Cycloon voor stofafzuiging

Status
Niet open voor verdere reacties.

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Duidelijk.
Ik kom nog even terug op de vraag hoe de efficienty van de cycloon kan worden gemeten.
Hoewel dit vast al vaak en in veel ontwikkel-laboratoria is gemeten (neem ik aan) heb ik nog niet kunnen vinden hoe dat wordt gedaan.
En je wilt vooral weten wat de efficiency van de cycloon is waar we het hier over hebben. Dus zelf meten?


Hardop denkend: Zou dat gemeten kunnen worden door met een deeltjescounter die voor en achter (na) de cycloon samples lucht neemt?
Dit vergt tamelijk profi opstelling en apparatuur. Kostbaar.
Bij Penz heb ik hierover geen suggesties gezien (ik heb niet alles gelezen :))

Misschien weet Kor hier wat over te zeggen?

mvg
Klaas

Ik meet met een sensirion fijnstofsensor. Gekocht bij BMF-parts, inclusief usb adapter en software.
Metingen over meerdere kanalen van aantal deeltjes en tevens concentratie in ug/m3 https://www.bmf-systemparts.com/sensors/sps30_sensirion/
Deze heb ik met professionele apparatuur (TSI APS counter en TOPAS ALF114 testinstallatie volgens ISO 16890) vergeleken en de afwijking vanaf 0,5 micron is nihil.
Met zoiets is dus prima een indicatieve meting te doen, voor en achter de cycloon.

Groet, Kor
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Potverdorie Kor. Dat is bemoedigend. Dank je zeer.

Naarmate ik verder worstelde in de lange lappen tekst van Bill Penz kreeg ik meer en meer behoefte me breder te orienteren; dwz behalve Penz ook andere kundigen te raadplegen en te pogen zelf een bescheiden onderzoekje te doen.

Doet niks af aan heti nteressant werk wat Karangetang doet.


mvg
Klaas
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Vandaag een vereassing ...zon grijze plastic zak .
Mijn telefoon was al zeer gebrekking zeer oud model en ook al een maanje zoek
Nu had ik maanden gelden eentelfoon Bij geadbest besteld maar door de corana had ik het al een beetje >
Maar daar was hij dan tochMoet zegen voor de orijs ben ik meer dan zeer tevreden

Een Cubot X20 pro nog nooit van gehoord ? Nou ik ook niet. Daar de diverse reviews waren lovend.
dus dan waag je de gok.

Eindelijk kan ik mee eens uitleven met diverse apps zoals een decibel meter en natuurijk ging mijn belangstelling
naar apps voer afzuiging , pijpen ventilatoren etc etc

Daar is wel het een en ander voor te krijgen

IMG_20200411_203530.jpg

Ze zij er in diverse smaken in he Spaans in het Engels en het chinees in diverse kleurjes , de meesten doen het zelfde
Je vult je pijp diameter in en lucht snelheid en je krigt dan je debiet en soms ook je druk verlies

Allemaal van dat soort simple dingejtes.

Maar he echte werk? Ho maar !

Dus zoek ik me suf op internet naar een simpel progammaatje waar je een pijpen schema in kan invullen met bochten, Y stukken etc, diameters lengten
Het liefstt grafisch.
Dat valt wel wat tegen en het kost dan wel even wat En aan de meesten heb je niet veel , die gaan over ventilatie
en daar zijn de drukken nog veel lager en de pijpen wijder ...AAAARGGGGG... WIE WEET RAAD? (Kor misschien ?)

Wel kwam ik veel mooie simulatie voorbeelden tegen,
Die zeer leerzaam zijn en doen mij begrijpen dat de hele tehniek nog sterk in beweging is en de inzichten nog toenemen

Zo las ik da 20 % van alle energie verbruikt wordt door pompen lucht en voeistof en dat er nog heel valt te winnen valt op gebied van efficiëntie

Bijvoorbeedl een ventilator me 16 schoepen blijkt uit simulatie een hoger redement te hebben dan een met 8
Ook is er veel verbeteren op het gebied van de herrie .

type eens "CFD Analysis" in je zoekvenster, of klik eens hier

https://yhoo.it/2yQHRQh


Naarmate ik verder worstelde in de lange lappen tekst van Bill Penz kreeg ik meer en meer behoefte me breder te orienteren; dwz behalve Penz ook andere kundigen te raadplegen en te pogen zelf een bescheiden onderzoekje te doen.

