levensduur, zeker bij zaagwerk word het al snel een hakselaar van houtblokjes.
Mijn stofafzuiging staat regelmatig hout te knauwen:D Maar een zware schoep (staalplaat 5mm) en een dito omkasting doen al tientallen jaren hun werk zonder morren.


Maar dan heb je geen goede cycloon of toch wel
Juist bij een goede cycloon gaan de brokjes de spaanders en grote zaagsel stukjes gegarandeerd inde opvang on en niet door de afzuiger
Die krijgt hooguit wat heel fijn stop maar mischien een theelepeltje of een suikerschep per dag .
Bij Puff ging echt alles de ton in .
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Karangetang,
voor de gebruiker is het altijd een compromis tss kosten en baten, en gezien dit hobby is (ik denk niet dat je professioneel industrieel bezig bent) ga je altijd terechtkomen bij laag rendement toestellen.

Wil je een ventilator met een hoog rendement (hoge onderdruk, hoge uitblaasdruk, groot volume .. maar ook hoog vermogen) , kom je al onmiddellijk terecht bij ventilatoren met achterovergebogen schoepen, dat zijn prijskaartjes om U tegen te zeggen. Dezen zijn echter enkel voor zuivere lucht.
Er bestaan uitvoeringen die wat steviger zijn, maar geloof me, die zijn ver buiten budget... tenzij je een occasie op de kop kunt tikken bij een afbraak.

Dus ga je omlaag in prijs naar gewone radiaalventilatoren met voorovergebogen schoepen (type zoals bij Puff ). ( hoge onderdruk, middel hoog volume .. middel hoog vermogen) Dezen kunnen wat fijn-stof aan , maar mogen geen harde deeltjes binnen krijgen om wille van de dunne alu schoepen.

Wil je het massief (omdat er brokken gaan door komen) kom je terecht bij waaierventilatoren (zoals je foto van de metalen waaier). Goedkoop (ik weet het , dit is relatief) maar met laag rendement.

Je zult geen Rolls kopen voor de prijs van een Dacia, en niet iedere Rolls is hetzelfde....

Jos
 

tuoh

Oud hout

Tuoh zei:



Maar dan heb je geen goede cycloon of toch wel
Juist bij een goede cycloon gaan de brokjes de spaanders en grote zaagsel stukjes gegarandeerd inde opvang on en niet door de afzuiger
Die krijgt hooguit wat heel fijn stop maar mischien een theelepeltje of een suikerschep per dag .
Bij Puff ging echt alles de ton in .

Correct, geen cycloon, gewoon een industriële afzuiging met twee zakken eronder.
Met de volumes houtkrullen en andere rotzooi die ik maak zou een cycloon al snel lijken op een Saturnus raket qua formaat:p
 
  • Leuk
Waarderingen: Rrrickk

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Zo.....ik heb even bij gelezen...haha.

De motor die ik nu heb hangen is er 1 met een debiet van rond de 2000m3.

Ik heb gisteren wat zaagtesten gedaan en de VVD ook eens op z'n falie gegeven.
In vergelijking met hoe het was met mn Festool afzuiger en een D36 slang een wereld van verschil.

Dus ik ben heel....heel erg tevreden.

De werking van de Cycloon is super, ik ben er heel erg blij mee.
Ik zal een dezer dagen eens proberen om een filmpje te maken waar je het zaagsel door de cycloon ziet gaan.

Het verhaal van Jos lezende kan ik nu in de praktijk bevestigen dat je imho echt wel een minimum van 2000m3 nodig hebt als je 150mm leidingen toe gaat passen.
De afzuiging is voldoende/goed en zal de komende tijd echt wel voldoen.......maar stiekum kijk ik al naar de 4000M3 versie op de site van spiering.

Ik moet ook nog even uitzoeken wat de onderdruk van mijn motor is, en wat de onderdruk van die 4000m3 versie is.
Wellicht is daar ook nog wat winst te halen als de motor in geval van een verjonging meer onderdruk kan leveren.

Gr,
Danny
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Jos Cuypers zei:

voor de gebruiker is het altijd een compromis tss kosten en baten, en gezien dit hobby is (ik denk niet dat je professioneel industrieel bezig bent) ga je altijd terechtkomen bij laag rendement toestellen.

