vrijstaande werkbank bouwem

Eltimm

Actieve deelnemer
17 mrt 2019
57
3
Hi allen!

Lees al een tijdje mee op woodworking, zoals het een goeie lurker betaamt. Maar binnenkort ga ik in de tuin een hok bouwen! In dat hok wil ik graag een werkbank, waar ik het hok mee kan helpen bouwen. Daarna gaat de werkbank het hok in. Een soort van hokception, zeg maar. . Wil de indeling van het hok graag modulair opbouwen, aangezien toepassingen wel eens wat zullen verschillen (opslag/bouwen/motor/etc..). Daarom een (semi-)verplaatsbare werkbank.
Daarom dit topic: een werkbank is nogal een ding, er zit heel erg veel ervaring (en mening) in dit forum. Ik ben ook maar in mn uppie, geen opleiding als ingenieur of zo, dus als mensen extra tips geven, of geldige redenen dat ik een dommie ben die dingen dom doet, hoor ik dat graag. Ongeldige reden dat ik een dommie ben die domme dingen doet hoor ik al genoeg van de baas in huis, dus die hoeven niet.

Opzet: wil een tweedelige bank maken: bovenkant een Ron-paulk geinspireerde torsion box, met opslag en een uitsparing voor een tafelzaag zoals Navaar (man op een ander houtbewerkingsforum) dat gedaan heeft (ik voeg een beeld bij van navaar).

navaar.jpg
Zou deze iets hoger dan normaal maken (even hoog als tafelzaag), voor 2 reden:
-constructie is eenvoudiger, en daardoor waarschijnlijk ook steviger
-de torsion box kan los worden gemaakt en op locatie worden gebruikt, met een tafelzaagonderstel en onder de torsion box wat schragen. Zo heb ik toch een handige opstelling.

Erg belangrijk is dat ruimte een premium is, en dat ik dus zoveel mogelijk tools wil wegwerken. In deze bank wil ik zowieso het volgende kwijt: tafelzaag met outfeed, router tafel, mitre workstation met extensions voor circa 4 meter, complete stofafzuiging (zuiger mag extern) en een verankerbare kolomboor.

ik voeg wat sketchup beelden toe, enkele opmerkingen:

-bovenkant is een Ron Paulk-achtige torsion box, maar dan 33 hoog (hoogte dewalt dw745 tafelzaag). 2 delen van 57 breed, zodat de tafelzaag gewoon de plek inneemt van een deel dat iets korter is. 1935 lang, dat is nog open voor interpretatie.

-ingebouwde fence van Very super cool tools, vond dat een economisch alternatief voor een echt goeie fence zoals een Biesenmeyer of een Delta, kan ik zelf ten dele maken. Wou eerst de incrimentele versie van Jeremy Schmidt er op bouwen, maar dat is technisch nogal een ding (vind maar een een M20/1 schroefdraad van langer als 1 meter). Dus denk gewoon die van VCST met een wixey digitale metering erop voor nauwkeurigheid.

-naast de tafelzaag zit een router plate met een tafelfrees ingebouwd, die dezelfde aanslag gebruikt als de tafelzaag.

-Onderstel is een dubbele 8 zoals Paoson woodworking ze in zijn video's maakt, gebouwd uit losse stukken multiplex aan elkaar gelijmd. Dit is stevig, sterk en makkelijk te bouwen. Heb ook aan hout gedacht, maar vind die constructie minder elagant, of te moeilijk als ik m wil maken zoals ik dat in mijn hoofd heb. Denk hierbij aan complexe mortise tenon/pen en gat houtverbindingen, waar ik nog niet het gevoel van heb dat ik dat in een economische manier kan bouwen.

-in het onderste stuk van de 8 wil ik plaatmateriaal opslaan. Zou hiervoor metalen stringers gebruiken, die ik onder de 8 schroef.

-aan de uiteinden een modulair french cleatsysteem voor dingen zoals klemmen, wat handgereedschap, etc..

-langs de zijkant 1 stuk van de 8 excentrisch gebouwd zodat en ruimte vrijkomt om o.a. jigs in op te slaan. Denk hier vooral aan de crosscut sled.

-als wieltjes van die zelfnivellerende casters van de chinese vrienden.