Nou Klaas, ik ben benieuwd wat je al zo gevonden hebt ...




Wil je mee helpen en mee praten ?

Vertekpunt is dit: lees dat eerst : http://billpentz.com/woodworking/cyc...nerscorner.cfm

|
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.181
353
Etten-Leur
[h=1]

Nieuwe stofafzuiger in gebruik
[/h]
Ik heb al een keertje eerder verslag gedaan van mijn aanpassing /verbetering van de afzuiging is de werkplaats. Via de link / onderwerp kun je daar iets van terug vinden. In de kern heb ik metingen gedaan met een prof luchtsnelheidsmeter voor en na de aanpassingen (van 100 mm naar 160 mm systeem), van Jet 1100 naar Felder AF16.

Ik hoop dat je hier iets in kunt vinden van je gading.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Beste Wijk

Kan je ons dan ook de link geven waar ik de resultaten van je metingen en je ervaringen kan vinden. Want dat is natuurlijk erg interssant ..

Mooi dat je met een professionele meter aan de slag bent geweest ! De goedkopere (ca 20 euro en dus voor iedereen betaalbaar ) windmeters zoals Puff en ik hebben doen het behoorlijk goed, ze wijken hooguit 5 % af daar ben ik heel tevreden mee . We kunnen meten en zien of we goed bezig zijn. Er moet gewoon ook meer inzicht komen.

Wijk,, alvast bedankt voor je bijdrage straks, die is nodig en welkom


"Stof, er komt steeds meer los"



Wil je mee helpen en mee praten ?

Vertekpunt is dit: lees dat eerst : http://billpentz.com/woodworking/cyc...nerscorner.cfm
 
Laatst bewerkt door een moderator:

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
ei van colubus.JPG

Vroljk Pasen en het Eivan Columbus"

"Elk nadeel heb zijn voordeel" Sprak hij uit de Amsterdamse betonbuurt



Verplicht thuis blijven geeft de mogelijkheid je is te verdiepen in waar je mee bezig bent

"Meten is weten" maar weten is ook meten

Daarom met Columbus op verkenningstocht en ontdekken hoe de wereld in elkaar zit

Fluiddynamics of te wel de Stomingsleer https://nl.wikipedia.org/wiki/Stromingsleer

Dus met de laptop op schoot in de tuin, in de schaduw ben ik begonnen bij les 1

https://www.youtube.com/watch?v=Cdpoo2XM6Hg&list=PLX2gX-ftPVXVHnqlawAPDHuo3lg9lT6JI

Te beginnen met deel 1 en deel 2


"Je, kan nooit teveel weten"


Wil je mee helpen en mee praten ?

Vertekpunt is dit: lees dat eerst : http://billpentz.com/woodworking/cyc...nerscorner.cfm
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.181
353
Etten-Leur
Dit is bericht #16 uit dat draadje..

De stofzak van de AF 16 is inmiddels vervangen door een microfilter en dat zorgt inderdaad voor een enorme verbetering in het klimaat van mijn werkplaats en ook rondom die afzuiger, je ziet geen stofresten meer. Ik heb geen cycloon, slechts een-staps afzuiging. Wel een luchtreiniger RP AC400.

Ik heb de luchtsnelheden gemeten met een geleend professioneel apparaat (testo 440) in de oude situatie en tussentijds bij het vervangen van het buizensysteem. Volgens een ARBO blad zou dat minimaal 20 m/s moeten zijn in de aanzuigopening bij droog hout en minimaal 25 m/s bij nat hout. In de oude situatie kwam ik niet veel verder dan 10 a 14 m/s of lager afhankelijk hoe ver je van de afzuiger meet.

