Transparante pvc buizen

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Kijk.. zo leren we elke dag weer wat. Ik dacht dat de slangdiameter bepalend was, maar je krijgt dus eigenlijk meer of evenveel zuigkracht van de grotere aansluiting. Maar je moet op het eind wel weer naar een kleinere diameter.
Dit schept ideeën ;)


Het onderwerp stofafzuiging passeert best wel regelmatig op het forum. Misschien goed om nog eens te kijken naar de website van Bill Pentz, een beetje over de top, heel veel info, niet erg toegankelijk, maar wel heel veel nuttige info. Voor mij heb ik indertijd uit gehaald dat je een minimale lucht snelheid van bijv 15 a 20 m/sec (in Eu zijn de regels anders dan is US) moet halen bij de afzuigopening op je machine (niet van je stofzuiger) en dat die machine bepaalt hoe groot de slangaansluiting is. Dus lintzaag met een poort van 10 cm vraagt een slang van 10 cm etc. (met die 15 a 20 m/sec kom je dan bij het vereiste luchtdebiet). Dan alle drukverliezen in het pijp en slangwerk bij mekaar bepaalt hoe veel jouw stofzuiger aan volume en onderdruk moet leveren. Je neemt de langste afstand die de lucht moet afleggen (als je meerdere machines aansluit) en dat bepaalt het uiteindelijk. Of een stofafzuiger voldoende capaciteit heeft wordt verder bepaalt door onderdruk/debiet curve van de ventilator. De getallen van de fabrikant zijn veelal max onderdruk (bij geen lucht verplaatsing) en max volumestroom (bij geen drukverlies dus vlak naast de afzuiger). Neem gerust een derde tot de helft daarvan als je behoorlijk wat afstand wilt overbruggen. Drukverlies gaat kwadratisch met kleinere diameter en lineair met hogere snelheid omhoog. Het heeft geen zin om een stofafzuiger met aansluiting van 63 mm aan te sluiten op 100 mm pijpelarij omdat de afzuiger daar niet voor is ontworpen / toegerust.
 

ilovebrewski

Actieve deelnemer
11 dec 2017
59
2
Thnx allen. Ik heb een hoop informatie gekregen en gevonden. Echter moet ik helaas eerst weer wat klussen in huis gaan doen voordat ik weer kan gaan hobbyen ;). Ik laat weten wat het geworden is.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Het heeft geen zin om een stofafzuiger met aansluiting van 63 mm aan te sluiten op 100 mm pijpelarij omdat de afzuiger daar niet voor is ontworpen / toegerust.

Je zit al aardig in de buurt : Onderdruk, Weerstand , Afstand ,

Weerstand wordt bepaald door diameter , gladheid binnen opervlakte van je buis, en aantal bochten en hoe de bochten zijn gevormd
(dus flauwe bochten zijn beter dan scherpe) en de te overbruggen afstand.

Een kleine ventilator op een ruime buis (bv 150mm ) werk niet omdat de snelheid te laag wordt en je stof en spaander halverwege blijven liggen en ophopen of bij een stijgende pijp niet goed omhoog gezogen wordt > Daar moet dus een goede afstemming komen. Omgekeerd raad Pentz bij een zwakke ventilator juist een relatief grote cycloon aan . Dit is omdat een kleine cycloon weer meer energie nodig heeft om de wervelingen in stand te houden en dat is dus feitelijk ook weerstand en dus verlies . .
Daar om werk ik aan een cycloon volgens de de maten die Pentz opgeeft. Daarbij probeer ik winst te maken daar de inlaat mooi vloeiend te laten verlopen.. Nog even en de eerste cycloon is klaar en gaat Puff er eentje instaleren . Ik ga ze in drie maten maken voor pijpen van 150 , 125, en 100 mm en in diverse afmetingen.
Zie ook
https://www.woodworking.nl/showthread.php?29212-Cycloon-voor-stofafzuiging
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.