Pennendraaiers

TjP

Nieuw lid
16 feb 2020
5
1
Beste allemaal,

Sinds iets minder dan een jaar ben ik eigenaar van een houtdraaibank. Naast dat ik het draaien zelf al fantastisch vind ben ik een (vul)pennen verzamelaar. Het maken van vulpennen is dus voor mij een van de redenen voor het aanschaffen van een draaibank.

Het draaien van deze pennen doe ik "kitless", waarbij het puntje en de voeder de enige onderdelen zijn die ik koop. Nu heb ik er al meerdere gedraaid maar ik merk dat ik nog veel te leren heb. Ik ben dus wel benieuwd of dat er nog anderen zijn die op deze manier pennen draaien. Wellicht kunnen we wat informatie uitwisselen.

Groet,

Teun
 
  • Leuk
Waarderingen: Eddy Nijsen

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik denk er over na. Je hebt wel enkele speciale tappen en snijplaten nodig. Kwaliteit van het schrijfgedeelte is ook wel een dingetje. Ik draai graag af en toe een vulpen maar nu ik een keer een echte heb gedraaid ben ik op zoek naar goede kwaliteit. En de bijbehorende maten.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik heb ook wel een paar vulpennen gedraaid. Wel mbv een setje. Lijkt me leuk om dat vanaf scratch te doen.
Sub-afdeling van RADIUS? Er zijn best wel veel pennendraaiers in NL.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb er al wat materiaal voor liggen. Zelfs eboniet. Mogelijk afwerken met japanse laktechniek. Mijn grootste probleem is nu wat zijn betaalbare pen punten/fountain pen nibs van hoogwaardige kwaliteit en wat zijn de schroefdraden daarvoor. Ik weet dat er enkele bijzitten met ,wat wij in de ijzerwinkel, pisdraad noemen. Hier een linkje naar een duitse site waar ook de speciale tappen op moeten staan maar deze worden speciaal gemaakt en hebben een speciale prijs. https://www.liebensteiner-shop.de/schreibgeraete/hamburg-fueller/
HBM heeft tappen in vele maten liggen MF die redelijk betaalbaar zijn. Wie weet wat over de schroefdraden en de kwaliteiten van de penpunten.
Ik draai nu net als pieter meestal met setjes maar vind de kwaliteit van de penpunten en de opppervlakbehandelingen niet je dat. Ik heb wel een keer met veel beter gewerkt maar deze sets hebben stevige pr ijzen. Je kan wel bij een vulpennen zaak de punten bestellen maar ik denk niet dat die van alle merken de schroefdraden weten. Ik kan dat natuurlijk mishebben maar dat lees ik hier dan wel.
Wil je deze schroefdraden snijden dan heb je toch ook nog wel wat metaalbewerkings gereedschap nodig. Moet je alles nieuwkopen dan ben je snel "veel" geld kwijt. Gelukkig heb ik het meeste op de tappen na. Ben best bereid om anderen ergens mee te helpen hoor. Organiseren we gewoon een dag/avond. Moet wel eerst mijn werkplaats begaanbaar hebben:rolleyes:
 

TjP

Nieuw lid
16 feb 2020
5
1
Ik heb er al wat materiaal voor liggen. Zelfs eboniet. Mogelijk afwerken met japanse laktechniek. Mijn grootste probleem is nu wat zijn betaalbare pen punten/fountain pen nibs van hoogwaardige kwaliteit en wat zijn de schroefdraden daarvoor. Ik weet dat er enkele bijzitten met ,wat wij in de ijzerwinkel, pisdraad noemen. Hier een linkje naar een duitse site waar ook de speciale tappen op moeten staan maar deze worden speciaal gemaakt en hebben een speciale prijs. https://www.liebensteiner-shop.de/schreibgeraete/hamburg-fueller/
HBM heeft tappen in vele maten liggen MF die redelijk betaalbaar zijn. Wie weet wat over de schroefdraden en de kwaliteiten van de penpunten.
Ik draai nu net als pieter meestal met setjes maar vind de kwaliteit van de penpunten en de opppervlakbehandelingen niet je dat. Ik heb wel een keer met veel beter gewerkt maar deze sets hebben stevige pr ijzen. Je kan wel bij een vulpennen zaak de punten bestellen maar ik denk niet dat die van alle merken de schroefdraden weten. Ik kan dat natuurlijk mishebben maar dat lees ik hier dan wel.
Wil je deze schroefdraden snijden dan heb je toch ook nog wel wat metaalbewerkings gereedschap nodig. Moet je alles nieuwkopen dan ben je snel "veel" geld kwijt. Gelukkig heb ik het meeste op de tappen na. Ben best bereid om anderen ergens mee te helpen hoor. Organiseren we gewoon een dag/avond. Moet wel eerst mijn werkplaats begaanbaar hebben:rolleyes:

Ik gebruik zelf JoWo puntjes, wordt ook gezien als een van de beste die er zijn, Bock kan ook maar die hebben dan weer net iets ander schroefdraad. Heb je een M7.5x0.5 tapje voor nodig. Ook een paar boortjes natuurlijk. 7 mm, 7.6 mm, 8.5 mm.

Ik heb deze tapjes en mijn puntjes gehaald bij fpnibs.com, volgens mij hebben webshops als Beaufort ink en the turner's workshop die ook.

Zelf gebruik ik sinds kort een tripje start voor mijn lichaam-dop schroefdraad. M13x0.8x3. Dan ben je wel meteen een hele hoop geld kwijt. Nog steeds gebruik ik voor het andere schroefdraad gewoon mijn setje van HBM.

Zou me heel leuk lijken om een keer met een wat meer ervaren draaier te kunnen sparren.
 

TjP

Nieuw lid
16 feb 2020
5
1
Hoe kan ik er achter komen of er mensen zijn binnen radius die dit doen/of er een sub afdeling is? Ben niet heel bekend met radius.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Er zijn tientallen pennendraaiers binnen RADIUS,maar ook wel daarbuiten. Velen daarvan kopen hun spullen bij Marco Eijlander (https://www.houtdraaiwerken-penkits.nl/) of een van de andere gereedschapsspeciaalzaken. Ook in China, UK en USA wordt veel geshopt.
RADIUS heeft een stuk of 16 regionale afdelingen en één algemene afdeling, nl. 'Vormgeving". Zie: https://www.houtdraaien.com/afdelingen/
Wellicht dat daar nog een tweede afdeling 'Pennendraaien' bij zou kunnen.
Kwestie van een oproep doen onder de leden of er belangstelling is hiervoor, hier op het forum en daarna bij voldoende belangstelling een bijeenkomst plannen ergens centraal in NL in een restaurant, schuur, zaaltje, werkplaats, oid. Als eea op de rit staat wil Jaap Bosma hier opdit forum vast wel een aparte (sub)rubriek maken.
 

zwaluwstaart

Actieve deelnemer
24 okt 2008
94
20
Eindhoven
Geen ervaring met schroefdraad snijden of tappen, althans niet voor pennen.Wel met het maken van vulpennen met een z.g. closed end.
Het lijkt me wel iets om met een aantal andere over te sparren.
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Hallo,

nog steeds ben ik een "beginnende" houtdraaier, maar zou dolgraag pennen draaien... maar hoe meer ik ervan lees hoe duisterder het hele ding wordt...: Jowo-puntjes, schroefdraad snijden, closes end... Amai ik snap er niets meer van! En, ik weet niet meer waar beginnen...en wat kopen om via de weg van het proberen ergens te komen.
 

TjP

Nieuw lid
16 feb 2020
5
1
Hallo,

nog steeds ben ik een "beginnende" houtdraaier, maar zou dolgraag pennen draaien... maar hoe meer ik ervan lees hoe duisterder het hele ding wordt...: Jowo-puntjes, schroefdraad snijden, closes end... Amai ik snap er niets meer van! En, ik weet niet meer waar beginnen...en wat kopen om via de weg van het proberen ergens te komen.

Ik zou zelf willen aanraden om te beginnen met het draaien van pennen door middel van een "mandrel" en kitjes. Dit houd in dat alleen het lichaam van de pen hoeft worden gedraaid en wordt gestabiliseerd door een buisje.

Het puntje en schroefdraad hoef je dan niet er in te zetten. Er zijn online ook heel veel handleidingen te vinden. Al het closed end en kitless komt dan later wel! Zelf heb ik er spijt van dat ik de kitjes heb overgeslagen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
TjP waarom gebruik jij voor de verbinding van de kap op het lichaam M13x0.8mm en niet M13x0.75mm wat in nederland te verkrijgen is voor een 30 euro voor de tappen set en in de 20 voor de snijplaat.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Hallo,

nog steeds ben ik een "beginnende" houtdraaier, maar zou dolgraag pennen draaien... maar hoe meer ik ervan lees hoe duisterder het hele ding wordt...: Jowo-puntjes, schroefdraad snijden, closes end... Amai ik snap er niets meer van! En, ik weet niet meer waar beginnen...en wat kopen om via de weg van het proberen ergens te komen.
Beste luk,
Een van onze forumleden heeft een site waar hij alle mogelijk pen kits verkoopt tegen, lage prijzen. Ja je krijgt niet de kwaliteit van een pen van enkel honderden euro's.
Ik ben ook begonnen met 7mm pennen. daarna naar vulpennen gegaan. Bedenk wel dat je erop kan leeglopen als je alles in een keer wil aanschaffen. Nergens voor nodig en ik raad het je ook niet aan.
Zoals Pieter in een vorige post al aangaf bezoek deze site Marco Eijlander (https://www.houtdraaiwerken-penkits.nl/) Hier vind je alles wat je in het begin nodig hebt. Bewaar je eerst werkstukken kan je later zien hoe je vooruit gegaan bent. Ik zou niet met een geheel rechte pen beginnen hier zie je namelijk meteen je fouten. Iets hol ziet er voor mij niet uit. Daarin tegen is een iets bolle vorm meteen mooi. Besteed tijd aan je aansluitingen. Ze moeten de juiste maat hebben na het schuren. Je kunt ze dikker maken met het lakken maar dat is ook weer werk.
Wat heb je nodig: mandrel https://www.houtdraaiwerken-penkits...ies/pen-mandrel-mandrels-en-accessories/mtm2/ ervan uitgaande dat je mc2 in de as van je bank hebt. Een snijkop en boor https://www.houtdraaiwerken-penkits.nl/product-category/gereedschap-en-boren/ pm006 en pm 011 (moet ook een set van zijn maar die zie ik nu even niet). Ik zou met deze https://www.houtdraaiwerken-penkits.nl/shop/pen-kits/balpennen-kits/fancy-pen-kits/fancy-pen/ beginnen. Ik ga ervan uit dat je draaibeitels hebt en ook superlijm. Je moet het bijbehorende bushingsetje ook meebestellen. Begin eerst met wat reststukjes hout om te oefenen. Mooi fijn van draad. Zou beuken nemen. Bij de eerste een gat van 7mm boren huls er in lijmen laten drogen en gaan. Mislukt die kan je altijd het hout eraf draaien schuren en weer opnieuw beginnen. Let op je leert het meest van je fouten. Gewoon schuurpapier is goed genoeg om te beginnen. Let op dat je niet te grof begint anders is het lastig om de krassen eruit te halen. Sla geen schuurkorrel maat over. Begin bij 120 of 180 al naargelang je kwaliteit van je draaiwerk. Zelf begin ik vaak bij 240. Bij heel lastig hout pak ik ook wel eens p80. 120 150 180 240 320 400 nu kan je wat overslaan ga naar wat je kunt krijgen 500 of 600 800 1000. je kan ook naar k 600 sandingsealer nemen en daarna afwerken. Wil je kunststofblanks afwerken dan moet je echt verder schuren. Velen pakken micromesh, te koop in een setje op dezelfde site als hierboven. Ik werk ze af met schuurpapier p 1500 2000 3000 en hierna met vloeibaar schuurmiddel 6000 8000 10000 (heb ik lang geleden van festool gekregen) is nu helaas alleen in groot verpakking te krijg.
Succes en jij hebt het voordeel dat nu bijna alles op youtube staat en dat was toen ik begon zeker nog niet het geval.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Wim, wat een geweldig pleidooi en mooie uitleg over het mooie pennendraaien.
Gezien de (afwezigheid van) reacties was mijn idee over een aparte subclub van RADIUS misschien wat voorbarig. Wellicht dat dit nog eens een keer opgepakt kan worden in de toekomst. We hebben het er wel nog een keer over.
Tip: kijk eens op de site van Gerhard Liebensteiner: https://www.liebensteiner-shop.de/ Hij is de absolute top op dit gebied. Prijzen zijn navenant, maar de producten 1000x beter dan die van Ali en alle USA/UK/NL importeurs en dealers.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Pieter soms begint iets klein en duurt het even voor je het echt merkt.
Ik heb al enkele keren bij Gerhard Liebensteiner besteld. Elke keer maar 1 of 2. Op het drechslertreff in Ebbs heb ik zijn werk bekeken en even met hem gesproken. Hij werkt met allerlei busjes die je erin moet persen of lijmen. Heb bij hem een klein tubetje pu lijm meegenomen. Dit vind ik prettiger werken dan met ca lijm. Gebruik het lang niet altijd omdat je een dag moet wachten.
 

