harvey

Timovangrinsven

Actieve deelnemer
17 mrt 2018
414
14
Ik ben nu de trotse bezitter van een harvey HW110E

230Vac / 1PH / 2,2KW
50HZ

Deze is dus geschikt in een werkplaats zonder krachtstroom. Nu is de piek zo hoog dat mijn stoppen eruit springen. Heeft iemand een goede tip? Ik las dat je ook een tragere stop kunt plaatsen of een langere kabel.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Ten eerste, een mooie aankoop! Ga je veel plezier aan beleven.

Waarschijnlijk heb je in de meterkast normale snelle stoppen (of B-automaten als je geen 'ouderwetse' stoppen meer hebt).
Ik denk dat je inderdaad een trage stop (of als je een kast hebt met automaten, een C-karakteristiek) moet plaatsen op de groep waar je werkplaats op zit. Die doen er enkele miliseconden langer over om eruit te springen, en kunnen daardoor de opstartpiekbelasting van de machine aan. Want de machine is op het typeplaatje wel 2200 W, maar opstarten vraagt heel kort meer vermogen.

Een lange verlengkabel (wel helemaal uitgerold) zou misschien ook kunnen werken, maar dat is niet echt praktisch op de lange termijn (dan heb je altijd een berg kabel in de werkplaats liggen: struikelgevaar en ophoping van stof, zaagsel etc).

Of zit er op de groep waar je je zaag op aansluit, een hoop andere aparatuur (vriezer etc) die standaard al veel vermogen vraagt, waardoor de groep 'gewoon' overbelast wordt? Maar dat had je natuurlijk zelf al uitgeprobeerd...
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ten eerste, een mooie aankoop! Ga je veel plezier aan beleven.

Waarschijnlijk heb je in de meterkast normale snelle stoppen (of B-automaten als je geen 'ouderwetse' stoppen meer hebt).
Ik denk dat je inderdaad een trage stop (of als je een kast hebt met automaten, een C-karakteristiek) moet plaatsen op de groep waar je werkplaats op zit. Die doen er enkele miliseconden langer over om eruit te springen, en kunnen daardoor de opstartpiekbelasting van de machine aan. Want de machine is op het typeplaatje wel 2200 W, maar opstarten vraagt heel kort meer vermogen.

Een lange verlengkabel (wel helemaal uitgerold) zou misschien ook kunnen werken, maar dat is niet echt praktisch op de lange termijn (dan heb je altijd een berg kabel in de werkplaats liggen: struikelgevaar en ophoping van stof, zaagsel etc).

Of zit er op de groep waar je je zaag op aansluit, een hoop andere aparatuur (vriezer etc) die standaard al veel vermogen vraagt, waardoor de groep 'gewoon' overbelast wordt? Maar dat had je natuurlijk zelf al uitgeprobeerd...

Klopt, ik heb het met een magnetron gehad (Zakelijk) steeds de automaat eruit er is een trage ingezet en het probleem is opgelost.
 

Timovangrinsven

Actieve deelnemer
17 mrt 2018
414
14
Hoi (klus)Rob

Bedankt voor je tip.
Het zijn ouderwetse stoppen. De stoppenkast heeft twee groepen. Iedere groep heeft vier stoppen. Een groep is voor de boven verdieping de ander voor beneden. Op de beneden verdieping staan wel wat apparaten. Een koelkast/vriezer en een magnetron.
Ik las ook ergens over een slowstarter. Maar of dit effect heeft vraag ik mij af. Ik denk dat ik eerst een een kabel naar de bovenverdieping leg en een langzame stop in de meterkast plant. Een meterkast upgraden kost wel een flinke klap geld las ik.

Meer tips zijn altijd welkom. Heel erg bedankt Klusrob. Het lijkt me toch fijn om deze week wat hout te zagen met deze mooie machine.
sowieso mooie overstap vanuit festool.

