Recycling oude meubels

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Is het mogelijk oude meubels her te gebruiken? Je kunt ze voor een prikkie op marktplaats krijgen. Bijv. eiken tafels?
Zo ja waar moet ik op letten en hoe krijg ik ze het beste weer blank?
Heeft er ook iemand voorbeelden van hergebruik?

Groetjes Johannes
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Het ligt er aan wat je er van wil maken . Zelf heb ik de meeste eiken meubels in de woonkamer gemaakt van salontafels van Marktplaats .
Hou er wel rekening mee dat de meeste tafelbladen niet vlak zijn . Blank maken doe met de elektrische schaaf op ongeveer 0.5 mm , daarna met de handschaaf en dan schuren .
Van een krom blad zaag ik balkjes van 40x40 en die lijm ik weer aan elkaar tot poten .
Hieronder een voorbeeld van de TV meubel .

Groeten Willem

B6611DD0-86CA-4893-BB98-B087BD778C0D.jpg
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Er zijn steeds meer houtbewerkers die de kringloopwinkel hebben ontdekt als leverancier van soms goed eikenhout. Zelf heb ik eens een gelakte begin jaen 80 eiken kast gesloopt en hergebruikt voor een meer modern vormgegevn meubel. En eens een kringloop eiken tafelblad, stammend uit de tijd hoe dikker hoe mooier. Blad in oorspronkelijke delen gezaagd, de was eraf geschraapt en gevlakt op de vvd-bank en verwerkt tot een nieuw meubel. Gaat heel goed.

mvg
Klaas
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Van een honderdjarige tafel maakte ik een bed klap constructie voor mijn Campertje.
Al 18 jaar rammelt dat met ons mee wordt opgeklapt en weer neer geklapt
en nog niet één hout verbinding heeft het begeven.
Volkomen uitgewerkt hout dat recht is en recht blijf. Er is geen beter materiaal e krijgen dus
ik vermoed dat de tweedehands meubeltjes nog wel eens
per kubieke meter prijs van over de 2000 euro verkocht gaan worden
Ik heb nog wel wat liggen onder andere wat afgedankt meubeltjes uit indonesië ,... dat is een hout waar je van gaat kwijlen
Marktplaats staat er vol mee
Onze eiken laden kast die uit de ijzerwinkels stamt waar uit ik vroeger alle schroefjes en spijkers kocht blijft in takt voor onze sokken.
 
Laatst bewerkt:

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Een jaar of vier geleden eeN eiken kast gekregen. Diverse sporen wezen er op dat het hout hergebruikt was. En daarvan heb ik samen met mijn zoon een salontafel gemaakt, precies op maat voor zijn een persoons studio.
Ik gebruik wel vaker tweedehands hout, maar grote stukken zonder sporen van het eerdere doel zijn vaak niet veel te vinden, behalve van tafelbladen.
 

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Ok, het wordt dus vaker gedaan. Van welke houtsoorten behalve eiken kan ik tafelbladen ( meest voorkomende) verwachten bij bijvoorbeeld een kringloopwinkel?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Goed gebruikt hout kan ook komen van oude deuren, kozijnen, vloerdelen, traptreden. Het is maar net wat je wil maken en hoe veel tijd je wil besteden aan het omvormen van het gebruikte hout naar het hout wat je voor je project nodig hebt.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Het oude hout heeft vaak een hele goede kwaliteit pas wel op met mogelijke loodverf op kozijnen, deuren etc :)
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Van een honderdjarige tafel maakte ik een bed klap constructie voor mijn Campertje.
Al 18 jaar rammelt dat met ons mee wordt opgeklapt en weer neer geklapt
en nog niet één hout verbinding heeft het begeven.
Volkomen uitgewerkt hout dat recht is en recht blijf. Er is geen beter materiaal e krijgen dus
ik vermoed dat de tweedehands meubeltjes nog wel eens
per kubieke meter prijs van over de 2000 euro verkocht gaan worden
Ik heb nog wel wat liggen onder andere wat afgedankt meubeltjes uit indonesië ,... dat is een hout waar je van gaat kwijlen
Marktplaats staat er vol mee
Onze eiken laden kast die uit de ijzerwinkels stamt waar uit ik vroeger alle schroefjes en spijkers kocht blijft in takt voor onze sokken.

Ik heb heb wel gehoord van mensen die dit hebben gedaan. Ik heb toen ook gehoord dat het pas begon te lonen toen ze een goede kwaliteit metaaldetector hadden aangeschaft en een heeeeeleboel goedkope zaagbladen van ecotools. Tof dat je hout wil gaan hergebruiken!
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Ik heb heb wel gehoord van mensen die dit hebben gedaan. Ik heb toen ook gehoord dat het pas begon te lonen toen ze een goede kwaliteit metaaldetector hadden aangeschaft en een heeeeeleboel goedkope zaagbladen van ecotools. Tof dat je hout wil gaan hergebruiken!

Daar heb nou nooit last van gehad Het is een kwestie van goed kijken en honderd jaar geleden werd er amper ijzer in de meubels verwerk buiten scharnieren en sloten veelal toch echt houtverbindingen.
Twee weken geleken kocht ik een 2 x 1 meter beukentafel één poot zat los de men welde hem kwijt voor 10 euro en dat blad van 3 dik levert weer pracht materiaal op. goedkoper dan brandhout
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Bij de plaatselijke kringloop vind ik de massief houten tafels duur , ze kosten al snel richting 50 euro .
Op Marktplaats heb je er genoeg tot 20 euro , zelfs nogal eens gratis .

Willem
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Bij de plaatselijke kringloop vind ik de massief houten tafels duur , ze kosten al snel richting 50 euro .
Op Marktplaats heb je er genoeg tot 20 euro , zelfs nogal eens gratis .

Willem

Ja Willem , door ons soort mensen is de prijs opgedreven sinds we begonnen te ontdekken dat het (vaak) goed bruikbaar materiaal was. Mijn eerste eiken tafelblad kocht ik paar jaar geleden voor 25 Euro. Nu is 75 euro geen uitzondering meer. Dat vind ik te duur.

mvg
Klaas
 

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Er vanuit gaande dat het voornamelijk eiken zal zijn welke vandiktebank (mag 2e hands) kan ik het beste aanschaffen (budget <600,-)? Hij moet wel goed eiken aan kunnen over de volledige breedte. In welke volgorde komen de merken: kity,dewalt,inca,metabo,hbm,scheppach,makita, einhell,triton,powerplus,stahlman,gude,ryobi ? Welke merken zitten hiervan in het betere segment en welke moet ik links laten liggen?
 
Laatst bewerkt:

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
Ik heb een kleine twee weken geleden ongeveer 15m2 aan oud eiken parket gratis opgehaald. Hierna heb ik afgelopen week een vandiktebank aangeschaft, die ik zojuist voor het eerst heb gebruikt. Ik ben zeer tevreden! Zie ook de foto's van het resultaat hieronder. De vandiktebank die ik aangeschaft heb is overigens een Triton tpt125. Dit heb ik grotendeels gedaan aan de hand van deze video: https://www.youtube.com/watch?v=08NRFG7zoWI. Ik ga overigens wel een kleine hand metaaldetector aanschaffen, ik zag in sommige van de planken namelijk spijkers zitten.

Foto's; rechts voor de bewerking, links erna. En nog een foto van de plank na de bewerking. (klikbaar)

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.