Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 21 tot 29 van de 29

Onderwerp: deuveltjes

  1. #21
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chevy66 Bekijk Berichten
    Een stokje van 3mm vouw je nogal makkelijk op. Gisteren moest ik even andere dingen doen, maar vandaag hopelijk tijd om wat te knutselen.
    Metaal'draad' wordt door een 'die' (vormplaat ?) getrokken ipv geduwd. Wellicht is dat voor hout ook een mogelijkheid? Ik roep maar wat...

  2. #22
    Daarbij wordt het materiaal vervormd, niet verspaand. Ik denk niet dat dat bij hout gaat lukken.

  3. #23
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Locatie
    Gem. Winsum (Groningen)
    Berichten
    1.770
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkverhaar Bekijk Berichten
    Metaal'draad' wordt door een 'die' (vormplaat ?) getrokken ipv geduwd. Wellicht is dat voor hout ook een mogelijkheid? Ik roep maar wat...

    Off topic: Ik geloof dat zo'n "vormplaat" een treksteen wordt genoemd.


    mvg
    Klaas

  4. #24
    Ik ken ze als trekijzers. Maar ik heb even een malletje geknutseld voor mijn festo freesmachientje. Kan nu van latjes vierkant 6,5 x 6,5, deuveltjes maken van 3, 4 en 5 mm. Net even getest met wat eiken en dat ging als een speer. Dus zo even 10 meter latjes wenge zagen. Dan kan ik ze vanavond rond frezen. De maat 6,5 x 6,5 is zo gekozen, zodat ik de latjes met een verlengstuk van een 1/4" doppensetje in de boormachine , kan doorvoeren.

  5. #25
    Laatst heb ik nog zelf een deuvel gemaakt, was te lui om naar de winkel te gaan. Ik had eerst hout op lengte in het vierkant gemaakt en daarna met de accuboormachine door een mal met beitel. Mal is gewoon een gat waar je hout doorheen kan en bij het gat heb ik een sleuf op "center hoogte" gemaakt waar de beitel doorheen komt. De beitel klem ik vervolgens vast aan de mal en zit weer vast aan de bankschroef. In stappen, door beitel naar midden op te schuiven, haal je steeds weg totdat je de gewenste dikte hebt. Het idee heb ik overigens van Mathias Wandel gepikt, op youtube staat een filmpje van hem. Je maakt als het ware een soort draaibank van.
    Helaas heb ik die mal niet meer, het brak gaandeweg af, was maar een afval vurenhout. En was ook provisorisch in elkaar gezet. Bij mij waren ze niet echt mooi rond en gelijkmatig. Dit kwam doordat te veel speling in het gat zat. Achteraf gezien had ik nog een mal moeten maken maar dan met een kleiner gat voor de afwerking. Of een betere geleiding zodat het materiaal steeds op dezelfde positie blijft tijdens doorvoer.

  6. #26
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chevy66 Bekijk Berichten
    Daarbij wordt het materiaal vervormd, niet verspaand. Ik denk niet dat dat bij hout gaat lukken.
    Ja, da’s dan ook weer waar...

  7. #27
    Wat heel misschien ook nog werkt is om een grote puntenslijper (e.g.voor een constructie potlood) nemen en daar het laatste stukje van het mes afknippen en onderkant uitboren. Dan kan je een lange 5-9mm dowel "slijpen" tot een 3mm dowel.

  8. #28

  9. #29
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bijtel Bekijk Berichten
    Ja, dat bedoel ik. En zie meteen wat ik fout gedaan heb. De lering ter ende vermaek.

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top