Nou dat valt mee ! Met een cycloon zoals ik die nu maak kan je heel goed uit de voeten, zou tot zo'n 5 a 6 Pk dik voldoen... maar 3 KW (ca 4 pk) lijkt mij voor hobbysisten een mooi compromis.

En je komt nu op het punt waar ik begon vorige maand.
Ik probeer nu een betaalbare oplossing de vinden.
Ook probeer ik een bijdrage te leveren aan de bewustwording van de problematiek
Met de manier waarop ik nu een degelijk goed werkende cycloon maak ben ik op de goede weg.
Het concept is simpel: Ik doe het niet als bedrijf, ik doe het als een hobbyist voor hobbyisten
De Cycloon die ik nu maak kan iedereen zijn afzuiger die die hij al heeft sterk verbeteren.
Zo hebben we het nu bij Puff gedaan en het werkt. Behoorlijk goed zelfs.
Ik maak de basis onderdelen en de prijs zal afhangen hoeveel je zelf verder aan kan doen.
Daar kom ik in een later stadium uitvoerig op terug met mijn toelichting over de fluid-pricing
Omdat de ventilator zo'n belangrijk onderdeel is en er weinig goed en toch betaalbaar spul op de
markt is ben ik me nu daarin begonnen te verdiepen en de hulp van input vanuit de
gebruikers en de aanwezige kennis onder de forum leden een stukje verder te komen
'T is een beetje spijtig die crisis nu want ik heb al gezien dat er in china best
nog wat bruikbaars aan componenten voorhanden is .
Stofafzuiging is altijd een beetje het ondergeschoven kindje in de hobby sfeer geweest.
Je koopt liever een mooie machine dan geld steken in iets waar je ook zondermee kan
(je accept de stof dan gewoon)
Zo gaat het al jaren de levenciers leveren relatief goed kope afzuigers
maar die voldoen eigenlijk niet maar je hebt iets .

Nu de laatste jaren de aandacht voor schone longen en de gevaren van fijnstof
toeneemt en de noodzaak duidelijker wordt moeten we toch iets gaan doen
De recente ontwikkeling maakt dat op een trieste wijze extra duidelijk
de mensen met stof longen zijn nu de meest kwetsbaren, daar hoor ik
nu dus ook bij. (na al 2x een longonsteking te hebben gehad )
Cor die hier ook actief is met fijnstof lucht filters weet er wel het nodige over te melden denk ik

Stay tuned !!

PS
https://www.theguardian.com/environ...rgan-and-cell-in-the-body-finds-global-review
 
Laatst bewerkt:

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ik heb een defecte Eurom aszuiger van mijn pelletkachel, ik dacht erover de emmer hiervan te gebruiken als opvang bank en daarboven een cycloon te zetten op de originele deksel. Dat dan weer doorkoppelen aan mijn bouwstofzuiger om zodoende wat minder vaak een stofzuigerzak te hoeven wisselen.

Ik zie hier en daar van die cyclonen staan voor een paar tientjes. Gaat dat een beetje werken denken jullie?
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Ja dat gaat zeker werken maar het blijft klein spul . maar die dingen zijn zo goed koop dat je er wel op kan wagen let op dat je aanlsuit diameters een betje kloppen en maak je slangen zo wijd en zo kort mogelijk daar itten de verliezen . Die dingen worden toch veel en met succes toegepast.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Voor de mensen die dieper in de materie in willen gaan, op internet is veel te vinden over het onwerp en de optimalisering van centrifugale ventilatoren ...sommige studies staan vol ingewikkelde fomules en mooie plaatjes van simulaties
dat wordt wel een paar nachtjes studeren .

Hier vond ik een mooi stukje tekst dat zegt al best veel: het kan dus beter

III. GAPS IN THE RESEARCH ANDOBJECTIVES OF NEW RESEARCH

On the basis of literature survey, following gaps are being identified. There is very limited research which tells about investigations on blade angles; and there is very limited research which tells about investigations in recirculation through blades.Based on above mentioned research gaps following objectives are being proposed for the conduction of new research. To investigate the effect of changes in blade angle on the performance of centrifugal blower.



