Werkbladolie Hornbach

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Tot nu toe heb ik altijd de verrijkte lijnzaadolie van Cockerije gebruikt en heb daar prima ervaring mee. Soms leng ik deze aan met terpetijn, om indringend vermogen te verhogen. Ik heb daarmee verschillende houtsoorten geolied, maar ook de boeren plavuizen voor de keukenvloer, gangpad en stenen vensterbanken.

Op dit moment ben ik een keuken stellingkast aan het maken en wil de grenen planken gaan oliën. Voordat ik alles met werkbladolie van Hornbach op ga smeren heb ik paar proefstukjes opgezet. De proefstukjes zijn grenen naturel, gerookt en ingesmeerd met ammonia, om te kijken wat het effect van wordt.

Volgens de verpakking moest je de olie roeren, en zag de olie kleur veranderen in een donker melkachtige substantie. Waarschijnlijk zijn er siccatieven en andere stoffen toegevoegd. Wat me vooral opviel was de geur, het rook eerder naar hele oude vernis of oude verf. Ik begin te twijfelen of het wel zo hoort. Als mijn verf zo rook, bracht ik deze gelijk naar de milieustraat.
Dus heeft iemand van jullie ervaring met werkbladolie van Hornbach? En heb je dezelfde ervaring gehad als ik qua geur? En hoe zijn de resultaten na het oliën?
Een link naar de werkbladolie: https://www.hornbach.nl/shop/HORNBACH-Werkbladolie-750-ml/5509710/artikel.html

mvgrt, Joop
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Ik heb het op mijn werkbank gebruikt en de geur is wel een paar dagen in de garage blijven hangen. Was de eerste keer dat ik olie gebruikte dus of het goed is durf ik niet te zeggen :rolleyes:

Viel me wel op dat de kleur een stuk donkerder werd (voor mij geen probleem) en verder tevreden van
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat klinkt als OF een hardwaxolie a la Osmo (en dan is er niks aan de hand - ruikt idd wat chemisch), OF een acryllatex product op waterbasis (en dan zou ik het gewoon door de plee spoelen, c.q. bij de milieustraat inleveren, en gewoon olie van de Cookerije gebruiken - of zelf een 'gekookte' lijnolie maken. (Moderne) siccatieven (en ouderwetse worden, behoudens in sommige 'period-conform' lijnolieverven niet meer gebruikt) zijn volledig oplosbaar in olie. Een lijnolie met siccatief is dus nooit troebel/melkachtig. Een onoplosbaar pigment zou in theorie nog kunnen, maar lijkt me niet waarschijnlijk, en denk ik ook niet wenselijk... maar zie verder:

Hornbach geeft zelf op:

Lijnolie, houtolie-ricinusolie-standolie, ingekookte ricinusolie-natuurhars, natuurharsester, houtolie-standolie, isoparaffine, aluminiumoxide, microwas, kiezelzuur, zinkcarbonaat, droogstoffen.

Een soort van waxolie dus met matterende 'pigmenten' (kiezelzuur, zinkcarbonaat, aluminiumoxide).
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.