- bovenkant is geheel opgebouwd uit 18mm berken multiplex, met als bovenplaat een 18mm betonplexplaat. Hier twijfel ik nog over.

-onderkant is gemaakt van kruisgelamineerde balken van 54 (3x18) op circa 100 mm(https://www.youtube.com/watch?v=yTR9kg94z9A), en ladenbakkies zijn 12mm. Onderstel mag zwaar zijn, beetje massa is niet heel erg.

sketchup:

paulk bench tim I 1.jpg
paulk bench tim I 2.jpg
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi Eltimm,

Dat is een mooie bank die je hebt bedacht.
Maar is die niet een beetje te mooi om daarmee je 'hok'te maken? Dat is immers meer zwaar constructiewerk.
Zelf zou ik- nog nooit een hok gebouwd hoor- eerder denken aan een eenvoudige stevige werkbank die een stootje kan hebben.
Zonde om voor het zware werk zo'n mooie bank te gebruiken toch?
En waar laat je je nieuwe bank als je hok nog gebouwd moet worden? Buiten? Neen toch!
 

Eltimm

Actieve deelnemer
17 mrt 2019
57
3
Hi Thomasz, gebruik voor hok zal vooral afkorten en plaatmateriaal op maat zagen zijn. Denk dat ie daar wel goed voor geschikt is, denk wel dat ie een stootje kan hebben. In elk geval meer dan iets dat ik even in elkaar zou flansen. Maar wat wel slim zou zijn is om het hang-en sluitwerk uit te stellen totdat het hok staat, dus alle schuifjes en kastdeurtjes nog niet te bouwen.... . Zal binnenkort ook een topic starten over het hok.

Ben daar redelijk utilitair in: het is een gebruiksvoorwerp, en als het kan helpen om het hok te bouwen, ga ik m daarvoor gebruiken. Maar denk wel dat ik redelijk net bouw, houtskelet timmeren afwerking. Dus hoop het misbruik in te perken.

Als het hok klaar is word dat het nieuwe huis van de werkbank. Buiten laten staan zou erg zonde zijn.
 

Eltimm

Actieve deelnemer
17 mrt 2019
57
3
Hi Eric,

dat is exact het soort pen-en gatverbinding waar ik gebruik van wil maken, maar dan met handige maatvoering en snijschema's voor de platen. Moet ik weeral minder piekeren, dank daarvoor.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Mooie plannen en leuk dat je het met ons deelt en ons vraagt mee te denken, maar krijgen we er een verklarende woorden lijst bij? Een premium, Hokception, French cleatsysteem ? router plate, stringers , crosscut sled, casters. Het ligt niet aan jou ..maar aan mensen als ik die opgroeiden in een tijd dat we onze kennis nog niet van engelstalige youtube filpjes haalden .
Overigen geniet ik enorm van die filmpjes maar vraag mij wel vaak af hoe zij al die mooie spullen bekostigen die ze erin gebruiken om jaloers te worden op al die uiterst sjieke klemmen, zagen, machientjes en enorme ruime werkplaatsen..
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Hokception is een woordspeling op de film Inception.......beetje om aan te geven dat het lastig is om aan t egeven wat nu het startpunt is, het te bouwen hok/werkplaats of de werkbank :)

ik vond hem erg leuk gevonden in elk geval :cool:
 

Eltimm

Actieve deelnemer
17 mrt 2019
57
3
Mooi plannen en leuk dat je het met ons deeld en ons vraagt mee te denken maar Krijgen we er een verklarende woorden lijst bij? Een premium, Hokception, French cleatsysteem ? router plate, stringers , crosscut sled, casters. Het ligt niet aan jou ..maar aan mensen als ik die opgroeiden in een tijd dat we onze kennis nog niet van engelstalige youtube filpjes haalden .
Overigen geniet ik enorm van die filmpjes maar vraag mij wel vaak af hoe zij al die mooie spullen bekostigen die ze erin gebruiken om jalours te worden op al die uiterst sjieke klemmen, zagen, machientjes en ruime werkplaatsen..

