harvey

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Hoe staat de zaag scheef?
Niet parallel aan de sleuf voor de mitre track, of niet haaks omhoog tov het blad te krijgen als je hem zoveel mogelijk naar 90 graden draait met het stelwiel?

Als het zaagblad niet parallel staat tov de sleuf, de 4 schroeven die de middelset gietijzeren tafel op het onderstel vasthouden, losmaken. Drie ervan ruim los, eentje maar net iets los en dit punt als draaipunt laten fungeren, en voorzichtig het blad draaien (kleine tikjes geven) zodat hij parallel staat. Steeds met kleine tikjes bijstellen en dan meten wat het resultaat is.
Parallel kan je controleren door een latje op de afkortgeleider te klemmen, dat aan de voorkant van het zaagblad de zaag net raakt. Dan de afkortgeleider naar achter schuiven, aan de achterkant van het zaagblad moet het latje de zaag ook net raken. Of natuurlijk met een meetklok aan een mitre track, maar met een latje is het ook te meten.
Kijk ook deze video van William Ng eens, daar wordt dit uitgelegd (in ieder geval vanaf 7:15 zie je mijn manier van meten of het tafelblad recht staat tov de zaag, heb ik overigens ook van hem afgekeken).

Als de zaag niet haaks (90 graden) tov het zaagblad omhoog komt, zit er aan de binnenkant van de machine een stopschroef voor 90 en 45 graden.
De afdekking van het serviceluik (boven de uitgang voor de stofafzuiging) verwijderen door de 6 inbusboutjes eruit te draaien, dan daarin schuin omhoog naar rechts kijken, daar zie je een stelschroef zitten. Dat is het punt waar de motorsteun tegenaan komt voor 90 graden. Aan de andere kant (achter de scharnierende 'motorkap') moet er een zitten voor de aanslag 45 graden.
Even een foto gemaakt van de binnenkant, vanuit het eerstgenoemde serviceluik, de pijl geeft de stel/stopbout aan.
En foto's van de pagina's uit de handleiding waar e.e.a. in beschreven staat.

IMG_04572.jpg

IMG_04602.jpg

IMG_04622.jpg
 
Laatst bewerkt:

Timovangrinsven

Actieve deelnemer
17 mrt 2018
414
14
Mooi dat het werkt met een trage stop. Maar dat was al wat ik verwachtte.
En waarschijnlijk kan je er ook nog een stofafzuiger bijzetten zonder dat de stop opnieuw springt.

Qua zaagbladen, ik heb goede ervaringen met de Freund-bladen. Die zaten er bij mijn zaagtafel bij toen ik die kocht.
Ook de Ecotools-industrieel zijn hele goede bladen. Die heb ik er nu al een tijdje opzitten, en ben er zeer positief over. En dat hoor/lees ik van meerdere forumgenoten.
Of CMT, al heb ik daar zelf geen ervaring mee, maar daar hoor ik ook veel positieve dingen over.

Maar als kwaliteit boven budget gaat, zijn CMT en Freund wel de betere boven Ecotools, maar gelijk ook een stuk duurder.

Rob

Heb de Freud Top line 250x30xZ=24 Vlaktand (dunne zaagsnede) gekocht!
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Een hoofdschakelaar, minimaal twee aardlekschakelaars en maximaal vier groepen per aardlekschakelaar. Tot zover voldoet deze oude installatie nog aan de huidige eisen.

De aardlekschakelaars zijn echter 4-polig, wat erop duid dat de installatie reeds drie fase is en naar éénfase terug gaat, of de aardlekschakelaars zijn maar tweepolig aangesloten.

Wat mij ernstig zorgen baart is de uitschakelstroom van 0,5A. Daarvan stopt je hart met kloppen als je daar aan blijf hangen, en de leeftijd van de aardlekschakelaars is wel over datum.

Ik zou hier zsm een installateur bij halen als ik jou was.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Jullie moeten die jongen niet zoveel angst aanjagen. De kans op een dodelijk ongeluk in het verkeer is vele malen groter. Het kan veiliger, maar er is niet echt veel aan de hand.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Jullie moeten die jongen niet zoveel angst aanjagen. De kans op een dodelijk ongeluk in het verkeer is vele malen groter. Het kan veiliger, maar er is niet echt veel aan de hand.

Domme opmerking Chevy. Ik ben wel eens aan een freesmachine blijven hangen die onder spanning stond, notabene op de opleiding.

Ik kan je verzekeren, dat was niet grappig. Deze installatie deugt niet en daar zou ik niet licht over doen. De schijnveiligheid is namelijk erg groot.

Kan met een oude koelkast in de schuur zo maar fout gaan als je er een biertje uit wil pakken.

