nieuw filmpje Lie Nielsen

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Lie Nielsen heeft een nieuw filmpje (20 min) op youtube gezet. Deneb Pulchalski legt in de bekende Lie Nielsen werkplaats nog een keer van alles uit over schaven. Mooi verhaal, waarbij een aantal zaken waar we op ons forum druk over gediscussieerd hebben, aan bode komen, samen met leuke tips, sneeuw op de achtergrond, heerlijk :D :D .
http://www.youtube.com/user/LieNielsen

jaap
 
D

DervishD

Guest
Dat moest ik vroeger ook doen. Ik kreeg als leerling een grote plank en moest die van mijn leermeester helemaal vlak, evenwijdig en haaks schaven. Ik zag toen het nut er niet van in maar dergelijke dingen blijven je een leven lang bij.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dat vat die vent even mooi samen, a lot of work! Mijn pogingen om planken helemaal met de hand te bewerken zijn heel wat bescheidener. Ik zit meer aan de andere kant van het spectrum, plankjes die te KLEIN zijn voor de machine. Dat is ook leuk en leerzaam maar heel wat minder werk.

Anyway, respect voor die vent. Hij gebruikt wel een aparte scrubschaaf (roffelschaaf heet dat volgens mij). Dat ding wat hij heeft is gewoon een boorschaaf met een flinke curve in het blad geslepen. Een echte roffel is bijv zoiets: http://www.feinewerkzeuge.de/schrup.htm
Zo'n schaaf heeft een smal blad met een nog agressievere boog in het blad geslepen en een heel wijde mond. Het is echt leuk om daar mee te werken, de stukken hout vliegen om je oren.
 
D

DervishD

Guest
Ik heb zelf ooit eens een grote oude electrische handschaaf een beetje aangepast en nu is het een soort van electrische roffelschaaf die ik gebruik om zwaarden te maken. Dat ding is dikke lol om mee te werken, het hout vliegt me in grote hoeveelheden om de oren :lol:
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
jaap zei:
Lie Nielsen heeft een nieuw filmpje (20 min) op youtube gezet. Deneb Pulchalski legt in de bekende Lie Nielsen werkplaats nog een keer van alles uit over schaven. Mooi verhaal, waarbij een aantal zaken waar we op ons forum druk over gediscussieerd hebben, aan bode komen, samen met leuke tips, sneeuw op de achtergrond, heerlijk :D :D .
http://www.youtube.com/user/LieNielsen

jaap

Ik krijg deze melding:
Dit kanaal is niet meer beschikbaar. De gebruiker heeft zijn account beëindigd.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
jaap zei:
Het filmpje van Lie Nielsen is meer een beschouwing van hun catalogus. Hier dan nog een filmpje van David Moore, die brede planken met zijn handschaven in het gareel brengt. Zeer de moeite waard om deze houtbewerker in actie te zien.
http://www.finewoodworking.com/item/35868/video-how-to-flatten-wide-boards

jaap

Kijk dit is vakmanschap.
Ik had het al eens gezien, maar mooi genoeg om nog eens te zien.

Veel beter dan dat filmpje wat eerder op het forum opdook, met die man met zijn stuk hardhout wat over de werkbank heen rammelde. De kanten van zijn hout beschadigde, en tegen de draadrichtig schaaft.
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
ViTu zei:
jaap zei:
Het filmpje van Lie Nielsen is meer een beschouwing van hun catalogus. Hier dan nog een filmpje van David Moore, die brede planken met zijn handschaven in het gareel brengt. Zeer de moeite waard om deze houtbewerker in actie te zien.
http://www.finewoodworking.com/item/35868/video-how-to-flatten-wide-boards

jaap

Weet iemand welk type/merk "scrub plane" David Moore gebruikt in het filmpje?

Leuk filmpje trouwens :)

Alvast bedankt.

heeft niemand een idee welke schaaf dat is? ben er erg nieuwschierig naar. :idea:
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
ViTu zei:
ViTu zei:
jaap zei:
Het filmpje van Lie Nielsen is meer een beschouwing van hun catalogus. Hier dan nog een filmpje van David Moore, die brede planken met zijn handschaven in het gareel brengt. Zeer de moeite waard om deze houtbewerker in actie te zien.
http://www.finewoodworking.com/item/35868/video-how-to-flatten-wide-boards

jaap

Weet iemand welk type/merk "scrub plane" David Moore gebruikt in het filmpje?

Leuk filmpje trouwens :)

Alvast bedankt.

heeft niemand een idee welke schaaf dat is? ben er erg nieuwschierig naar. :idea:

Zoals hij daar er uit ziet, ken ik hem niet. Maar mooi is hij wel.
Maar het lijkt verdacht veel op een Nooitgedagt boorschaaf, maar dan met een andere schaafbeitel er in, en met een diepte instelling.
 
J

joso

Guest
Zo heel onlogisch vind ik het gebruik van deze smalle schaaf niet. Een bredere beitel kost nog meer kracht, uitgaande van dezelfde diepte instelling van de beitel. Kun je er ook voor kiezen om de diepte instelling van een echte schrub schaaf aan te passen. Als alternatief is het vlakken met deze schaaf ok, zie het resultaat. Wel vaker komt bij mij twijfel tijdens allerlei werkzaamheden dat je soms moet kiezen tussen flink weghakken met een smallere schaaf/beitel of meer gelijkmatig met een bredere schaaf/beitel. In het geval van vlakken, zoals in het filmpje, kun je beter zien en bijhouden waar materiaal moet worden weggehaald. Dan in het geval je steeds slechts een beetje weghaalt met een brede schaaf.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
De ECE Primus sponningsschaaf is 30 cm breed. De ECE schrupp is 33mm. Dat maakt niet echt veel verschil.
 

tuoh

Oud hout
deze 3mm verschil in breedte bij het schaafmes maakt inderdaad niet veel uit, maar het type schaaf maakt wel degelijk iets uit in het gebruik.
De zool van de sponningschaaf is door zijn aard ook maar 30mm breed, terwijl de zool bij de "ECE schrupp" heel wat breder is en dus ook heel wat stabieler tijdens het schaven.

Ik zat in ieder geval met krullende tenen naar dat filmpje te kijken :eek:

De beste man weet niet waar hij mee bezig is. Als je een vak wil uitoefenen, en er zelfs instructief mee wil naar buiten komen gebruik dan tenminste al de juiste gereedschappen voor de job. Dat komt al heel wat geloofwaardiger over.
Het filmpje bekijkend stel ik mij dan de vraag waarom ik in 's hemelsnaam zoveel verschillende schaven heb staan, blijkbaar kun je alle jobs met één exemplaar uitvoeren. ( dus toch instructief :D )

Nu, van de meeste van die filmpjes heb ik geen hoge pet op, die zetten de mensen maar op het verkeerde been, en schieten dus hun doel voorbij.

De diverse topics over handschaven zijn wel een schot in de roos, er heerst bij veel mensen heel wat verwarring en onduidelijkheid over wat waar voor dient. Getuige dat filmpje :D Die had ook beter eerst wat informatie verzameld alvorens aan de slag te gaan.

Mvg,

André
 
J

joso

Guest
Als amateur haal Ik haal heel wat informatie uit de diverse filmpjes. Dan is het fijn dat daar deskundig commentaar op komt. Ik heb het vaker gezegd, wat een leuke site is dit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.