De oorspronkelijke verdeler buizen van 100 mm zijn nu vervangen door 160 mm en de afgaande leidingen zijn 100 mm gebleven met 1,5 mtr spiraalslang. Verder is het allemaal wat versimpeld. Ik heb nu nog twee aanzuigopeningen over en meet daar resp > 30 en 25 m/s (afzonderlijk open) of > 25 resp. > 20 m/s. De tweede uitgang is plm 1 mtr verder verwijderd van de afzuiger en dat heeft een merkbaar effect op de luchtsnelheid.

NB Bill Pentz beveelt overigens nog hogere snelheden aan.

De afzuiger AF16 heeft een 2,2 kW motor van 3Ph-240V en is aangesloten op 1Ph 230V via een omvormer / frekwentieregelaar waardoor het toerental omhoog (max 60Hz) of omlaag getoerd kan worden. In de praktijk gebruik ik hem nu bij 45 Hz.

Op de website van Matthias Wandel kun je ergens lezen dat hij zich afvraagt of een cycloon (dus 2-traps) nodig is om tot goede afzuiging te komen. Voor mij is dat nog niet nodig gebleken hoewel het afvoeren van hout stof en -krullen via een plastic zak wat bewerkelijker is dan via een ton of container. Het microfilter is wel een must als je de afzuiger in je werkomgeving hebt staan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Dank je Wijk
goede informatie om iets van te leren !

Ook interessant omdat je beschrijft wat je doet met een frequentie regelaar
Je zegt 45 Hrz heb je dan de beste resultaten? of doe je dat vanwege minder lawaai?
Benut je bij 45 Hz het volledige vermogen? ik ben daar wel benieuwd naar
Ik begrijp dat je frequentie regelraar wel 3 fases afgeeft ?
Wat gebeurd er bij bv 55 Hz of 60 Hrz ?


Een van de voordelen van de cycloon is dat je je kostbare fijstof filter beschermd , dat die minder snel verstopt raakt .
Een beschadicht fijstof filter werk ook minder goed
Stof in je filter verhoogd wel de weerstand daarin.
Ook je avfal handling wordt anders .
Je een ventilator zou kunnen gebruiken met meer schoepen (geeft hoger redement) ,
omdat 99% van de stof niet meer door de ventilator heen hoeft.


Ik heb niet een beeld voor ogen hoe je het hebt met een verdeler van 160 naar 100,
heb je daar een foto van? Heb je ook verticale delen ?

Laatste vraag: heb je ook al es met een druk meter één en ander gemeten?


Tof dat je reageert ik had al rondgezocht tussen je berichten maar je hebt er zoveel, kon even niets vinden



Wil je mee helpen en mee praten ?

Vertekpunt is dit: lees dat eerst : http://billpentz.com/woodworking/cyc...nerscorner.cfm






excuses voor de vele vragen maar we leren er van
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.181
353
Etten-Leur
De frekwentie regelaar is bedoeld om de 3Ph 230 volt motor aan te sluiten op 1Ph 240 en ik wilde perse een 3Pk motor om ruim voldoende power te hebben. Ik vermoedde dat het een beetje overdone zou kunnen zijn dus die regelaar zou ook helpen om bij lager toerental te werken en de geluidsdruk te verminderen. In de praktijk is dat ook zo. Onder de 40Hz werkt de blower niet meer fijn en boven de 60 Hz is het veel te luid. Afhankelijk van de job (afzuigen bij schuren op de draaibank 40/45 HZ, lintzaag afzuigen 50/55 Hz, idem stofkrullen bij de draaibank wegzuigen).

NB Ik heb de AF 16 en niet de AF 14 gekozen omdat ik niet zo goed aan 140 mm buizen dacht te kunnen komen (bijv Ventilatieland en Wildkamp had ze toen niet).

160 mm verdeler is een Y stuk (3*160 mm) wat de aanzuigbuis van de ventilator verdeelt over twee strengen die door de werkplaats lopen. de aanzuigbuis loopt verticaal naar boven en wordt horizontaal verdeelt over die strengen. Iedere streng heeft een 45 grd neerwaartse bocht naar de machine (ook weer 2*160 mm). Het neerwaartse deel wordt verjongt van 160 naar 100 mm via een reducer (Ventilatieland) van plm 30 cm lang en eindige op een afsluiter. Onder de afsluiter een spiraal slang van plm 120 cm naar de machines.