Maar de installatie is nog altijd de verantwoordelijkheid van de eigenaar, hij moet zelf weten wat die ermee wil. Ik heb in ieder geval gewaarschuwd.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Het aantal dodelijke ongelukken met huisinstallaties is minimaal. Jij leeft toch ook nog? Er is nu eenmaal een risico bij alles wat je doet. Maar de cijfers zeggen dat de kans dat hij in het verkeer overlijd of door een ongeval met een van zijn houtbewerkingsmachines vele malen groter is dan door zijn elektrische installatie. Er zijn nog diverse huisinstallaties zonder aardleks of geen aardleks op de natte groepen. Als dat vele doden zou opleveren, zou de overheid allang een aanpassing verplicht hebben. Maar slimme meters die niks opleveren schijnen toch belangrijker gevonden te worden.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Als Timo ook nog een paar foto's van zijn keuken en zijn badkamer post, kunnen we het risico beter inschatten.

Trilliwilli heeft gewoon gelijk: die aarlekschakelaars zijn niet geschikt om tijdig af te schakelen wanneer iemand onder stroom staat.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Dat ontken ik toch niet? Het fijt is alleen dat hij meer kans maakt op de postcode kanjer dan dat hij komt te overlijden door een machine die onder spanning staat. Jullie maken er een groot probleem van, dat zijn installatie niet aan de modernste eisen voldoet, terwijl dat in de praktijk een verwaarloosbaar klein probleem is.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Als Timo ook nog een paar foto's van zijn keuken en zijn badkamer post, kunnen we het risico beter inschatten.

Trilliwilli heeft gewoon gelijk: die aarlekschakelaars zijn niet geschikt om tijdig af te schakelen wanneer iemand onder stroom staat.

Graag ook foto's van de potentiaalvereffening;) lol. Als het niks mag kosten, gewoon de aardlekschakelaars vervangen voor nieuwe 30mA exemplaren. Dan is het wel weer redelijk veilig. Deze kosten van een beetje redelijk merk rond de 45 euro per stuk. Wat ik al meldde, ik ben al meerdere aardlekschakelaar tegen gekomen in de praktijk uit deze tijd die gewoon niet meer werkte. Sommige sloegen juist continu af, andere sloegen gewoon helemaal niet meer af!

Dat ontken ik toch niet? Het fijt is alleen dat hij meer kans maakt op de postcode kanjer dan dat hij komt te overlijden door een machine die onder spanning staat. Jullie maken er een groot probleem van, dat zijn installatie niet aan de modernste eisen voldoet, terwijl dat in de praktijk een verwaarloosbaar klein probleem is.

Is wel een aanname, ik ben de meeste idiote zaken tegen gekomen in oude huizen die serieus gevaarlijk zijn. Laatst nog ergens muren nieuwe badkamer gestuct, stukadoor krijgt opdonders. Muur stond 230v op, bleek ooit iemand de koperen aders van een schakeldraad in elkaar gevlochten te hebben en in een stalen buis in muur getrokken had. Dit is inderdaad jaren goed gegaan, maar had heel goed dodelijk kunnen zijn, zeker in een badkamer. Ik zou dat risico niet nemen als het je 90 euro kost om het te voorkomen.
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Dat dus. Een machine in de schuur zal niet snel problemen geven. Zo'n Harvey hangt toch wel aan aarde, vermoed ik. Of anders dubbel geïsoleerd. Maar daar waar water en spanning samen komen, is het dodelijk.
 

Timovangrinsven

Actieve deelnemer
17 mrt 2018
414
14
Bedankt voor alle informatie. Jammer genoeg heb ik zelf geen idee hoe iets te vervangen in deze kast, daarnaast is het een oud gebouw dat over een paar jaar tegen de vlakte gaat. Maar ik wil wel voor veiligheid gaan. Ik ga als eerste alvast een langere kabel leggen. Ik weet niet hoeveel invloed dat heeft. De aardlekschakelaar vervangen lijkt me een goed plan, nu nog iemand vinden die het voor een schappelijk bedrag wil doen. De tafel freet met de festool ctl26 flink wat stroom. Deze kunnen wel na elkaar aan maar het is allemaal wat onhandig.
 

Heraldus

Actieve deelnemer
26 feb 2018
37
4
Zwolle
Freud zaag bladen bevallen mij prima laatst een hele berg azobe mee gezaagd afkomstig uit een stal dus in de scheuren stront en zand maar de Freud bladen deden het nix niet minder dan mijn Festool en stehle bladen natuurlijk heb ik ze daar na wel naar de eogs moeten brengen voor een slijpbeurt maar dat kost een scheet en drie knikkers.
Btw ik heb ze uit Engeland laten komen.
Ook eBay uk kun je ze bestellen.
Dado stacks zijn volgens mij hier in Nederland verboden.
 

Timovangrinsven

Actieve deelnemer
17 mrt 2018
414
14
Ja Freud is wel een ontdekking voor mij. Als je altijd Festool hebt omdat op Festool nou eenmaal Festool past dan is je horizon niet echt breed. Dus het was lastig kiezen. Al denk ik dat ik wel een goede heb. Stom genoeg heb ik al door een plank gezaagd die spijkers in zich had zonder dat te kunnen zien. De freud ging er zonder probleem doorheen. De zaag van mijn Festool mist door dit zelfde grapje een hoop hoekjes aan de tanden.

