Mdf met eiken bekleden.

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik wil 2 kastdeuren gaan maken. Het worden redelijk grote deuren van 62 breed en 220 hoog. Massief eiken gaat niet lukken ivm kromtrekken.
Mijn idee is om 12mm mdf op beide kanten te gaan bekleden met 3mm dik eiken. De zijkanten werk ik af met een massief eikenhouten lat van plusminus 1cm dik.
De deuren worden met 4 scharnieren per deur vastgezet.

Gaat dit recht blijven? Of zie ik dingen over het hoofd?
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Het probleem met mdf is dat bij het aanbrengen van witte houtlijm, net als bij vocht, deze begint te werken. Geldt ook voor schilderen. Deze kan kromtrekken. Ik heb thuis boven de keuken kastjes een extra kast bij gemaakt. Deze bestaat uit buitenkant zebranohout fineer en achterzijde is deze geschilderd. Ik had eerst geschilderd voordat ik ging fineren, maar toen al ging de mdf plaat iets hol staan. Bij het aanbrengen van houtlijm begon deze nog meer te werken maar dan de andere kant op. Ik weet even niet meer welke kant op, zodra ik thuis ben maak ik even een foto en post dit even. En check ook even hoe dik de mdf was.

Aangezien je aan beide zijde fineer aanbrengt verwacht ik dat de holling deels gecompenseerd wordt. Alhoewel, ik denk dat je deze altijd zult houden, tenzij je de fineer gelijktijdig aanbrengt. Als ik terug kijkt op mijn project, had ik misschien beter multiplex moeten nemen of zoals ze vroeg deden met gewoon vurenhout.
Ik weet niet of je vaker fineer hebt aangebracht, dit doe je door te persen. Gezien jou afmeting persing met een strijkbout.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Ik zou dikker materiaal nemen, 12 mm is erg slap en kan inderdaad snel krom trekken.
De maten die je noemt, zijn fors. Dan word het met slechts 12 mm letterlijk en figuurlijk een zwabber-geheel.
En dan praat ik nog niet eens over het bevestigen van de scharnieren...
Neem 16 of 18 mm, dat is wel zwaarder, dat besef ik. Of...waarom geen spaanplaat? Dat is lichter.
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
MDF met eikfineer is gewoon te koop, ik heb het al gebruikt en het is fijn werken.
Let wel op de dikte, bij mijn houthandel waren de gefineerde platen 19mm ipv 18mm.

Kris
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik wil op 18mm uitkomen ivm de scharnieren. Veel dikker gaat niet lukken. Ik ben van plan om er toplagen op te lijmen die voor vloeren worden gebruikt. Deze zijn 3mm en samen.met 12 mm mdf kom ik op 18 mm uit. Mdf leek mij het stabielste "hout" om ervoor te gebruiken.

Ik heb ook een aantal mdf schuifdeuren gemaakt en op beide kanten geschilderd, maar deze zijn nog perfect recht.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Ik zou ook voor eiken gefineerd mdf gaan. Is ook in 17mm dikte te koop zag ik net, is stukken makkelijker dan zelf dit proberen te lijmen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Mij lijkt MDF gefineerd met eiken veel kwetsbaarder dan wat de topicstarter Jelmer voorstelt, nl. 3mm toplagen op de MDF lijmen. Of vergis ik me daarin?

mvg
Klaas
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Gefineerd mdf kopen is natuurlijk makkelijk, maar ik vind de "looks" daarvan niet mooi. En het hoeft voor mij ook niet makkelijk. :)
De toplagen die ik voor ogen heb, kan ik zelf uitzoeken om een mooi contrast te krijgen. Dus geen noest die op elk stuk weer terug komt.
En wat is het qua werking het verschil tussen de toplagen van 3mm en fineer?
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
6120C90E-C5C4-492C-9D81-A621A5397D86.jpg Ik heb 22mm berken triplex aan de zijkanten ingefreesd en eiken T- stuk in verlijmd en aan beide zijdes met 8 mm eiken bekleed, inmiddels 12 deuren zo gemaakt dus eigenlijk jouw principe maar dan niet met mdf
groetjes, Ferry Leek
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
@Klaas. De toplagen koop ik in Drachten bij een bedrijf dat die toplagen maakt. Geschikt adres waar je zelf uit mag zoeken.
Volgens mij zagen zij ze met een horizontale lintzaag en daarna worden ze geschuurd. Kant en klaar dus.

@ Ferry. Bedankt. Dat ziet er goed uit. Heb je dat t stuk gemaakt omdat dat steviger is dan een latje oplijmen? En denk je dat berken multiplex stabieler is dan mdf? Al is jouw deur wel een stuk dikker dan dat ik wil.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
er bestaan toch ook kant en klaar panelen die uit die haaks op elkaar gelijmde lagen bestaan in eiken
Ik zou wanneer je echt een mooi resultaat wilt hebben daar voor gaan en geen risico willen lopen dat op den duur de boel toch scheluw of krom staat
wil je ze toch lijmen kies dan goed multiplex en desnoods een eiken laag van 2 mm dik wellicht dat de levercnier in drachten dat ook kan maken en eigenlijk moet je dat lijmen onder een pers of eventueel iets zelf gefabriseerts wat daar van weg heeft
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Zoals belooft voeg ik foto’s toe.
F060CE39-4A2D-44A5-B023-6B31233FEC65.jpg0963A516-0CE1-45FA-8C77-A586B18A6BA2.jpg776C6183-9B13-48DD-92C3-D69053718B6E.jpg
Zebranofineer op mdf 12mm en achterzijde is geschilderd. Door het aanbrengen van houtlijm is mdf in de richting van fineer iets hol komen te staan. De omlijsting is van eikenhout. En alles heb ik behandelt met Skylt.
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
@Klaas. De toplagen koop ik in Drachten bij een bedrijf dat die toplagen maakt. Geschikt adres waar je zelf uit mag zoeken.
Volgens mij zagen zij ze met een horizontale lintzaag en daarna worden ze geschuurd. Kant en klaar dus.

@ Ferry. Bedankt. Dat ziet er goed uit. Heb je dat t stuk gemaakt omdat dat steviger is dan een latje oplijmen? En denk je dat berken multiplex stabieler is dan mdf? Al is jouw deur wel een stuk dikker dan dat ik wil.

goeie tip, dat is een adres om te onthouden
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.