IV. CONCLUSION

In recent years centrifugal blowers have emerged as one of the important priorities of mankind and needs an extensive research even today. Considering this fact, present research objectives seem to be appropriate as these objectives can lead the research in new direction.

Om te beginnen en zeer de moeite waard : 53 pagina's:

Fans and blowers.jpg

http://164.100.133.129:81/econtent/Uploads/06a-PT11-Fans and Blowers [Compatibility Mode].pdf




Karangetang draait door ......
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
De Cycloon die ik nu maak kan iedereen zijn afzuiger die die hij al heeft sterk verbeteren.
Zo hebben we het nu bij Puff gedaan en het werkt. Behoorlijk goed zelfs.

Met een cycloon verbeter je niet je afzuiger. Sterker nog: het veroorzaakt zo'n 30% verlies (aldus Mathias Wandel, of was het nou Pentz?)
De cycloon is slechts een keienvanger/groffilter, zodat je fragile eind(fijnstof)filter veeeel langer doorlaat zonder al te veel verlies doordat normaliter de groffe houtbrokken het filter "verstoppen".
Daardoor heb je een constantere afzuiging omdat je niet volloopt.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
203
81
Diep respect voor deze bouw...wat een enorm werk! En dat je er dan ook nog enkelen voor forumleden wil maken..petje af.

ik ben wel benieuwd naar wat dat ongeveer gaat kosten. Ikzelf heb namelijk de dust deputy XL aangeschaft en hoewel deze net iets minder lang is vraag ik mij af of dat prijstechnisch niet interessanter is. De kostprijs van het materiaal dat in jouw cycloon alleen al zit moet toch al in de richting van de dust deputy komen denk ik?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Als ik iets voor jou moet cnc-en, dan laat maar weten. Bv een cirkel in een bepaalde maat las mal of iets anders. Wie weet wil ik in de toekomst wel een cycloon van jou.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Maastricht. Maar er is ook nog zoiets als de post en dat is in deze tijden sowieso beter...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Als je je afzuiging in een hobbywerkplaats wil optimaliseren, kan je het beste geld steken in grotere fijnere filters met een automatisch reinigingssysteem. Bij een zelfde afzuiger een cycloon toevoegen, levert flowverlies op. Een echt betere afzuiger heeft schone lucht nodig en zal dus achter de filters geplaatst worden. Dit is allemaal gewoon te koop. Eigenlijk elke timmerwerkplaats waar ik kom, heeft zo'n onderdruk afzuiger. Meestal gekoppeld aan een brikettenpers. Maar betere afzuiger en betere filters resulteert in een hogere prijs. Maar deze afzuigers zijn niet voorzien van een cycloon. Simpelweg omdat die geen meerwaarde oplevert. Dus als je het belangrijk vindt dat je houtmot in een ton komt, in plaats van een zak, dan is een cycloon een handig hulpmiddel. Maar dat kost je wel rendement.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
203
81
Tja Checvy als je uitgaat van nieuwkoop kan ik je een heel eind volgen. ik denk echter dat dat niet de inzet is van Karangetang. Wat hier denk hier telt is dat filters lastig te zelf te maken zijn. Een cycloon is wat eenvoudiger zelf te maken of prijstechnisch aantrekkelijker. Door de cycloon heb je uiteindelijk minder zware filters nodig. Ik denk dat dat de reden is waarom velen (inclusief mijzelf) zich uiteindelijk aan getrokken voelen tot deze oplossing.

Het verlies in de cycloon neem je dan op de koop toe. Overigens hou je nog steeds een mooi debiet over met de juiste afzuigmotor.

@Karangetang, ik ben al wat langer bezig met dit onderwerp (op en af), reden voor mij om voor de oneida te kiezen was dat ik het maken van een cycloon a la Bill Pentz te tijdrovend vond om zelf te doen en in Nederland te duur om aan te schaffen. Ik Heb de site van Pentz destijds echter bijna van voor tot achter doorgeakkerd. Bill geeft diverse malen aan dat de afzuigmotor en de cycloon op elkaar moeten worden afgestemd. Hij heeft hiervoor ook een uitgebreide rekenmodule in Excel voor online gezet. Hij benadrukt ook dat een juiste afstemming juist voor het afvangen van het fijne stof essentieel is.