Hi Karangetang,

Zal even een verklarende woordenlijst maken, heel veel woorden verzin ik zelf, aangezien ik de correcte term niet weet. Ik heb vroeger veel op filmsets gewerkt, en al die belichters hebben een heel eigen vakjargon. Vind dat altijd een beetje onzin, een ding is een ding, of je het nou een ding noemt of ping of tring.
Heb zeif geen houtbewerkers opleiding genoten, dus heb de meeste kennis van zelf klussen, sets bouwen, en ook van YouTube-filmpjes. Aangezien ik net vader ben geworden, gaat dat gepaard met hele lange slapeloze nachten. Dat kunnen de meeste vaders hier waarschijnlijk wel beantwoorden. Aangezien mijn baby momenteel de grond als een soort van lava beschouwd, loop ik erg veel rondjes. Youtube op de televisie met een koptelefoon is dan erg fijn, kan ik mezelf nog een beetje bijscholen. En er zit echt wel een hele hoop kennis verborgen in die filmpjes, als je al die domme verkoopfilmpjes en meuk weglaat.

Hokception: een grapje over de film inception, een werkbank bouwen en daarop een hok bouwen waar de werkbank ik gaat. Beetje andersom, maar leek mij net handiger.

Premium: het is belangrijk, aka 'er is niet heel veel ruimte dus ruimte is belangrijk'

French cleat: het gebruik van gezaagde stukken hout (in verschillende soorten) onder een hoek van 45 graden die in elkaar grijpen. Gebruikte ik veel voor dingen zoals lijsten op te hangen. Nederlandse vertaling is haaklatten, maar dat woord gebruik ik dus normaal niet. Zie dit topic: https://www.woodworking.nl/showthread.php?9841-De-ultieme-French-cleat-workshop-kist

router plate: een metalen of fenol plaat waar je een Frees in hangt. Freesplaat?

crosscut sled: een attribuut voor een tafelzaag waarmee je makkelijker bepaalde stukken kan verzagen. Wie weet de juiste naam?

stringers: Stukjes metaal die werken door middel van trekspanning ipv constructieve en/of materiaalsterkte. Geen idee wat de Nederlandse naam is, treklat of zo?

casters: wieltjes, maar dan iets anders. Denk zelf aan nivelleerbare poten met (via schroefdraad) met kleine wieltjes als je ze helemaal indraait.

De gasten van die filmpjes verdienen aan de filmpjes, en zo betalen ze die dingen, denk ik dan. Laat ze lekker. Vind het zelf storend dat er zoveel verkoopvideo's bijzitten, die skip ik zoveel mogelijk. Heb zelf niet zoveel met de houtsnobs. Als een ding werk hoeft het voor mij niet een shiny merk te hebben. Vind veel van die merken erg tof, maar kan voor mezelf als occasioneel gebruiker niet de meerwaarde van merken zoals incra, veritas, woodpeckers en zo rechtvaardigen.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
De gasten van die filmpjes verdienen aan de filmpjes, en zo betalen ze die dingen, denk ik dan. Laat ze lekker. Vind het zelf storend dat er zoveel verkoopvideo's bijzitten, die skip ik zoveel mogelijk. Heb zelf niet zoveel met de houtsnobs. Als een ding werk hoeft het voor mij niet een shiny merk te hebben. Vind veel van die merken erg tof, maar kan voor mezelf als occasioneel gebruiker niet de meerwaarde van merken zoals incra, veritas, woodpeckers en zo rechtvaardigen.

Dat is het April Wilkerson effect......van hele leuke bouwfilmpjes....naar alleen maar..kijk eens wat mijn sponsor me opgestuurd heeft en een minimaal clipje van dat het ding/ping/tring in gebruik is.

Er zijn gelukkig nog heel veel andere kanalen te vinden die het zonder sponsoren doen, of op een niet zo storende wijze doen, dan heb ik er echt geen moeit emee, want ik zie dan ook wat je met zo'n item kan doen (duur of niet).

