Verschil asgat tafelzagen EUR en USA?

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ik heb een DeWalt 7491RS en heb laatst toen ik in de USA was een Diablo blad meegenomen bij Home depot voor een Dewalt 7491 :rolleyes:
Ik kom daar veel voor m'n werk en neem zeer regelmatig spullen mee uit de USA.

Maar klopt het dat de asgaten van de USA machines dus kleiner zijn dan de europa machines?


Dan gaat mijn Dado-blade idee, om die uit de USA mee te nemen ook door het putje vrees ik?


Ze hebben in USA wel bladen met een asgat van 1 inch, maar vraag me af of die echt 1 op 1 passen.

Of moet ik gewoon accepteren dat ik specifiek zaagbladen met een asgat van 30mm in europa moet bestellen?

Wellicht dat @WR1944 hier uitleg over heeft?

Gr,
Danny
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ja daar had ik inmiddels al wat over gelezen.....

Nu alleen in omgeving Den Haag iets of iemand zoeken die dat precies kan.

Iemand toevallig een suggestie?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.916
2.536
Het wordt me niet duidelijk uit je verhaal, hoe groot de as van je machine is. En hoe groot het gat is in het blad dat je gekocht hebt.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Oh sorry Chevy.....

Ik heb dus een "standaard" USA blad van 5/8" gekocht en de asmaat van mijn DW7491 is 30mm naar nu blijkt.

PS de asmaat van de amerikaanse DW7491 is 5/8" trouwens.
Dus gevalletje verkeerd opgezocht toen ik daar in de winkel stond.....:rolleyes:
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
5/8" is ongeveer 16 mm, verloopringen van 30 mm naar die maat zijn er.
Maar verkopen ze daar aan de andere kant van die plas geen bladen met een groter asgat? 31,8 mm ben ik wel ooit tegen gekomen.

Edit: zal wel 31,75 mm geweest zijn.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb alleen ervaring met 20 mm asgaten voor de Festool en Makita invalzagen. Op de diverse websites van US leveranciers kom ik maten tegen van 5/8" (de hoofdmoot) en 7/8". Ga je richting professioneel dan kom je ook 1" tegen. Ik denk dat die 30 mm speciaal voor de rest van de wereld gemaakt is waar men de inches als iets uit een ver verleden ziet.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.916
2.536
Hoe groot is de as waar de moer op gaat? Als ik zo op de explosietekening van dat ding kijk, gewoon 5/8. Als dat zo is, kan je de as er even uitsleutelen en de borst van 30mm weg laten draaien. Dan kan je de amerikaanse spullen gebruiken en met een verloopring ook je europese bladen.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
@Ronald .....een pasring werkt toch alleen als het asgat groter is dan de as?
Bij mij is het nu precies andersom.....

Chevy.....ja dat zou natuurlijk ook kunnen.
Echter denk ik dat dit mijn laatste blad uit de US was.....teveel gedoe.

Dus ik kan denk ik beter het gat aan laten passen, dan de as......

Ik ga eens een telefoontje naar leiden eraan wagen.....dank je wel voor de tip Jan....

Gr,
Danny
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
een hobbyist met een freesbank met kotterkop kan het ook voor je doen.
Heb alleen nog geen kotterkop helaas :rolleyes:
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.916
2.536
Dan hoef je toch niets aan te passen? Dat blad wat je in de usa hebt gekocht gooi je in de aanbieding en je gaat over op europese bladen. Maar wil je de amerikaanse dado sets gebruiken, die daar voor nette prijzen vol op te verkrijgen zijn, zou ik je as aanpassen. Het is misschien zelfs mogelijk dat de amerikaanse as gewoon uitgewisseld kan worden met de europeesche.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ja dat is ook weer waar Chevy......

Ik ga er eens induiken....
Dank je.

Gr,
Danny
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.