Waarom komt mijn freeskop los?

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Heb gister een duur (70eu) afrondfreesje gekocht, 8mm r2. Vandaag begonnen met mijn project, eerste paar meter gingen goed, maar daarna hapte de frees ineens een heel stuk uit mijn werkstuk. Blijkt er een schroefdraad in de frees te zitten, als ik hem met de hand vastzet blijft ie misschien een halve meter zitten voor ie weer losschiet.

Waarom zit er een schroefdraad in? Is het de bedoeling dat ik hem vastzet met een waterpomptang ofzo? Ik wil door en overweeg er een druppel epoxy in te doen.

Ben een beetje boos, betaal 70 euro voor zo'n klein dingetje en dan valt ie uit elkaar nog voor ik mijn eerste kast af heb.

20200216_143404.jpg
 
Laatst bewerkt:

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Bedoel je het schroefdraad waar het lager zit? Anders misschien een foto posten
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Om welke bovenfrees gaat het? Een frees met de hand vastdraaien is niet voldoende! Je zal deze met een sleutel vast moeten zetten. Anders komt de frees niet goed vast.
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Bovenfrees is een Bosch POF 800. Met de bovenfrees zelf is niets aan de hand, die houdt de frees goed vast. Het is het freesje zelf dat uit elkaar valt.

Ik heb het freesje op het internet gevonden, dit is hem:

https://www.trasco.nl/afrondprofielfrezen_schacht_8_2.php

Zie dat er staat "wisselschacht". Ik snap niet waarom je een wisselschacht op een frees zou willen hebben, dat is toch een super slecht idee? Ik kan op het internet ook niemand vinden die een vergelijkbaar probleem heeft. Is dit een raar Nederlands bedrijf dat hun freesjes verkeerd maakt?
 
Laatst bewerkt:

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Waarom dit zo is heb ik geen idee van. Je zou hem vast kunnen zitten met loctite 270 o.i.d. Dat moet voldoende zijn.
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Ik heb geen loctite in huis, wel epoxy en secondelijm, een van die proberen?
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Je zou epoxy kunnen proberen. En goed aandraaien, desnoods even vast tikken met behulp van een doorslag. En daarna op een proefstukje proberen of hij blijft zitten. Ik zou eigenlijk verwachten dat de freeskop zichzelf zou vastschroeven op de as gedurende het werken ermee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.