Als je nog een leuke tip wilt, Mike Farrington.....helaas niet zo heel veel filmpjes, maar echt heel vermakelijk en leerzaam :)
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Eltimn .. Mooi dat je zo uitgebreid reageert en veel van wat je schrijft herken ik. Ook heb kinderen en kleinkinderen...
Toevallig dat je nu even over snob merken zoals Icra Kres etc hebt .
Ik kan het me wel veroorloven maar doe het niet, zo ben ik niet opgegroeid. Dus ik koop vaak te goedkoop of pruts te lang door met gebrekking gereedschap. In de overtuiging dat je alles zelf "moet" kunnen maken. Vooral in dat "moet" schuilt een kleine neurose . Zo heb ik een Holzman formaatzaag zo'n beetje het goedkoopste wat je krijgen kan .. Maar de Fence (langsgeleider ) is zeer gebrekking elke keer als ik hem vast wil zetten versteld hij door speling in het systeem 2 mm dus dat schiet niet op. Ik heb me op You tube zitten verlekkeren op al die fency dingen maar constateer dat het allemaal toch gebrekking is. Ook andere delen van de machine zal ik ombouwen omdat de boel gewoon niet goed precies te stellen is. Fouten tellen op 4 maal een halve graat scheef is uiteindelijk al 2 graden en da zie je . Het cumuleert. Dat de echte goede machines alles zwaar en massief is niet voor niets . Ik zeg het maar omdat je in je plannen dat kan meenemen. Uiteidelijk gaat het over vakmanschap
Ik heb hier een paar indische meubeltjes staan die perfect gemaakt zijn ... maar met zeer eenvoudig gereedschap. Mij gaat dat zonder goede apparaten niet lukken.(gebrek aan talent ?)
Dus ik heb een 40 cm dikke ronde massieve geslepen stang besteld met 2 kogellager geleider en voor minder kosten dan die fancy fencen en maak daar iets echt stevings van...want wanneer je met zwaarder massief hout werkt en grotere platen gaat de boel anders veren en wiebelen ,, want niks is erger dan wanneer je uiterste best doet en toch teveel scheefheden krijgt waardoor je werkstukken eigenlijk mislukken.
Ik wens je heel veel plezier met je hout hobby en succes met de bouw van je werkplaats (doe wel gelijk kracht stroom ). We gaan je volgen en bijstaan
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Mooie plannen. Op basis van mij eigen ervaring: laat underlayment links liggen. Er zit te veel spanning, zodat wat je vandaag recht zaagt, morgen weer krom is. Ik ben zelf nu bezig met populieren multiplex. Slagje duurder, maar het blijft veel rechter en dat licht hout is, is een prettige bijkomstigheid. Op zo'n grote werkbank weegt het alsnog genoeg.
 

Eltimm

Actieve deelnemer
17 mrt 2019
57
3
Hey MaartenS, helemaal eens. Make Farrington is geweldig, hele grappige gast met hele goeie pro-tips. Zijn filmpje over de grote deur heeft me doen besluiten om geen garagedeur te nemen, maar om zelf een dubbele poort te bouwen. Goeie muzieksmaak ook.
 

Eltimm

Actieve deelnemer
17 mrt 2019
57
3
Eltimn .. Mooi dat je zo uitgebreid reageert en veel van wat je schrijft herken ik. Ook heb kinderen en kleinkinderen...
Toevallig dat je nu even over snob merken zoals Icra Kres etc hebt .
Ik kan het me wel veroorloven maar doe het niet, zo ben ik niet opgegroeid. Dus ik koop vaak te goedkoop of pruts te lang door met gebrekking gereedschap. In de overtuiging dat je alles zelf "moet" kunnen maken. Vooral in dat "moet" schuilt een kleine neurose . Zo heb ik een Holzman formaatzaag zo'n beetje het goedkoopste wat je krijgen kan .. Maar de Fence (langsgeleider ) is zeer gebrekking elke keer als ik hem vast wil zetten versteld hij door speling in het systeem 2 mm dus dat schiet niet op. Ik heb me op You tube zitten verlekkeren op al die fency dingen maar constateer dat het allemaal toch gebrekking is. Ook andere delen van de machine zal ik ombouwen omdat de boel gewoon niet goed precies te stellen is. Fouten tellen op 4 maal een halve graat scheef is uiteindelijk al 2 graden en da zie je . Het cumuleert. Dat de echte goede machines alles zwaar en massief is niet voor niets . Ik zeg het maar omdat je in je plannen dat kan meenemen. Uiteidelijk gaat het over vakmanschap
Ik heb hier een paar indische meubeltjes staan die perfect gemaakt zijn ... maar met zeer eenvoudig gereedschap. Mij gaat dat zonder goede apparaten niet lukken.(gebrek aan talent ?)
Dus ik heb een 40 cm dikke ronde massieve geslepen stang besteld met 2 kogellager geleider en voor minder kosten dan die fancy fencen en maak daar iets echt stevings van...want wanneer je met zwaarder massief hout werkt en grotere platen gaat de boel anders veren en wiebelen ,, want niks is erger dan wanneer je uiterste best doet en toch teveel scheefheden krijgt waardoor je werkstukken eigenlijk mislukken.
Ik wens je heel veel plezier met je hout hobby en succes met de bouw van je werkplaats (doe wel gelijk kracht stroom ). We gaan je volgen en bijstaan

