Esdoorn schaal met slaap

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Enige tijd terug al eens een esdoorn schaaltje met lichte slaap gedraaid en die is nu in Ohio bij een tevreden klant. Hetzelfde blok esdoorn heb ik gebruikt voor een wat groter exemplaar. Plm 32*12 cm, wand plm 1 cm en afwerking met Steinert Drechsleroel. ik ben nu minder gelukkig met enkele zachte plekken die door het uitbreken en schuren toch iets voelbaar zijn geworden dan de hardere stukken eromheen. Als er tips zijn hoe je dat voorkomt houd ik me graag aanbevolen. Verder een rechttoe-rechtaan half ronde schaal met een extra bandje aan de bovenrand. Die bovenrand gaat iets schuin naar binnen.


P1050650.jpgP1050646.jpgP1050653.jpg
 

jellevK

Actieve deelnemer
26 feb 2018
62
1
Veenendaal
Mooie schaal je kan proberen te fixeren met secondelijm heb ik wel eens gebruikt voor een stuk kastanje en dat werkte wel goed alleen wel plekjes met wat kleur verschil mogelijk

Gr jelle
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Mooie schaal je kan proberen te fixeren met secondelijm heb ik wel eens gebruikt voor een stuk kastanje en dat werkte wel goed alleen wel plekjes met wat kleur verschil mogelijk

Gr jelle

Jelle, de CA lijm ken ik en gebruik ik voor kleine plekjes en scheurtjes (soms zwart) die gelijmd moeten worden. Ik ben minder te spreken over de opname van olie naderhand. Voor grote vlakken gaat dat eigenlijk niet denk ik. Daarom gebruik ik liever Cellucol van Frencken (een dikke sanding sealer, met schuurstof maak je houtpasta) en heb daar al eens een Iepen vaas mee gered. In dit geval leek het niet zo erg, en was ik benieuwd wat men doet om te voorkomen dat je bij het schuren oneffenheden maakt terwijl dat juist niet de bedoeling is. Maar misschien is Cellucol wel gewoon de oplossing.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Vind het een mooi klassiek model. Je kunt de schaal ook nog stabiliseren met een product zoals catus juice. Is echter niet zo makkelijk ivm de maat, vacuumkamer en hij moet na het stabiliseren in de oven.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Onbekend met cellucol is dat dan ook nog voedselveilig?

Tja, daar vraag je me wat. Een schaal met scheuren en barsten en sponsachtige delen zou ik niet zo gauw gebruiken of aanbevelen voor voedsel ongeacht de afwerking. Maar dat terzijde, ik zal proberen antwoord te geven.

Ik heb de naam verkeerd gespeld, het is Cellocol van Frencken. Gemaakt voor de professionele markt van parket- en meubileringswereld - hierbij product data sheet.

https://www.frencken1901.nl/productdatasheet/

(Er is is ook een dunnere versie 1901V).

Het bevat nitrocellulose en oplosmiddelen die zeer snel verdampen en geen rest achterlaten. Het bevat geen siccatief (metaal verbindingen) die het drogen beinvloeden en giftig kunnen zijn. De oplosmiddelen kunnen huidirritaties e.d. geven en zijn niet geschikt voor consumptie. Ze zijn vluchtig en brandbaar dus uitkijken met open vuur en hete oppervlaktes. Na verdampen (10 min stofdroog) is dat risico geweken. In mijn ogen is het volkomen veilig om te gebruiken net als sanding sealer op basis van cellulose (bijv Chestnut). Je zult geen Voedselveiligheids claim vinden omdat het eigenlijk niet gemaakt wordt voor die markt.

Ik heb het Veiligheidsinformatieblad ook even voor je opgezocht.

https://www.destil.nl/producten/100029250/frencken-cellocol-5-liter-blank-75022
 

Bijlagen

  • frencken-pds-nl-cellocol.pdf
    100,7 KB · Weergaven: 4

jellevK

Actieve deelnemer
26 feb 2018
62
1
Veenendaal
�� Verklaart een hoop ja ik kwam op een lijmmortelvoor cellenbeton uit.
En bedankt voor de duidelijke beschrijving snap nu ook waarom je dit gebruikt om gewoon een houtvuller dus te maken

- - - Updated - - -

🤣 Verklaart een hoop ja ik kwam op een lijmmortelvoor cellenbeton uit.
En bedankt voor de duidelijke beschrijving snap nu ook waarom je dit gebruikt om gewoon een houtvuller dus te maken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.