Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Problemen met Jet JPT 260 vlakvandiktebank

Ik heb onlangs een Jet JPT 260 en JWBS 18 lintzaag aangeschaft om het formaat van m'n werkstukken wat op te kunnen schalen. De lintzaag (8.6A) draait prima, maar de vlakbank liet meteen de automaat (16A) eruit knallen. Met de leverancier gebeld en deze gaf aan dat 16A normaal gesproken genoeg moet zijn (staat ook in de folder), maar dat een zwaardere automaat de problemen zou oplossen.

Electricien is net langs geweest en heeft de 16A B naar een 16A C aangepast. Had eigenlijk een 20A automaat willen hebben, maar hij gaf aan dat het tegen de voorschriften is.

Vervolgens de machine proberen op te starten, hij klapt er nu niet meteen uit en begint zelfs te draaien, maar komt niet op toeren en klapt er na een seconde of 5 toch uit. Electricien heeft van beide machines gekeken wat de piekspanning is. Lintzaag trekt bij opstarten bijna 35A en zakt vervolgens binnen een seconde terug naar 3.5A. Vlakbank trekt 53A en blijft dat trekken totdat ie eruit klapt.

Heb even gekeken of er iets geblokkeerd is, maar met de hand kan ik zowel schaaf-as als aanvoer eenvoudig bewegen. Dat is dus niet het probleem.

Ik ga morgen even bellen met de leverancier, maar wilde hier ook eens kijken of er wellicht suggesties zijn wat er aan de hand kan zijn. De electricien gaf aan dat de motor zo goed als zeker kapot is.

Re: Problemen met Jet JPT 260 vlakvandiktebank

Ik heb ondertussen nog wat nader onderzoek gedaan. Heb de snaren van de motor afgehaald. Onbelast start de motor perfect en draait prima.

De motor is dus niet het probleem, reden temeer om eens met de leveranier te spreken, dit lijkt me niet normaal voor een nieuwe machine.

Ik had iets soortsgelijks maar dan met een oude machine. Bij mij is er wel een 20A automaat ingegaan, maar dit nadat de hoofdzekering verzwaard is. Het gaat erom dat er voldoende stappen tussen zitten (van hoofdzekering naar automaat) Indien je een 25A hoofdzekering hebt kun je deze door Liander gratis laten omzetten naar een 35A hoofdzekering. (als je nog een oude meter hebt vervangen ze deze ook meteen...) Aanvraag indienen via aansluitingen.nl, was bij mij binnen een paar dagen geregeld.

Het is sowieso wel prettig om een zwaardere groep te hebben, want je wilt wellicht straks ook tegelijk je afzuiging starten en niet eerst het een en dan het andere aanzetten.

Er moet toch meer aan de hand zijn:

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RockNRolla
    Heb even gekeken of er iets geblokkeerd is, maar met de hand kan ik zowel schaaf-as als aanvoer eenvoudig bewegen. Dat is dus niet het probleem.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RockNRolla
    Ik heb ondertussen nog wat nader onderzoek gedaan. Heb de snaren van de motor afgehaald. Onbelast start de motor perfect en draait prima.

De motor is dus niet het probleem, reden temeer om eens met de leveranier te spreken, dit lijkt me niet normaal voor een nieuwe machine.
    Dit spreekt elkaar behoorlijk tegen. Volgens mij loopt de machine vast of is er een probleem met de motor, maar dat kan het volgens jouw info niet zijn. Ik hoop dat contact met de leverancier duidelijkheid biedt.

@lex

Vraagje

Bij mijn dewalt vlakvandiktebank kan ik de rollers uitschakelen wat minder druk geeft op de machine, en daardoor kan hij wel starten

Als ik de rollers ingeschakelt laat staan heb ik precies hetzelfde als U, namelijk de moter komt niet op gang

Een vlakbank die 53A trekt en blijft trekken, ook nadat de motor op toeren is gekomen, daar is iets goed mee mis. Sterker nog, het impliceert dat de motor niet voldoende op toeren komt en het startcircuit dus niet uitgeschakeld wordt. Toch?

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Is het niet mogelijk de waaierkap van de motor te halen ? Dan kan je door aan de waaier te draaien beter bepalen of er iets zwaar loopt.
    Zit er (volgens de gebruiksaanwijzing) niet ergens een transportblokkering?

Hoi,

Misschien overheen gelezen, maar weet je al wat van de leverancier.

Berton

Ik heb de leverancier ondertussen gesproken, deze heeft op basis van m'n bevindingen geen diagnose kunnen stellen maar neemt contact op met fabrikant. Gaf echter al wel aan dat ie waarschijnlijk een nieuwe gaat leveren. Later meer.

Ok

Wilde ik even weten daar ik ook nog steeds op zoek ben naar een vlak- vandiktebank en

ook wel wil weten hoe een leverancier hiermee omgaat.

We horen ( lezen) wel van je hoe het afloopt.

Gr. Berton

Forum Rechten