Gezocht, metaalwerker boorkop/spangtang maken voor elektromotor.

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedendag, voor een oude danckaert langgatboormachine weer functioneel te krijgen ben ik op zoek naar een elektromotor 2.2kw/3pk met spantanghouder;

https://www.tuinmachineconcurrent.n...pR91jBpnnmS1GdOB2UINYr3Po_DzwIx4aAhPUEALw_wcB als voorbeeld met 24mm as welke geschikt zou zijn voor de toepassing of https://www.toolmania.nl/nl/elektromotor-hp-30-22kw-400v-50hz.html die een 19mm as heeft. https://www.deolieshop.nl/webshop/e...il/456/elektromotor-een-fase-22-kw-220-v.html

Motor heb ik nog niet maar de bedoeling is dat er een boorkop of spantanghouder op komt waar 16mm in gemonteerd kan worden. De vraag is dus eigenlijk of dat iemand dit kan maken zodat de machine weer 20 jaar mee kan gaan met zijn 3e motor. Dus op advies van metaalbewerker welke motor geschikt zou zijn en welke spantang of boorkop pas gemaakt kan worden. Er zal waarschijnlijk een adapter plaat onder de motor geplaats moeten worden om uit te komen op de bevestigingsgaten.

De eerste aandrijving (volgens oude documentatie op internet +-1955-1965) is een as met losse riemen geweest, volgens opgave rond 1985 vervangen voor een directe aandrijving van elektromotoren Nijmegen.

Wij hebben diverse moderne langgatboren in werking (felder/scm/guillette) maar ik persoonlijk zou het zonde vinden als ik er geen actie van maak anders verdwijnt die al snel voor onderdelen oid en op marktplaats voor oud ijzer. En ik snap ook de verkoopwaarde lager ligt als de kosten opgeteld (motor, elektra met noodstoppen, spantang/boorkop,beschermkap, overbelasting beveiliging) maar dat niet relevant omdat ik deze zelf weer neerzet.

Op de foto de huidige motor waarbij er een boorkop met spangtang is gemaakt welke direct aangedreven wordt. https://www.instagram.com/p/B7Y8_ITA6A8/

en een foto van de andere danckaert die we gebruiken https://www.instagram.com/p/B7wNYpPgIfr/

mvg wilco

BA369103-D1B8-4D18-8241-BBB901716C49.jpg05A17C80-C574-48CC-ABEA-31185D623FA3.jpg
 

Bijlagen

  • AF8E695B-B3D9-4F36-8277-456DD121E4CF.jpg
    AF8E695B-B3D9-4F36-8277-456DD121E4CF.jpg
    26,2 KB · Weergaven: 216
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Wat is er mis met de huidige motor? En waarom heb je zo'n grote motor nodig? Simpele oplossing; Kettingwiel kopen met spiebaan en een hbm spantanghouder er25 met flens voor verdeeltafel. Spantang er25-16mm. Kettingwiel laten voorzien van een 80mm kamertje en 4 tapgaten en de tanden er even afsteken. Heb je een spantangopname die je simpel kan aanpassen aan een willekeurige motor en het kost weinig.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Volgens mij kan die kop die je nu hebt van de as af. Kun je er een passende elektromotor bij zoeken.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Je zou een ER32 spantanghouder of iets in die trant pas kunnen maken. Kan ik eventueel wel voor zorgen.
Maar inderdaad, het ziet eruit of de huidige spantanghouder er ook af kan.
En wat is er mis met de huidige motor?
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Bedankt voor de reacties! de huidige spantang en boorkop is al erg veel los en vast geweest en het schroefdraad is ook niet meer wat het geweest is, daarnaast zit er speling op de spantanghouder/motor as. daarnaast zit er een inschakelautomaat op met afzuiging en heeft een medewerker deze afzuigslang gebruikt en de machine laten draaien zonder boor er in maar de spanner los er op, hierdoor is die erg vast komen te zitten en heeft is het geheel niet beter geworden.
Door de speling op de spantanghouder en directe aandrijving kan de boor iets happen en krijgen de lagers een tik waardoor ze nu al meerdere keren vervangen zijn. motor is 2 jaar geleden opnieuw gewikkeld maar wordt inmiddels weer vrij warm met speling/lagers tijdens gebruik.

Met andere woorden; Er moet een nieuwe motor met spantanghouder 16mm op komen om weer jaren klaar te zijn en evt later een frequentieregelaar er op te zetten.

@chevy66, de boren die wij vaak gebruiken zijn 24mm en er worden vaak dieptes mee geboord. op 1 machine van ons zit 1,5kw maar die wordt erg warm en de motorbelastingschakelaar schakelt dan ook vaak in. nieuwe langgatboormachines worden ook standaard met een 2,2kw motor geleverd en op de andere machines met dezelfde motor hebben we geen problemen. betreft je uitleg die je daarna geeft; dit is precies de rede dat ik het wil laten doen door iemand die er meer van weet, de uitleg zegt me niet veel en heb geen ervaring met metaalbewerking naast normaal laswerk.

bedankt voor de reacties en zal de vraag iets specificeren; wie kan er een motor met spantanghouder/evt boorkop met tandkrans tm16mm maken? motor kan ik bestellen en op een adres laten leveren.

