Standaard hout formaten

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
89
Sterksel
Is er een soort van lijst met gangbare hout formaten(dikte/breedte) wat je bij het uitwerken van een project kan gebruiken?

Als ik nu iets uitteken is het maar gokken wat ik kan gebruiken zonder dat de houthandel veel werk moet verrichten.
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
TWDI, dat is nu een heel goede vraag! Ik snap geen fluit van de afmetingen die ze in de vakhandel gebruiken. Ik weet niet of je van Nederland of België bent, maar hier in België is dat in de vakhandel een "dieventaaltje".... Ik zou ook graag hiervan een lijstje hebben.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Hier een linkje https://www.dehoutgroothandel.nl/blog/geschaafd-vuren-afmetingen. Bij andere houthandels kan het ook een mm meer of minder zijn. Het systeem was gebaseerd op maten ongeschaafd hout en vaak ook nog in duimen. balkje 2x3 duim is ongeschaafd 50*75mm geschaafd 44*69mm lengtes in veelvouden van 30cm (voeten) Te beginnen bij 240 of 270cm.
Ga niet naar de bouwmarkt hier betaal je te veel en krijg je matige kwaliteit. Ga naar een houtgroothandel hier kan je ook nog gewoon je hout uitzoeken.
 

WR1944

Oud hout
Toen ik aan m'n houtprojecten begon bezocht ik de bouwmarkten waarvan Gamma het dichtst bij mij in de buurt was. Om m'n projecten een beetje te plannen liep ik de zaak binnen en noteerde ik de aanwezige houtafmetingen. Zo had ik een inzicht in de mogelijke maten. In Amerika doe ik niet anders alleen is hier de maatvoering wat simpeler en is er op hun websites (nu) meer informatie te vinden.

Nu, evenals toen, ga ik met m'n boodschappenlijstje naar de bouwmarkt en zoek m'n gewenste stukken hout uit. Soms moet je flink graven want een hoop is flink krom getrokken of getordeerd. Ik kan in m'n auto niet meer dan 8 voet (240 cm) kwijt zodat ik geen langere balken hoef te overwegen zonder een truck te huren. Mocht ik een pickup of een busje nodig hebben dan kan dat bijvoorbeeld voor $20 per 75 minuten bij de Home Depot.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
tja vandaag nog enige tijd besteed om achter wat dingen te komen ... leverbaarheid op voeten maten wordt steeds minder gangbaar, Nog moeilijk wordt het om er achter te komen aan welke specificaties het hout voldoet ... bv vocht percentage is vaak maar vaag aangegeven vaak is meestal rond de 20% en dat is naar mijn mening nog aardig vers,
Opvallend dan is dat Hormbach toch aangeeft met vuren onder de 15 % te zitten, zijn dat de Duitse regels?
Douglas hout is nagenoeg niet droog te krijgen en is bijna altijd vers gezaagd. Ja leuk voor een schutting ... Ik keek nog even in mijn eigen schuur, daar had ik nog wat douglas van 4 -5 jaar oud, Dat is dan mooi droog en voelt dan veel harder en stabieler aan ..Ook in deze sector bemerk je dat de commercie en de daarbij horende snelheid de zaken bepalen. Het is Jammer, want van goed droog douglas hout kan je behoorlijk goede dingen maken. Is het te nieuw dan krimpt het in je handen.
Ook bestek normering over de grootte en het aantal knoesten is blijkbaar volkomen uit de tijd ... Er is veel maar iets goeds moet je met een kaarsje zoeken In deze tijd van stijger planken en boomstam tafels .
 
