Welke elektrische schuurmachine?

silvershadelynx

Nieuw lid
28 jan 2020
18
1
Hallo,

ik ben bezig met een luidsprekerproject en ik wil houtdelen met hoogteverschillen tot zo'n 0,6 millimeter vlakschuren daar waar ze op elkaar aansluiten. Ik vraag mij af of ik dit het beste met een elektrische schuurmachine doe, of met de hand? Met de hand lijkt mij arbeidsintensief omdat het om grote bijzondere luidsprekers gaat met veel latjes en kleine hoogteverschillen (tot zo'n 0,5 millimeter) die vlak geschuurd moeten worden.

Mocht elektrisch de voorkeur genieten, welk type schuurmachine raden jullie dan aan? Exentrische schuurmachine, vlakschuurmachine...
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Iets glad schuren is niet moeilijk.
Iets vlak schuren is bijna onmogelijk. Tenzij je zeer bedreven bent.
Of je iets echt vlak kunt schuren hangt niet zozeer af van de machine, maar veel meer van de persoon die de machine aanstuurt.

Het kan een goed begin zijn om de ergste hoogteverschillen te slechten met een zuinig afgestelde vlijmscherpe schaaf.
Schuur daarna zo weinig mogelijk.
Wim.
 

tuoh

Oud hout
Bel even rond naar een bedrijf met een deftige vandikteschuurmachine in de werkplaats, beter ga je niet vinden.
Anders ga je wat moeten oefenen met een bandschuurmachine.
Zoals in elk vak is het adagio "oefening baart kunst" Dit bij houtbewerking niet anders.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
Lange, niet te smalle strook heel vlak plaatmateriaal (bijv. hpl-beplakt berken multiplex of zware kwaliteit mdf - dwz hdf) aan beide zijden beplakken met strook schuurpapier (twee 'groftes' - gebruik spuitlijm). Hoe meer vlakken of zijkanten je 'onder' dit hulpmiddel hebt tijdens het schuren, hoe beter je vlak schuurt.
Zestiende mm is goed te doen; met een schaaf gaat dat een zenuwentoestand worden.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Als je in de regio Utrecht zit, dan mag je de vandikte schuur wel even gebruiken hoor.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.167
352
Etten-Leur
Even los van alle opmerkingen die je vraag oproept denk ik dat (alleen) een bandschuurmachine met vlakraam (bijv festool) voor deze klus geschikt is (maar de vandikteschuurmachine is uiteraard Top).
 

silvershadelynx

Nieuw lid
28 jan 2020
18
1
Hallo, dank voor al jullie reacties. Uiteindelijk heb ik een Makita BO6030JX eccentrische schuurmachine gekocht: duurder dan wat ik vroeger zou kopen, maar ik heb er geen spijt van! Het apparaat ligt goed in de hand, maakt relatief weinig geluid, is goed te regelen in snelheid en schuren gaat nu zo snel als ik zelf wil. Die paar tiende millimeters heb ik zo vlakgeschuurd. Natuurlijk is het slechts lokaal vlak, maar ik verwacht dat dit afdoende is voor het project. Samengevat ben ik erg blij met dit apparaat. Nu nog naar een goede bovenfrees opzoek, maar daar heb ik op dit forum ook al een topic voor geopend en veel goede reacties ontvangen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.