Groet
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Het zijn ouderwetse stoppen. De stoppenkast heeft twee groepen. Iedere groep heeft vier stoppen. Een groep is voor de boven verdieping de ander voor beneden. Op de beneden verdieping staan wel wat apparaten. Een koelkast/vriezer en een magnetron.

Waarschijnlijk heeft de meterkast 2 aardlekschakelaars met daarachter 4 groepen. Iedere groep is namelijk apart afgezekerd met een stop.
Maar springt alleen 1 van de 8 stoppen, of de complete set van 4 (dus de aardlekschakelaar)?

Als het alleen 1 stop is (wat ik verwacht) dan is het overbelasting. Kan kortdurend zijn door de opstartpiek, of gewoon omdat het bij elkaar opgetelde wattage van alle apparaten te hoog is.
Dan eerst kijken welke apparaten er allemaal mee op zwart gaan, die allemaal loskoppelen en met alleen de zaag als enige gebruiker proberen. Als de ene stop dan nog steeds springt, is het voldoende om te kijken welke stop er bij je werkruimte hoort (diegene die steeds springt natuurlijk) en daar gewoon een trage stop in te zetten. Daarvoor hoeft de hele meterkast niet op de schop, de maat van de stop is exact dezelfde als wat er nu inzit bij je. LET OP: wel hetzelfde amperage (waarschijnlijk 16?) gebruiken als de huidige, alleen een trage nemen ipv een snelle.
Als ze alle 4 op zwart gaan, is er meer aan de hand, dan denk ik aan kortsluiting. Dat is namelijk waar de aardlekschakelaar voor in de meterkast zit en ook de enige reden waarom deze om zou gaan.

Maak anders ff een foto van je meterkast waarop je aangeeft welke stop(pen) er springen als je je zaag aanzet.
 

Timovangrinsven

Actieve deelnemer
17 mrt 2018
414
14
Beste klusrob!

Ah dat maakt het inzichtelijk! Ik ben nu niet in mijn atelier, dus een foto komt morgen. De stoppen zijn A16 klopt. Ik denk dat ik i.p.v. kijk welke apparaten uitvallen de stroom verleg naar boven. Hier zijn namelijk geen verbruikende apparaten aangesloten. Ik moet eigenlijk ook nog mijn afzuiging aansluiten die is ook weer 1200 Watt. Maar die kan ik ook aanzetten als de zaag draait.
Morgen is naar de bouwmarkt voor nieuwe stoppen.

Fijne avond!
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Even een opmerking. De aardlekschakelaar is absoluut niet voor kortsluiting maar om de gebruiker te beschermen. De stoppen zijn voor kortsluiting
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik zou er toch eens goed over nadenken of die meterkast niet vervangen moet worden. Je gaat nu een behoorlijk zware belasting met een hoge aanloopstroom aansluiten op een vrij oude installatie. Verbindingen die niet meer optimaal zijn gaan warm worden en kunnen brand veroorzaken.
Mijn advies als electrotechnicus is de stoppen er uit en alles vervangen door automaten. De voedingskabel naar de machine ook controleren (vooral verbindingen en aftakkingen) en indien mogelijk, een rechtstreekse kabel voorzien.
Ik heb wel de indruk dat Nederland hier wel achter loopt op België. Stoppen (smeltzekeringen) vindt je enkel nog in oude (meer dan 40 jaar), verwaarloosde installaties.
 

Eddy Wennekes

Nieuw lid
22 okt 2017
23
2
Herpen N-Br
Hoi Timo, ik zat met het zelfde probleem bij het inschakelen van m’n lintzaag.
ik heb na technisch advies m’n 16a stoppen er uitgedraaid en met een speciaal dingetje het achterliggende schijfje eruit gehaald.
setje van 20a er in en geen last meer van gehad.
succes.
 

