Hoeken precies zagen met handzaag.

Mtonk

Nieuw lid
4 sep 2019
14
1
Omgeving Eindhoven
Hallo allen,
Voor mijn huidige projectje ben ik nu bezig met het verzagen van kleine stukjes hout, breedte en hoogte zijn beide 7mm en de lengte moet 40mm worden met aan beide uiteinde hoeken van 60 graden om uiteindelijk de lijnen van een zeshoek te vormen. Echter loop ik nu tegen het probleem aan dat het mij met handzagen niet lukt de precieze hoeken en gelijke lengte van stukjes te realiseren waardoor het niet (mooi) aansluit. Heeft iemand een idee hoe met redelijk basis gereedschap of bijvoorbeeld het maken van een soort hulpstuk oid dit precieser kan gaan?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Met een verstekbakje wordt het al een stuk makkelijker om iets onder een hoek af te korten.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Als je een zaag hebt met rechte tanden (niet breder dan de zaag zelf) , dan kun je een malletje maken, waar je je werkstuk in klemt. Daar over heen zet je onder de juiste hoek een recht stukje hout. Vervolgens druk je de zaag tegen het blokje hout, en zaag je rustig je werkstukje door.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi,
Ik weet niet waarmee je zaagt, maar ik zou een Japanse zaag aanbevelen voor dit soort werk.
Zoek op deze site of internet ook naar 'kumiko' . Daarvoor moeten de hoeken ook zeer nauwkeurig zijn en mensen die zich daarmee bezig houden hebben ook hulpstukken en malletjes verzonnen
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Er is een handzaag machine die dit prima kan. Die van Bridge city. Daar hangt een fors prijskaartje aan. Verstekstans gaat ook prima. Misschien heeft iemand bij juow in de buurt hem wel. Ik zou een futselplank maken zoals hierboven al is voorgesteld.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Ja, een futselplankje improviseren is goed en handig.
Wat betreft de zaag, je kunt natuurlijk een heel dure kopen. Prachtig hoor. Maar dit heel fijne werk gaat uitstekend met een gewone ijzerzaag uit de 5 euro-bak. Splintervrij en nauwkeurig. En goedkoop!
Wim.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hallo Berghout scheepswerk,
Zo af en toe dit soort praktische opmerkingen, kijk op de zaak helpt mij om de dingen in perspectief te blijven zien.
Dankjewel ;)
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Eerlijk gezegd komt de eer toe aan oude Arie bij IJzerhandel Zwaard in Delft.
Een jaar of 40 geleden wilde ik daar een kapzaag en een toffelzaag kopen. Hij vroeg: waarom? Ik zei dat ik allerlei verstekjes aan afwerklatjes moest zagen. Hij vroeg: heb je een ijzerzaag? Ik zei ja. Hij zei: wegwezen! En zijn linker mondhoek krulde omhoog.
Wim.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Er is een handzaag machine die dit prima kan. Die van Bridge city. Daar hangt een fors prijskaartje aan. Verstekstans gaat ook prima. Misschien heeft iemand bij juow in de buurt hem wel. Ik zou een futselplank maken zoals hierboven al is voorgesteld.

Dat moest ik toch eens opzoeken, en ik vond dit:
https://bridgecitytools.com/collections/jointmaker-pro/products/jmpv2-jointmaker-pro
Op het eerste zicht lijkt dit op een slechte aprilgrap: een zaagtafeltje met een omgekeerd gemonteerd zaagblad van een handzaag. Maar je kan er blijkbaar wel dingen mee maken die je los uit de hand niet zou kunnen maken. Toch niks voor mij als ik de prijs zie ;)

Als je niet precies genoeg kan zagen, laat je best wat extra hout staan dat je achteraf bij trimt met schaaf of beitel. Dit werkt al duizenden jaren goed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.