Laatst bewerkt:

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Uhm tja, als je gewoon naar een van de betere houthandels gaat (hier op het forum prima te vinden), is het hout zo breed als dat de boom dik was, zo lang als de lengte dat de stam recht was en zo dik... tja zeg het maar. Al heb je wel veel waardes die je veel tegenkomt zoals 27, 35, 42 mm. Kortom, plan je project en zoek er de juiste delen hout bij. Je hebt dan altijd resten, maar dat kan je ook zien als uitdaging. Kijk op yt maar eens naar de vele scrapwood challenge filmpjes :)
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Nu, evenals toen, ga ik met m'n boodschappenlijstje naar de bouwmarkt en zoek m'n gewenste stukken hout uit. Soms moet je flink graven want een hoop is flink krom getrokken of getordeerd. Ik kan in m'n auto niet meer dan 8 voet (240 cm) kwijt zodat ik geen langere balken hoef te overwegen zonder een truck te huren. Mocht ik een pickup of een busje nodig hebben dan kan dat bijvoorbeeld voor $20 per 75 minuten bij de Home Depot.

wordt het niet eens tijd voor een eigen aanhanger dan? :D

ik heb zelf een kleine bakwagen en ik zou echt niet meer zonder willen.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Wat schiet ik met zo'n lijstje op
Bel een willekeurige leverancier noem een willekeurige maat uit dat lijstje 10 tegen één dat ze dat nu net niet in hun voorraad hebben
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Er zitten voldoende maten tussen nagenoeg altijd in voorraad zijn en ook daar zijn overigens lijsten van.
Maar eerlijk gezegd heb ik dat probleem eigenlijk nooit
als je de tijd neemt om een ontwerp te maken afgestemd op bepaalde houtmaten is er ook tijd om je hout te bestellen
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
De houtmaat die ik gebruik is de houtmaat die ik zelf maak.

Meestal vertrek ik van onbekantrecht hout en zaag daaruit wat ik nodig heb.
Vraagt natuurlijk meer machines om dit te doen.
 

WR1944

Oud hout
wordt het niet eens tijd voor een eigen aanhanger dan? :D

ik heb zelf een kleine bakwagen en ik zou echt niet meer zonder willen.

Ten eerste heb ik geen trekhaak aan de auto. Ten tweede heb ik genoeg kilometers gemaakt met een bakkie om te weten dat het me totaal niet bevalt. Ten derde en zeker niet het onbelangrijkste is dat een pick-up truck het juiste Amerikaanse antwoord zou zijn. Voor die theoretische keer dat ik iets langer dan 240 cm wil vervoeren is me die aanschaf het me niet waard. Ik ontwerp liever met maten, zowel in balk als plaat, die ik kan vervoeren. Dat maakt ontwerpen ook nog eens uitdagender.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Ten eerste heb ik geen trekhaak aan de auto. Ten tweede heb ik genoeg kilometers gemaakt met een bakkie om te weten dat het me totaal niet bevalt. Ten derde en zeker niet het onbelangrijkste is dat een pick-up truck het juiste Amerikaanse antwoord zou zijn. Voor die theoretische keer dat ik iets langer dan 240 cm wil vervoeren is me die aanschaf het me niet waard. Ik ontwerp liever met maten, zowel in balk als plaat, die ik kan vervoeren. Dat maakt ontwerpen ook nog eens uitdagender.

Als het zo incidenteel voorkomt zijn dakdragers het beste antwoord. Kost praktisch niets, en de lengte die je kan vervoeren is aanzienlijk. Zes meter is geen probleem als je even een opvallend doekje oid aan het uitstekende stuk achter je auto hangt. Zo hoef je geen benzineslurpend Amerikaans monster aan te schaffen en kost het je nauwelijks geld en ruimte.
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Twdi, een bruikbaar antwoord is afhankelijk van wat voor 'n "project" je eigenlijk wil maken. Is het een loods, een tuinberging, een uitbouw aan de woning of een groot buffet voor in de woonkamer. In dezelfde volgorde zal niet alleen de te gebruiken houtsoort steeds wat beter worden maar ook zullen de toleranties (maatverschillen) van het hout kleiner worden. Eigenlijk kent alleen de "pure" bouw min of meer vaste maten, zie de reactie van Wim Kluck (nr 3). Voor alle overige maten moet je eerst zelf langs de mogelijke leveranciers gaan, het hout bekijken of het dat is wat je bedoelt en dan de maten ervan noteren. Op basis van die gegevens kun je dan gaan "uittekenen".
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ik gebruik veel vuren uit de Gamma. Ook ik heb als een snul - mijn specialiteit - alle maten staan overshrijven want een volledig overzicht vind je online nergens.

(Ik gebruik trouwens de Gamma - vroeger de HUBO - omdat die quasi letterlijk in mijn voortuin ligt en omdat ik er goede ervaringen heb met het aangeboden hout. Ik ga geen namen noemen, maar dat is beduidend anders dan bij de locale houtspeciaalzaken. Ik begrijp dat anderen de tegenovergestelde ervaring hebben, maar daarmee had ik nog geen bruikbaar hout :) ).

Wat hierbij nog niet vernoemd is: de genoemde maten zijn bij benadering. Niet zozeer vanwege het werken van hout, wel omdat houtzagen zwarte magie is waarbij maten en gewichten via bezweringsformules worden bepaald, en niet met meetgerei. Dus, voor je gaat ontwerpen - brand je eerst een kaarsje en dans je minimaal tweemaandelijk naakt in het maanlicht in de dichtsbijzijnde heksenkring - zou je eigenlijk het hout al in huis moeten hebben, tenzij je uiteraard zelf een vlak/vandiktebank hebt staan. Maar dan ga je volgens mij sowieso niet naar de bouwmarkt achter hout.

Onlangs hadden ze me weer liggen: 5mm multiplex - nu ja, triplex - dat eigenlijk 4,5mm is. Mja. Toch es wat vaker dansen. Wel altijd gedoe met de buren.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ten eerste heb ik geen trekhaak aan de auto. Ten tweede heb ik genoeg kilometers gemaakt met een bakkie om te weten dat het me totaal niet bevalt. Ten derde en zeker niet het onbelangrijkste is dat een pick-up truck het juiste Amerikaanse antwoord zou zijn. Voor die theoretische keer dat ik iets langer dan 240 cm wil vervoeren is me die aanschaf het me niet waard. Ik ontwerp liever met maten, zowel in balk als plaat, die ik kan vervoeren. Dat maakt ontwerpen ook nog eens uitdagender.

ok, het was maar een tipje :p




De houtmaat die ik gebruik is de houtmaat die ik zelf maak.

Meestal vertrek ik van onbekantrecht hout en zaag daaruit wat ik nodig heb.
Vraagt natuurlijk meer machines om dit te doen.


ja precies, het mooiste is een dikte en vlakbankje...maar ja, die hebben zelfs een groot deel van de leden hier niet.

Dat zou mij ook wel passen, zulke machines. Elke youtube filmpje waarin bewonderingswaardige meubeltjea worden gemaakt begint met het opmaat en gelijk maken van al het hout.

De rest moet het doen met het geschaafde spul zo uit de bouwmakrt, waar de helft ook nog eens krom van is.

Het vervelendste is als je druk aan het klussen bent en bij de Karwei is het vak leeg en je rijdt vervolgens naar de formido om te zien dat ze daar dus afwijkende maten voeren.
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
In de (gratis) catalogus van Bouwmaat staan de meest voorkomende maten voor latten, planken en balken. Zowel ruw als geschaafd.

Zelf heb ik de beschikking over een vlakvandiktebank & gebruik vaak ruw gezaagd. Eindmaten hangen af van de toepassing. Combineer ik hout met plaatmateriaal, dan wordt één van de maten de 'echte' dikte van dat plaatmateriaal. voor breedte(s) mik ik dan meestal op een veelvoud van die dikte. Dat beperkt het veel moeten nadenken bij het schaven… : )
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.