TjP

Nieuw lid
16 feb 2020
5
1
TjP waarom gebruik jij voor de verbinding van de kap op het lichaam M13x0.8mm en niet M13x0.75mm wat in nederland te verkrijgen is voor een 30 euro voor de tappen set en in de 20 voor de snijplaat.

Omdat die m13x0.8 ook een triple start is. Je schroefdraad begint op drie plekken en schroeft ook 3 keer zo snel. Dit zorgt er voor dat je minder aan de dop hoeft te draaien om de dop er af te doen.

Ik heb ook een m13x0.75 maar de triple start maakt toch wel een stuk mooier en fijner schroefdraad. In principe kan je gewoon de single start gebruiken hoor.
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Beste Wim,

hier heb ik iets aan!! Dank je wel, vooral naar het verwijzen van waar ik dingen kan kopen zonder de bomen in het bos niet meer te zien. Heel hartelijk dank!!
 
Beste allemaal,

Sinds iets minder dan een jaar ben ik eigenaar van een houtdraaibank. Naast dat ik het draaien zelf al fantastisch vind ben ik een (vul)pennen verzamelaar. Het maken van vulpennen is dus voor mij een van de redenen voor het aanschaffen van een draaibank.

Het draaien van deze pennen doe ik "kitless", waarbij het puntje en de voeder de enige onderdelen zijn die ik koop. Nu heb ik er al meerdere gedraaid maar ik merk dat ik nog veel te leren heb. Ik ben dus wel benieuwd of dat er nog anderen zijn die op deze manier pennen draaien. Wellicht kunnen we wat informatie uitwisselen.

Groet,

Teun
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik weet dat maar een klein gedeelte van de ruim 750 RADIUS-leden op dit forum komen.
Daarom wil ik het huidige bestuur vragen of er een aparte afdeling voor pennendraaiers opgericht kan worden.
Hiervoor wil ik de secretaris dan ook vragen om bijv. via een nieuwsbrief te peilen of hiervoor belangstelling is.
Gezien de hoeveelheid aanbieders in deze markt moeten het er velen zijn. Daarnaast zijn er natuurlijk nog heel veel 'ongebonden' draaiers die ook pennen draaien en die dan misschien via een subrubriek op dit forum hun weg vinden. T.z.t. zal ik #jaap aka #baas wel vragen om een subrubriek te maken, als er tenminste voldoende belangstelling voor is.

Persoonlijk ben ik erg geïnteresseerd in kitless vulpennen maken. Misschien dat Teun (#TjP) hierover wat kan schrijven en/of laten zien?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.