Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 29
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Broek Bekijk Berichten
    Ik denk dat (metaal)draaibanken de meest gevaarlijke machines zijn, die je je maar kunt voorstellen.

Uh, nou nee, het zijn meestal degene die erachter staan.
    Bij houtdraaien houd je zelf nog een beitel vast waar echt wel van alles en nog wat fout kan gaan, dat zal bij een metaaldraaibank never nooit gebeuren, daar staan de beitels in een speciale beitelhouder.

Hout, en zeker die exotische stukken die draaiers vaak willen bewerken zijn ook een stuk onberekenbaarder als een goed stuk metaal, daar kun je precies van voorspellen hoe dat draait en vast zit.

Metaalbewerken is mijn beroep, en houtdraaien is op zekers risicovoller dan metaaldraaien.

Kijk met deze kluns achter een machine moet je uitkijken:

https://youtu.be/0PzPfzLeDa0
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkverhaar Bekijk Berichten
    De pinole van allebei mijn draaibanken is hol (net als de as van de vaste kop. Daar kan dan toch gewoon een draadeind door? (mijn Teknatool heeft zelfs een hol tegencenter waar een lepelboor of auger doorheen gevoerd kan worden. Maar misschien ben ik bevooroordeeld, en hebben de meeste banken een massieve pinole?
    Dat kan, maar dan kan je niet meer aan het wiel draaien, want dan verandert de lengte, toch?
    Dan moet je boren met een schuivende losse kop.

Volgens mij heb je de pinole gewoon te ver ingedraaid, zodat de morseconus gelost werd. Een morseconus komt normaal gesproken niet simpel los. Daarom gebruik je bij een boormachine een uitdrijfspie om de boor los te krijgen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Er zijn verschillende manieren hoe de ram in de losse kop werken, en sommige zijn doorlopend hol zodat je er een boor door kan duwwen als de center ook open is, maar dikwijls is de ram in twee parten waar de ram in en uit schuift, de lengte veranderd dus, alleen als het draadeinde door het handwiel heen gaat, kun je een drawbar (draadeind of bout) gebruiken om je MT vast te zetten, je ziet dit niet dikwijls, maar hier is een onderdeel uitleg waar deze manier gebruikt is, ook een pin om de center er uit te drijven is er ook.

losse kop.jpg

Normaal gesproken houd ik de drillchuck/boorkop met mijn hand vast terwijl ik hem terug draai of de losse kop terug trek, en ja met de bank draaiende.

Inheb een keer gezien waar de losse kop een ring met draad erop over de ram was vast gezet en een chuck er opgeschroefd was boorkoppen met binnen draad waren/zijn verkrijgbaar voor zulke manieren van montage.
    Laatst gewijzigd door Leo Van Der Loo; 24-02-20 om 23:06.
    Have fun and take care.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jurriaan Bekijk Berichten
    Dat kan, maar dan kan je niet meer aan het wiel draaien, want dan verandert de lengte, toch?
    Bij de HBM 450 wel, maar bij mijn Teknatool 1624 beweegt de hele pinole - de schroefdraad waarmee het handwiel de pinole verplaatst loopt door buiten het wiel - dus als je het wiel verdraait verplaatst het tegencenter zich, maar ook het 'rechter' uiteinde van de pinole. De afstand tussen beide punten blijft derhalve gelijk, en je zou dus volgens mij in deze draaibank een boorkop kunnen borgen met een draadeind (maar ik ga het straks gewoon even uitproberen, om er zeker van te zijn dat ik hier nu niet uit mijn nek l*l). Wellicht is de 1624 hier redelijk uniek in, dat zou best kunnen...

Ik ben al 10 jaar een tevreden eigenaar van een Teknatool DVR, hoofdas en tegencenteras zijn beide open een as.
    Met behulp van een draadeinde M10 kan ik op deze manier mijn boorkop met morse aansluiting mk 2 en inwendige tapgat borgen.
    Dus in een vaste en draaiende positie.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door trilliwilli Bekijk Berichten
    Uh, nou nee, het zijn meestal degene die erachter staan.
    Bij houtdraaien houd je zelf nog een beitel vast waar echt wel van alles en nog wat fout kan gaan, dat zal bij een metaaldraaibank never nooit gebeuren, daar staan de beitels in een speciale beitelhouder.

Hout, en zeker die exotische stukken die draaiers vaak willen bewerken zijn ook een stuk onberekenbaarder als een goed stuk metaal, daar kun je precies van voorspellen hoe dat draait en vast zit.

Metaalbewerken is mijn beroep, en houtdraaien is op zekers risicovoller dan metaaldraaien.

Kijk met deze kluns achter een machine moet je uitkijken:

https://youtu.be/0PzPfzLeDa0
    Dank voor het filmpje. Is inderdaad niet zo slim wat die doet ;-)

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    ik snap eigenlijk niet dat er zoveel machines verkocht worden met de enige stop aan de vaste kop . juist daar waar je meestal niet naar toe kan reiken als het misgaat .

Bij houtdraaibanken en hobby metaaldraaibanken gaat het volgens mij vooral om kostenbesparing. Bij grotere metaaldraaibanken heb je een hendel waarmee je de bank aan en uit kan zetten, dan wel de draairichting om kan keren bij je rechter knie. Als er iets lijkt mis te gaan kan je daarmee de bank stil zetten, zonder dat je voor je klauwplaat en werkstuk langs hoeft. Maar een extra noodstop bij plaatsen is niet zo ingewikkeld.

Ik heb 2 houtdraaibanken en van beide zitten de bedieningsknoppen in een magnetisch kastje, dat ik kan plaatsen waar ik wil.
    Enigste beperking is de lengte van het snoer.
    Bij één machine heb ik dat zelf gemaakt.
    Laatst gewijzigd door de Haan; 26-03-20 om 10:24.

Forum Rechten