Gestoomd, gelamineerd beuken trekt krom na lijmen

7thSin

Nieuw lid
15 jun 2019
3
0
Hoi allemaal,

Ik hoop dat ik mijn vraag in het juiste gedeelte van dit forum stel, maar eerlijk gezegd ben ik hier nieuw en heb ik de afgelopen tijd vooral andere topics zitten bekijken op zoek naar antwoorden naar mijn vragen.

Zelf doe ik meer aan leerbewerking, maar ik heb het plan opgevat om mijn ideale werktafel te maken. Dit wordt een variatie op een meubelmakers tafel.
Aangezien ik niet de beschikking heb over een planer en jointer (in het Nederlands volgens mij een vandiktebank en een vlakbank) heb ik de hand weten te leggen op twee gelamineerd, gestoomd, beukenhouten panelen van 82 bij 180 bij 4 cm.
De bedoeling was in het onderste paneel twee gaten te zagen voor een meubelmakers bankschroef en daarna de panelen op elkaar te lijmen.
Voor het lijmen heb ik Bison D3 lijm gebruikt. Op de verpakking stond bij de instructies dat ik 1 kant moest insmeren met lijm.
Helaas heeft dit niet gewerkt zoals de bedoeling was (zie foto).
IMG_20200219_165434.jpg

Het eerste probleem was dat na het lijmen de platen bij het vervoeren toch weer gedeeltelijk los van elkaar kwamen (na grofweg 6 uur drogen).
De panelen zijn nu weer helemaal van elkaar gescheiden, maar het paneel waar ik de lijm op gedaan heb blijft na een paar dagen drogen in mijn huiskamer zo krom als op de foto weergegeven.

Sorry voor het lange verhaal, maar nu komt dus mijn vraag.
Ik heb het idee opgegeven om de panelen aan elkaar te lijmen en ik ben nu van plan de platen met m14 bouten aan elkaar te zetten. Hiervoor ben ik van plan om met een forstner bit een groot gat te boren van zo'n 15mm diep zodat ik de boutkop en schroeven onder het werkoppervlak kan houden.

Vraag: Als ik de platen op deze manier weer aan elkaar bevestig heb ik dan een goede kans dat de onderste plaat weer recht getrokken wordt? De bovenste plaat is nog wel goed recht en het geheel wordt op twee metalen u-poten geschroefd die aan de bladkant ook een metalen plaat hebben van 8 cm. Het idee is om het geheel met 15 bouten aan elkaar vast te schroeven (zie tekening voor de plaatsing van de bouten)
Capture.jpg

Alvast bedankt voor de hulp!
 

Sjoerdb

Nieuw lid
9 apr 2015
16
2
Kan het hout wel werken ten opzichte van je metalen onderstel? Heb je misschien wat meer foto's van de bevestiging van je onderstel en blad?
 

7thSin

Nieuw lid
15 jun 2019
3
0
Kan het hout wel werken ten opzichte van je metalen onderstel? Heb je misschien wat meer foto's van de bevestiging van je onderstel en blad?

Hoi Sjoerd,
Ik heb nu even te weinig licht om een goede foto te maken, maar het onderstel heeft boorgaten die er heel grofweg zo uitzien <==> er is dus in de lengte ruimte om te bewegen.
Ik zal morgen als het licht wat beter is foto's maken van de bevestiging.
 

willemse

Actieve deelnemer
16 nov 2019
33
0
Ik ben toch bang dat je aan een dood paard trekt, als ik het op zou moeten lossen denk ik toch alles te zagen op pakweg tussen 8 cq 10 cm te zagen, de plankjes zuinig te vlakken en per twee plankjes weer aan elkaar te lijmen, ik gebruik witte lijm als je het object vol met tangen zet kan je het na 5 minuten al niet meer los krijgen, je zal dan alle balkjes weer zuinig moeten vlakken en netjes haaks moeten strijken en weer vandikte een de breedte moeten schaven, het hele spul kan je dan weer lijmen om het blat verkrijgen, je heb daar wel een paar sergeant klemmen voor nodig. Wim
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Hout zet uit in de breedte niet in de lengte dus als de planken in de verkeerde richting ruimte hebben dan kun je idd kromtrekken krijgen.
Dat gezegd hebbende, normaal gesproken is de lijmverbinding streker dan het hout zlef, oftewel als het loskomt is dat meestal naast de lijmnaad, dus als je te zuinig bent geweest met de lijm komt het weer los als er spanning op komt.
Heb je hout ook behandelt? Als je dat hebt gedaan, heb je dat dan ook aan boven EN onderkant gedaan?
 

7thSin

Nieuw lid
15 jun 2019
3
0
Heb je hout ook behandelt? Als je dat hebt gedaan, heb je dat dan ook aan boven EN onderkant gedaan?
Nee, ik heb het hout enkel schoongemaakt met ammoniak voor het lijmen. Dit heb ik bij beide panelen gedaan, de onderkant van de ene, en de bovenkant van de andere.
Ik vermoed nu dat ik inderdaad meer lijm had moeten gebruiken en dat het achteraf beter was geweest beide kanten in te smeren ondanks dat op de verpakking werd verteld dat maar 1 kant ingesmeerd hoefde te worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.