Timovangrinsven

Actieve deelnemer
17 mrt 2018
414
14
Mathieu ik snap wat u bedoeld! Ik heb sowieso brandblussers op mijn etage staan. Al ga ik er vanuit dat er niets geks gebeurd. Ik heb nu een trage 16A erin zitten. De zaagtafel draait. Ik heb er nog geen hout doorheen gehaald. Moet eerst nog een goed zaagblad erop zetten. Ik zag freud voorbij komen. Heeft iemand tips? Ik wil kwaliteit!
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Mooi dat het werkt met een trage stop. Maar dat was al wat ik verwachtte.
En waarschijnlijk kan je er ook nog een stofafzuiger bijzetten zonder dat de stop opnieuw springt.

Qua zaagbladen, ik heb goede ervaringen met de Freund-bladen. Die zaten er bij mijn zaagtafel bij toen ik die kocht.
Ook de Ecotools-industrieel zijn hele goede bladen. Die heb ik er nu al een tijdje opzitten, en ben er zeer positief over. En dat hoor/lees ik van meerdere forumgenoten.
Of CMT, al heb ik daar zelf geen ervaring mee, maar daar hoor ik ook veel positieve dingen over.

Maar als kwaliteit boven budget gaat, zijn CMT en Freund wel de betere boven Ecotools, maar gelijk ook een stuk duurder.

Rob
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mathieu ik snap wat u bedoeld! Ik heb sowieso brandblussers op mijn etage staan. Al ga ik er vanuit dat er niets geks gebeurd. Ik heb nu een trage 16A erin zitten. De zaagtafel draait. Ik heb er nog geen hout doorheen gehaald. Moet eerst nog een goed zaagblad erop zetten. Ik zag freud voorbij komen. Heeft iemand tips? Ik wil kwaliteit!

Brandblussers gaan je niet redden. Als je brand opmerkt is het te laat.
Er van uit gaan dat er niets gek gebeurd is eigenlijk je hoofd in het zand steken. Ik heb al meerdere keren schade gezien door slechte verbindingen. Brandschade wel te verstaan. De gevallen waar ik bij ben geweest zijn gelukkig zonder erg afgelopen, maar telkens scheelde het niet veel.Vandaar mijn opmerking dat je beter je electra in orde en up to date kan brengen.
 

Timovangrinsven

Actieve deelnemer
17 mrt 2018
414
14
Bedankt klusrob. Ik denk dat ik voor het schulpen een freud koop (freund is ook een goede benaming!) en voor het afkorten misschien iets van ecotools met veel tanden. Een dado lijkt me ook tof maar ik weet niet of ik dat veel ga gebruiken. ik frees dat liever. Mathieu denkt u dat het snel voorkomt? Een kast met stoppen is toch vooral zo ingesteld om extreme te voorkomen. Is hierin een trage stop een slechte keus. Het probleem is dat ik niet weet tot hoelang ik dit atelier kan aanhouden. Dus als ik me nu scheel betaal kan dat ook voor een paar maanden zijn. Nu wil ik altijd veiligheid daarom werk ik ook nooit zonder bescherming. is het moeilijk om zo'n kast te vervangen met schakelaars ipv stoppen?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Beste klusrob!

Ah dat maakt het inzichtelijk! Ik ben nu niet in mijn atelier, dus een foto komt morgen. De stoppen zijn A16 klopt. Ik denk dat ik i.p.v. kijk welke apparaten uitvallen de stroom verleg naar boven. Hier zijn namelijk geen verbruikende apparaten aangesloten. Ik moet eigenlijk ook nog mijn afzuiging aansluiten die is ook weer 1200 Watt. Maar die kan ik ook aanzetten als de zaag draait.
Morgen is naar de bouwmarkt voor nieuwe stoppen.

Fijne avond!

Zijn dat 16 Ampère zekeringen, of zekeringen met een A-karakteristiek? Dan kun je op zijn minst naar B-karakteristiek.

