Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Gezocht, metaalwerker boorkop/spangtang maken voor elektromotor.

Goedendag, voor een oude danckaert langgatboormachine weer functioneel te krijgen ben ik op zoek naar een elektromotor 2.2kw/3pk met spantanghouder;

https://www.tuinmachineconcurrent.nl...4aAhPUEALw_wcB als voorbeeld met 24mm as welke geschikt zou zijn voor de toepassing of https://www.toolmania.nl/nl/elektrom...400v-50hz.html die een 19mm as heeft. https://www.deolieshop.nl/webshop/el...-kw-220-v.html

Motor heb ik nog niet maar de bedoeling is dat er een boorkop of spantanghouder op komt waar 16mm in gemonteerd kan worden. De vraag is dus eigenlijk of dat iemand dit kan maken zodat de machine weer 20 jaar mee kan gaan met zijn 3e motor. Dus op advies van metaalbewerker welke motor geschikt zou zijn en welke spantang of boorkop pas gemaakt kan worden. Er zal waarschijnlijk een adapter plaat onder de motor geplaats moeten worden om uit te komen op de bevestigingsgaten.

De eerste aandrijving (volgens oude documentatie op internet +-1955-1965) is een as met losse riemen geweest, volgens opgave rond 1985 vervangen voor een directe aandrijving van elektromotoren Nijmegen.

Wij hebben diverse moderne langgatboren in werking (felder/scm/guillette) maar ik persoonlijk zou het zonde vinden als ik er geen actie van maak anders verdwijnt die al snel voor onderdelen oid en op marktplaats voor oud ijzer. En ik snap ook de verkoopwaarde lager ligt als de kosten opgeteld (motor, elektra met noodstoppen, spantang/boorkop,beschermkap, overbelasting beveiliging) maar dat niet relevant omdat ik deze zelf weer neerzet.

Op de foto de huidige motor waarbij er een boorkop met spangtang is gemaakt welke direct aangedreven wordt. https://www.instagram.com/p/B7Y8_ITA6A8/

en een foto van de andere danckaert die we gebruiken https://www.instagram.com/p/B7wNYpPgIfr/

mvg wilco

BA369103-D1B8-4D18-8241-BBB901716C49.jpg05A17C80-C574-48CC-ABEA-31185D623FA3.jpg
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door zaagfabriek; 17-02-20 om 09:43.

Voor motoren kun je eens informeren bij spierings in rijkevoort. Hebben ook een website.http://www.adr-spierings.nl/

Wat is er mis met de huidige motor? En waarom heb je zo'n grote motor nodig? Simpele oplossing; Kettingwiel kopen met spiebaan en een hbm spantanghouder er25 met flens voor verdeeltafel. Spantang er25-16mm. Kettingwiel laten voorzien van een 80mm kamertje en 4 tapgaten en de tanden er even afsteken. Heb je een spantangopname die je simpel kan aanpassen aan een willekeurige motor en het kost weinig.

Volgens mij kan die kop die je nu hebt van de as af. Kun je er een passende elektromotor bij zoeken.

Je zou een ER32 spantanghouder of iets in die trant pas kunnen maken. Kan ik eventueel wel voor zorgen.
    Maar inderdaad, het ziet eruit of de huidige spantanghouder er ook af kan.
    En wat is er mis met de huidige motor?

Motor eventueel opnieuw laten wikkelen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim Kluck Bekijk Berichten
    Motor eventueel opnieuw laten wikkelen.
    Daar ben ik toevallig laatst naar wezen informeren wegens een kapotte draaibankmotor. Schatting was tussen €350 en €500 EX BTW. Afhankelijk van wat ze tegenkwamen.

Bedankt voor de reacties! de huidige spantang en boorkop is al erg veel los en vast geweest en het schroefdraad is ook niet meer wat het geweest is, daarnaast zit er speling op de spantanghouder/motor as. daarnaast zit er een inschakelautomaat op met afzuiging en heeft een medewerker deze afzuigslang gebruikt en de machine laten draaien zonder boor er in maar de spanner los er op, hierdoor is die erg vast komen te zitten en heeft is het geheel niet beter geworden.
    Door de speling op de spantanghouder en directe aandrijving kan de boor iets happen en krijgen de lagers een tik waardoor ze nu al meerdere keren vervangen zijn. motor is 2 jaar geleden opnieuw gewikkeld maar wordt inmiddels weer vrij warm met speling/lagers tijdens gebruik.

Met andere woorden; Er moet een nieuwe motor met spantanghouder 16mm op komen om weer jaren klaar te zijn en evt later een frequentieregelaar er op te zetten.

@chevy66, de boren die wij vaak gebruiken zijn 24mm en er worden vaak dieptes mee geboord. op 1 machine van ons zit 1,5kw maar die wordt erg warm en de motorbelastingschakelaar schakelt dan ook vaak in. nieuwe langgatboormachines worden ook standaard met een 2,2kw motor geleverd en op de andere machines met dezelfde motor hebben we geen problemen. betreft je uitleg die je daarna geeft; dit is precies de rede dat ik het wil laten doen door iemand die er meer van weet, de uitleg zegt me niet veel en heb geen ervaring met metaalbewerking naast normaal laswerk.

bedankt voor de reacties en zal de vraag iets specificeren; wie kan er een motor met spantanghouder/evt boorkop met tandkrans tm16mm maken? motor kan ik bestellen en op een adres laten leveren.

Mvg wilco

Zou zeker voor een spantang houder gaan. Een boorkop houdt niet van zijdelingse krachten en dan kan je boor los lopen.
    Een er32 spantang gaat tot maximaal 20mm en is goed verkrijgbaar, deze zou wel pas te maken zijn op een motoras.
    Dat kan ik ook wel.

De beste langgatboormachines zijn nog altijd die met een aparte aandrijfas en met de motor verbonden door V-snaren.
    Bij deze aandrijfassen is de lagering veel robuuster dan bij een klassieke motor.

De boor rechtstreeks op de motoras is een " goedkopere" oplossing voor fabrikanten, een betere machine is het evenwel niet geworden zo.
    Bij machines zoals een Hoffman bijvoorbeeld werkt de combinatie motor met booropname wel omdat deze machine in de markt gezet is als drevelboor en niet als langgatboor.
    Maw. één enkel gat boren lukt prima, meerdere gaten naast elkaar boren en daarna het gat ruimen (met veel dwarskrachten op de lagering) vinden ze maar niks.

Ps: sommige fabrikanten gebruikten aangepaste motoren om rechtstreeks de boor aan te drijven.
    De voorkant van de motor (waar de astap uitsteekt) kreeg een ander voorfront, wat zwaarder uitgevoerd werd, zodat er een zwaardere lagering in kon geplaatst worden.
    Laatst gewijzigd door tuoh; 18-02-20 om 11:01.

Forum Rechten