Wat ik in jouw verhaal nog niet helemaal begrijp is hoe jij aan de afmetingen van jouw Cycloon komt, welke motor waarden vulde je in als je nog naar een moter op zoek bent? Ik begreep dat je de testmodule hebt ingekort ivm ruimtegebrek. Hoe is dit te rijmen met het verhaal van Pentz? Of heb je bepaalde concessies gedaan waardoor je tot een soort universeel ontwerp bent gekomen?

Let wel bovenstaande bedoel ik zeker niet als kritiek, gewoon vragen die voortkomen uit mijn eigen verdieping in het onderwerp.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
De huidige onderdruk afzuigunits hebben p2 filtratie. Dat is vergelijkbaar met de filters die in de fijnstoffilters hier op het forum gaan. Alleen dan groter. Bij een afzuiger met een zak eronder, gebeurt niet veel anders dan in een cycloon. De zware delen vallen naar beneden en de lucht gaat er door een filter uit. De lucht heeft meer ruimte, dus verliest minder energie. Fijnere filters zitten sneller verstopt, daarom worden ze voorzien van een reinigingssysteem. De deeltjes die je wil afvangen, gaan door je cycloon heen en moeten nog steeds uit de luchtstroom gefilterd worden. Vandaar dat boktor een cycloon een keienvanger noemde.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Karangetang, je schijnt me niet te willen begrijpen. Ik vindt dat je een hele mooie cycloon gebouwd hebt en dat je die wil delen met je mede houtbewerkers is lovenswaardig. Het probleem is alleen dat een goed ontworpen cycloon een fantastisch ding is voor het verwijderen van deeltjes uit de gasstroom, behalve de hele kleine deeltjes. En dat zijn nu juist de deeltjes die diep in je longen terecht komen. Die deeltjes moet je dus nog steeds uit de luchtstroom filteren. Daar heb je dan nog steeds de zelfde filters voor nodig. Daarom zie je dus geen cycloon in de moderne onderdruk afzuigers. Ze voegen kosten toe. En ook in die branch is er concurentie.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Zo.....ik heb even bij gelezen...haha.

De motor die ik nu heb hangen is er 1 met een debiet van rond de 2000m3.

.....

Het verhaal van Jos lezende kan ik nu in de praktijk bevestigen dat je imho echt wel een minimum van 2000m3 nodig hebt als je 150mm leidingen toe gaat passen.
De afzuiging is voldoende/goed en zal de komende tijd echt wel voldoen.......maar stiekum kijk ik al naar de 4000M3 versie op de site van spiering.

Ik moet ook nog even uitzoeken wat de onderdruk van mijn motor is, en wat de onderdruk van die 4000m3 versie is.
Wellicht is daar ook nog wat winst te halen als de motor in geval van een verjonging meer onderdruk kan leveren.

Gr,
Danny

Danny, Allen,

Als je de specificaties bekijkt ga je bijvoorbeeld het volgende tegenkomen : 300mbar - 2000m³/hr
Dit betekent dat bij 0m³ (stilstaande luchtstrooom) de onderdruk 300mbar is en dat de maximale volumestroom 2000m³/hr is, maar dat is dan zonder druk op te bouwen.

ik heb hier een (fictief) voorbeeld.

Ventilator 1 : geeft 280mbar onderdruk en max 2000 m³/hr
Ventilator 2 : 150mbar onderdruk en max 5000 m³ /hr
De rode lijn is de verliescurve van de leidingen
Voorbeeld ventilatoren.jpg
in dit geval kun je dus best de 280mbar/2000m³/hr ventilator nemen want die heeft op het systeem de grootste volumestroom.
En dan mag je hier een 2kW motor of een 10kW motor opzetten, het gaat geen verschil geven. De ventilator kan niet meer aan.

ps, meer dan 1000mbar onderdruk bestaat niet, want dan heb je minder dan luchtledig... Zelfs vaacuum pompjes geraken er juist niet maar die hebben dan maar een klein debiet.

Groetjes
Jos
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.