Advies werken met geleidingsringen op toupie as.

Kris86

Actieve deelnemer
19 dec 2014
42
0
Ik ben al een tijdje aan het nadenken hoe ik nauwkeurig maar vooral vlot wat profielwerk of sponningen uit kaderwerk kan trekken zonder mijn bovenfrees te gebruiken.
Bovenfrees lukt wel, maar ik zeg maar iets voor een sponning of een rabbat van 15 op 15 mm uit een massief hardhouten kaderwerk te frezen doe je dat best in 2 keer ( ik heb een makita bovenfrees van 1400w met as van 8mm ).
Het werkt dus wel, maar niet zo vlot en ondanks aansluting op mijn stofzuiger vliegt er toch nog wel aardig wat materiaal vrij rond.

Ik heb ook een stationaire freesmachine of een toupie en nu dacht ik deze te gebruiken voor de sponning te frezen met een messenblok erop en eens te experimenteren met geleidingsringen.
Dus frezen zonder de kap op de machine, een ring rond de as voor de afstand te bepalen en dan je frees boven of onder de ring naargelang hoe je wilt frezen.

Ik vond deze leuke set wel online [FONT=Verdana,Arial,Tahoma,Calibri,Geneva,sans-serif]https://nl.otelo.be/catalogus/super-chantournage-hulpstukken-voor-toupie-met-as-30-mm/ideac-0023110132-skg.html

Vooral handig dat je de ringen op 1 of andere manier zelf nog kunt aanpassen naar je eigen maat.
Ik dacht dan aan de ring te monteren op de as en met een blokje met schuurpapier voorzichtig tegendrukken tot je de gewenste afstand krijgt of kent iemand een andere manier?

Maar nu dacht ik eraan dat het op die manier misschien ook wel handig zelf te maken is.
Wat is jullie mening om bijvoorbeeld een plaatje mdf te nemen, dit met een lintzaag ongeveer wat in een ronde te zagen en nadien ook weer op de freesas te monteren en met blokje en schuurpapier tot op de juiste breedte te krijgen?

Ik twijfel alleen of het wanneer je het gebruikt en je er voortdurend je werkstuk tegen aandrukt dat de mdf mss zou kunnen verbranden door de warmte en brandsporen gaat nalaten op je werkstuk?
Iemand een idee voor een ander materiaal?

Ook lees ik in de beschrijving van het materiaal van die ringen op de website dat ze bestand zijn tegen grote inspanningen en schokken … zou een schijfje mdf dan kunnen kapot vliegen terwijl je er vlak naast staat?

De slang van mijn centrale afzuiging kan ik dan wel vanaf het plafond ergens in de buurt van mijn freesas hangen zodat ik hier toch ook wat afzuiging heb, anders idd ook weer een hoop vuiligheid.

Alvast bedankt voor alle tips
[/FONT]
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mijn advies: bezin eer gij begint.
Voordat je aan deze bewerking zelf begint, eerst gaan kijken bij iemand met voldoende ervaring.
De verticale freesmachine kent geen medelijden als er een fout gemaakt wordt. Voordat je het beseft ligt het werkstuk aan de andere kant van de werkplaats, of erger ben je een vinger kwijt.
Zelf systemen in elkaar knutselen zou ik zeker niet doen.
Er zijn twee systemen. Een met aanloopringen en eentje met een vinger die de freesdiepte begrensd. Voordeel van de vinger is dat je die vrij in kan stellen. Je bent dan niet gebonden aan de afmeting van de mal.
 

tuoh

Oud hout
Freesringen zijn zowat de slechtste keuze die kan maken bij contourwerk op de freesmachine.
Die dingen hebben geen in- en uitloopzone, zonder een bijkomend steunpunt op het blad slaan de stukken je om de oren als je zo probeert in te zetten.
Je zal dan telkenmale een inloopzonde moeten voorzien aan de freesmal, je gaat dan ook voor elke bewerking en freesmal moeten gebruiken.

De veiligste manier is werken met een freeskap, een zogenaamd bogenfreesapparaat. Hier kan je de sponningdiepte quasi traploos regelen tot een paar tienden mm.
En belangrijker, deze kappen hebben wel een inloopzone. Zo kan je stuk hout volledig onder controle naar de frees toe bewegen.
Het gebruik is ook veel eenvoudiger en sneller, omdat je enkel voor de eerste bewerking een mal nodig hebt, voor de rest van het freeswerk kan het werkstuk zelf als veilige geleider dienen.

Gebogen werk frezen is ook één van de potentieel gevaarlijkste bewerkingen op deze machine, begin er niet aan zonder enige ervaring.
Wees je ook zeer goed bewust van het vezelverloop bij massief hout alvorens te gaan bogenfrezen. Je zal de eerste niet zijn die tot zijn verbazing de helft van zijn werkstuk door het atelier ziet schieten.
Met alle gevolgen voor de vingers die dicht tegen de freeskop zitten op dat moment!!!

Ps: die houten ringen kan je NIET bijschuren met een draaiende machine, die zitten namelijk op een lager!!!! Hou daar een schuurpapier tegen en de ring staat stil terwijl de as vrolijk verder rond draait.
 
Laatst bewerkt:

Kris86

Actieve deelnemer
19 dec 2014
42
0
Vriendelijk bedankt voor de tips en waarschuwingen! Dan toch maar verder doen met de bovenfrees, zal wat langer duren maar veiligheid gaat voor zoals hierboven duidelijk gemaakt word.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.