Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Onderwerp: Pennendraaiers

Pennendraaiers

Beste allemaal,

Sinds iets minder dan een jaar ben ik eigenaar van een houtdraaibank. Naast dat ik het draaien zelf al fantastisch vind ben ik een (vul)pennen verzamelaar. Het maken van vulpennen is dus voor mij een van de redenen voor het aanschaffen van een draaibank.

Het draaien van deze pennen doe ik "kitless", waarbij het puntje en de voeder de enige onderdelen zijn die ik koop. Nu heb ik er al meerdere gedraaid maar ik merk dat ik nog veel te leren heb. Ik ben dus wel benieuwd of dat er nog anderen zijn die op deze manier pennen draaien. Wellicht kunnen we wat informatie uitwisselen.

Groet,

Teun

Ik denk er over na. Je hebt wel enkele speciale tappen en snijplaten nodig. Kwaliteit van het schrijfgedeelte is ook wel een dingetje. Ik draai graag af en toe een vulpen maar nu ik een keer een echte heb gedraaid ben ik op zoek naar goede kwaliteit. En de bijbehorende maten.

Ik heb ook wel een paar vulpennen gedraaid. Wel mbv een setje. Lijkt me leuk om dat vanaf scratch te doen.
    Sub-afdeling van RADIUS? Er zijn best wel veel pennendraaiers in NL.

Ik heb er al wat materiaal voor liggen. Zelfs eboniet. Mogelijk afwerken met japanse laktechniek. Mijn grootste probleem is nu wat zijn betaalbare pen punten/fountain pen nibs van hoogwaardige kwaliteit en wat zijn de schroefdraden daarvoor. Ik weet dat er enkele bijzitten met ,wat wij in de ijzerwinkel, pisdraad noemen. Hier een linkje naar een duitse site waar ook de speciale tappen op moeten staan maar deze worden speciaal gemaakt en hebben een speciale prijs. https://www.liebensteiner-shop.de/sc...mburg-fueller/
    HBM heeft tappen in vele maten liggen MF die redelijk betaalbaar zijn. Wie weet wat over de schroefdraden en de kwaliteiten van de penpunten.
    Ik draai nu net als pieter meestal met setjes maar vind de kwaliteit van de penpunten en de opppervlakbehandelingen niet je dat. Ik heb wel een keer met veel beter gewerkt maar deze sets hebben stevige pr ijzen. Je kan wel bij een vulpennen zaak de punten bestellen maar ik denk niet dat die van alle merken de schroefdraden weten. Ik kan dat natuurlijk mishebben maar dat lees ik hier dan wel.
    Wil je deze schroefdraden snijden dan heb je toch ook nog wel wat metaalbewerkings gereedschap nodig. Moet je alles nieuwkopen dan ben je snel "veel" geld kwijt. Gelukkig heb ik het meeste op de tappen na. Ben best bereid om anderen ergens mee te helpen hoor. Organiseren we gewoon een dag/avond. Moet wel eerst mijn werkplaats begaanbaar hebben

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim Kluck Bekijk Berichten
    Ik heb er al wat materiaal voor liggen. Zelfs eboniet. Mogelijk afwerken met japanse laktechniek. Mijn grootste probleem is nu wat zijn betaalbare pen punten/fountain pen nibs van hoogwaardige kwaliteit en wat zijn de schroefdraden daarvoor. Ik weet dat er enkele bijzitten met ,wat wij in de ijzerwinkel, pisdraad noemen. Hier een linkje naar een duitse site waar ook de speciale tappen op moeten staan maar deze worden speciaal gemaakt en hebben een speciale prijs. https://www.liebensteiner-shop.de/sc...mburg-fueller/
    HBM heeft tappen in vele maten liggen MF die redelijk betaalbaar zijn. Wie weet wat over de schroefdraden en de kwaliteiten van de penpunten.
    Ik draai nu net als pieter meestal met setjes maar vind de kwaliteit van de penpunten en de opppervlakbehandelingen niet je dat. Ik heb wel een keer met veel beter gewerkt maar deze sets hebben stevige pr ijzen. Je kan wel bij een vulpennen zaak de punten bestellen maar ik denk niet dat die van alle merken de schroefdraden weten. Ik kan dat natuurlijk mishebben maar dat lees ik hier dan wel.
    Wil je deze schroefdraden snijden dan heb je toch ook nog wel wat metaalbewerkings gereedschap nodig. Moet je alles nieuwkopen dan ben je snel "veel" geld kwijt. Gelukkig heb ik het meeste op de tappen na. Ben best bereid om anderen ergens mee te helpen hoor. Organiseren we gewoon een dag/avond. Moet wel eerst mijn werkplaats begaanbaar hebben
    Ik gebruik zelf JoWo puntjes, wordt ook gezien als een van de beste die er zijn, Bock kan ook maar die hebben dan weer net iets ander schroefdraad. Heb je een M7.5x0.5 tapje voor nodig. Ook een paar boortjes natuurlijk. 7 mm, 7.6 mm, 8.5 mm.

