MAKITA DTM51ZJX2 Multitool of toch de originele Fein

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik wil een Multitool aanschaffen. Makita komt in beeld omdat ik al enkele machines en accu's van 18 Volt heb. Bovendien krijg je nu bij de machine een gratis accu van 5 Ah ter waarde van 108 euro.
Nu is mijn vraag: is deze machine goed, of kan ik toch beter voor de originele van Fein gaan?
 

akatar

Actieve deelnemer
18 jan 2015
46
5
Hangt een beetje er vanaf hoe vaak je hem gaat gebruiken, persoonlijk zou ik kiezen voor de fein (of de festool wat eigenlijk gewoon een fein is)
maar misschien komen er nog andere meningen.
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Top, de makita op accu. Maar als je voor de fein gaat kijk dan even welke aansluiting hij voor de zaagjes heeft...... anders loop je leeg op de dure zaagjes van fein zelf...

Mvg Cees
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Top, de makita op accu. Maar als je voor de fein gaat kijk dan even welke aansluiting hij voor de zaagjes heeft...... anders loop je leeg op de dure zaagjes van fein zelf...

Mvg Cees
Ja dat van de fein heb ik gemerkt. Pas een nieuwe gekocht en merkte dat mijn oude fein zaagjes niet meer passen. Mijn oude fein heeft nog een ronde aansluiting en ik moet nog wel eens met dat ding zagen en bij de oude lopen ze soms los. Ook zat er geen elektronische regeling op wat kan resulteren in zeer hoog verbruik van klitzooltjes. De nieuwe is welzeker een verbetering veel meet vermogen en regelbaar. Bosch en Fein hebben samen de nieuwe snelsluiting ontwikkeld. Lekker want dan moet je bij hun de verbruiksartikelen blijven kopen. Zullen ze ook nog wel gepatenteerd hebben.
Weet iemand of er wel no name bladen te koop zijn die passen.
Verder sluit ik mee aan bij het advies dat hierboven is gegeven.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
BTI heeft ook al Starlock bladen.
Zie Kostershop en Multitoolworld.
0002907_bti-starlock-zaagbladen_125.jpeg
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
heb zelf al een paar jaar een 18v makita.
Gebruik hem niet dagelijks maar voor die moeilijk hoekjes en zaagwerk is het een topding.
Tenzei je de hele trap er mee wil schuren altijd voor accu gaan.
Want ze lusten veel accu kracht.
3ah is in 20minuten op.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Ik sta een beetje voor dezelfde keuze (maar niet perse voor de 18v), de multimaster is qua prijs ook gelijk aan de Makita maar ik zit ook een beetje met de aanvullende producten in mijn maag.
@FerryLeek, kan jij de verschillen of opvallende nadelen/voordelen van beide machines toelichten?
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
Hoi Tympy,
ze doen allebei hetzelfde de één is niet beter dan de ander, maar de fein is met snoer en daardoor niet handig op de klus, de Makita heeft als voordeel dat al mijn andere accu’s er ook op passen dus ik sta nooit leeg. Fein heeft de naam en was er ook als eerste mee en veranderd mijn inziens te vaak van sluitingen waardoor de oudere blaadjes minder divers te krijgen zijn sommige groothandels verkopen die niet meer,
dus als je voor fein gaat koop dan de nieuwste , belangrijk is ook wat je er mee wilt doen, alleen zagen of ook schuren,kit verwijderen,voegen uit tegels halen etc. Dan is de fein een degelijker machine met meer keuzes, gebruik je hem om alleen maar mee te zagen en je hebt al Makita dan zeg ik neem Makita dat scheelt in de portemonnee of check marktplaats suc6
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Hoewel ze niet makkelijk te vinden zijn, ze bestaan: adapters voor/tussen de diverse types Starlock. Kosten een paar euro & je kunt dan de 'nieuwere' Starlock-varianten ook op een oude machine gebruiken.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Bedankt voor je terugkoppeling Ferry, (wil het topic niet kapen trouwens ;)) ik zal hem zelf vooral in de garage en in en rond het huis gebruiken (dus denk de 230v variant) voor voornamelijk zaag/schuur werk en heel af en toe misschien wat anders zoals kit verwijderen.

Mijn enige twijfel bij de Fein blijft dan het aanschaffen van de zaagjes etc.. keuzes keuzes
 

Speculaasbrok

Actieve deelnemer
19 dec 2018
125
23
Harkstede
Als je hem niet al te vaak gebruikt vind ik de kosten reuze meevallen. Jaren geleden een aangeschaft, de uitgebreide set. Onlangs voor het eerst nieuwe zaagjes aangeschaft. En dan nog, even goed rondkijken (hier in Groningen hebben we een Bauhaus met goede prijzen wat Fein accessoires betreft) en de prijzen voor schuurpapier en zaagjes vallen wel mee. Net als met veel ander gereedschap, je betaald wat maar dan heb je ook wat.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het is geen multitool geworden maar een reciprozaag. Gisteren besteld bij Klium en vandaag binnen. Daarstraks even geprobeerd en dadelijk blij er mee. Ik heb wel gemerkt dat de 1,3 Ah 18 Volt accu niet past. De 2,3 wel. Er is een klein verschil in aansluiting. Nu machine registreren en hopelijk snel de extra accu.
 

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Kijk, dat is nog eens een verassing :)
Als je met de recipro kunt doen wat je wilt is het goed toch? Is misschien iets minder flexibel dan de multitool (zeker qua 'insteken'), maar blinkt uit in andere toepassingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.