Ik heb geen onderdruk metingen gedaan en nu ook niet meer de beschikking over de luchtsneldheids meter. indertijd viel wel op dat in het midden vd buis de snelheid veruit het hoogste is, aan de wand merkbaar minder, en als je bij een 45 grd bocht meet dan dat de luchtsnelheid erg afhangt van waar je meet. De lucht snelheids meter van testo heeft een roterend schoepenrad.

ik heb de plastic zakken al vervangen door een bak op wieltjes die ik met een klem onder de AF16 monteer, dat werkt best fijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Wijk0983,


Dank voor je uitvoerige beschrijving en dat is zeer leerzaam!
Zo te lezen heb je het goed aangepakt en heb je verstandige keuzes gemaakt .
zeker qua vermogen had ik ook liever iets meer gehad dan ik nu heb (400v 1.5 Kw 2 PK)

Ik zie dat je "reducers" (mooi woord) gebruikt van 30 cm lang, dat klinkt best redelijk goed.
Dat bevestigd mijn verhaal dat de reducer een soort transformator is, een omvormer.
Het debiet blijft nagenoeg gelijk en je hebt maar gering verliesje te nemen (drukval)
Dus als het goed is is je snelheid in je 100 mm pijp een stuk hoger dan in je 160
Omgekeerd everredig met diameter - verlies (weerstand, of Pa val van de reducer) zou het moeten zijn

Had je overwogen voor je verticale pijp 125 mm te nemen ?

Jammer dat je nu niet kan meten (ter lering) ik zou wel eens wilen weten wat je lucht
snelheid en druk is onderaan je 100 mm pijp is en aan het einde van je flex slang


IK heb deze en deze

windmeter.JPGFoto druk meter.jpg

bij https://windmeterstore.nl/ iets van 25 euro werkt goed ze hebben veel modellen
Ik heb ook een goedkope drukmeter gevonden want meten is weten toch

Ik kan die reducer van 30 cm niet vinden op de site van Ventilatieland (jammer)

Waar zit je met je werkplaats?


Wil je mee helpen en mee praten ?

Vertekpunt is dit: lees dat eerst : http://billpentz.com/woodworking/cyc...nerscorner.cfm
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.181
353
Etten-Leur
Herstel, de reduceer van 160 naar 100 mm is eigenlijk maar een kort ding, een cm of 15 a 20. De 30 cm komt uit een ander voorstel maar dat werd me te duur toen en moest apart gemaakt worden (soort van toeter).

De snelheden van 25 resp 30 m/s zijn bij de aanzuigopening van de 100 mm buis. Als je die er van af haalt gaan de snelheden eerder omhoog dan omlaag. Voorbeeld: als ik last heb van verstopping in het 160 mm systeem haal ik de deksel af van de horizontale strengen en dan neemt de luchtsnelheid toe om de verstopping op te heffen. Het aanzuigen via een 100 mm buis zorgt mi al voor een behoorlijk drukverlies vermoedelijke direct bij de opening, niet zozeer in de buis.

Ik heb wel overwogen om een andere maat dan 160 mm te gebruiken voor het hoofdsysteem en de verticale stijgleidingen maar dat heb ik laten varen omdat je daarmee meer weerstand creeeert. Via de rekentabel van Bill Pentz heb ik die verschillende mogelijkheden wel uitgeplozen. Als ik mij goed herinner staan daar ook de drukverliezen bij van de aanzuigopeningen, reduceer en afsluiters.


Als je bijvoorbeeld direct onder de AF16 ventilator een reduceer installeert van bijv 160 naar 100 neemt de snelheid niet evenredig veel toe en het volume wel erg af. Daardoor moest ik mijn oude buizen van 100 mm vervangen door 160 mm. Ook wordt het geluid meer.

De keus voor 100 mm komt simpel door de aansluitmaat van mijn RP BS400 lintzaag en ik had ze liggen. Volgens Bill Pentz zou je de afzuiging van je lintzaag ook moeten modificeren/verplaatsen maar dat heb ik niet gedaan.

