Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 15 van de 15
    Mooie plannen. Op basis van mij eigen ervaring: laat underlayment links liggen. Er zit te veel spanning, zodat wat je vandaag recht zaagt, morgen weer krom is. Ik ben zelf nu bezig met populieren multiplex. Slagje duurder, maar het blijft veel rechter en dat licht hout is, is een prettige bijkomstigheid. Op zo'n grote werkbank weegt het alsnog genoeg.

Hey MaartenS, helemaal eens. Make Farrington is geweldig, hele grappige gast met hele goeie pro-tips. Zijn filmpje over de grote deur heeft me doen besluiten om geen garagedeur te nemen, maar om zelf een dubbele poort te bouwen. Goeie muzieksmaak ook.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door karangetang Bekijk Berichten
    Eltimn .. Mooi dat je zo uitgebreid reageert en veel van wat je schrijft herken ik. Ook heb kinderen en kleinkinderen...
    Toevallig dat je nu even over snob merken zoals Icra Kres etc hebt .
    Ik kan het me wel veroorloven maar doe het niet, zo ben ik niet opgegroeid. Dus ik koop vaak te goedkoop of pruts te lang door met gebrekking gereedschap. In de overtuiging dat je alles zelf "moet" kunnen maken. Vooral in dat "moet" schuilt een kleine neurose . Zo heb ik een Holzman formaatzaag zo'n beetje het goedkoopste wat je krijgen kan .. Maar de Fence (langsgeleider ) is zeer gebrekking elke keer als ik hem vast wil zetten versteld hij door speling in het systeem 2 mm dus dat schiet niet op. Ik heb me op You tube zitten verlekkeren op al die fency dingen maar constateer dat het allemaal toch gebrekking is. Ook andere delen van de machine zal ik ombouwen omdat de boel gewoon niet goed precies te stellen is. Fouten tellen op 4 maal een halve graat scheef is uiteindelijk al 2 graden en da zie je . Het cumuleert. Dat de echte goede machines alles zwaar en massief is niet voor niets . Ik zeg het maar omdat je in je plannen dat kan meenemen. Uiteidelijk gaat het over vakmanschap
    Ik heb hier een paar indische meubeltjes staan die perfect gemaakt zijn ... maar met zeer eenvoudig gereedschap. Mij gaat dat zonder goede apparaten niet lukken.(gebrek aan talent ?)
    Dus ik heb een 40 cm dikke ronde massieve geslepen stang besteld met 2 kogellager geleider en voor minder kosten dan die fancy fencen en maak daar iets echt stevings van...want wanneer je met zwaarder massief hout werkt en grotere platen gaat de boel anders veren en wiebelen ,, want niks is erger dan wanneer je uiterste best doet en toch teveel scheefheden krijgt waardoor je werkstukken eigenlijk mislukken.
    Ik wens je heel veel plezier met je hout hobby en succes met de bouw van je werkplaats (doe wel gelijk kracht stroom ). We gaan je volgen en bijstaan
    Hey Karangetang,
    Zelf probeer ik een tussenoplossing te zoeken, door apparatuur te kopen die een hele goeie prijs/kwaliteit verhouding heeft. Eens dat je zelf alles moet kunnen maken, maar tijd is ook kostbaar. Wou zelf een leuke aanslag/fence, dus eerst naar een goeie gekeken. Die zijn echt gruwelijk duur, en moet je ook importeren. Dan naar die van Jeremy schmidt (https://www.youtube.com/watch?v=4pudkvHFOfk), maar ben bang dat mijn metaalwerkskills niet genoeg zijn voor die aanslag-aanspanning nauwkeurig te maken, en ik vond geen M20/fijn1 draad met genoeg lengte zodat je nauwkeurig kunt verstellen.
    Uiteindelijk een VSCT t-stuk in Amerika besteld, en een stuk aluminium profiel bij de techniekhandel. Dat zou me een instelbare fence moeten geven, waar ik twee stukjes trespa tegenaan slijp als geleider. Totale kosten onder de 350euro, en zo'n fence kost al snel 1000 dollar, dat word met verzendkosten, importkosten en BTW dan rond de 1400-1600 euro. Beetje vergelijkbaar met jou verhaal over de rondstaf!

Snap je redenering over vakmanschap, maar in mijn beschiden mening komt een prutser zoals ik al een heel eind met met goed afgesteld gereedschap van medium kwaliteit. Een hok bouwen, kastjes en inrichting erin, en het moet allemaal niet perfect afgebouwd. Heb 3 jaar geleden een groot deel van m'n huis zelf gebouwd, en dat is grotendeels heel erg netjes afgewerkt (mijn vriendin is echt superkritisch). Dit mag meer functioneel zijn. (en met functioneel bedoel ik bv. dat een schuiflade niet perse een softstop en softclose moet hebben, de elektriciteit gewoon aan en uit gaat en niet slim word gestuurd, etc...)

Krachtstroom wou ik zeker laten leggen, 1 groep voor de elektrische verwarming, en 1 groep om apparaten op aan te sluiten. Dank voor het voorstel om te volgen en tips te geven!
    Laatst gewijzigd door Eltimm; 21-02-20 om 19:54.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Superkees Bekijk Berichten
    Mooie plannen. Op basis van mij eigen ervaring: laat underlayment links liggen. Er zit te veel spanning, zodat wat je vandaag recht zaagt, morgen weer krom is. Ik ben zelf nu bezig met populieren multiplex. Slagje duurder, maar het blijft veel rechter en dat licht hout is, is een prettige bijkomstigheid. Op zo'n grote werkbank weegt het alsnog genoeg.
    Hey Kees, helemaal met je eens, dacht zelf aan populieren multiplex of berken multiplex. Ben zelf erg van het goedkoop partijen opkopen, dus hou m'n ogen op veilingen en aanverwanten. Aangezien ik bijna alles ga verzagen is het niet erg als er 1 kant schade heeft of zo.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MaartenS Bekijk Berichten
    Hokception is een woordspeling op de film Inception.......beetje om aan te geven dat het lastig is om aan t egeven wat nu het startpunt is, het te bouwen hok/werkplaats of de werkbank

ik vond hem erg leuk gevonden in elk geval
    Exact dat, een werkbank bouwen om een hok te bouwen om de werkbank in te stallen.. Kip en ei verhaal

Forum Rechten