Gevaarlijke fout. Dom dom dom.

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Nadat ik met de draaibank een gat in het draaiende werkstuk had geboord heb ik eerst de boor (met morsekonus in de losse kop) teruggedraaid en daarna de wilde ik de losse kop helemaal naar rechts verschuiven.
De boor was toen nog niet helemaal los uit het werkstuk en waarschijnlijk is bij het terugdraaien de morsekonus al los gekomen. Gevolg: De boor werd door de spiraal teruggetrokken in het werkstuk en ging dus meedraaien. Nog voordat ik de draaibank kon uitzetten begon de boor gevaarlijk te zwiepen, zodat ik vreesde dat ze uit het werkstuk zou gaan vliegen. Ik durfde daardoor de machine niet uit te zetten omdat ik dan naar het potentiële projectiel zou moeten toe bewegen. En toen, binnen enkele seconden, brak het werkstuk in tweeën, waarna de boor compleet met boorkop en konus inderdaad met een rotvaart door mijn schuurtje vloog. Eerst op het kussen waar normaal de hond ligt te dutten (deze keer gelukkig niet), daarna een klap tegen de werkbank en toen weer terug naar het kussen waar het geheel bleef liggen. Gelukkig had ik me weggehouden uit de vuurlinie..
Dit ter lering en vermaak.

20200224_092322.jpg


Leerpunten: Nooit een spiraalboor gebruiken op de draaibank en machine stop zetten voordat het boor wordt teruggetrokken uit het werkstuk. Als iemand nog een andere veiligheidsaanbeveling heeft, dan mag hij dat hier graag melden.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het lastige is dat je de boor er ook niet altijd uitkrijgt als de draaibank stil staat (omdat de boor met zaagsel tijdens het remmen blijft opwarmen en dus dan vaster zit dan tijdens het draaien). Tenminste, dat is mijn ervaring met een boor van bv. 40 mm x 400 mm lengte.

Los daarvan: dingen die je met de hand moet vasthouden omdat het anders mis gaat is ook niet echt de perfecte oplossing.

Eigenlijk zou je de boor gewoon vast aan de pinole moeten kunnen maken, dus ook voor trekken. Maar hoe?
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Nooit een spiraal boor gebruiken met een schroefdop want dan trek je de konus eruit aangezien de "schroefkop" nog in het hout zit. Deze boren trekken zichzelf in het hout.....
Maar gelukkig geen gewonden.

Mvg Cees
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een '3D boor' heeft hier inderdaad veel minder last van. Overigens hebben veel van die boordoorns (Morse aan de ene kant, boorconus aan de andere kant) een schroefgat aan de achterkant voor een draadeind (of lange bout), waarmee je de boor in de pinole kunt fixeren. 'Verplicht' als je de boor in de de vaste kop zet (als de boor zelf dus draait), maar ook zinvol als ie in de losse kop gaat. Overigens, wat Nico zegt: altijd je boorkop vasthouden. Voorkomt slippen en losraken. En zo lang de morseconus nog gewoon contact maakt over zijn hele lengte heb je maar heel weinig kracht nodig om de boorkop te fixeren.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ee zijn volgens mij maar weinig draabanken met een pinole waarin je een boorkop kan vastzetten. Aan de achterkant van de pinole zit de schroefdraad waarmee je de pinole kan laten bewegen. Hoe moet je daar dan e.e.a. vastzetten?
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Op school met machinebankwerkles (1971) flikte een klasgenoot het om met de hand een spaan weg te doen. Die spaan sneed de bovenkant van zijn rechterhand helemaal af. Het ergste vond ik toen, dat het slachtoffer al vier jaar op de LTS metaal had gezeten en dus beter moest weten. Zelf liet ik een keer een stang te ver uit steken uit de vaste kop. Dat had oo een ravage tot gevolg. Ik praat hier wel over metaaldraaibanken...
Ik denk dat (metaal)draaibanken de meest gevaarlijke machines zijn, die je je maar kunt voorstellen.

PS: Ik heb al zo'n dertig jaar twee draaibanken en een freesbank (Alles voor metaal) in mijn hobbyhok staan. En heb daar vóór 12 jaar als scheepswerktuigkundige al het nodige op draaibanken gewerkt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ee zijn volgens mij maar weinig draabanken met een pinole waarin je een boorkop kan vastzetten. Aan de achterkant van de pinole zit de schroefdraad waarmee je de pinole kan laten bewegen. Hoe moet je daar dan e.e.a. vastzetten?

De pinole van allebei mijn draaibanken is hol (net als de as van de vaste kop. Daar kan dan toch gewoon een draadeind door? (mijn Teknatool heeft zelfs een hol tegencenter waar een lepelboor of auger doorheen gevoerd kan worden. Maar misschien ben ik bevooroordeeld, en hebben de meeste banken een massieve pinole?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ik denk dat (metaal)draaibanken de meest gevaarlijke machines zijn, die je je maar kunt voorstellen.


