Eiken knoesten vullen voor mat aflakken

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Hallo allemaal,

Ben zelf een tafel aan het maken in industriële stijl, onderstel wordt van staal.
Tafelblad wordt van eiken, dit eiken is "rustiek" van de hooizolder. Heeft al zeker 25 jaar gedroogd, en heeft een mooie kleur gekregen door het ammoniak uit de stal.
Nu heb ik her en der wat kuiltjes/gaten zitten waar stukjes noest verdwenen zijn.
Nu wil ik de tafel af gaan werken met skylt matte lak, maar wat kan ik het beste gebruiken om deze gaten te vullen?
Gietepoxy, houtlijm met zaagsel of nog weer wat anders? Super strak hoeft het niet te worden, daar het blad rustiek is. Maar er moet geen rommel in blijven zitten of vocht als er een keer geknoeid wordt.
Iets op kleur wordt vrij lastig, aangezien er nogal wat kleurverschil in het hout zelf zit. Zie hieronder, moet nog verder geschuurd worden en op maat gezaagd. Zit nu nog een overmaat op, dus het spint valt nog weg.
IMG-20200217-WA0010.jpg
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Gaten opvullen met houtzaagsel en houtlijm heb ik altijd gemengde gevoelens bij gehad. Het werkt goed als je netjes en zorgvuldig doet. Reslutaten mag wezen, afhankelijk van grofte zaagsel en hoeveelheid houtlijm. Je moet echt rondom de gaten afplakken. Eenmaal geknoeid, dan kun je flink aan de slag met de schuurmachine die op de foto staat. Laatst had ik houten fineer behandeld met Skylt en deze reageerde met houtlijm op de scheurplekken van fineer. Houtlijm kwam bij de scheur naar boven, gelukkig was het zacht en makkelijk af te vegen, het had verder geen gevolgen. Wel iets om rekening mee te houden mocht het weer voorvallen.

De gaten opvullen met transparante epoxy geeft diepte effect, wat ik mooi vind. Helaas kan ik die ervaring alleen delen via Youtube. Ik weet ook niet wat epoxy doet met skylt en andersom.

Gaten opvullen met een kleur, welke dicht bij eikenhout benaderd, zou ik niet doen. Bij veel bouwmarkten wordt dit gedaan, dat blijf je zien.
 
Laatst bewerkt:

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Ik zou hier gerook eiken alsibois https://www.baptist.nl/houtbewerker...is-houtvuller-2componenten-gerookte-eik-400ml voor gebruiken. deze hard snel uit ( 2 comp) en geen probleem met lakken/olie omdat het weinig kleur op neemt. bij een matte lak zal deze ook matter worden en donker blijven tov woodfix of transparante epoxy die waziger/witter gaat worden en dus ook extra opvalt. en het effect van transparante epoxy komt alleen mooi tot zijn recht als je deze plekken met minimaal korrel 400-600 schuurt met fijne uitslag. houtzaagsel met houtlijm werkt als je met olie gaat werken maar met lak gaat dit vaak niet mooi worden omdat de doorzichtige lijm wit gaat worden.

mvg wilco
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
je kan de kwast ook uitboren en er een prop in zetten in plaats van opvullen met een vloeibaar materiaal
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.