Hulpstuk voor dieptemeting

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Als ik vaasjes maak met een natuurrand vind ik het altijd lastig om precies de diepte te bepalen voor het boren met de forstnerboor.

Ik weet niet of er hiervoor al iets bestaat maar ik heb dit bedacht. Gemaakt van materialen welke voorhanden was.

Een plank met een stuk hout eronder zodat de plank mooi gecentreerd op het bed blijft liggen.
2 latjes erop gelijmd zodat de winkel haak niet zo snel omvalt.
Het zilverstaal staafje is uitwisselbaar voor een kortere als ik grotere bekken gebruik.

IMG_20200225_102146.jpg

Als eerste boor ik een stuk verder dan de helft voor.
Dan plaats ik het hulpstuk en zet het het staafje gelijk met de voorkant van bekken.

IMG_20200225_145246.jpg

Vervolgens schuif ik de winkelhaak naar een ronde maat... In dit geval 170mm

IMG_20200225_102600.jpg

Vervolgens meet ik de diepte vanaf de winkelhaak tot aan de bodem van het voorgeboorde gat.
In dit geval 120mm

IMG_20200225_102643.jpg

Dit betekend dat er nog 50mm hout is totaan de voorkant van de bekken is.
Ik wil graag een bodem van 10mm voor mijn vaasje dus boor ik nog een kleine 40mm verder.
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Als ik vaasjes maak met een natuurrand vind ik het altijd lastig om precies de diepte te bepalen voor het boren met de forstnerboor.

Ik weet niet of er hiervoor al iets bestaat maar ik heb dit bedacht. Gemaakt van materialen welke voorhanden was.

Een plank met een stuk hout eronder zodat de plank mooi gecentreerd op het bed blijft liggen.
2 latjes erop gelijmd zodat de winkel haak niet zo snel omvalt.
Het zilverstaal staafje is uitwisselbaar voor een kortere als ik grotere bekken gebruik.

Bekijk bijlage 94298

Als eerste boor ik een stuk verder dan de helft voor.
Dan plaats ik het hulpstuk en zet het het staafje gelijk met de voorkant van bekken.

Bekijk bijlage 94299

Vervolgens schuif ik de winkelhaak naar een ronde maat... In dit geval 170mm

Bekijk bijlage 94300

Vervolgens meet ik de diepte vanaf de winkelhaak tot aan de bodem van het voorgeboorde gat.
In dit geval 120mm

Bekijk bijlage 94301

Dit betekend dat er nog 50mm hout is totaan de voorkant van de bekken is.
Ik wil graag een bodem van 10mm voor mijn vaasje dus boor ik nog een kleine 40mm verder.

Een beetje omslachtig, maar het werkt wel Peter als je beide maatlatten loodrecht hebt staan.

Ik gebruik deze caliper die 42cm opent dikwijls, moet de opening soms wel groter gedraaid worden als het diep is, maar geeft je well de dikte die er nog is, makkelijker dan te proberen de diepte te schatten met een stokje waneer de rand oneven is zoals me jou vaas.

42cm dikte-caliper.jpg
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Wim..... Ja die dingen ken ik idd maar het blijft gokken. Ik werk in de metaal en daar is het motto "meten is weten" ;)

Leo.... Ja, alles is kaarsrecht. Het is idd omslachtiger maar mijn bereik is zeer groot (zo groot als mijn bed is).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.