Uh, nou nee, het zijn meestal degene die erachter staan.
Bij houtdraaien houd je zelf nog een beitel vast waar echt wel van alles en nog wat fout kan gaan, dat zal bij een metaaldraaibank never nooit gebeuren, daar staan de beitels in een speciale beitelhouder.


Hout, en zeker die exotische stukken die draaiers vaak willen bewerken zijn ook een stuk onberekenbaarder als een goed stuk metaal, daar kun je precies van voorspellen hoe dat draait en vast zit.


Metaalbewerken is mijn beroep, en houtdraaien is op zekers risicovoller dan metaaldraaien.

Kijk met deze kluns achter een machine moet je uitkijken:

https://youtu.be/0PzPfzLeDa0
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
De pinole van allebei mijn draaibanken is hol (net als de as van de vaste kop. Daar kan dan toch gewoon een draadeind door? (mijn Teknatool heeft zelfs een hol tegencenter waar een lepelboor of auger doorheen gevoerd kan worden. Maar misschien ben ik bevooroordeeld, en hebben de meeste banken een massieve pinole?

Dat kan, maar dan kan je niet meer aan het wiel draaien, want dan verandert de lengte, toch?
Dan moet je boren met een schuivende losse kop.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Volgens mij heb je de pinole gewoon te ver ingedraaid, zodat de morseconus gelost werd. Een morseconus komt normaal gesproken niet simpel los. Daarom gebruik je bij een boormachine een uitdrijfspie om de boor los te krijgen.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Er zijn verschillende manieren hoe de ram in de losse kop werken, en sommige zijn doorlopend hol zodat je er een boor door kan duwwen als de center ook open is, maar dikwijls is de ram in twee parten waar de ram in en uit schuift, de lengte veranderd dus, alleen als het draadeinde door het handwiel heen gaat, kun je een drawbar (draadeind of bout) gebruiken om je MT vast te zetten, je ziet dit niet dikwijls, maar hier is een onderdeel uitleg waar deze manier gebruikt is, ook een pin om de center er uit te drijven is er ook.

losse kop.jpg

Normaal gesproken houd ik de drillchuck/boorkop met mijn hand vast terwijl ik hem terug draai of de losse kop terug trek, en ja met de bank draaiende.

Inheb een keer gezien waar de losse kop een ring met draad erop over de ram was vast gezet en een chuck er opgeschroefd was boorkoppen met binnen draad waren/zijn verkrijgbaar voor zulke manieren van montage.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat kan, maar dan kan je niet meer aan het wiel draaien, want dan verandert de lengte, toch?

Bij de HBM 450 wel, maar bij mijn Teknatool 1624 beweegt de hele pinole - de schroefdraad waarmee het handwiel de pinole verplaatst loopt door buiten het wiel - dus als je het wiel verdraait verplaatst het tegencenter zich, maar ook het 'rechter' uiteinde van de pinole. De afstand tussen beide punten blijft derhalve gelijk, en je zou dus volgens mij in deze draaibank een boorkop kunnen borgen met een draadeind (maar ik ga het straks gewoon even uitproberen, om er zeker van te zijn dat ik hier nu niet uit mijn nek l*l). Wellicht is de 1624 hier redelijk uniek in, dat zou best kunnen...
 

zwaluwstaart

Actieve deelnemer
24 okt 2008
94
20
Eindhoven
Ik ben al 10 jaar een tevreden eigenaar van een Teknatool DVR, hoofdas en tegencenteras zijn beide open een as.
Met behulp van een draadeinde M10 kan ik op deze manier mijn boorkop met morse aansluiting mk 2 en inwendige tapgat borgen.
Dus in een vaste en draaiende positie.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Uh, nou nee, het zijn meestal degene die erachter staan.
Bij houtdraaien houd je zelf nog een beitel vast waar echt wel van alles en nog wat fout kan gaan, dat zal bij een metaaldraaibank never nooit gebeuren, daar staan de beitels in een speciale beitelhouder.


Hout, en zeker die exotische stukken die draaiers vaak willen bewerken zijn ook een stuk onberekenbaarder als een goed stuk metaal, daar kun je precies van voorspellen hoe dat draait en vast zit.


Metaalbewerken is mijn beroep, en houtdraaien is op zekers risicovoller dan metaaldraaien.

Kijk met deze kluns achter een machine moet je uitkijken:

https://youtu.be/0PzPfzLeDa0

Dank voor het filmpje. Is inderdaad niet zo slim wat die doet ;-)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Bij houtdraaibanken en hobby metaaldraaibanken gaat het volgens mij vooral om kostenbesparing. Bij grotere metaaldraaibanken heb je een hendel waarmee je de bank aan en uit kan zetten, dan wel de draairichting om kan keren bij je rechter knie. Als er iets lijkt mis te gaan kan je daarmee de bank stil zetten, zonder dat je voor je klauwplaat en werkstuk langs hoeft. Maar een extra noodstop bij plaatsen is niet zo ingewikkeld.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb 2 houtdraaibanken en van beide zitten de bedieningsknoppen in een magnetisch kastje, dat ik kan plaatsen waar ik wil.
Enigste beperking is de lengte van het snoer.
Bij één machine heb ik dat zelf gemaakt.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.