Ik zou er toch eens goed over nadenken of die meterkast niet vervangen moet worden. Je gaat nu een behoorlijk zware belasting met een hoge aanloopstroom aansluiten op een vrij oude installatie. Verbindingen die niet meer optimaal zijn gaan warm worden en kunnen brand veroorzaken.
Mijn advies als electrotechnicus is de stoppen er uit en alles vervangen door automaten. De voedingskabel naar de machine ook controleren (vooral verbindingen en aftakkingen) en indien mogelijk, een rechtstreekse kabel voorzien.
Ik heb wel de indruk dat Nederland hier wel achter loopt op België. Stoppen (smeltzekeringen) vindt je enkel nog in oude (meer dan 40 jaar), verwaarloosde installaties.

Ik trek je ervaring als electrotechnicus niet in twijfel, maar mijn patroonlastscheiders van midden jaren 90 hebben ook nog ouderwetse smeltveiligheden, zwaar verouderd wil ik deze nou niet noemen, het is een ABB HAFO norm installatie, wel één van de eerste. Mijn huis is uit 1971, dus de originele installatie is daarmee na circa 25 jaar al eens vervangen. Voor zover ik weet schrijft de NEN1010 geen maximum leeftijd voor, alleen bij een wijziging van de installatie moet je aan de nieuwste eisen voldoen.

Patroonlastscheider.jpg

Of het vestandig is om een oude groepenkast te laten zitten is een andere discussie dan dat er regels voor zijn die het voorschrijven. Overigens wordt hier op het forum lustig geadviseerd om naar C-karakteristiek te gaan voor machines met hoge aanloopstromen, maar de NEN1010 verbied het gebruik van C-karakteristiek veiligheden in woningen, uitgezonderd de hoofdzekeringen, maar die zijn van de netbeheerder.

Dat het kan is mooi, maar het mag officieel niet. Is wel een puntje voor de verzekering mocht het toch mis gaan.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Ik denk dat mensen die je vakkundig willen helpen een scherpere foto én een grotere overzichtsfoto op prijs zouden stellen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Zo te zien is deze uit de 80 jaren. Bij ons in de winkel werden elke dag de lichtgroepen er mee aan en uitgezet. 6 dagen per week en daar ging pas na 25 jaar de eerste schakelaar van kapot. In het oude gedeelte zat zelf nog een stalen variant uit het jaar kruik maar die stond wel spanningsloos en werd sporadisch gebruikt dat had twee redenen. Natuurlijk zat daar een aardfoutje in. Maar de oude machines die er nog opstonden werden minder dan een keer per jaar gebruikt.
Ik zou niet bang zijn voor jouw installatie maar Veiligheid is een groot goed. Draad wat oud is en zwaarbelast word kan hard worden en kan breken bij beweging. Ik kijk mijn installatie met enige onregelmatigheid na.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Wat ook werkt (of het gewenst is, is een andere vraag), is een lang verlengsnoer gebruiken. Dit doe ik altijd bij mijn oude Norweld lasapparaat, doe ik dat niet dan knalt alles er uit wanneer ik het lasapparaat aanzet. Daarna kan ik met de zwaarste stand lassen zonder problemen. Is alleen bij de eerste keer aanzetten.

Overigens is de te hoge piekbelasting voor de bedrading geen probleem. Wel worden alle aansluitingen en stopcontacten kritischer.

Smeltzekering vind ik geen probleem, is bedrijfszekerder dan automaten die ik toch al geregeld kapot heb zien gaan. Een smeltzekering doet het altijd, misschien wat minder gevoelig maar wel zeker. Je groepenkast na laten kijken is altijd verstandig, die aardlekschakelaars moet je vervangen. Die gaan geheid kapot en doen dan als je pech hebt niks meer.
 
Laatst bewerkt:

Timovangrinsven

Actieve deelnemer
17 mrt 2018
414
14
Nu zie ik dat de zaag er scheef uit komt. Dat zal met het gietijzere tafelblad te maken hebben. Deze heb ik nu wat verschoven en opnieuw vastgezet. Het wijkt nog allemaal af. Zou het ook aan het binnenwerk kunnen liggen dat de zaag scheef staat? Ik denk dat ik meetapparatuur nodig heb om dit allemaal goed in te stellen. Heeft iemand een goede tip?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.