Mvg wilco
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Zou zeker voor een spantang houder gaan. Een boorkop houdt niet van zijdelingse krachten en dan kan je boor los lopen.
Een er32 spantang gaat tot maximaal 20mm en is goed verkrijgbaar, deze zou wel pas te maken zijn op een motoras.
Dat kan ik ook wel.
 

tuoh

Oud hout
De beste langgatboormachines zijn nog altijd die met een aparte aandrijfas en met de motor verbonden door V-snaren.
Bij deze aandrijfassen is de lagering veel robuuster dan bij een klassieke motor.

De boor rechtstreeks op de motoras is een " goedkopere" oplossing voor fabrikanten, een betere machine is het evenwel niet geworden zo.
Bij machines zoals een Hoffman bijvoorbeeld werkt de combinatie motor met booropname wel omdat deze machine in de markt gezet is als drevelboor en niet als langgatboor.
Maw. één enkel gat boren lukt prima, meerdere gaten naast elkaar boren en daarna het gat ruimen (met veel dwarskrachten op de lagering) vinden ze maar niks.

Ps: sommige fabrikanten gebruikten aangepaste motoren om rechtstreeks de boor aan te drijven.
De voorkant van de motor (waar de astap uitsteekt) kreeg een ander voorfront, wat zwaarder uitgevoerd werd, zodat er een zwaardere lagering in kon geplaatst worden.
 
Laatst bewerkt:

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Ik zou het volgende voor u kunnen betekenen:
Volgens mij kun je de spantanghouder van de as af halen.
Ik zou de spantanghouder hier moeten hebben. Als u hem er niet af kunt krijgen, moet ik de complete motor hier in Veldhoven hebben. Dan kan ik proberen de houder te demonteren. En dan kan ik die weer pas maken op de as van de nieuwe motor.
Het ziet er uit dat de houder met een pen of een (inbus)schroef op de as wordt vast gehouden.
Dat is het simpelste. Alleen woon ik niet in de buurt (>70 kilometer) en op en neer verzenden is lastig.
Ik zou bij u in de buurt eens een machinefabriekje opzoeken. (Regio Den Bosch of Utrecht) Is m.i. de snelste en zekerste manier. Maar anders wil ik (als amateur met een draaibank en een freesbank het wel voor u proberen.

@ Infinity: Een ER25 kan ook tot 20 mm gaan. Maar inderdaad is een ER32 iets zwaarder en heeft meer "body" En inderdaad een boorkop is niet slim wegens de zijdelingse krachten.
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
wederom bedankt voor de reacties, @infinity, ik stuur je een berichtje. @ tuoh, mee eens, de guilliet uit 1998 heeft een riemaandrijving met 2 snelheden en zijdelingse krachten worden beter opgevangen, net als de andere danckaert https://www.instagram.com/p/B7wNYpPgIfr/ . contructie van een booras, 2 lagerblokken, poulie en motor bovenop zou ook een optie zijn maar ik hoop dat een metaalbewerker hier meer kijk op heeft wat praktischer is om te maken.

De oudere gietijzeren langgatboren zijn orgineel met losse motoreenheid met riemen geleverd en in de loop der jaren is te zien bij de overgebleven exemplaren dat ze allemaal op een andere manier aangepast zijn. denk ik op basis van kennis van de technieker die beschikbaar was. helaas zijn er ook meerdere slecht aangepast waardoor ze alsnog zijn verdwenen, veel in eigen tafel geboord hebben of ergens buiten onder een lekkend zeil staan.

Op de andere dankaert hebben ze alleen een verlengde spantanghouder gemaakt die door de gehele as naar de achterzijde loopt waar deze te spannen is met een moer. ik zal straks even een foto maken. wel een prachtige constructie. alleen voor een houtbewerker zoals ik geen optie om 'even' zelf te maken.

mvg wilco

edit; ik was aan het typen en zie net het berichtje jan, wij rijden wekelijks voor leveringen door belgie dus ik wacht even de reactie af van infinity.

889FD633-F024-4B4A-90E6-C20E24ED5E44.jpg
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als het geld mag kosten, zou ik voor een tweelagerblok gaan met een tonlager en een dubbel hoekcontactlager. Daarop aan de achterkant een poelie en riemaandrijving naar de motor. Kan je zelf kiezen of je twee toerentallen wil en wat de toerentallen dan moeten zijn. Aan de andere kant zou ik nog steeds kiezen voor een samengestelde spantang en flens. Die kan je ook in een 32 er nemen. Je behoudt op die manier de warmtebehandeling van de spantang. Daardoor zal hij veel langer meegaan.
 

tuoh

Oud hout
Die mooie Guillet mist een heel belangrijk onderdeel.
Normaal gezien zit er langs kant van wiel en hendel ook een bijkomende geleiding waar een "gatensteker" op gemonteerd zit.
Deze heeft een zwaluwstaartvormige beitel daarmee de geboorde gaten kunnen recht gestoken worden. Ziet er uit als twee schietbeitels tegen elkaar gelast met de vouwen naar binnen.
Daarom is er ook een haakse aanslag bij de machine die op de boortafel past, en het te boren stuk een "steuntje in de rug" geeft.

Andere boordiameter plaatsen betekende hier ook een andere beitel plaatsen van de dezelfde dikte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.