Corpus klemmen Bessey

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Ik heb deze klemmen ook en al redelijk veel met gelijmd zonder problemen. Idd iets minder druk maar voor bv corpussen is dit volgens mij wel voldoende. Voor tafelbladen denk ik dat ze wat kracht missen, dan zet ik er nog gewoon wat zware klemmen bij. Wel goed opletten met de lijm op de klemmen want dan glijden ze niet meer zo goed
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
De Uniklampjes zijn mijn favoriete klemmen. De maatvoering ervan (ze gaan van 16 via 30 naar 60 cm) geeft al aan dat je er geen tafelbladen en corpussen mee hoort te klemmen. Ik gebruik ze in elk geval voor snijplanken, waarbij ik moet aantekenen dat ik het basismateriaal hiervoor zo strak en precies mogelijk maak — met goed contact heb je niet superveel kracht nodig.

Lijm op de klemmen haal ik met een zakmesje weg. Is wel belangrijk om dat regelmatig te doen, want als er iets in de weg zit, wordt klemmen een crime.

Aanvulling: Ik kocht ze meestal in Duitsland. Zelfs met verzendkosten goedkoper...
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik gebruik zelf dunne plastic folie vd action, bedoeld om af te dekken bij verfwerken. Kost 2x niks en je kan het mooi vormen naar de lijmklemmen zodat het alles mooi bedekt. Het is ook zo dun dat het niet uitmaakt of er wat tussen het werkstuk en de klemmen komt te zitten ergens. Wel opletten dat het niet tussen de lijmnaad komt natuurlijk :)
 

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
Ik gebruik zelf dunne plastic folie vd action, bedoeld om af te dekken bij verfwerken. Kost 2x niks en je kan het mooi vormen naar de lijmklemmen zodat het alles mooi bedekt. Het is ook zo dun dat het niet uitmaakt of er wat tussen het werkstuk en de klemmen komt te zitten ergens. Wel opletten dat het niet tussen de lijmnaad komt natuurlijk :)

Maar met die folie zou ik dus in principe ook buisklemmen kunnen gebruiken? Ik heb namelijk meerdere keren gehoord dat het hout (met name eiken) nog wel eens wil reageren met de buis zelf. Maar dat zou hiermee verholpen zijn.

Ik kan echter alleen buisklemmen vinden van Bessey. Iemand nog een andere tip?
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Heb ze zelf van Dieter Schmidt werkzeuge uit duitsland. Is een heel stuk goedkoper dan besseys.
Dacht 5 setjes voor 3/4" buis voor 70 euro in huis, had gelukkig een kennis met een voorraad 3/4" buis en een draadsnijmachine.
En had de buis voor nop gelukkig :)
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ik zie maar één lengte ...
Bij de genoemde bron zijn de 3 lengtes beschikbaar: https://www.gereedschappro.nl/zoeken.html?s=Bessey UniKlamp

(Moest Sander van GP hier nog mee lezen: Sander, ik vond je vorige website net iets handiger om te navigeren. De granulariteit was veel hoger. Als je nu de link van OP aanklikt, en dan een niveautje hoger gaat, zit je opeens tussen 10000 andere handgereepdschappen, is elke 'link' (zowel letterlijk als figuurlijk) met klemmen weg, en kan je inderdaad quasi onmogelijk de andere varianten vinden. Als ik me goed herinner wat dat vroeger anders, dan was bvb dit soort klem een categorie op zich)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.