Transparante pvc buizen

ilovebrewski

Actieve deelnemer
11 dec 2017
59
2
Ha allen,

Ik ben op zoek naar transparante pvc buizen met een diameter van 50mm voor mijn afzuiginstallatie. De buizen zelf vind ik wel. Het gaat me dan met name om de hulpstukken. 45graden en t-stuk met een 45graden zijuitgang. Mochten jullie een adresje hebben dan hoor ik het graag :D
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Puur uit interesse, maar waarom wil je het persé van transparante buis maken? Dat gaat na verloop van tijd toch dof worden door alle zaagsel dat er bij langs schuurt denk ik.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
De goede man is jammer genoeg niet meer onder ons, maar Eric van Voorst had ook een (lichtelijk geniaal) afzuignetwerk in transparante buis (met o.a. Festool-kleppen).

Nu weet ik niet of het 50 dan wel 63 mm was. Ik weet wel dat Eric zijn projecten tot in de kleinste details toelichtte, dus ik zou precies zeker ook zijn draadje eens herlezen. Er staat ongetwijfeld nuttige info in.

EDIT: dit is de thread in kwestie: https://www.woodworking.nl/showthread.php?21144-Van-kleine-garage-naar-klein-maar-fijne-werkplaats
 
Laatst bewerkt:

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Voordeel van een transparante buis is dat je precies kunt zien waar de buis verstopt zit, mocht de zuigwerking minder of juist niet zijn :p
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
De vraagsteller geeft aan wel buizen maar geen koppelstukken te vinden, als het is om te kijken waar het verstopt zit, lijkt me dat niet echt een onoverkomelijk probleem.
 

ilovebrewski

Actieve deelnemer
11 dec 2017
59
2
De vraagsteller geeft aan wel buizen maar geen koppelstukken te vinden, als het is om te kijken waar het verstopt zit, lijkt me dat niet echt een onoverkomelijk probleem.
klopt, maar vindt het mooier als het dan in zijn geheel transparant is. Daarnaast verwacht ik dat de verstoppingen het eerst plaats vinden bij de bochten.

- - - Updated - - -

Een ander voordeel van transparante buizen is dat het er gaaf/futuristisch uit ziet :cool:
inderdaad :D
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Oké oké, genoeg argumenten :)

Houd er wel rekening mee, dat als je een maatje grotere buis neemt, dat de zuigkracht wel iets af kan nemen, als je afzuiger een kleinere maat heeft. Welke afzuiger zet je erachter?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
De metabo uit je link heeft een slang van 35mm zo te zien. Als je die aansluit op 63mm buis, zal de zuigkracht behoorlijk gaan afnemen.

Ik heb zelf eenzelfde soort afzuiger, maar dan van starmix. Ook met 35mm aansluiting. Ik heb er 40mm buis aan zitten, en daar kan ik geen verschil in merken van verlies in zuigkracht.

Transparante buis is leuk, maar functionaliteit gaat bij mij voor. Een verstopping komt weinig voor en met een onstoppingsveer is de boel eventueel zo weer los. Transparant of niet ;)
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
"Houd er wel rekening mee, dat als je een maatje grotere buis neemt, dat de zuigkracht wel iets af kan nemen, als je afzuiger een kleinere maat heeft. Welke afzuiger zet je erachter?"

Ik ben het daar niet mee eens er zijn tweemeetbare zaken de hoeveelheid lucht die je verplaats en de snelheid van de lucht . In princiep hoe wijder de buis hoe
minder lucht weerstand de sneljheid gaat dan wel omlaag maar die gaat weer omhoog wanneer de pijp bij je machine weer nauwer wordt >
Dus in pricipe hoe wijder de buis hoe beter er is een maar is je afzuig te zwak en je hebt een wijde kan de snelheid zo laag worden dat het stof blijft liggen of niet omhoog gaat waar je pijp omhoog gaat ... dus dat moet een beetje matchen . <Mooi in buizen van 150 mm maar je moet dan wel eenstevige afzuig hebben
Ik heb buizen van 125 (is 0ok goed koper) enmijnbuizen zijn niet zo lang , mijn afzuig 1.5 Kw en dat is niet echt pittig .

 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Jij hebt het nu over een grotere afzuiger ipv een stofzuiger. Principe is iets anders, maar dat terzijde.

Maar volgens mij zeg jij nu hetzelfde als mij? Hoe wijder de buis, hoe minder snelheid. En ja, je kan op het eind weer gaan knijpen, maar dan blijft er nog een ophoping zitten in de dikkere buis. Het beste is, de diameter van de aansluiting van de afzuiging zo lang mogelijk houden. Dat werkt gewoon het best.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Starmix heeft een aansluiting van 58mm. Dat is ook de binnenmaat van een 63mm buis. Daar gaat je zuigkracht van op vooruit, omdat dan de maximale capaciteit van de stofzuiger wordt benut.

Die aansluiting is universeel, Starmix heeft een bajonet, maar de 58mm van Festool past uitstekend. Makita, Nilfisk, Festool, Starmix en alle klonen hebben deze 58mm koppeling.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Weet je dat zeker William? Mijn starmix 1425 heeft een 35mm aansluiting, vandaar dat ik ook 40mm buis heb gebruikt. De metabo uit de link van de TS heeft dezelfde aansluiting.
 

ilovebrewski

Actieve deelnemer
11 dec 2017
59
2
Yep, weet ik zeker. Heb hier ook een Starmix. Het gaat niet om de maat van de slang die erbij zit, maar de maat op de ketel.

In dit topic heb ik foto’s en info geplaatst: https://www.woodworking.nl/showthre...fzak-vraagje&highlight=Starmix+dust+commander

Uhhh ok... Dus als ik het goed begrijp niet naar de slang kijken maar naar de directe uitgang op de stofzuiger? Ik heb bij mij even de bajonet aansluiting eraf gedraaid en de binnen diameter van de ingangsbuis is 59mm. Dus dan zou ik toch de 50mm pvc buizen kunnen gebruiken?

Al moet ik, als ik heel kritisch ben, wel aangeven dat er 5 cm in deze aansluiting een vernauwing zit....
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Binnendiameter slang is 51mm, maar met buis kun je met rond 63 werken, gebruik je liever standaard pvc buis dan is 50mm beter verkrijgbaar, maar je wil transparant.

Kijk even naar deze video van Peter Parfitt, dan wordt het snel duidelijk:
https://youtu.be/hs2mL1wcfpw

Vergeet het dust hub gedeelte dan even, het gaat om de buizen en de stofzuiger, hier een Festool, maar dat maakt niet uit.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Yep, weet ik zeker. Heb hier ook een Starmix. Het gaat niet om de maat van de slang die erbij zit, maar de maat op de ketel.

In dit topic heb ik foto’s en info geplaatst: https://www.woodworking.nl/showthrea...dust+commander

Kijk.. zo leren we elke dag weer wat. Ik dacht dat de slangdiameter bepalend was, maar je krijgt dus eigenlijk meer of evenveel zuigkracht van de grotere aansluiting. Maar je moet op het eind wel weer naar een kleinere diameter.
Dit schept ideeën ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.