lounge hoek in eiken balken

palmboomgeert

Nieuw lid
24 feb 2020
23
9
Mijn project voor deze zomer:





Aantekening 2020-02-24 133130.jpg
De bedoeling is om een loungehoek te maken in eiken balken van 50x150. de langste stukken zijn 3,9meter en het liefst van al zou ik dit zo open en zwevend mogelijk maken.
Mijn idee was om de verbindingen te maken met zwaluwsstaart verbindingen, alleen weet ik niet of dit in 5cm dik hout stevig genoeg zal zijn?

hoekverbinding:
Aantekening 2020-02-24 133132.jpgAantekening 2020-02-24 133131.jpg



Heeft dit voldoende stevigheid of ben ik te optimistisch?

mvg Geert.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Buiten houd het hout door de omstandigheden veel werking. Zou er voor kiezen om de horizontale balken tussen de verticale balken te steken. Dan door en door, één of twee draadeinde met een hulsmoer op de kop aan beide zijde. Dan kan je als het krimpt de boel aandraaien. Zou tussen elke verbinding een kramplaat iets infrezen zodat het hout vlak op elkaar ligt. Onder de bank nog ergens een verborgen schoor maken zodat je nog meer stabiliteit krijgt.
 

palmboomgeert

Nieuw lid
24 feb 2020
23
9
@JPAJS: Dit heb ik als een van de eerste ontwerpen uitgetekend en de vrouw vond dit niet mooi...

Waarschijnlijk komt er onder het zitgedeelte ergens wel een onzichtbare ondersteuning. Waar ik vooral aan twijfel is of de afmeting van de balkjes voldoende is om een stevig verbinding te maken aan de bovenkanten.
 

tuoh

Oud hout
Of je wil of niet, er zullen toch op één of andere manier dwarskoppelingen moeten komen tussen de lange liggers. Kan bijvoorbeeld ook met RVS of alu buis van 20mm.
Zonder enige dwarsverbinding gaan de lange liggers grote kans op kromtrekken hebben. Alles dwars gekoppeld levert ook een veel stijver geheel op.

Best ook geen eik gebruiken voor de klus, maar een stabielere houtsoort voor buiten gebruiken zoals padoek, afzelia, etc.. Zelfs WRC kan hier gebruikt worden.
Eik werkt teveel op deze dunne sectie's. Qua afmetingen zit je goed, daar hoeven geen extra steunen meer onder.

Om dezelfde reden zou ik ook geen verstekken gebruiken zoals getekend, maar gewoon pen en gat, waarbij de bovenligger doorloopt over de staander.
Dan is er geen gevaar op inwatering van de verbinding.
 

palmboomgeert

Nieuw lid
24 feb 2020
23
9
Een rvs of alu buis tussen de lange liggers kan ik nog bijvoegen, dit zit redelijk onzichtbaar en is verkoopbaar aan de vrouw.

Voor wat betreft de houtsoort: afhankelijk van de prijs is dit wel bespreekbaar, alleen heb ik de indruk dat padoek of afzelia buiten het budget zal vallen.

Ik ben nog vergeten van meegeven dat het de bedoeling is om het hout te behandelen, is een verstek dan zo'n groot probleem?

mvg Geert.
 

tuoh

Oud hout
Bij een sterk wisselende luchtvochtigheid zijn verstekken altijd een probleem, die trekken dan snel open door de werking van het hout.
Bij zwellend hout gaat de buitenrand open staan, bij krimpend hout de binnenrand.
Buiten komt er dan nog een probleem bij, inwatering direct in de verbinding!
Om dit euvel te ondervangen zou je aan alle verstekken een Sikaflex voeg moeten voorzien.
Deze kit, als ie goed aangebracht is, volgt de werking van het hout en garandeert een blijvend dichte naad.
Maar nogmaals, het aanbrengen van de kit vraagt een strikte naleving van de aanbevelingen welke door de fabrikant gedaan zijn.
Kit mag maar aan twee zijden van en groef hechten, NOOIT aan de bodem van de voeg. Voor het aanbrengen altijd een gepaste primer gebruiken.
En de aanbevolen voegbreedte respecteren.

Ps, nog vergeten vermelden, maar wanneer je buizen gebruikt om de diverse delen dwars te koppelen, moet elk deel op zijn beurt gekoppeld worden aan de doorgaande buis.
Kan met een lange schroef door de buiswand, kan ook met een lange spijker, als er maar iets is wat de diverse delen verhinderd om te verschuiven op de buis.
 

palmboomgeert

Nieuw lid
24 feb 2020
23
9
Ondertussen eens verder nagedacht en prijzen opgevraagd. Padoek komt meer dan dubbel zo duur uit als eik, dus waarschijnlijk wordt het toch eik.

Mijn tekening eens opnieuw beginnen tekenen met een pen/gat verbinding en verstevigingsstangen erdoor heen, waarschijnlijk wordt dit een draadspil van M16 met een inox huls van diam20 eroverheen.

heeft dit meer kans op slagen?
Knipsel100.jpgKnipsel101.JPG
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Kan je niet iets hips en moderns toevoegen in de hoeken zoals dit.

415f4f3ef4b4b3a610a906be23067329.jpg
 

palmboomgeert

Nieuw lid
24 feb 2020
23
9
het ontwerp is losweg gebaseerd op onderstaande foto's. Het terras en de tuin zijn geinpireerd op de onderste foto, het zwevende karakter van de onderste foto vinden we mooi, maar dan zonder de dakconstructie.

09dfcd1a767ad28510f371a304a6167a.jpg


f68fdd2b1bf71c8abd9a3df777834d9c.jpg
 

palmboomgeert

Nieuw lid
24 feb 2020
23
9
Mijn gebruikersnaam is inderdaad toepasselijk, de eerste foto is niet mijn tuin, de onderstaandefoto's wel, de loungehoek komt ter hoogte van het verhoogd terras links van de vijver.
20180828_190113.jpg


20180828_190043.jpg



mvg Geert.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

palmboomgeert

Nieuw lid
24 feb 2020
23
9
Ondertussen hebben we de eerste stappen al gezet met de loungehoek. Hout gekocht, vlak en vandiktebank+stofafzuiging gekocht.
Vandiktebank in orde gezet en met een betonplex plaat een doorvoer tafel gemaakt van meer dan 4 meter lang zodat de balken voldoende ondersteund zijn bij het werken.

Vandaag beginnen schaven, dat wordt dus een goede fitness oefening tegen dat alle balken aan de 4 kanten gevlakt zijn en de juiste maat hebben.
 

palmboomgeert

Nieuw lid
24 feb 2020
23
9
P1070107.JPG
ik heb 48 balken die er iedere keer door moeten, dus per keer hoogteverstelling,dwarslatten van de poten losmaken, bijregelen en terug vastmaken. Ik neemt nog geen 5 min in beslag.
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.