Ik heb deze tapjes en mijn puntjes gehaald bij fpnibs.com, volgens mij hebben webshops als Beaufort ink en the turner's workshop die ook.

Zelf gebruik ik sinds kort een tripje start voor mijn lichaam-dop schroefdraad. M13x0.8x3. Dan ben je wel meteen een hele hoop geld kwijt. Nog steeds gebruik ik voor het andere schroefdraad gewoon mijn setje van HBM.

Zou me heel leuk lijken om een keer met een wat meer ervaren draaier te kunnen sparren.

Hoe kan ik er achter komen of er mensen zijn binnen radius die dit doen/of er een sub afdeling is? Ben niet heel bekend met radius.

Er zijn tientallen pennendraaiers binnen RADIUS,maar ook wel daarbuiten. Velen daarvan kopen hun spullen bij Marco Eijlander (https://www.houtdraaiwerken-penkits.nl/) of een van de andere gereedschapsspeciaalzaken. Ook in China, UK en USA wordt veel geshopt.
    RADIUS heeft een stuk of 16 regionale afdelingen en één algemene afdeling, nl. 'Vormgeving". Zie: https://www.houtdraaien.com/afdelingen/
    Wellicht dat daar nog een tweede afdeling 'Pennendraaien' bij zou kunnen.
    Kwestie van een oproep doen onder de leden of er belangstelling is hiervoor, hier op het forum en daarna bij voldoende belangstelling een bijeenkomst plannen ergens centraal in NL in een restaurant, schuur, zaaltje, werkplaats, oid. Als eea op de rit staat wil Jaap Bosma hier opdit forum vast wel een aparte (sub)rubriek maken.

Geen ervaring met schroefdraad snijden of tappen, althans niet voor pennen.Wel met het maken van vulpennen met een z.g. closed end.
    Het lijkt me wel iets om met een aantal andere over te sparren.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Hallo,

nog steeds ben ik een "beginnende" houtdraaier, maar zou dolgraag pennen draaien... maar hoe meer ik ervan lees hoe duisterder het hele ding wordt...: Jowo-puntjes, schroefdraad snijden, closes end... Amai ik snap er niets meer van! En, ik weet niet meer waar beginnen...en wat kopen om via de weg van het proberen ergens te komen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door luk knops Bekijk Berichten
    Hallo,

nog steeds ben ik een "beginnende" houtdraaier, maar zou dolgraag pennen draaien... maar hoe meer ik ervan lees hoe duisterder het hele ding wordt...: Jowo-puntjes, schroefdraad snijden, closes end... Amai ik snap er niets meer van! En, ik weet niet meer waar beginnen...en wat kopen om via de weg van het proberen ergens te komen.
    Ik zou zelf willen aanraden om te beginnen met het draaien van pennen door middel van een "mandrel" en kitjes. Dit houd in dat alleen het lichaam van de pen hoeft worden gedraaid en wordt gestabiliseerd door een buisje.

Het puntje en schroefdraad hoef je dan niet er in te zetten. Er zijn online ook heel veel handleidingen te vinden. Al het closed end en kitless komt dan later wel! Zelf heb ik er spijt van dat ik de kitjes heb overgeslagen.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten