Stofafzuiging; nog een keer

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Er is op dit forum al veel geschreven over dit onderwerp.Toch heb ik een paar vragen waarop ik geen bevredignd antwoord heb gevonden.

Mijn werkplaatsje is ongeveer 10 vierk. meter.
Ik heb een CTL Midi die ik gebruik voor een Rotex 90 (heel tevreden over deze combinatie). Deze stofzuiger gebruik ik ook voor de afzuiging van een kleine lintzaag. Ook dat werkt (voldoende) goed.

Recent heb ik een tweedehands Scheppach BTS 800 bandschuurmachine gekocht. Deze heeft een afzuigaansluiting van 63 mm.
Ook hiervoor gebruik ik nu de Festool (27 mm slang). Maar dat lijkt geen goede combinatie. "Alles" is in korte tijd met een laagje stof bedekt. Kortom: mijn werkplaats is tijdens en een poos na het bandschuren geen gezonde omgeving.


Dat moet beter. En liefst zo dat ik kan blijven volstaan met mijn mijn CTL Midi
Maar het lijkt erop dat die te weinig druk/volume produceert. Als ik echt iets anders moet heeft een HPLV onderdruksysteem mijn voorkeur omdat het minder kans geeft op stoflekkage en ivm de rotex90.
Nu heb ik gezocht naar een HPLV stofzuiger met meer capacitiet. Maar zoals het mooi overizchtje in https://www.woodworking.nl/showthread.php?11941-Stofafzuiging-voor-hobbyist&highlight=stofafzuiging
al doet vermoeden: ze verschillen in prijs en gemak maar nauwelijks in capaciteit.


Mijn concrete vragen:

1. Zal een wat grotere slangdiameter in combinatie met mijn CTL midi (bijv. 35 mm ipv de huidige 27mm) nog enig soelaas bieden?

2. Is er een HPLV onderdruksysteempje met voldoende capaciteit qua volume en druk om zowel de Rotex 90 als de Scheppach schuurmachine te bedienen? (en in toekomst ook een cirkelzaag)

3 Of is de enige uitweg om naast de huidige CTL midi een klein (HVLP?) systeeempje (welke?) aan te schaffen voor de 63 mm Scheppach schuurmachine? (wel een aanslag op mijn al te kleine ruimte)

4.Of.....is die Scheppach qua stofafzuiging een geval waarvoor geen enkel systeem afdoend zal werken?




mvg
Klaas

PS: Er staat al lang een fijnstoffilter van Kor (kiesvoorhout) op stapel. Maar het probleem wil ik eerst bij de bron aanpakken
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik denk niet dat het probleem bij Festool Midi zit, maar bij de Scheppach. Veel goedkope apparaten zijn slecht ontworpen, waardoor de afzuiging slecht is. Kijk eens waar de afzuiging in de Scheppach "lekt"/ valse lucht aanzuigt, oftewel waar overal lucht de Scheppach in kan op plaatsen waar je niet af hoeft te zuigen en bedek die plaatsen bv met tape. Een slang met een iets groter diameter (bv 35mm) zal wel wat uitmaken, maar niet veel. Een HPLV-systeem heeft geen zin. Door het schuren vliegt het schuursel met grote snelheid weg en dan krijgt de trage luchtstroom van de HVLP geen "grip" op het stof. De Midi is dus beter geschikt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.