Het voordeel van de 3pk aandrijving is dat er iets over is dus een beetje extra verlies vertaalt zich niet in te lage luchtsnelheid (<20m/s).

In de praktijk gebruik ik mijn afzuiging dagelijks voor lintzagen, draaibankschuren en vooral draaibank houtkrullen om de boel een beetje schoon te houden.

Mijn (bescheiden) werkplaats staat in Etten-Leur, als je eens langs wilt komen is dat prima.


Dank voor je uitvoerige beschrijving en dat is zeer leerzaam!
Zo te lezen heb je het goed aangepakt en heb je verstandige keuzes gemaakt .
zeker qua vermogen had ik ook liever iets meer gehad dan ik nu heb (400v 1.5 Kw 2 PK)

Ik zie da je "reducers" (mooi woord) gebruikt van 30 cm lang, dat klinkt best redelijk goed.
Dat bevestigd mijn verhaal dat de reducer een soort transformator is, een omvormer.
Het debiet blijft nagenoeg gelijk en je hebt maar gering verliesje te nemen (drukval)
Dus als het goed is is je snelheid in je 100 mm pijp een stuk hoger dan in je 160
Omgekeerd everredig met diameter - verlies (weerstand, of Pa val van de reducer) zou het moeten zijn

Had je overwogen voor je verticale pijp 125 mm te nemen ?

Jammer dat je nu niet kan meten (ter lering) ik zou wel eens wilen weten wat je lucht
snelheid en druk is onderaan je 100 mm pijp is en aan het einde van je flex slang


IK heb deze en deze

Bekijk bijlage 95998Bekijk bijlage 96002

bij https://windmeterstore.nl/ iets van 25 euro werkt goed ze hebben veel modellen
Ik heb ook een goed kope drukmeter gevonden want meten is weten toch

Ik kan die reducer van 30 cm niet vinden op de site van Ventilatieland (jammer)

Waar zit je met je werkplaats?


Wil je mee helpen en mee praten ?

Vertekpunt is dit: lees dat eerst : http://billpentz.com/woodworking/cyc...nerscorner.cfm
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Pijp vernouwing, hoe zit het echt?

OP een ander pagina die hier loopt over stofafzuiging was
een stevige discussie ontstaan over wat er gebeurd
met een luchtstroom door een pijp wanneer die verloopt naar een kleiner diameter
Diverse leden meenden hier met nogal pittige bewooding hun gebrekkige kennis te
laten overheersen , een zeer onprettige situatie.
Tijd om hier de zaak helder en duidelijk uit te leggen.


Ik ga dat nu even niet zelf doen omdat dat weer de onnodige ongefundeerde weerspraak zal generen dus
doe ik een beroep op de echte deskundigen mischien lastig voor sommigen het is in het engels, sorry

In de volgende bijdrage geef ik in eigen bewoording wat dit voor ons in onze afzuigsystemen betekend
Ik zal in gaan op de haken en ogen en waar het fout kan gaan.


What Happens to Air Flow in Ducts When Size Changes?
Posted by Allison Bailes on
October 29, 2018





The basic continuity

First, we have a duct. Air enters the duct from the left. As the air moves through the duct, it encounters a reducer and then a smaller duct.
duct-air-flow-velocity-continuity-equation-1.png
What do we know about the flow here? Thinking about conservation laws, we can safely assume that every bit of air that enters the duct on the left has to come out of the duct somewhere. We'll take the case of the perfectly-sealed duct so no air leaks out along the way.
But we can strengthen our statement from just the amount of air to the rate of flow. Using "those annoying imperial units," we can say that for each cubic foot per minute (cfm) of air entering the duct on the left, a matching cfm of air leaves the duct on the right. We represent flow here by the symbol q.
duct-air-flow-velocity-continuity-equation-2.png
So, we have conservation of air — no air is created or destroyed in the duct — and we have conservation of the flow rate. The rate of flow entering equals the rate of flow leaving. But to make this second claim we've had to make an assumption.
We know the number of air molecules has to be the same no matter what, but to say the volume of air is the same means that the density doesn't change. We're assuming that air is incompressible when we say that. Is it true? Can we legitimately say air is an incompressible fluid?
The general answer to the question of incompressibility, as you know, is that air is certainly a compressible fluid. But we can treat it as incompressible in duct systems because the pressure changes it goes through are small enough the density of the air doesn't change.
And that's why our statement above, that the flow rate (in cubic feet per minute) of air entering the duct is equal to the flow rate of air leaving the duct. We have continuity!
But what happens to the velocity?

Air velocity in ducts is a really critical factor in how well ducts do their job of efficiently and quietly moving the right amount of air from one place to another. We'll explore that topic further in a future article but for now, let's nail down what happens to the velocity as air goes from a larger to a smaller duct.
First, going back to our statement about equal flow rates, let's look at equal volumes of air moving through the duct system. Let's say the narrow blue strip in the larger duct represents one cubic foot of air. I've shown the cross section of the duct, A1, below that strip.
In the smaller duct, that same cubic foot of air is spread out over a greater length because the cross section, A2, is smaller. Makes sense, right? You get equal volumes because the volume in each case is the cross-sectional area times the length.
duct-air-flow-velocity-continuity-equation-3.png
The next step is understanding what those different lengths mean for the velocity. According to our equation for the flow rates, qin = qout, in the same time that whole narrow plug of air on the left will move forward by one length, the wider plug of air on the right will also move forward by one length.
duct-air-velocity-different-size-1.png
Like this.
duct-air-velocity-different-size-2.png
The red arrow shows the initial distance between the two plugs of air. As you can see, the distance between increased.
In the next time block, the narrow plug advances one more of its lengths. The fat plug likewise moves forward by one of its lengths.
duct-air-velocity-different-size-3.png
And then again.
duct-air-velocity-different-size-4.png
Each time the air advances by one cubic foot, the air in the smaller duct moves farther than the air in the larger duct. In other words, the velocity in the smaller duct is higher than that in the larger duct. And it's related to the cross-sectional area.
duct-air-flow-velocity-continuity-equation-4.png
That equation for area and velocity is called the continuity equation for incompressible fluids.
Steven Doggett, PhD, LEED AP, ran a computational fluid dynamics (CFD) simulation using the geometry of my diagrams above and came up with some nice images of the velocity field. Here's the first one, simulated for laminar flow:
duct-air-flow-velocity-cfd-simulation.png
It's interesting to see how the velocity changes in the reducer fitting. One thing to note is that this simulation assumed laminar flow whereas in real ducts there would be some turbulence. And because you're now wondering, here is his simulation of the same thing, with turbulence:
duct-air-flow-velocity-cfd-simulation-turbulent.png
A little bit slower. A little more action at the corners. A little flatter at the reduction. Overall, pretty similar and both really interesting to look at.
The key takeaway here is that air moves from a larger to a smaller duct, the velocity increases. When it moves from a smaller to a larger duct, the velocity decreases.
In both cases, the flow rate — the amount of air moving through the duct, in cubic feet per minute — stays the same.

Er is echter een "mits" daar gaan ik in een latere bijdrage uitgebreid mee verder
 
Laatst bewerkt:

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Dit klopt inderdaad helemaal in theorie. Dit is de wet van Bernoulli. De flow door het systeem blijft hetzelfde, echter de luchtsnelheid verandert en dus ook de druk. En dat is nou juist vaak het verschil in druk wat het andere (hvlp) systeem niet kan leveren.

Over het algemeen dimensioneer je dus de buizen zo groot mogelijk omdat dat de minste weerstand geeft, echter ook met kant tekening dat de stroming snelheid hoog genoeg zodat er geen stof in blijft liggen.
 
Laatst bewerkt:

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Tune4IT :(

Kan je niet wachten met je commentaar? Lees tot het einde alsjeblieft.
We beginnnen toch niet opnieuw met dit theater? Ik reageer dus even niet

Dit staat daar niet voor niets !


Er is een mits, ook dat in de volgende bijdrage.

Meer voraan staat dit:

In de volgende bijdrage geef ik in eigen bewoording wat dit voor ons in onze afzuigsystemen betekend
Ik zal in gaan op de haken en ogen en waar het fout kan gaan.

