deuveltjes

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Daarbij wordt het materiaal vervormd, niet verspaand. Ik denk niet dat dat bij hout gaat lukken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Ik ken ze als trekijzers. Maar ik heb even een malletje geknutseld voor mijn festo freesmachientje. Kan nu van latjes vierkant 6,5 x 6,5, deuveltjes maken van 3, 4 en 5 mm. Net even getest met wat eiken en dat ging als een speer. Dus zo even 10 meter latjes wenge zagen. Dan kan ik ze vanavond rond frezen. De maat 6,5 x 6,5 is zo gekozen, zodat ik de latjes met een verlengstuk van een 1/4" doppensetje in de boormachine , kan doorvoeren.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Laatst heb ik nog zelf een deuvel gemaakt, was te lui om naar de winkel te gaan. Ik had eerst hout op lengte in het vierkant gemaakt en daarna met de accuboormachine door een mal met beitel. Mal is gewoon een gat waar je hout doorheen kan en bij het gat heb ik een sleuf op "center hoogte" gemaakt waar de beitel doorheen komt. De beitel klem ik vervolgens vast aan de mal en zit weer vast aan de bankschroef. In stappen, door beitel naar midden op te schuiven, haal je steeds weg totdat je de gewenste dikte hebt. Het idee heb ik overigens van Mathias Wandel gepikt, op youtube staat een filmpje van hem. Je maakt als het ware een soort draaibank van.
Helaas heb ik die mal niet meer, het brak gaandeweg af, was maar een afval vurenhout. En was ook provisorisch in elkaar gezet. Bij mij waren ze niet echt mooi rond en gelijkmatig. Dit kwam doordat te veel speling in het gat zat. Achteraf gezien had ik nog een mal moeten maken maar dan met een kleiner gat voor de afwerking. Of een betere geleiding zodat het materiaal steeds op dezelfde positie blijft tijdens doorvoer.
 

Ice_Blade

Nieuw lid
26 okt 2018
18
1
Pijnacker
Wat heel misschien ook nog werkt is om een grote puntenslijper (e.g.voor een constructie potlood) nemen en daar het laatste stukje van het mes afknippen en onderkant uitboren. Dan kan je een lange 5-9mm dowel "slijpen" tot een 3mm dowel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.