Ik zag de Incra miter gauge hier op het marktplein voorbij komen en dat ziet er allemaal heel precies uit. Dus die moest ik hebben. Al heb ik altijd wel iets meer met nieuwe spullen, vers van de fabriek is altijd fijn! Nu heb ik hem binnen en zie ik op marktplaats een complete nieuwe versie voor dezelfde prijs en op gereedschappro zijn ze weer te bestellen. Nou daar baal ik dan weer een beetje van. Allemaal luxe problemen. Want alles zaagt als boter. Wat een machine die Harvey!
Ik heb er nog niet veel mee gezaagd maar daar krijg je wel veel zin in als het zo makkelijk gaat. Geen gedoe meer met alles ondersteunen en gehakkel van de geleider bij de CS50 die ik had. Een verademing, en het besef dat ik nooit meer terug kan gaan naar zo'n kleine machine. Behalve voor een verbouwing.

Ik heb alleen niet echt een afzuiging onder de machine zitten nu. Ik heb de Festool CTL 26 op de kap boven de zaag aangesloten. Dus ik denk dat ik de machine weer goed schoon moet maken na een tijdje. Zo kocht ik m ook. Vol met MDF. Alles met een tandenborstel schoonmaken. Ik heb niet echt veel ruimte over voor zo'n flinke afzuiginstallatie. Dus daar moet ik nog wel iets op verzinnen. Nu ga ik gelukkig niet meer met MDF werken.
Ik wou nog een freestafel in de harvey te bouwen. De rechtse kant heeft een zwarte plaat die weinig functie heeft naar mijn idee. Ik heb het met een plaat trespa vervangen waarin precies mijn bovenfrees OF1010 past. Ik heb op de plaat de freesmodule die normaal op de alluminium cms tafel zit gemonteerd. twee bessey klemmen er onder zodat de frees makkelijk er onderuit te halen is. De trespa ondankt een goede dikte ging doorbuigen. Dus heb ik het maar weer aan mijn MFT tafel vastgeklemd. Ik zou onder de plaat balkjes moeten monteren om hem recht te krijgen. Maar dat is met trespa niet al te makkelijk. Misschien een metalen hoekprofiel. De frees zit een beetje in de weg voor deze oplossingen. Ik heb dikker trespa gevonden maar denk dat dit niet de oplossing is. En dan zou ik weer dagen bezig zijn met dezelfde plaat te maken. De freesmodule van harvey zelf is ook er mooi maar daar heb ik nu geen geld meer voor!

Fijn weekend allemaal!
 

Heraldus

Actieve deelnemer
26 feb 2018
37
4
Zwolle
Hoi Timo
Bevalt de Harvey goed ja? Ik heb nog gezocht naar een sawstop maar levert niet in Nederland.
Ik heb nu een werkplaats er bij enkel om met hout bezig te zijn en daar heb ik wel de beschikking over 400V dus dat maakt de boel een stuk eenvoudiger.
Ik wilde gaan kijken naar Felder of Hammer eerst weer wat geld verdienen.
Fijn weekeind
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
444
594
47
Breda
He Timo,

ik heb ook zo’n Harvey waar (nog) geen afzuiging op zit.
opzichniet zo’n probleem. Het meeste zaagstof verzameld zich onderin.
Om de zoveel tijd maak ik het luikje van de afzuigaansluiting open en zuig ik alles weg met de stofzuiger.
Die padoek van jou maakt mooi rood zaagsel. :cool:
 

Timovangrinsven

Actieve deelnemer
17 mrt 2018
414
14
Heel goed!!! sawstop is dezelfde versie met een andere naam toch? Harvey heeft andere namen in andere continenten geloof ik.
Wat maak je met hout? Ik hoorde laatst iemand over zijn Hammer en die was er niet over te spreken. Vreemd maar hij had zijn redenen.
Krachtstroom is wel heel fijn ja. Dat is nog toekomstmuziek voor mij.

Hoi Timo
Bevalt de Harvey goed ja? Ik heb nog gezocht naar een sawstop maar levert niet in Nederland.
Ik heb nu een werkplaats er bij enkel om met hout bezig te zijn en daar heb ik wel de beschikking over 400V dus dat maakt de boel een stuk eenvoudiger.
Ik wilde gaan kijken naar Felder of Hammer eerst weer wat geld verdienen.
Fijn weekeind
 

Timovangrinsven

Actieve deelnemer
17 mrt 2018
414
14
De persoon die de harvey verkocht had nog een HBM afzuiging. Maar hij raadde me aan om die niet van hem te kopen. Omdat het niet goed werkt. Ik denk dat ik m gewoon zoals jij dat doet openmaak en schoon maak. Dat rode zaagsel is mooi maar het zit overal en het is erg slecht voor je gezondheid. Ik heb wel een goed masker gelukkig.

He Timo,

ik heb ook zo’n Harvey waar (nog) geen afzuiging op zit.
opzichniet zo’n probleem. Het meeste zaagstof verzameld zich onderin.
Om de zoveel tijd maak ik het luikje van de afzuigaansluiting open en zuig ik alles weg met de stofzuiger.
Die padoek van jou maakt mooi rood zaagsel. :cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.