Wil je mee helpen en mee praten ?

Vertekpunt is dit: lees dat eerst : http://billpentz.com/woodworking/cyc...nerscorner.cfm
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Die uitleg klopt, maar geldt enkel voor laminaire stroming. En het probleem zit hem er juist in dat als je gaat reduceren de kans groot wordt dat je turbulente stroming krijgt. Dan stijgt de weerstand exponentieel en zakt je debiet in elkaar. Vandaar het belang om ruime bochten en verloopstukken die traag vernauwen te gebruiken.
Wil je een systeem behoorlijk uitleggen, dan moet je gaan rekenen. Of met juiste tabellen, of met de juiste software.
Vernauwen en debiet behouden kan maar beperkt en enkel als je genoeg reserve aan onderdruk op je afzuiger/systeem hebt.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
@Karangetan: het mag wel wat vriendelijker hoor. Tune4it zegt niets verkeerds.


Ik heb een oude huis stofzuiger als bouwzuiger. Nu is dat een cycloon ding, met een paar aparte kenmerken. Zo is de buitenmantel van de cycloon recht en zit in het midden (onder het afvoerpunt) een conisch gevormd filter (die nog best veel stof pakt). Omdat de cycloon zelf doorzichtig is, zie ik bij het zagen, het zaagsel door de cycloon gaan. En dat is verrassend genoeg (op het oog) een heel laminaire stroming. Ik zal binnenkort eens wat fotograferen en filmen.

En waarom een grotere buis minder verlies geeft, kun je hier lezen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Darcy-Weisbach-vergelijking Een groter diameter zorgt niet alleen voor een kleiner drukverlies, maar ook voor een lagere snelheid (de V in de formule). En die telt in kwadraat.

Ondertussen begin ik overdag ook nachtmerries te krijgen. Mijn nachtmerrie die eens in de zoveel tijd terug komt, is dat ik mijn havo of vwo diploma nog niet heb, of mijn studie nog niet heb afgemaakt. Dat tentamen voor de introductie van turbulente stromingen heb ik mij echt door heen gerommeld. gelukkig was dat mondeling. ;)
 
Laatst bewerkt:

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Mathieu

bedankt!
En het probleem zit hem er juist in dat als je gaat reduceren de kans groot wordt dat jeturbulente stroming krijgt.

Eindelijk iemand die het snapt !

Het klopt mits! Even geduld maar je geeft de goede voorzet
weet je meer ? Mathieu? Kom er mee !

Dan stijgt de weerstand exponentieel en zakt je debiet in elkaar. Vandaar het belang om ruime bochten en verloopstukken die traag vernauwen te gebruiken.

Geheel eens ! Niet alleen traag maar ook en vooral vloeiend zonder hoeken en riggels en naden, daar wil ik naartoe .

De vraag is : "wat wil de lucht?"

Bij mijn Cyclloon heb ik juist gekozen voor een epoxy omdat ik dan een naadloze cyclon
kan maken met een gladde binnen wand.
Een de inlaat zoals Pents die maakt van blik heeft veel te veel hoeken en loopt verre van vloeiend.

De cycloon die ik nu maak heeft een inlaat die mooi vloeiend verloopt met nergens hoeken riggels etc
en dat scheelt een hoop.

inlaat proef.jpg voorbeeld van de door mij gemaakt inlaat, deze is 150 mm

Pentz zijn bijdrage was vooral de vondst om de inlaat schuin te plaatsen dat heeft vele voordelen. Zit de inlaat
horizontaal zoals voorheen en nog steeds gebruikelijk is. Gevolgs is :dan botst de luchtstroom na één omloop tegen zich zelf op en de botsingen van de molekulen veroorzlaken werfelingen.
Ook heb je in cirkelvormige beweging van deeltjes te maken met giroscopische krachten die overwonnen
moeten worden. Ook die worden door de schuin geplaatse inlaat ook vermeden.
met de schuin geplaatse inlaat is een cyclon beduidend efficienter dus minder druk val > minder verliezen.

Het gaat ook over efficiëntie en dat moet. Want we kunnen wel ventilatoren van een enorm vermogen
gaan installeren maar dat kost ook enorm veel energie.