Hey Karangetang,
Zelf probeer ik een tussenoplossing te zoeken, door apparatuur te kopen die een hele goeie prijs/kwaliteit verhouding heeft. Eens dat je zelf alles moet kunnen maken, maar tijd is ook kostbaar. Wou zelf een leuke aanslag/fence, dus eerst naar een goeie gekeken. Die zijn echt gruwelijk duur, en moet je ook importeren. Dan naar die van Jeremy schmidt (https://www.youtube.com/watch?v=4pudkvHFOfk), maar ben bang dat mijn metaalwerkskills niet genoeg zijn voor die aanslag-aanspanning nauwkeurig te maken, en ik vond geen M20/fijn1 draad met genoeg lengte zodat je nauwkeurig kunt verstellen.
Uiteindelijk een VSCT t-stuk in Amerika besteld, en een stuk aluminium profiel bij de techniekhandel. Dat zou me een instelbare fence moeten geven, waar ik twee stukjes trespa tegenaan slijp als geleider. Totale kosten onder de 350euro, en zo'n fence kost al snel 1000 dollar, dat word met verzendkosten, importkosten en BTW dan rond de 1400-1600 euro. Beetje vergelijkbaar met jou verhaal over de rondstaf!

Snap je redenering over vakmanschap, maar in mijn beschiden mening komt een prutser zoals ik al een heel eind met met goed afgesteld gereedschap van medium kwaliteit. Een hok bouwen, kastjes en inrichting erin, en het moet allemaal niet perfect afgebouwd. Heb 3 jaar geleden een groot deel van m'n huis zelf gebouwd, en dat is grotendeels heel erg netjes afgewerkt (mijn vriendin is echt superkritisch). Dit mag meer functioneel zijn. (en met functioneel bedoel ik bv. dat een schuiflade niet perse een softstop en softclose moet hebben, de elektriciteit gewoon aan en uit gaat en niet slim word gestuurd, etc...)

Krachtstroom wou ik zeker laten leggen, 1 groep voor de elektrische verwarming, en 1 groep om apparaten op aan te sluiten. Dank voor het voorstel om te volgen en tips te geven!
 
Laatst bewerkt:

Eltimm

Actieve deelnemer
17 mrt 2019
57
3
Mooie plannen. Op basis van mij eigen ervaring: laat underlayment links liggen. Er zit te veel spanning, zodat wat je vandaag recht zaagt, morgen weer krom is. Ik ben zelf nu bezig met populieren multiplex. Slagje duurder, maar het blijft veel rechter en dat licht hout is, is een prettige bijkomstigheid. Op zo'n grote werkbank weegt het alsnog genoeg.

Hey Kees, helemaal met je eens, dacht zelf aan populieren multiplex of berken multiplex. Ben zelf erg van het goedkoop partijen opkopen, dus hou m'n ogen op veilingen en aanverwanten. Aangezien ik bijna alles ga verzagen is het niet erg als er 1 kant schade heeft of zo.
 

Eltimm

Actieve deelnemer
17 mrt 2019
57
3
Hokception is een woordspeling op de film Inception.......beetje om aan te geven dat het lastig is om aan t egeven wat nu het startpunt is, het te bouwen hok/werkplaats of de werkbank :)

ik vond hem erg leuk gevonden in elk geval :cool:

Exact dat, een werkbank bouwen om een hok te bouwen om de werkbank in te stallen.. Kip en ei verhaal :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.