Dus verlopen en bochen moeten zo gevormd worden dat de luchtsroom geen (zo min mogelijk ) weerstand ondervind en
geen terbulenties worden opgewekt.

Bij simuatie zie je dat bv in een bocht, ook in een wijde, de luchtstroom als het ware uit de bocht vliegt en aan
de buien kant samen gedrukt wordt . In de oksel van de bocht ontstaan dan ook turbulenties .



pijpen , bochten , verlopen, wetenschap.jpg curved tubes.JPG

voor meer plaatjes zie https://bit.ly/2z1D1jv

De lucht wil hier recht door na de bocht onstaat een druk verhoging (rode kleur) en is de weerstand van de wand cruceaal
en juist daar zit dan vaak een riggel van de koppeling en bij spiro bochten allemaal ribbels.


Ribbels in de bocht zoals bij Spiralo bochten zijn uit den boze .
PVC bochten zijn te scherp maar inwendig wel mooi glad , 2 x 45 is al beter maar nog niet perfekt

Het wordt een hele zoek tocht .
En hier moeten we ook op letten: het moet kunnen met zo min mogelijk energie gebuik. (en liefst goedkoop)


Zonder veel problemen is het al een hele verbetering te kiezen voor pijpen met een lage weerstand !

Dan kom je bij mijn weten uit op PVC
PVC heeft een behoorlijk lagere weerstand dan Spiralo pijpen (ik om nog met de cijfertjes)
en ze zijn nog goedkoper ook. (de dunwandige en die zijn sterk genoeg voor de betrekkelijk lage drukken)

Statische electriciteit en vermeende exlosies in onze werkplaatsen zijn indianen verhalen : onzin dus




Wil je mee helpen en mee praten ?

Vertekpunt is dit: lees dat eerst : http://billpentz.com/woodworking/cyc...nerscorner.cfm
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Of statische elektriciteit en explosies helemaal onzin zijn, weet ik niet, maar ik heb hier op het forum al een kopertape aan de binnenkant zien plakken. Alutape kan dan ook.

En ja, ruime overgangen zijn mooi, maar in onze werkplaatsen is het altijd woekeren met de ruimte.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Er bestaan hele mooie grote vloeiende bochten in PVC, trefwoorden 'doorvoer bocht'. Dat zijn de bochten waarmee leidingen je meterkast binnenkomen, maar ze zijn er ook in grote diameters. Bij 160 mm is de radius 1100 mm, bijvoorbeeld. Als je de ruimte hebt, en je kunt ze gebruikt scoren, dan is dat een hele mooie oplossing, al zeg ik het zelf.

Zie bv. deze advertentie: https://link.marktplaats.nl/m1528789312

Hier wat plaatjes met mijn 160 mm leiding met 2 van deze bochten er in, 1x haaks omhoog, dan een halve langs het dak, en een halve voor de invoer in de cycloon.

https://www.woodworking.nl/showthread.php?24760-stof-in-een-houtdraaiers-werkplaats-Jurriaan-s-oplossing
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Even nog een aanvulling. Turbulentie bij een reductie ontstaat niet alleen door de vorm van de reductie. Die heeft invloed zoals al gezegd. Maar je kan maar beperkt reduceren en een laminaire stroming behouden. Bij te hoge snelheden krijg je sowieso turbulentie, ook in rechte buisstukken. En dat vind ik die uitleg in bijdrage 153 niet terug.
Wat het gebruik van PVC betreft. Je gaat op de buizen een stevige statische lading krijgen. Of dat onmiddellijk gevaar voor explosie oplevert laat ik in het midden, maar een stevige schok zit er zeker in. Professioneel moeten er altijd maatregelen genomen worden. Buizen die niet statisch zijn (PE of metaal), bij PE een aardingsdraad verwerkt in de buis en alles geaard.
Ik weet van een verwarmingsinstallatie met pellets die niet in bedrijf mag van de brandweer omdat ze het risico op explosie en brand door statische electriciteit te hoog inschatten, hoewel alles volgens de regels uitgevoerd is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.